Help! Waar kan koorts allemaal door komen?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Chantico, Dec 24, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Onze baby van ruim 8 maanden heeft nu al 8 dagen koorts (39,8 - 40,3 graden). Inmiddels een aantal keer de ha gezien, een kinderarts gesproken en de huisartsenpost gebeld. Resultaat: nog steeds onbekend wat er is en hoe het te genezen is, behalve door rust en uitzieken.

Ik wil zo graag weten wat hij heeft. Z'n oren zien er keurig gezond uit, z'n longen klinken schoon, z'n urine is getest en de eerste uitslag was negatief voor urineweginfectie (tweede uitslag van kweek volgt nog na de kerst). Hij snottert en hoest wel wat, maar geen overmatige toestanden. Als oren, longen en urine goed zijn, lijkt dat toch te duiden op dat er geen bacterie bezig is? En dat dus een ab-kuur niet zinnig is? We willen geen ab-kuur geven 'op de gok', daar heeft het teveel nadelen voor.

Wat zou het nou nog kunnen zijn? Een virus schijnt binnen 2 a 3 dagen over z'n hoogtepunt heen te zijn, max 5 a 6 zei de hap-arts. Op dag 4, 5 en 6 leek hij aan de beterende hand, toen had ie steeds langer wordende koortsvrije perioden (van eerst een paar uurtjes 's nachts tot op dag 6 een groot deel van de nacht en ochtend). Maar sinds gisteren is het weer de hele dag door rond de 40 graden. Kan hij dan een tweede virus hebben opgepikt?

Iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn waar een baby zo lang zulke koorts van kan hebben?

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja op zich kun je van echte griep langer koorts hebben dacht ik.

Maar wat ikzelf weleens heb is fat ik van het ene virus in het volgende tuimel. Dankzij een verminderde weerstand pak ik dan er volgende virus meteen op. Maar.. Daar zit dan vaak wel een korte koortsvrije periode in.

En heel eerlijk.. Met alle artsen die hebben gekeken lijkt de kans klein dat men hier op het forum het beter weet :)

3. Saskia78

Al snap ik je zorgen wel. Je wil gewoon weten wat er is en dat het niet ernstig is. Of anders minimaal weten dat er IETS is waar een arts iets mee kan.

Ben bang alleen dat het uitzieken blijft en dat je het daarna nog steeds niet weet :(

4. Chantico

Chantico Niet meer actief

't Is inderdaad om ervaringen te horen, zoals dat jij schrijft dat je met verminderde weerstand zelf ook wel eens van het ene virus in het andere tuimelt.
    En artsen spreken elkaar ook tegen: de ene vindt een ab-kuur niet slim, de andere zegt 'baat het niet dan schaadt het niet', dus vind het niet erg om hier ook even te 'klankborden' :p

5. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    virus op virus is mogelijk heeft mijn zoon ook wel eens, dan lijkt het dat hij gewoon steeds ziek is maar eigenlijk is het een virus op een virus... Het weer zit ook niet mee nu, bij dit zachte winterweer zijn er veel zieken (merk nu buikgriep hier wat heerst) als het echt winterweer zou zijn dan heb je veel minder zieke kinderen en volwassenen.

wat ook kan zijn de tanden. Mijn zoon kon dan dagen lang koorts hebben nl. en ook nks te zien in de oren e.d. wat jij beschrijft. en de tanden kwamen door en hoppa de koorts was weg ;) vooral met tanden had mijn zoon erge last dan was hij er gewoon ziek van.

6. Saskia78

Mja mijn huisarts is van de kippensoep en wat minder van de antibiotica als er verder geen goede reden is... Dat vind ik voor mezelf erg prettig. Maarja met 8mnd maak je je toch sneller zorgen dan wanneer het over jezelf gaat uiteindelijk.

Mijn huisarts legde uit dat koorts op zich niet slecht is... Het is je afweersysteem dat op volle toeren draait en dat werkt blijkbaar beter als je net wat warmer bent.
    Hele hoge koorts valt daar natuurlijk niet onder maar dat is op zich wel logisch :)
    En ook als het heel lang duurt is het volgens hem wel belangrijk dat je er iets aan doet. Maar wat precies heel lang is durf ik je ook niet te vertellen :)

Hoe gaat het nu inmiddels?

7. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Neem ook aan wanneer ze wel antibiotica zouden geven ze niet zouden weten welke dat zou moeten zijn en het dus een breed-spectrum antibiotica moet wezen en zou dat ook liever niet hebben.

Share This Page