6 weken en nog 10-12 voedingen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nele87, 27 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Hoi,

Mijn dochter heeft nog maar enkele keren 4u aan 1 stuk geslapen. Ze wordt meestal in de nacht nog gewoon om de 2u wakker. Dan drinkt ze ook heel actief aan beide borsten en valt dan terug in slaap.

Overdag doet ze hazenslaapjes van 45min, waardoor ik dus ook overdag om de 2u voed.

Het zijn geen regeldagen, want dit is dus al 6 weken zo.

Ik begin nu te denken dat ik gewoon een kleine productie heb, waardoor ze dus zo vaak kleine hoeveelheden moet drinken... kan dat?

Ik heb nu voor het eerst gekolfd een uur na de voeding. Ik heb een dubbelzijdige electrische kolf. Ik heb 60 ml gekolfd, 1 borst 10ml (!) en de andere 50ml.

Bij mijn oudste kolfde ik op een werkdag van 9u, 1 keer. Ik kolfde toen gemiddeld 150ml. Als ik hier soms hoeveelheden lees, is dat toch erg weinig?
    Toen was dat geen probleem, ik had toen een erg grote diepvriesvoorraad omdat dochter prematuur was. Ik kon dus wel elke dag 2 flesjes van 100ml meegeven naar de opvang (deze dronk ze niet helemaal leeg). Maar ik kolfde dus wel dagelijks minder dan dat zij dronk...

Nu ga ik zowiezo wel 2 keer kolven op mijn werkdag, anders zal ik er niet geraken...

Zou het kunnen dat ik echt gewoon een lage productie heb?
    Hoeveel voedingen geven jullie nog met 6 weken?
    Ik heb ook echt precies 1 slechte borst die heeel weinig melk aanmaakt :(
    Zou dat kunnen?

(Ohja: dochter groeit wel gewoon goed! Ik ben gewoon even onzeker... ga ik wel genoeg kunnen kolven voor de opvang? Hou ik die nachten vol als ik terug 4 dagen moet werken? )

2. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Wat er gebeurt als je gaat werken weet ik natuurlijk niet, maar het aantal voedingen vind ik niet raar. En zij zal er allicht meer uit krijgen dan een kolf.

In het begin ben ik op mijn werk 3 keer gaan kolven, dat zou je ook nog kunnen overwegen mocht het nodig zijn. Twee keer lijkt me sowieso wel handig op zo'n lange dag.

3. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik vind 60 ml met 6 weken een uur na de voeding eigenlijk best wel goed. Je moet dat echt niet vergelijken met wat je op je werk kolft, want dan is het ipv een voeding.
    Ja, het kan dat 1 borst minder produceert, maar het kan ook dat ze die gewoon erg goed had leeggedronken of dat die borst gewoon niet zo lekker toeschoot. Ik heb wel ongelijke borsten en mijn kleinere borst produceert minder, maar doet wel mee ;).

Ze is pas 6 weken, en elke 2 uur snachts is wel vrij veel, maar overdag nog prima. Hopelijk gaat ze snachts binnenkort een wat langer blokje slapen, want dat zou wel heel fijn zijn voor je eigen nachtrust :).

Je moet eigenlijk niet gaan vergelijken, niet met anderen, maar eigenlijk ook niet met jezelf. Mijn ervaring bij mijn eerste is echt heel anders dan mijn tweede, mijn dochter dronk veel vaker dan mijn zoon en groeide heel anders (prima in de lengte op de +2 lijn, maar met ondergewicht, terwijl mijn zoon echt best dik was als baby, die kelderde toen hij ging lopen met zijn gewicht). Ook zeggen hoeveelheden niet zoveel, belangrijk is of je dochter goed groeit en tevreden is en zo te lezen zit dat wel goed :).

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    10-12 voedingen met 6 weken is perfect! En met 6 maand ook nog steeds eigenlijk. Eigenlijk wil je zolang je alleen bv geeft minstens 8 voedingen op een dag zien.

https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/267-hoeveel-melk-in-een-fles

Op deze link kun je berekenen hoeveel er in een flesje 'moet', met de hoeveelheid voedingen die je hebt is de hoeveelheid die je kolft dus ook niet gek.

Op de opvang kunnen ze het best dan ook vaker kleine flesjes geven.
    Als je nu al grote flesjes gaat geven, kun je er nooit tegenaan kolven.

5. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Met kolven krijg je er meestal veel minder uit dan dat je baby kan :) Mijn oudste lag 24/7 aan de borst en had juist een mega productie. Bij de jongste was het veel minder, hij vroeg er minder om en groeide ook minder hard, maar gewoon prima. Elk kind is anders. En zolang ze goed groeit e tevreden is, niet te druk maken. En ja het zal pittig zijn met 4 dagen werken. Maar dat is voor later zorg, het kan van de een op andere dag anders gaan. Het regelt zich meestal vanzelf.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier zaten ze met 12 wkn nog op 10-12 voedingen. Echt niet vreemd met bv! Pas vanaf 6 mnd (dus bijvoeding) werd het 8 voedingen. Mijn oudste dronk gekolfd nooit meer dan 80cc per keer. Als ik dan jongere baby's een fles van 120cc zag drinken, schrok ik altijd wel ;) Mijn neefje dronk bv al 210cc op de leeftijd waarop mijn dochter nog max 80cc dronk ;) (Dochter had ook flinke reflux, dus we letten er extra op dat we geen grote flessen gaven.)

7. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Dankjewel voor de reacties.
    Ik ben blij te horen dat deze hoeveelheid voedingen toch niet zo gek is.

Ik ga inderdaad de opvang ervan overtuigen dat zij ook kleine flesjes moeten geven. 3 flesjes van 70-80 ml krijg ik misschien wel bijeen gekolfd op een werkdag.

Ik weet inderdaad dat een kindje vaak meer uit de borst krijgt dan de kolf.
    Maar toch word ik daar onzeker van...
    Ik ga maar gewoon niet te veel kolven. Als ik om de dag een klein flesje geef, zal ze ook wel leren drinken uit de fles veronderstel ik!

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Om te oefenen kun je ook gewoon 20-30 ml geven en daarna aanleggen.

9. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Ja zo had ik het gisteren gedaan. 30ml in een flesje gedaan. De andere 30 ml zit in de vriezer.

Deel Deze Pagina