He Dames, Ik begin nu te twijvelen of dat ik th wil bevallen of in het ziekenhuis. In eerste instantie wilde ik in het ziekenhuis bevallen maar begin nu toch wel een beetje te twijfelen. Me vriend bent als ik th wil gaan bevallen dat het huis vol zit met allemaal mensen maar volgen mij us dat niet zo. Alleen de vk komt toch en de kraamhulp of heb ik het mis. Tot nu toe gaat de zwangerscahp goed geen bizondere klachten alleen de normaaen zwangerschaps klachten. Wat raden jullie aan? Gr Tam
Je mag nog op het laatste moment beslissen, als alles goed verloopt. Ik zou ook in het ziekenhuis gaan bevallen, maar alles ging zo snel en vlot dat ik eigenlijk niet meer in de auto wilde en toch thuis ben bevallen. En dat beviel letterlijk prima. Waarom zou je huis vol zitten tijdens de bevalling? Hangt er maar net vanaf wie jij belt als je bent begonnen, lijkt me. Wij hebben alleen de vk gebeld en de kraamzorg, maar de kraamzorg was te laat. We waren dus alleen met onszelf en de verloskundige. Heel rustig allemaal.
Hai hai, Volgens mij zit je huis helemaal niet vol met mensen, dat bepaal je helemaal zelf! In ieder geval de vlk maar dat spreekt voor zich. Ik weet 100% zeker dat ik in het ziekenhuis wil bevallen, het idee dat als er iets mis gaat nog naar het ziekenhuis te moeten zit mij niet lekker. het lijkt me gewoon veel prettiger, het is mijn eerste zwangerschap dus weet gewoon niet wat ik moet verwachten, misschien dat ik er bij mijn volgende zwangerschap er heel anders over denk. Het is natuurlijk voor iedereen anders. Wat is de reden dat je nu twijfelt? behalve dat je vriend denkt dat het huis vol zit? Liefs
De reden dat ik naar het ziekenhuis wou is de zelfde reden als die jij hebt. Maar nou heb ik ook gelezen dat ze aan raden om de meeste onsluiting th te laten gebeuren. En een th omgeven tijdens de bevalling lijkt me eigelijk ook wel prettig. Je hebt alles bij de hand. En ik probeerde me vriend ook al uit te leggen dat alleen de vk en evt de kraam hulp aanwezig zullen zijn en niet meer. Meer willenwe ook niet.
Heerlijk thuis bevallen, lijkt me een stuk intiemer dan in het ziekenhuis. Voor mij was er geen twijfel over mogelijk dat ik thuis wilde bevallen. Alleen de vk en de kraamhulp waren er en dat midden in de nacht maakte dat het zo prettig en rustig was. In het ziekenhuis heb je natuurlijk wat meer onrust door de wisseling van de wacht. Maar uiteindelijk moet je doen waar jij je het prettigst bij voelt. Voor mij word de tweede bevalling weer thuis hoop ik! In ieder geval veel succes met het maken van de keu en zoals al eerder is gezegd je mag tot het laatst nog beslissen!
Als het kan, zou ik voor een thuisbevalling gaan. Daar heb je alleen de vk en de kraamverzorgster. Bij mijn bevalling, in het ziekenhuis, zijn er veel meer geweest! Heel irritant vond ik dat, want ik kende ze niet en de een na de ander wou 'even kijken'. Dus als ik de keuze had, zou ik voor een thuis bevalling gaan. Veel rustiger en fijner!
thuis! ik ga ervoor! al vanaf het begin wil ik dit erg graag. Als het nou is begonnen en ik wil alsnog naar het ziekenhuis dan kan dit gewoon in overleg met mijn vk. En als je moet ja dan moet je.. maar liever lekker thuis hoor. Als je bang bent of je kindje gezond is of bang bent voor wat er tijdens de bevalling mis kan gaan zou ik voor je eigen geruststelling in het ziekenhuis gaan bevallen.
Ik denk er nu nog meer aan om lekker th te bevallen. Me vriend gaat toch mee naar de vk dan zal ik het onderwerp op tafel gooien en dan zal hij van zelf wel horen dat het hui sniet vol zal zitten met mensen. Want daar is hij bang voor. Dat hij meer met de mensen bezig zou moeten zijn dan met mij. Maar dat is dus niet het geval. Thnx Gr Tam
Ik heb met beide ervaring. Ik vond mijn ziekenhuisbevalling stukken prettiger. En ook veel rustiger. Ondanks dat er net zo veel (of weinig) mensen aanwezig waren. Het ziekenhuis was ruimer en vooral ook veel schoner. Ik vind thuisbevallen een vieze bende. Maar dat is heel persoonlijk. Er zijn volop meiden die veel liever thuis bevallen. Maar in een ziekenhuis hoeft het echt niet drukker te zijn. Als je poliklinisch in het ziekenhuis wilt bevallen (dus zonder medische indicatie) ga je idd pas met minimaal 5 cm ontsluiting naar het ziekenhuis toe. De eerste cm vang je thuis op.
Ik begrijp dat je vriend vooral bang is dat er een hele horde professionals over de vloer loopt? En dat hij die bijvoorbeeld allemaal van koffie zou moeten voorzien ofzo? Bij een thuisbevalling zijn alleen je VK en de kraamhulp aanwezig, meer niet. En je vriend hoeft niet voor hen te zorgen, dat doen ze zelf wel. Eventueel zal hij wat spullen moeten pakken die jullie nodig hebben tijdens de bevalling, maar als je de lijst die je krijgt gewoon afloopt en alles op je slaapkamer (of waar je dan ook bevalt in huis) klaarlegt, kan hij gewoon bij jou zijn. Is ons tijdens de zwangerschapsgym ook uitgelegd dat je man of vriend juist de taak heeft om jou te begeleiden, je te ondersteunen mentaal en bepaalde aspecten bij jou in de gaten te houden, (VK let bijvoorbeeld op je onderkant tijdens het persen, vriendlief moet in de gaten houden of je niet op je gezicht perst, bijvoorbeeld, dus die is hardstikke lekker helemaal met jou bezig! Als er al voor koffie gezorgd moet worden, denk ik eerder dat de kraamhulp dat doet: die is gewend om in vreemde huizen haar weg te vinden, dus die vindt ook heus dat soort dingetjes wel uit op dta moment, :-D Ik ga dus ook voor een thuisbevalling, (alhoewel bij een bepaald aantal dagen overtijd je die keuze niet meer hebt, maar OK). Lijkt mij gewoon lekker om tussen m'n eigen spullen te zijn, direct als alles na de bevalling schoongemaakt is, weer terug in m'n eigen bed te kunnen en daar eventueel te kunnen slapen als ik daar aan toe ben, (en gezien hoe ik er momenteel bijloop, is die kans wel groot). Moet er niet aan denken dat in het ziekenhuis te doen, waar maar de vraag is of er tijd is om te gaan slapen, of dat je dan gedwongen bent toch zo snel mogelijk weer naar huis terug te gaan, (en die kans is natuurlijk wel groot als je poliklinisch, dus zonder medische indicatie in het ZH bevalt). Bovendien ga je bij poliklinische bevalling idd pas naar het ZH als de ontsluiting al een eind gevorderd is... een groot deel doe je dan toch thuis... dus eventuele troep van vliezen die gebroken zijn, heb je dan alsnog thuis liggen, (hoeft niet, kan ook zijn dat dat toch pas in het ZH gebeurt, je vliezen breken).
Ik ben voor de 37 weken bevallen en had dus zowiezo geen keuze meer, maar bij mijn ZH bevalling waren ook alleen maar de VK van het ZH en een verpleegkundige. Dus niet jan en alleman die even kwamen kijken. Het hoeft dus niet zo te zijn dat wanneer je in het ZH bevalt er automatisch meer mensen zijn.
Laat je goed informeren door de VK en ga ook een keer kijken in het ziekenhuis. De meeste zkh'n organiseren af en toe voorlichtingsbijeenkomsten en dan kun je alvast zo'n verloskamer zien. (toen ik daar eenmaal was geweest wist ik ineens dat ik toch thuis wilde bevallen: mijn slaapkamer is ongeveer 3 x zo groot als de verloskamer in het zkh!) Je mag tijdens de bevalling beslissen; als jij gaandeweg tóch naar het zkh wil, mag dat. Maar wat hier al stond: meestal kun je daar pas naar toe als je ongeveer 5-6 cm ontsluiting hebt. (als je ver van het zkh af woont, moet je soms al eerder komen) Sterkte met het maken van je keuze. Wat fijn dat er (voor velen dan) een keuze mogelijk is!
Van rommel thuis heb ik overigens helemaal niets gemerkt hoor. Nu braken mijn vliezen overigens pas zo'n beetje tijdens het persen, geloof ik, maar ook verder heb ik niks gezien. De vk had twee emmers neergezet, eentje voor het afval en eentje voor de vuile was. Toen ik onder de douche stond naderhand, heeft de kraamhulp de ene emmer leeggekieperd in de vuilnisbak buiten en de andere in de wasmachine gestopt en gelijk mijn bed verschoond. Tadaaaaa, alles weer schoon en netjes. Ik hoorde dit dus allemaal pas achteraf, haha, toen ik me afvroeg waarom er geen rommel was. Die mensen zijn zo ervaren, dat ze alles al geregeld hebben, voordat jij er zelf erg in hebt. Het lijkt mij nu veel vervelender en storender om met flinke weeën in de auto te moeten stappen om naar een druk fel verlicht ziekenhuis te rijden en daar in een vreemde omgeving, tussen allemaal vreemde mensen en geluiden je kind op de wereld te moeten zetten. Als het niet anders kan, nou ja, dan is het zo, maar als ik deze keer ook maar even de keuze heb, blijf ik lekker weer thuis. Enne, Rozemarijke, jij moet nou echt eens gaan bevallen hoor, waar dan ook. Hoeveel weken ben je al niet overtijd?
Als je thuis bevalt is alleen je vriend, vk en de kraamzorg aanwezig. Als je bent bevallen en je gaat douchen wordt je kindje eerst door de kraamzorg aangekleed en de vk en kraamzorg ruimen eventuele rommel op en je komt dan lekker gedouched in een schoon bedje terrecht en alle sproen dat er een bevalling heeft plaatsgevonden zijn verdwenen behalve dan het wolkje in je armen. Ga je naar het ziekenhuis (ervan uitgaande zonder medische indicatie) dan is alleen je vriend, de vk en de zuster erbij. Eerst wordt je kindje dan aangekleed en jij wordt de douche in geholpen, in de tid dat je aan het douchen bent wordt ook daar in de kamer alles opgeruimd en afhankelijk of alles goed is gegaan mag je gelijk je kleding aan om paar uur later richting huis te gaan met jullie wolkje. In beide gevallen bepaal jij wie erbij zijn. (nogmaals ervan uitgaande dat er geen medische indicatie is) Persoonlijk vondt ik thuis bevallen wel fijner en prettiger gewoon omdat het mijn eigen omgeving was, ik kon doen en laten wat ik wou. bij mijn 2e moest ik naar het ziekenhuis maar dat is me al met al ook meegevallen. maar bij een eventuele 3e wil ik toch thuis weer proberen
Ik wil in het ziekenhuis bevallen. 50 procent van de eerste thuisbevallingen eindigt alsnog in het ziekenhuis en dat is voor mij meer dan genoeg reden om direct naar het ziekenhuis te gaan. Het lijkt me veel vervelender om nadat je kindje is geboren (of als de nood hoog is) alsnog naar het ziekenhuis te moeten. Nee, laat me er dan maar gewoon alvast zijn. Verder hoef ik al die troep niet in mijn huis Daarbij is mijn huis mijn huis niet (tijdelijke woning) dus ik voel me hier ook helemaal niet thuis. Wat betreft het aantal mensen: dat maakt volgens mij niet zoveel verschil. Ik denk dat je bevalling in het ziekenhuis alleen druk wordt als je op medische indicatie bevalt (gyneacoloog, co-assistente, verpleging, nog een verpleging). Als je niet op medische indicatie bevalt, heb je alleen je vk bij de hand en eventueel een verpleegster (maar naar wat ik heb gehoord is die er ook niet continu bij).
Mijn ziekenhuisbevalling was ook op medische indicatie. En alleen de verpleegster was er regelmatig en tegen het einde de hele tijd. Pas bij het persen kwam de gyn erbij. Voor die tijd heel af en toe de VK van het ziekenhuis. Het was dus erg rustig. En over de troep: mijn bevallingen begonnen allebei met gebroken vliezen. Nou, dan heb je in huis echt wel behoorlijk wat troep als je verder nog gewoon rondloopt. En ook de bevalling zelf gaf een enorme bende. Yinthe wilde er niet uit dus ik heb iedere perswee een andere houding moeten proberen. Door het steeds heen en weer schuiven zat echt alles eronder. Ondanks de ervaren kraamhulp. Het matras is bij het grof vuil beland. Voor ons zou een poliklinische bevalling goedkoper zijn geweest dan een thuisbevalling!
Ben er totaal mee eens. Ik wilde niet midden in mijn weeen alsnog naar het ziekenhuis. Wilde geen troep in mijn huis en hoeveel mensen er aanwezig zijn kon mij totaal niet boeien. Ik heb er nooit over getwijfeld. Achteraf ook blij om, want mijn zoontje had in het vruchtwater gepoept en had ik alsnog naar het ziekenhuis gemoeten. Daar moet ik nu niet aan denken! Ons ziekenhuis is heel fijn. Lekker donkere verloskamers, super personeel, alle middelen om de bevalling zo prettig mogelijk te maken. En uiteraard heb tegen het einde van de bevalling 8 verschillende mensen gezien omdat er dienstwisseling was. Ik kan je vertellen dat het je op dat moment helemaal geen moer uitmaakt. Je maakt het toch niet allemaal bewust mee. Tijdens het hechten hebben 2 studenten meegekeken en het interesseerde mij helemaal niets!