Goedemiddag, Ik werk sinds 2 weken 50% minder, ik ben nu 31 weken zwanger en ik ben door zwangerschapsklachten 50% ziekgemeld bij het uwv. In principe zou mijn verlof beginnen 4 weken voor uitgerekende datum, gaat mijn verlof nu automatisch 6 weken voor uitgerekende datum in? Op jullie site zie ik wel voorbeelden maar dat lijken alleen om gevallen te gaan van mensen die tijdens de 6 tot 4 weken ziek worden gemeld. http://www.uwv.nl/Werkgevers/mijn_werknemer_krijgt_een_kind/zwanger_en_ziek/ziek_tijdens_de_6_tot_4_weken.aspx Ik hoor graag of deze regel ook op mijn situatie van toepassing is. Met vriendelijke groet, Pepe
Beste Pepe, Je verlof zal inderdaad zes weken voor je uitgerekende datum beginnen. Ziektedagen in de periode van zes tot vier weken voor je uitgerekende datum, worden namelijk automatisch tot het verlof gerekend. Op de site staat over ziekte tijdens de zes tot vier weken van tevoren: "De dagen dat u ziek bent, worden afgetrokken van uw zwangerschapsverlof. Uw verlof eindigt daarom mogelijk eerder dan u vooraf had gepland." Dat is evengoed het geval als je al voor die datum ziek gemeld was, maar ziek blijft tijdens deze periode. Alleen als je bijvoorbeeld zes weken van te voren weer volledig hersteld gemeld wordt, en weer aan het werk gaat, kan het verlof alsnog vier weken van tevoren ingaan. Ik ben met je eens dat het erg duidelijk op de site staat. Ik zal kijken of deze informatie kan worden aangepast. Ik wens je een voorspoedige verdere zwangerschap en alvast een fijn verlof! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Robert, Bedankt voor het antwoord. Moet ik verder nog wat doen dan? Wordt dit automatisch bij het UWV dit zo geregeld, moet mijn werkgever een aanpassing doorgeven? Ik vind het wel vreemd want als ik dit niet had geweten had ik gewoon tot 4 weken door gewerkt ( weliswaar 50%) want mijn werkgever kwam hier niet zelf mee. Een andere vraag ondertussen heb ik ook bericht gehad vA het UWV over mijn ziekmelding. 1 brief over toekenning ziektewet uitkering en daaropvolgend 1 over korting ziektewet uitkering( omdat ik dus na paar dagen ziek te zijn geweest 50% ben gaan werken). Als ik het goed begrijp krijg ik gewoon evengoed mijn loon zoals gewoonlijk neem ik aan? Alleen een deel zou via het UWV komen en een delen gewoon via werkgever? Groetjes, Pepe
Beste Pepe, Vervelend dat je daarover niet bent geïnformeerd door je werkgever. Als je verlof is aangevraagd, krijg je van UWV een beslissing met de definitieve begindatum. De brieven over de ziektewetuitkering lijken tegenstrijdig. De eerste brief is een beslissing over je recht op Ziektwet-uitkering. Je hebt recht op een ziektewet-uitkering van 100% van je dagloon. Dat is hoeveel je gemiddeld per dag verdiende in de 12 maanden voordat je ziek werd. De tweede brief is een korting op je ziektwet-uitkering vanwege je gedeeltelijke werk. Het loon dat je verdient met de 50% die je nog wel werkt, wordt van de ziektwet-uitkering afgetrokken. In de eerste brief staat ook hoe de uitkering wordt betaald: aan jou of aan je werkgever. Wordt de uitkering aan je werkgever betaald, die het samen met je loon over de overige 50% uitbetaalt. Als het goed is, merk je dus niets van de uitkering, maar krijg je je volledige salaris uitbetaald. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare