Einde contract bij 32 weken zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Robijn82, 17 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Robijn82

Robijn82 Nieuw lid

17 sep 2013
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Op 1 januari 2014 eindigt mijn contract. Op dat moment ben ik 32 weken zwanger. Ik heb een aantal vragen mbt het zwangerschapsverlof.
    - bij wie moet ik het verlof aanvragen
    - wat zal de hoogte zijn van het verlof
    - moet ik een ww-uitkering aanvragen?

Bij voorbaat dank,

Robijn

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Robijn,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Je contract loopt af als je 32 weken zwanger bent en je hebt een aantal vragen over hoe dan verder.

Zwangerschapsverlof
    Het zwangerschapsverlof vraag je telefonisch aan bij UWV. Je kunt hiervoor contact opnemen met de werknemerstelefoon, telefoonnummer 0900 9294.
    Je krijgt het formulier ‘Aanvraag WAZO-uitkering’ toegestuurd.
    Deze onderteken je en stuur je naar ons terug, dan gaan wij de aanvraag in behandeling nemen.

Hoogte van de zwangerschapsuitkering
    Voor de hoogte van je uitkering stellen we je dagloon vast. Dit dagloon is gebaseerd op de uitkering die je krijgt voordat je met verlof gaat.

Het zwangerschapsverlof gaat in tussen zes en vier weken voor de dag na de uitgerekende datum.
    Je kunt zelf bepalen wanneer je dit verlof in laat gaan.

Aanvraag WW-uitkering
    Voor een WW-uitkering moet je beschikbaar zijn voor werk. Als dit het geval is kun je vanaf 1 januari tot aan je zwangerschapsverlof een WW-uitkering aanvragen.
    Via de site Werk.nl schrijf vraag je de WW-uitkering aan en schrijf je in als werkzoekende.

Voor berekening van dagloon bij een WW-uitkering kijken we naar het SV-loon dat je verdiende in het jaar voor werkloosheid en delen dit door 261 (Dit is het gemiddelde aantal uitkeringsdagen per jaar). Bij de WW-uitkering krijgt je de eerste twee maanden 75% en daarna 70% van dit vastgestelde dagloon.

Ben je door ziekte niet beschikbaar voor werk dan kan je voor deze periode een Ziektewet-uitkering aanvragen. Je zwangerschapsverlof gaat in dit geval zes weken voor de uitgerekende datum in.

Op onze website vind je actuele informatie over WAZO en WW.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Robijn82

Robijn82 Nieuw lid

17 sep 2013
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eerder heb ik gelezen dat je een volledige uitkering krijgt als de uitgerekende datum maximaal 10 weken na het einde van je contract valt. Is dit niet meer het geval?
    Niemand zal iemand aannemen die 2 weken later met verlof zal gaan...

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Robijn,

Je krijgt inderdaad 100% van het vastgestelde dagloon bij je zwangerschapsuitkering.

Voorafgaand aan de zwangerschapsuitkering heb je recht op een werkloosheidsuitkering en voor deze periode is het uitkeringspercentage lager.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina