Onze huisarts vindt dat onzin! Je bent pas uitgegroeid als er een groeispurt is geweest, en dat kan gerust nog op je 17e.
Mijn zoon van 11 (september 12) heeft wel pubergedrag maar nog niks qua uiterlijk. Hij is 1.48 en heeft schoenmaat 36.5 en weegt 35 kilo. Ja die zweetgeur is er soms maar verder is het nog nergens aan te zien. Ben erg benieuwd hoe hij zal gaan veranderen de aankomende jaren maar zijn vader is ook lang klein n dun gebleven en kreeg pas rond zijn 16e een groeispurt.
Ik dacht ook dat de groeispurt bij jongens zo tussen de 15-16 lag. Hier alleen maar jongens. Oudste 12 jaar, 164 cm nog helemaal geen lichamelijke puberkenmerken. Middelste 10 jaar 154, ook geen kenmerken, maar kan al wel flink stinken pfff Verwacht dat ze nog wel even doorgroeien. Ik ben 189 cm, man zo rond de 175 cm
Hier begint het eindelijk!!!!!!! Niet zozeer de groeispurt maar uiterlijke kenmerken. In Januari nog naar de kinderarts geweest met mijn 13 jarige platte dochter... Als je kind nog onder de 40 kg weegt, zal het lichaam geen hormonen gaan produceren. Gelukkig door de corona (geen beweging meer en allerlei extra voedingsstoffen, is mijn dochter eindelijk aan het aankomen en weegt ze 41 kg (terwijl ze 2 mnd terug nog 39 kilo woog, bij 1,64 cm). Hier dus 13 jaar en 3 mnd, 164 en 41 kg, eindelijk iets borstvorming en haar. zoon van 10 (+ 8mnd) 146 en 32 kilo, helemaal niets
Kinderarts zei tegen ons zolang menstruatie niet echt een ritme heeft dit zeker nog geen invloed heeft. Wanneer dit wel zo is, groeien meiden nog periode en dan klaar. Bij ons beide dochter al lichamelijke ontwikkeling maar beiden geen groeispurt nog 12 jarige 159, 51 kg Net 11 jarige 161, 42 kg
Mijn oudste is 10 en heeft borstgroei en haargroei. Ze is klein 1.40 ben benieuwd hoe hard ze nog gaat groeien. Sinds haar geboorte is het al niet snel gegaan, verwacht het nu ook niet echt. Ik ben zelf 1.65 en mijn man 1.85.
Jongens wel. Meisjes krijgen groeispeurt voor menstruatie. Niet daarna. Ze loopt ook bij kinderarts en zei het zelfde . Omdat ze vervroegd in pubertijd zat zeiden ze ook dat de niet groot ging worden. Geloofde dat niet want met 8 was ze 144 en met 10 jaar 166 dan ben je niet klein. grootste van de klas maar helaas kwa lichaam ook 14/15 Maar indd 2 WK na 10 e verjaardag haar menstruatie na groeispeurt ( 22 cm gegroeid in 2 jaar en ook veel pijn gekost, problemen in benen en zelfs rolstoel nodig gehad en weken revalidatie na uitgroeien ) . Ze was op haar 10 dus uitgegroeid en indd groeischijven bleken ook al dicht kort na menstruatie . Precies wat arts voorspeld had . Ze is nog 2 cm gegroeid na menstruatie en denk dus 1 a 2 periodes en toen stopte het groeien. Had gehoopt op +10 cm dus 176 uiteindelijk maar ze zal kleine blijven. Ze groeit niet meer . Ze wilde haar puberremmers geven dan was ze langer geweest door latere groeispeurt, later menstuatie en dus later rem erop . Dit omdat ze dus met 7/8 al begin te puberen. Echter vond ik 165 waar ze haar op hadden geschad zonder remmers niet heel klein. Dus afgewezen. Hormonen die je menstruatie en cycles regelen zorgen er ookvvoor dat groeischijven sluiten. Daarom stop ja met groeien binnen jaar na start menstruatie
Menstruatie moet dat wel ritme hebben. Hier had dochter meteen strakke cycles van 28 dagen. Regelmatig. Als het nog niet regelmatig is kun je iets langer doorgroeien
Hier ook nog niet echt veel tekenen. Bij mijn zoon (12) nog geen groeispurt, geen zweetgeur, wel begint de haargroei zei hij. Bij mijn dochter (bijna 10) begint iets van borst groei lijkt het (die schijfjes onder de tepel worden boller), maar nog geen haargroei of zweet geur. Ze zijn wel bijna even lang dochter is 1.50, zoon 1.53. Volgens de groeilijn zou zij rond de 1.75 uitkomen. Zoon volgt meer ‘’onze’ lijn, wij zijn allemaal klein in de familie (1.60 tot 1.75) dus of er überhaupt nog een groeispurt aankomt? Ik denk dat hij ook zo rond de 1.75 uitkomt. Ikzelf ben trouwens ook nog maar 5 cm gegroeid nadat ik ongesteld werd. Ik was toen 13, ik hoop voor dochter ook zo rond die leeftijd.
Volgens mij had die 40 kilo te maken met menstrueren (dan heeft je lichaam genoeg reserves om te menstrueren), en niet met de secundaire geslachtskenmerken. Mijn jongste weegt nu sowieso minder dan 35 kilo en begint nu net borstjes te krijgen.
Oh mijn zoon is dus net zo lang als die van jou en ook 12. Hier is juist wel de verwachting dat er nog lengte bij gaat komen. Ik ben met mijn 1.78 het "kleintje" in de familie namelijk haha.
Ja dan ziet het er verwachtingspatroon er wel anders uit haha. Nou moet ik ook zeggen dat mijn zoon slecht eet (selectief ivm zijn ASS denk ik) dus dat drukt de lengte straks ook wel vrees ik. We zullen zien. Mijn dochter is juist de vreemde eend in de bijt, die wordt ook vaker gezien door de schoolarts omdat die op de +1 lijn groeit en wij allemaal -1/0 zijn zeg maar. Dat omdat dat een teken van vroege puberteit kan zijn zei ze. Maar goed, gelukkig tot nu toe weinig van te merken.
Hier eet zoon ook slecht. Selectieve eetstoornis. Althans. Hij eet niet veel verschillende dingen, maar wat hij eet is wel héél veel. Zijn beste vriendje is even lang (al vanaf groep 2 groeien ze gelijk), maar ik weet dat hij heel gevarieerd en gezond eet.
Mijn zoon is nu 13 jaar (1.66 m en ongeveer 46 kg). Ik denk dat wij sinds een jaar veranderingen hebben gemerkt. Qua gedrag en hij heeft nu ook wel iets meer beharing in schaamstreek en op de benen (al is het allemaal nog wit blond en dus niet goed te zien), 'het zaakje' is ook wat gegroeid. Qua lengtegroei ben ik nog niet zo onder de indruk. Hij groeit met horten en stoten, maar zeker niet duidelijk meer dan voorheen. Ik vermoed dat de echte spurt nog moet beginnen. Mijn oudste dochter is 11 jaar (1.46 m en ongeveer 42 kg). Sinds een half jaar merk ik bij haar lichamelijke veranderingen, wat borstgroei en donshaar onder de oksels. Qua gedrag is ze al iets langer af en toe puberaal . Haar lengtegroei is ook nog niet opvallend, haar spurt moet nog beginnen.
De oudste is 12 jaar en 164 cm. Weegt een kilo of 42/43. Hij kwam laatst bij me dat zijn tepel raar aanvoelde. Zit wat verdikking onder en hij vond het maar eng. Heb uitgelegd dat het heel normaal is. Haren onder de oksels enzo heeft ‘ie nog niet. Qua gedrag pubert ie al wel maar niet extreem. Het is een leuk en vrolijk kind tot nu toe. Hij eet wel als een bouwvakker. Onvoorstelbaar wat daar allemaal in verdwijnt. Ik verwacht dat hij nog een cm of 20 groeit. Rond de 185 cm. Ik en mijn man zij allebei 180 cm
Oudste is 12 jaar en 1 maand. Nog geen menstruatie of okselhaar etc., borsten beginnen langzaam aan vorm te krijgen. Ze is altihd groot en redelijk stevig geweest, kinderarts zei al bij de controlle van 8 jaar dat de menstruatie niet meer lang op zich zou wachten, gelukkig hadden ze het mis! Ze is nu ongeveer 161 cm groot en denk dat er nog een spurt moet komen, laatste jaren is ze cm of 5 gegroeid per jaar, dus geen echte spurt.
Hier dochter van 11 die al een tijdje echt lichamelijk begon te veranderen. Haren begonnen te groeien, af en toe een zweetgeurtje en borsten beginnen echt al vorm te krijgen (sneller dan ik dacht). Ik had al zo’n gevoel dat menstruatie vast niet lang meer kon duren, nou vanochtend was het zo ver. Dochter was er heel koel onder, had haar al voorbereid dus het was geen probleem. Wel was ze blij dat school dicht was. oja dochter is 165 en ongeveer 57 kg (zwemt 4x in de week en 2 keer krachttaining in de week) gewicht wordt goed in de gaten gehouden door de trainer. Wel zijn we beetje bang op verlies van spiermassa zonder al die trainingen maar dat zien we later wel weer.