Wanneer begon jij met hapjes?

Discussie in 'Voeding' gestart door RoAn1981, 9 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Onze dochter is volgende week dinsdag 4 maanden. Ze zit sinds een aantal weken aan de Pepti, op verdenking van kma, en krijgt medicatie tegen reflux. Ik ben me een beetje aan het orienteren op vast voedsel, en ik zie veel tegenstrijdige dingen hierover.
    Enerzijds wordt er gezegd dat vast voedsel goed is voor kindje met reflux, anderszijds zegt men dat bijvoeden tot 6 maanden absoluut niet nodig is. Wanneer zijn jullie begonnen, en wat was jullie ervaring? Aan mijn cb heb ik weinig; die zeggen: het hoeft niet, maar mag altijd vanaf 4 maanden. Maar wat is nou het beste?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier twee kinderen zonder medische 'toestanden'

Zoon (zeer voorlijk): iets meer dan 5 maanden
    dochter: 6 maanden

Wat het beste is hangt enorm af van je kindje en van jou. Je moet doen waar je je goed bij voelt en goed kijken naar je kindje.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn oudste had kea en verborgen reflux. Mijn jongste reflux.

Mijn ka adviseerde bij mijn oudste om met 6 maanden voorzichtig te beginnen en echt niet eerder.
    Bij mijn jongste verder niet gevraagd, maar ook met 6 maanden rustig aan begonnen.
    Ik heb bij mijn jongste ervoor gekozen omdat dit voor mij beter voelt en ik er ook wel een voorstander van ben om wat later te beginnen met bijvoeding vanwege de rijping vd darmen.

Misschien iets om mee te nemen in je overweging;
    Kindjes met reflux; ene kindje doet het beter met vast voedsel, maar het andere kindje juist niet. Spugen is bij vast voedsel doorgaans pijnlijker dan melk. (Bij verborgen reflux komt de voeding ook omhoog door de slokdarm, dus dat geeft ook meer pijn)

Kindjes met kea (kma) is een ander verhaal. Bij kea zijn de darmen niet voldoende ontwikkeld waardoor de eiwitten door de darmwand heen worden gelaten, hierdoor reageert het lichaam.
    Als je dan vroeg gaat bijvoeden kan dit een behoorlijke aanslag op de darmen. De darmen moeten meer verwerken, terwijl ze met normale voeding al problemen hebben. Dus die kunnen het een stuk zwaarder krijgen.

4. Koon

Koon Niet meer actief

Rond de 5 maanden. Het waren maar een paar hapjes per dag, meer niet. We hebben het heel langzaam opgebouwd. Ons zoontje had niet altijd meer genoeg aan zijn flesjes. Daarom zijn we toen gestart. Maar die eerste periode stelde qua hoeveelheid echt niks voor. Hij snapte het eten van een lepel ook niet zo goed. Dus het was voor hem nog (te?) vroeg en daarom sloegen we ook wel eens een dag of 2 over.

Hier verder geen reflux of KMA, dus daarover kan ik geen ervaringen delen.

5. tuc

tuc Niet meer actief

dochter met 5 maanden...zat aan de max flesvoeding voor hongerige baby's en krijste het uit van de honger.

zoon met ruim 6 maanden, taalde nog nergens naar, maar eet inmiddels als een volleerd bouwvakker.

6. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Van t buro mocht ik het vanaf 4 maanden gaan proberen. Mn manneke zat toen al veel met zn handjes in zn mond en leek erg geiinteresserd als ik wat at of dronk. Nu iets meer als vier weken bezig en hij vind fruithapjes erg lekker, groenten gaan ook wel,vooral worteltjes, zoete aardappelen en broccoli.
    Maar gewoon kleine beetjes hoor, hii bepaald hoeveel hij neemt...pas hele nectarine...

7. Misstiara5

Misstiara5 Actief lid

29 sep 2012
    436
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben met 6 maanden begonnen, gewoon rustig met paar hapjes. Hij eet nu met 9 maanden wel goed. Maar zit nog wel uit potjes van 6 maanden te eten, dus goed gemalen hier nog.

8. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Op de handjes sabbelen = ontwikkeling en heeft NIETS met honger te maken. Mijn dochter deed dit ook en dat was echt geen honger.
    Of je met 4 maanden bij kan voeden? Je kindje heeft kma, dan zou ik t rustig aan doen. Zijn darmen zijn al gevoelig, dus om dat te prikkelen is wellicht geen goed idee. Als hij tevreden is op de huidige fv dan kan je mss nog ff wachten.

Mijn dochter met verborgen reflux pakte met 4 maanden haar bijvoeding enorm goed op maar zij heeft geen kma.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.822
    5.957
    113
    Vrouw
    Meiden met 6 maanden
    Zoon wel eerder geprobeerd,moest van KA ivm reflux. Maar het werkte niet dus ook met 6 maanden.

Op handjes sabbelen,het eten van je bord kijken zijn GEEN tekenen dat ze aan bijvoeding toe zijn.
    Dan had ik mijn zoon meteen aan de banaan-prak kunnen doen ;)

10. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Bij onze zoon is reflux vastgesteld en ik moest van de KA en de gastroenteroloog met bijvoeding beginnen.

Op 4 maanden was dat:
    1 bord pap (180 cc melk + glutenvrije granen)
    1 x fruithapje

Op 5 maanden was dat:
    1 x fruithapje
    1 x groentehapje

Op 6 maanden werd dat:
    1 x fruithapje
    1x groentehapje met 20 tot 50 gr kip of mager wit vlees erin
    1 x yoghurt van kunstvoeding

11. Username

Username Niet meer actief

Met 5 maanden begonnen op dringend advies van de kinderarts. Ze heeft verborgen reflux. Ik was huiverig want je hoort veel tegenstrijdige verhalen over bijvoeding en reflux. Sowieso wilden we graag pas met 6 maanden beginnen met bijvoeden. Maar t gaat prima. Ze heeft minder last en vindt het zó lekker :)
    Ze eet vanaf het begin al goed. Na een paar dagen at ze gemiddeld 100 gram groente en 110 gram fruit per dag.
    Nu krijgt ze er een bord pap bij van rijstebloem.

Ik begrijp overigens niet dat mensen sabbelen op de handjes en kijken naar wat jij eet interpreteren als honger. Sabbelen op handjes is normaal babygedrag en baby's zijn nieuwsgierig dus natuurlijk kijken ze naar wat jij doet. Het heeft niets te maken met honger! Geen enkele reden dus om heel vroeg te beginnen met bijvoeding.

12. Username

Podiki, yoghurt van kunstvoeding? Vertel!

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Even hierop in haken, sorry enigzins off-topic.

Rechtstreeks van de site van nutricia;
    Herken jij deze signalen bij je kindje?
    Stopt jouw kindje regelmatig dingen in zijn mondje en zuigt hij op zijn vuistje? Of maakt hij smakgeluidjes en hapbewegingen? Dan wil je kindje je waarschijnlijk duidelijk maken dat hij wel eens wat anders lust dan alleen melk. Als kindjes tussen de 4 en 6 maanden oud zijn, krijgen zij namelijk behoefte aan hun eerste hapjes. Dit is een belangrijke fase want je kleintje oefent met zijn eerste hapjes de spieren die hij nodig heeft om te praten. En hij leert dat er verschillende smaken bestaan.

Daarom denken moeders dat kindjes aan bijvoeding toe zijn als ze de normale baby ontwikkelingen hebben. Ik ben het voor 100% met jou eens, over dit.

Nutricia verkoopt babyvoeding, wil zoveel mogelijk verkopen om zoveel mogelijk winst te maken en om dit te bereiken maken ze gebruik van de standaard ontwikkeling van een baby.
    Je leest (ook hier;) ) regelmatig "nutricia adviseert dat je met pap moet beginnen" en soort gelijke opmerkingen. Het cb doet hier (tegenwoordig) aan mee, hun voedingsadviezen staan gelijk aan die van Nutricia ;)

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.822
    5.957
    113
    Vrouw
    Om het nog maar eens te herhalen, een kindje kan niet verlangen naar iets wat het niet kent. Het kent alleen de borst van mama of de fles. Als je hem een steen geeft stopt ie die ook in z'n mond...:)

Ik ben van mening dat het beter is om wel te wachten tot 6 maanden ivm de rijping van de darmpjes, maar wil je wel beginnen met 4 maanden..prima! Maar dat je kindje iets wil duidelijk maken...euhhhh het gaat over baby's, how saaaad...

15. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ja, dat bestaat! Ik koop het in de apotheek. Ik woon wel in Spanje, maar denk dat het in Nederland ook wel moet te verkrijgen zijn. Ik weet nu even het merk niet meer, maar zal het even nakijken straks.

16. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Grappig, over dat handjes sabbelen: ik was vanmiddag bij het weeguurtje van het cb en vroeg het daar ook nog eens. De verpleegkundige zei letterlijk: als je kindje steeds geinteresseerder kijkt naar hoe jij eet en de handjes vaak in de mond steekt, dan is dat een teken dat hij/zij eraan toe is om hapjes te gaan krijgen...Nou steekt dochter al vanaf week 2 voortdurend 2 handen tegelijk in haar mond dus dat leek mij eigenlijk al kul :)

17. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier beide keren met 6 maanden rustig begonnen met eerst wat groente en na een paar weken ook fruit erbij (volgens de Rapley-methode).

18. Username

Wat een idioterie hè :x zo maak je jonge moeders wel onzeker. Want die website zegt het, dus het zal wel kloppen. Terwijl het echt beter is om niet te vroeg te starten met hapjes.

19. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Beide keren met 6 mnd. Oudste had KMA.
    Voelde beide keren het beste, eerder vond ik het niet nodig en gelijk goede eters.

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Klopt.
    Kijk ergens geef ik Nutricia wel gelijk, als ik producten verkoop wil ik ook dat iedereen het koopt.

Maar wat mij meer dwars zit is dat het cb hierin mee gaat. Jongste was net 4 maand en hoe meneer de hapjes vond? Uhmm nog niets, want ik ben nog niet begonnen. Toen kwam ze over 'de nieuwe richtlijnen' etc, maar bij opzoeken is niets (!) te vinden over de wijziging in richtlijn, zelfs het who blijft bij het standpunt dat het het beste zou zijn vanaf 6 maand.
    Hier lees je vaak 'het cb adviseerd dat ik nu met hapjes kan beginnen' en ouders denken dat dit op hun kindje is gebaseerd, maar het is het standaard advies van Nutricia.

Daarbij zeg ik niet dat met 4 maanden standaard slecht is. Alleen de manier van voorlichting en standpunten aan nemen vind ik slecht.

Deel Deze Pagina