Of juist wel? Van het weekend stuitte ik op iets wat me nogal bezighoud. Hoewel mijn ouders en schoonouders hartstikke meeleven met de zwangerschap en t.z.t. echt niet voor het ziekenhuis liggen (godzijdank), zit ik er eigenlijk helemaal niet op te wachten om ook maar íemand op de hoogte te brengen wanneer de bevalling begint. Ik wéét dat er dan op Whatsapp gekeken gaat worden of ik nog online ben geweest, en dan ik af en toe (of mijn man) goed bedoelde appjes o.i.d. krijg. En ik weet ook dat je die meldingen en statusupdates uit kunt zetten, maar ik heb geen zin om daar moeite voor te doen. Maar mijn schoonmoeder gaat er eigenlijk vanuit dat ze op de een of andere manier wel een beetje op de hoogte wordt gehouden. Meer als in.. wanneer begint de bevalling, wanneer is het geboren etc. etc. Ik heb gewoon zoiets van, ik wil in alle rust kunnen bevallen en als ons kindje er is, dan wil ik de eerste uren of de eerste dag kennismaken met mijn nieuwe gezin en daar gewoon even samen van genieten. Ik ga heus niet pas dagen later familie op de hoogte brengen, maar het is ook niet het allereerste wat ik per se hoef te doen. Mijn man reageerde een beetje zoals 'achjoh, het loopt wel los', 'mijn moeder bedoelt het goed' en 'zien we dan wel joh'. Ik merk dat deze reacties me een beetje irriteren. Hoe staan jullie hier in? Overdrijf ik? Tuurlijk, het duurt nog eeuwen, maar ik vind het wel handig als we hier beiden hetzelfde in staan!
Ja ligt er aan hoelaat het loopt. Als je een easy bevalling hebt en t gaat goed kan je t laten weten aan wie je t wilt weten bijv op voorwaarde dat ze niet naar je toe komen. Ik lag tijdens de weeeen nog te appen etc. Bij m'n schoonzus waren drie dagen de gordijnen dicht dus ja toen wist iedereen wel wat er gebeurde. Ik wou in eerste instantie ook niks zeggen maar we hebben 2 honden en die moeten toch uit. Uiteindelijk alles goed gegaan. Wat ik wel irritant vond was toen onze dochter er was iedereen binnen een uur om m'n bed heen stond. Net gehecht, overal bloed en ik lag in m'n naakie. En vriend had z'n dochter nog geen eens vast gehouden. Nee as keer gaat dat dus niet gebeuren. Dus duidelijke afspraken maken is echt t beste! Zelfde geldt duurt t 3 dagen en hebben ze t door En wat jij niet wilt gebeurt niet. Jouw bevalling jullie baby. Klaar.
Bij mijn eerste wilde ik ook niet van te voren melden wanneer het begon. Wilde het ook liever zelf doen zeg maar. volgens mij heb ik uiteindelijk halverwege wel wat op de app aan mijn zus verteld, die mijn ouders had ingelicht. Maar heb verder niks van ze gehoord, gelukkig. mijn man heeft wel vrij snel na de geboorte de ouders en schoonouders gebeld. Maar dat vond ik prima. Wilde het ook graag delen. Deze keer heb ik een zoontje die naar oppas moet. Dus ontkom er deze keer niet aan helaas.. Maar ga mijn vriendinnen enzo niet appen denk ik. Pas als het er is. Wat vorige keer bij mij scheelde is dat ik voor de uitgerekende datum ben bevallen. Dus mensen waren nog niet continu aan het controleren of ik al bezig was. Verder wil ik je als tip geven, doe waar jij je goed bij voelt op dat moment.
Ja dat wil ik dus een beetje voorkomen, wat je schetst hierboven. Wij hebben best wat moeten doorstaan om überhaupt zwanger te worden dus ik wil écht gewoon eerst SAMEN even genieten straks van ons kindje en stilstaan bij wat we doorstaan hebben en dat het allemaal gelukkig zo heeft mogen zijn. Als je de een uitnodigt, ja dan moet je de ander natuurlijk ook uitnodigen. Maarja, ik kan ook niet mensen bellen en gelijk erbij zeggen: ja bedankt voor de felicitatie, maar je bent nu nog niet welkom, sorry. Dat komt ook nogal raar over, niet?
Ohja, het speelt ook mee dat onze ouders straks wel een dag gaan oppassen, dus ik wil ook niet ondankbaar o.i.d. over komen. Ze doen ook wat dat betreft wat voor ons. Maarja, het een hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten, merk alleen dat mensen er vaak automatisch al vanuit gaan dat je gewoon alles gelijk deelt. Dan heb je dus ouders, schoonouders, broers en zussen blablabla.. Krijg er al jeuk van haha!
Is het dan gebruikelijk om het mensen te laten weten als het begonnen is? Heb daar eigenlijk nooit van gehoord. Ik heb 4 dagen van te voren te horen gekregen wanneer ik ingeleid zou worden. Heb toen wel mijn ouders ingelicht, zodat zij die dag de huisdieren konden voeren (puur praktisch dus). Verder hebben we het niemand verteld. 07.00 melden in het ziekenhuis, 11.00 werd het pas heftig en 13.24 is onze dochter geboren, dus heb de halve bevalling ook gewoon nog zitten whatsappen enzo, niemand had het dus ook door verder. Na de bevalling hebben we mijn ouders, mijn schoonouders en mijn beste vriendin gebeld, maar die hebben allemaal netjes gewacht tot wij ze vroegen te komen. Zo hoort het toch ook? Gewoon doen waar jullie je goed bij voelen. En als dat betekent dat je appjes negeert, telefoontjes even niet opneemt: so be it. Hebben mensen heus wel begrip voor. Het draait dan immers niet om hen maar om jou, je man en jullie baby
Wij hebben niemand iets laten weten hoor. Werden tijdens de bevalling wel gebeld door mijn ouders en schoonouders, maar hebben niet opgenomen, dus ze wisten waarschijnlijk wel hoe laat het was . WhatsApp bestond toen nog niet trouwens . Bij de jongste wisten alleen mijn ouders het, want die pasten op onze oudste.
Ik vond het totaal geen punt om het te laten weten. Mijn moeder, zusjes, schoonmoeder, oud collega's 2 stuks wisten het allemaal. Oh nee en 2 nichten en die hadden het vast verklapt aan mijn tante en oom. Mijn fam woont ver weg dus daar wist ik van dat ze niet op de stoep zullen staan. Ik denk een uur of 1.5 uur na de bevalling kwam mijn fam kijken toen ik dat wilde. Wilde ik ook graag want wilde haar graag tonen. Ik heb er 2 dagen overgedaan dus had de tijd om te appen. Vond het wel wat hebben. Dan apte ik weer hoeveel cm ik had, iedereen in spanning haha. Uiteindelijk moet je doen waar jullie je goed bij voelen.
Wij hebben bij de eerste niets gezegd. Nou was ze er ook supersnel dus niemand had iets gemerkt. Om 23.00 uur is ze geboren, de volgende dag hebben we om 10.00 uur (schoon) ouders gebeld. Tegen 15.00 uur die dag zijn ze even langs gekomen. Mijn moeder was hier niet blij mee. Die wilde het wel allemaal weten en ook direct langs komen ook al was het 's nachts. Helaas voor haar was dat niet onze keuze en is dat dus ook niet gebeurd. Gelukkig voor haar heeft mijn broer dat wel allemaal gedaan. (Een dat heb ik ook wel 100x aan moeten horen haha. Nu bij de 2e gaan mijn schoonouders op de oudste passen. Het liefst zou ik weer niks zeggen maar helaas ontkom ik daar niet aan. Mijn ouders laten we niets weten. Aan de andere kant; als de 2e ook weer snel komt een de oudste is op het kdv of oppasdag bij schoonouders hoeven we ook niets te zeggen
Ik heb het bij de eerste ook niemand laten weten dat het was begonnen. Pas toen de bevalling erop zat, ik gehecht was en lekker gedoucht en wel met dochter op de borst in bed lag hebben we een belronde gedaan. Was toen nog in het ziekenhuis. Ik heb gevraagd of ze aan het einde van de middag, rond 16u ( belde ze rond 11.30) wilde komen, zodat we eerst rustig thuis konden komen, kennismaken met de Kraamzorg enz enz. Kijk er heel goed op terug! Nu zullen we mijn ouders inschakelen ivm opvang van oudste, maar verder krijgen ze tussentijds echt geen updates. Gelukkig rekenen ze daar ook niet op.
Wij hebben dat de eerste keer ook niet gedaan. Mijn ouders belden we pas toen ze er was. En ze kwamen pas de volgende dag naar het ziekenhuis.
Kijken waar jij je op dat moment prettig bij voelt. Ik wilde mijn ouders op de hoogte stellen en mijn schoonouders niet. Alleen stond mijn smoeder ineens aan de deur terwijl ik boven aan het puffen was, daarna belde ze een paar keer. Uiteindelijk toch maar besloten om te vertellen dat het begonnen was.
Bij dl niemand iets laten weten, ook niet dat ik ingeleid zou worden. Uiteindelijk spontaan begonnen. Telefoons stonden uit, dus we waren onbereikbaar - en laat de mensen verder maar denken wat ze denken. Toen m'n schoonvader s ochtends vroeg naar zijn werk reed, kreeg hij wel een donkerblauw vermoeden omdat onze auto niet op de oprit stond 😉 Toen ze geboren was, hebben we alle rust genomen voor kennismaken, hechten, douchen, eten, etc. Daarna de familie gebeld. Omdat we naar huis mochten, zouden we laten weten zodra ze welkom waren. Eerst maar es zelf installeren met de kraamzorg. Dl is om 10.30 geboren in t zkh. Familie kwam eind van de middag thuis op bezoek. Schoonfamilie s avonds. Bij zl hadden we de mazzel dat dl vakantie had en n nachtje bij oma bleef logeren. Niemand die dus wist dat het begonnen was. Toen zl er was hebben we denk ik wel redelijk snel gebeld, zodat ml dl kom ophalen om kennis te maken met haar broertje. De rest van de familie moest wachten 😉
Wij hebben bij de oudste ook niemand verteld dat de bevalling was begonnen. Pas een tijdje na de geboorte gebeld.
Ik heb het bewust niet verteld. Zodat ik me voor mijn gevoel beter kon ontspannen. Ik zou zeggen.. doe wat voor jou goed en fijn voelt. Bellen dat het geboren was hebben we gedaan toen ik weer gedoucht en wel in mijn schone bed lag.
Bij ons zoontje hebben wij ook niemand verteld dat het aan de gang was. Uiteindelijk hebben mijn moeder en zusje ons zien rijden naar het ziekenhuis :-D Dus ze wisten dat het ging gebeuren. (niet hoever ik al was, maar wel dat het ging gebeuren) Mijn ma heeft direct m'n pa gebeld en verteld dat ze NU naar het ziekenhuis wilde. Ze hebben niet gebeld, niet geappt of ons gestoord (wist niet eens dat ze er waren) Maar zij hebben in het restaurant 3 uur zitten wachten op nieuws :-D Zij waren, toen mijn man hen belde, ook binnen 3 minuten op mijn kamer hahaha! Ik vond het allemaal niet zo erg, maar deze uitzondering is en was voor ouders en schoonouders. Hoef niet iedereen te ontvangen op de eerste dag, nergens voor nodig. Eerst even genieten. Nu moeten we zoiezo onze ouders of schoonouders inlichten aangezien ons zoontje opgehaald zal moeten worden, of kan blijven slapen (mocht het midden in de nacht zijn) We zullen het zien! :-D Doen wat jullie graag willen en niets aantrekken van de verzoekjes van anderen.
Wij hebben niemand laten weten. Bevalling ging vrij vlot alleen daarna duurde het lang voordat ik kon plassen, had heel de dag amper gedronken namelijk . Daardoor waren we nog best lang in ziekenhuis. Zoon is om 16.00 geboren. Nadat ik gehecht was hebben we onze ouders gebeld. Die waren er rond 20.30. Evn een half uurtje. Om 21.30 mochten we naar huis. Was prima zo!
Ik zou lekker niks zeggen hoor ! Ik zie ook vooral het verband niet met ze komen tzt opassen. Ook al komen ze dit doen , wat erg fijn is, hoeven ze niet ineens alles te weten
We moesten het mn moeder wel vertellen als we naar het ziekenhuis gingen omdat zij voor onze honden zorgde. Alleen aan de rest wou ik het pas vertellen als hij er was. Zij het zo, dat ik vol in mn weeën belandde met mn moeder en schoonmoeder erbij. Dus ja dat was geen geheim meer haha. Omdat toen de omas en 1 opa het al wisten heb ik mn vader ook gebeld. Dus ja, je weet soms niet hoe het gaat haha. Al wou ik het ook liever geheim houden.
Ouders en schoonouders willen het niet eens weten, dus dat is erg fijn! Willen wel de buren op de hoogte stellen, zodat zij evt de beesten kunnen doen en we daar dan niet meteen mee zitten. Nu hebben wij super buren, die zeker momenteel, altijd meteen voor ons klaarstaan. Hoef nu helemaal maar te kicken of ze staan voor de deur om me te helpen, want ik moet maar rustig aan doen (Schoon) ouders willen we pas bellen als wij er klaar voor zijn. Maar denk dat dat vrij snel is, ons kennende. Ook omdat ze alle 4 even komen kijken en ons daarna weer met rust laten. Ze zullen hooguit bijv de hond meenemen, zodat we daar even geen omkijken naar hebben.