Ons lieve meisje is al vanaf de geboorte een goede ochtendslaper. Ook de nachten slaapt ze goed. Ze krijgt om 19.45 de laatste fles om vervolgens om 20.00 de nacht in te gaan tot 8.00. Voorbeeldig dus. Om 8.00 krijgt ze de fles en daarna gaan we gezellig spelen. Om 9.30 krijgt ze een fuithapje, gewoon een klein beetje om te proeven. Daarna gaat ze om 10.00 terug naar bed. Ze gaat dan goed slapen en slaapt dan tot 12.30, soms zelfs langer maar dan maken we haar wakker en krijgt dan een fles. Ze slaapt dus standaard 2,5 uur. Heerlijk eigenlijk. Maar smiddags slaapt ze dan nog maar een slaapje van 45 min. Ongeveer van 15.00 tot 15.45 om dan om 16.00 een fles te krijgen en om 17.00 nog een keer voor 45 min. naar bed te gaan tot 17.45. Waarna ze om 18.00 een groentenhapje krijgt en wakker blijft tot de laatste fles. Eigenlijk allemaal wel prima, alleen lees is vaak dat de meeste baby's sochtends korter slapen om smiddags een langer slaapje te doen. Dat is dus wat me onzeker maakt en waardoor ik me afvraag of we toch het ochtendslaapje moeten korten waardoor het middagslaapje vroeger valt en langer duurt? als ik het zo terug lees denk ik dat ik me helemaal niet zo druk moet maken, maar mama zijn maakt me zooooooooo onzeker.
Hier slaapt ze in de ochtend ook altijd beter dan in de namiddag. Dat is eigenlijk altijd zo geweest, en nu met bijna 11 maanden, dus nog altijd! Ik denk dat je er weinig aan kan veranderen. Hier wordt ze in de avond rond 6u altijd moe. We proberen haar dan altijd nog wat wakker te houden, maar vaak ligt ze al om half 7 al in haar bedje. Tja, dat is gewoon haar ritme. Ik heb mijn dochtertje trouwens nog nooit wakker gemaakt. Ik denk, als ze zelf niet wakker word, dan zal ze haar slaap wel nodig hebben.
Hier sliep hij in de ochtend ook langer dan in de namiddag, zelfs nu soms nog. Hij is over aan het gaan naar 1 slaapje maar vandaag had hij geslapen tot bijna 9uur en om 10.30u was hij zo moe dat ik hem weer in bed heb gelegd, en hij slaapt nu nog. Ik denk dat het normaal is dat ze s'ochtends langer slapen. De logica ervan begrijp ik dan wel weer niet want ze hebben een hele nacht geslapen
Ik zou het persoonlijk omdraaien. Naarmate ze ouder wordt heeft ze na de lange nacht geen ochtend slaap meer nodig (ongeveer 15 mnd) en dan zit je met de 'gebakken peren'. Nu draai je het nog makkelijk om. Gewoon na 1 uur wakker maken in de ochtend.
Ik denk dat je het goed doet hoor. Ze slaapt gewoon lekker op verzoek. Ze heeft het blijkbaar nog nodig. Ik weet niet meer precies hoeveel ze rond de 4 maanden sliep. Maar volgens mij was ze hoogstens 2 uur wakker achter elkaar.
Ze blijft vanzelf langer wakker waardoor het slaapje opschuift richting middag.. Ik zou haar hier niet in dwingen! Mijn dochter was ook altijd een lange ochtendslaper en dan in de middag nog een kort slaapje en inmiddels blijft ze tot 12.00 wakker en gaat dan 2,5-3 uur slapen!
Ik zou het lekker zo laten. Waarom gaan rommelen aan een goed schema? Ja omdat ze misschien straks slaapjes gaat overslaan etc, maar nu weet je nog niet hoe of wat ze straks gaat doen. Mijn dochter schoof haar slaapjes gewoon door en plakte ze aan elkaar vast; van 2x 1,5 uur naar 1x 3 uur. Geen problemen mee gehad dus.
Lekker laten slapen. Hier al tijden alleen maar slaapjes overdag van 3 kwartier. Nu af en toe langer maar dan maar 2 slaapjes. Was ook zo bij onze dochter. En dit is voor nu in ieder geval wel vrij voorspelbaar, lijkt me wel handig. Verandert straks heus wel weer maar ik zou het gewoon zo laten.
Geen zorgen maken hoor! Elke kindje heeft weer andere behoeftes. Hier sliep ze 's ochtends ook heel erg goed en 's middags juist minder. Tot dat ze 9 maanden was, toen ging ze over op 1 slaapje in de middag van 12:30 tot 15:00 ongeveer.