Beste allemaal, Graag wil ik wat advies van ouders die ervaring hebben met baby's met KNO problemen. Mijn dochtertje is nu 16 maanden. Ze is de laatste maanden vaak verkouden en heeft af en aan last van haar oortjes. Geen looporen, wel aan oortjes zitten en zo nu en dan, meestal rondom verkoudheid, 's avonds en 's nachts tijdens het slapen van die schelle huilgeluiden maken alsof ze pijn heeft. Verder is ze heel vaak moe overdag en hangerig. Ook vind ik haar vaak schor klinken en 'vol'. Nu ook weer. En sinds haast een week hijgt ze tijdens het spelen, terwijl ze eerst nog niet verkouden was. Ik weet niet of meer baby's dat doen. Met geluid hijgen, doen ze dat ook weleens zomaar, of kan ze benauwd zijn? Haar ademhaling in rust heb ik een paar keer geteld en die valt wel binnen de grenzen voor haar leeftijd. Zijn dit klachten die jullie bekend voorkomen en zoja, wat is de meest waarschijnlijke oorzaak? Ik zit zelf nl te denken aan herhaaldelijke luchtweginfecties en mogelijk ontstoken/vergrote keelamandelen en oorontstekingen.. maarja, hoe snel doen ze daar iets aan?! Graag wil ik vooraf wat meningen horen voordat ik naar de huisarts ga. Ik krijg daar nl altijd zo'n gevoel alsof ik niet serieus genomen word. De laatste keer had ze al zeker een maand klachten en bij 1 vd huisartsen was al eerder gezegd dat een of 2 oren ontstoken waren.. paar weken later was dat dus nog steeds zo, maar werd weer naar huis gestuurd. Uiteindelijk die middag weer opgebeld met het dringende verzoek om AB kuur vanwege zeer zielig huilende baby. En toen kreeg ik die alsnog. Maar ook zo raar dat ze niet duidelijk zeggen wat ze nou zien in die oren. Waarom zo vaag doen?! Zien ze het dan niet goed, maar durven ze het niet toe te geven, ofzo? Ik lees in een ander topic dingen over vocht achter het trommelvlies, nou, ik moest al flink doorvragen om er uit te krijgen dat beide oren ontstoken waren ipv 1 oor. Ik maak me ook zorgen vanwege dat hijgen en snel moe zijn.. mja nu is ze dus wel weer duidelijk verkouden. Het liefst wil ik dat ze goed wordt nagekeken: in ieder geval hart en longen beluisteren, oren, amandelen.. pfffff.. Ben benieuwd of jullie me iets verder kunnen helpen. Ik wil zo graag dat ze eens lekker in haar vel zit.
Hier was het gewoon elke maand verkouden zijn, meerdere keren oorontsteking en kuurtjes. Toen vond de huisarts het ook wel welletjes en zijn wij doorverwezen naar de kno. Oortjes zijn doorgeprikt en neusamandel verwijderd. Na 2 maand operatie werd ze weer ziekig en nu een keelontsteking en zeer opgezwollen keel amandelen. Pfff soms wordt ik er niet goed van. Weer een kuur en nu gaat het 2 weken goed. Ze wordt in september 2. Nooit loop oren gehad maar wanneer ze echt weer ontsteking had was dit erg goed te merken. Nachten in de weer, ziek en zeer moe/huilerig. Deed haar soms zo zeer dat ze niet meer liggend verschoont wilde worden of in bed liggen. Ik kan het altijd goed merken wanneer ze weer last heeft. Twee keer al gehad dat ze haar nek niet meer kon draaien ivm opgezette klieren. Echt eng want dacht eerst hersenvliesontsteking. Hopelijk blijven de keel amandelen nu rustig want die halen ze hier voor de leeftijd van 3 er niet uit.
En dat haar keel amandelen zo waren opgezwollen merkte ik hier doordat ze ademde alsof er iets voor haar luchtpijp zat in haar slaap. Erg enge geluiden maken. Ook at ze veel minder. Wanneer ze haar mond open doet zie ik ze ook zeer goed zitten
Ja ze is dus ook iedere maand verkouden.. en ze lijkt ook last te hebben met verschonen, ze is geïrriteerder.. ze zit nu telkens aan haar rechter oor.. Mja ik zit er aan te denken om morgen langs de huisarts te gaan.. dan weten ze in ieder geval dat ze zo vaak last heeft. Ik hoop dat ze haar amandelen kunnen zien, hoe doen ze dat bij zo'n kleintje?! Als zij iets niet wil, dan gaat het niet zo makkelijk..
Ohja en wat ze ook heeft in tijden dat ze last heeft, is dat ze een beetje uit haar mondje ruikt, ook haar speen ruikt dan muffig.
Neusamandel hebben ze hier niet bekeken. Gaat bijna niet zei de kno. Dit was op wat wij vertelde. Haar keelamandel is makkelijker. Wanneer ze het op een schreeuwen zetten kunnen zij ze goed zien zitten ik kan ze hier al zien wanneer ze gewoon ahhh doet.
Ik vind dit zeker een verwijzing waard! Bij mijn zoontje moesten de oorontstekingen een bepaald aantal keer gediagnosticeerd worden door de huisarts en toen voldeden we aan de eisen voor een verwijzing. De neusamandel is idd bij een klein kind erg moeilijk in beeld te krijgen, dus daarin volgen ze je verhaal. Keelamandelen kun je wel zien, maar verwijderen ze ip pas vanaf 2,5 jaar.
Wat naar, hier is mijn dochter met 10 mnd geholpen na lang 'zeuren' bij de huisarts. Ze had elke week koorts, sliep slecht, elk uur wakker en dit al 5 maanden lang. Hier zag huisarts ook nooit goed dat er een oorontsteking zat. Zij hebben de juiste apparatuur daar ook niet voor. Ik voelde me daarom ook niet gehoord bij de ha. Kno was er na een minuut al uit dat er buisjes nodig waren. Het heeft trouwens niet gelijk veel gebracht. Ze had nog steeds elke 2 weken een loopoor. Pas na stoppen met opvolgmelk, en alleen sochtends flesje geitenmelk gaat het nu beter. Vraag een verwijzing van de kno, zij kunnen beter in de oortjes kijken. Hier gingen de neusamandelen er niet uit ondanks chronisch verkouden zijn.
Gister voor 2e keer bij kno geweest met zoon van 16 maanden. Binnen 10 min stond ik buiten met afspraak anesthesist voor buisjes en neusamandelen. Keelamandelen waren nu rustig en doen ze liever niet als ze zo jong zijn. Zijn er gekomen via huisarts. Gemiddeld 1x per maand koorts en paar dagen overstuur totdat er prut uit kwam. Oh en cb arts wilde geen bmr zetten voor we bij arts waren geweest (toen ook ziek). Kno gaf 1e keer aan zomer af te wachten. Inmiddels heeft hij er Apneu klachten bij. Dus vandaar t hele zwikje er uit. Indicatie was hier ook dat taalobtwikkeking wat achter blijft. Kno gaf asn dat hij hoort alsof hij continu onder water zit. Hij zegt nu alleen mama papa, nee en aai. Wel heb ik paar maanden 2x oer dag otrivin gespoten om het open te houden, hielp ook niks... continu verkouden. Dus hup naar de huisarts en aangeven dat je graag voor zekerheid naar kno wil!
Ons zoontje is vanaf geboorte tot ongeveer 20 mnd verkouden, snotterig en heel veel benauwd geweest. Vaak iets met de bovenste luchtwegen. Astma medicatie. Koemelk vrij en ons huisdier (haren triggeren een aanval) waren hier de oplossing. Ineens groeit hij ook weer en geen benauwdheid of snot meer gezien. Maar het kan een zoektocht zijn. Succes en beterschap!