Help, ik kan niet puffen???!!!

Discussie in 'De bevalling' gestart door Vlinderr, 16 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    We hebben op zw.schaps gym leren puffen. De kleine pufjes gaan nog, maar wanneer ik de lange/grote puffen doe, wordt ik licht in mijn hoofd. Ik adem ws. verkeerd, maar zou niet weten hoe ik het goed moet doen. Ik heb een vrij hoge ademhaling, terwijl je normaal door je buik hoort te ademen, maar dit is heel onnatuurlijk wanneer ik dat doe en moet me dan echt concentreren.

Ik zie dus best op tegen het hele pufwerk. Zijn er meer mensen die dit herkennen? Ik ben bang dat ik straks de weeen niet goed op kan vangen. :(

2. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

7 nov 2007
    2.717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    vlinderr@ ik heb niet eens een puff cursus gevolgd en ik heb ook de weeen heel goed op kunnen vangen. ik had ook nog buik rug en been weeen. en ik had er totaal geen moeite mee.
    meid je vk begeleid je goed en het komt helemaal goed!

3. Haasje83

Haasje83 Bekend lid

30 mrt 2009
    654
    0
    0
    Amsterdam
    ik heb uiteindelijk geen gebruik gemaakt van alle verschillende pufjes.... je vind je eigen ritme dat voor jou werkt!

Maar misschien is het juist wel positief dat je je goed moet concentreren op je ademhaling als je diep wilt ademhalen.... ;)

4. Flamingo

Flamingo Bekend lid

9 dec 2009
    900
    0
    0
    Shopmanager / parttime
    :D hahaha maak je ajb niet druk om het puffen!!

Op het moment dat je MOET puffen dan kun je het... absoluut!!!!!

Pufcursus of niet, maakt niets uit!!
    De oerkracht van de vrouw,.......
    én de hulp en aanwijzingen van je vl-kundige of arts tijdens de weeën/bevalling over hoe je moet ademhalen daar kun je pas echt wat mee!! Die slepen je erdoor ;)

Maak je niet druk hoor, komt echt wel goed!
    Je zult er achteraf nog versteld van staan ;)

Geniet nog van je zwangerschap.

5. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Bedankt meiden, jullie stellen me wel wat gerust moet ik zeggen!

6. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    puffen heb ik op mijn eigen manier gedaan dus NIET!
    ik heb gewoon zo rustig gemogelijk geademd en heel af en toe gevloekt:D hahaha... maar ging goed hoor. ;)

7. Sijke

Sijke Bekend lid

inderdaad, puffen is een hulpmiddeltje, maar als het voor jou niet werkt doe je gewoon wat je op dat moment zelf fijn vindt of wat de verloskundige of gyn je vertelt op dat moment.
    Klinkt inderdaad alsof je nu meer gaat hyperventileren dan ademen, dus zou het niet te lang proberen. (je ademt w.s. teveel lucht in en te weinig uit nu).

8. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    In 10 seconden leren puffen van de dienstdoende verpleegster. Zonder irritante "deze wee komt nooit meer terug" zinnetjes...hihi

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Ik heb geen 1 puf gegeven tijdens mijn bevalling.. komt echt goed..

10. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Heb helemaal niet gepufd tijdens mijn bevalling! Alleen heel rustig geademd. Ik denk dat je lichaam vanzelf doet wat voor jou het beste werkt.

11. mamaprinses

mamaprinses Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.125
    2
    0
    Hier wel moeten puffen tijdens de bevalling, maar totaal heel anders dan dat ik 'geleerd' had op cursus!
    Het enige wat ik onthouden heb is dat je je kiezen NIET op elkaar moet zetten tijdens het persen ivm adertjes die springen en als je je kiezen niet op elkaar zet kun je niet op je hoofd persen (dus ook geen rode ogen na de bevalling haha)

Komt echt wel goed meid!
    je bent nu eenmaal een vrouw en je hebt de kracht om een kindje te baren dus puffen is dan appeltje eitje!

12. leyshena

leyshena Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.959
    0
    0
    helpende niveau 2 in opleiding
    midden nederland
    ik zat er ook al aan te denken hoe ik moet puffen
    hoop dat de verloskundige me een beetje helpt haha

ben het vergeten van de laatste keer hahhaa

13. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Nou, ik kon ook echt niet puffen hoor! Met de cursus al niet en met de bevalling ook niet, ik begon gewoon te hyperventileren. Toen ben ik maar op mijn eigen manier om gegaan met de pijn. Dus heel rustig ademhalen en je daarop concentreren. Dit heeft bij mij wel geholpen. De VK zag ook wel dat het puffen helemaal niet goed ging en mijn eigen manier wel. Dus kijk gewoon wat voor jou wel werkt. Succes met de bevalling.

14. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant
    wat belangrijk is om te bedenken is dat je meer moet uitademen dan in. of iig evenveel;) anders ga je hyperventileren. Dat hielp mij heel erg, goed leeg maken die buik;)
    KOmt goed hoor!

15. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Haha wij kregen een lachstuip tijdens dat deel van de cursus dus ik heb het nog niet eens geoefend ;) Maar volgens mijn juf (;)) is rustig ademen beter dan puffen en dat kan ik gelukkig wel dus hopelijk helpt dat :D En anders is er vast iemand in de buurt voor een spoedcursus.

16. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik kon het tijdens de cursus wel, en tijdens de bevalling heb ik een hele tijd verkeerd geademd doordat ik niet doorhad dat ik al moest puffen. (dank je wel verpleegkundige)

Dus bij mij ging het niet helemaal vanzelf. Pas toen ik door een andere verpleegster er op werd gewezen dat ik al moest puffen ipv rustig ademen ging het beter.

17. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Klopt, dat is idd precies het probleem.

18. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Klinkt als mijn verhaal. Toch fijn dat je het dan ook je eigen manier kan doen...

19. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Hahah! ;)

20. Shel

Shel Actief lid

27 okt 2008
    136
    0
    0
    Regio Utrecht
    Het gaat je helemaal lukken met of zonder puf cursus. Je wordt goed begeleidt en je lijf/jij weet vanzelf wat je moet gaan doen.
    Succes!

Deel Deze Pagina