melkproductie bevorderen

Discussie in 'Voeding' gestart door Loeki2, 27 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik lees verschillende tips om de melkproductie op te krikken.

    - Om de 2 uur voeden/kolfen
    - Clustervoeden/kolfen
    - Voldoende (water) drinken
    (bedankt voor deze tips Stranger)
    - 's Nachts voeden/kolfen

    Maar ik vraag me af of er nog meer tips of trucks zijn om de productie te bevorderen.
     
  2. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Rusten...

    als je de mogelijkheid hebt samen met je kind op bed liggen, lekker ontspannen, vaak aanleggen. Aanleggen werkt beter als kolven dus dat heeft eigenlijk de voorkeur.
     
  3. slingding

    slingding VIP lid

    9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    domperidon slikken,
     
  4. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Wat is dat en wat doet het?
     
  5. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Dat zou ik niet zomaar gaan doen... domperidon een is medicijn wat als je bv geeft ervoor kan zorgen dat de melkproductie stijgt maar... de dosis steekt nogal nauw en is zeker geen eerste keus oplossing. Beste kun je dat in overleg doen met een lactatiekundige.

    Maare vanwaar je vraag, gaat het niet lekker?

    Ik zie in je handtekening staan dat je 6x per dag kolft, drinkt Annika daarnaast ook nog aan de borst? Hoe oud is ze? Als je hebt gekolfd hoe geef je dat dan, in een flesje?
     
  6. slingding

    slingding VIP lid

    9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    dat is eigenlijk een middel tegen maag problemen maar als bijwerking is het productie verhogend.
    Ik kolfde de eerste 3 maanden alles af precies jou verhaal.
    kijk eens via google domperidon en borstvoeding dan kan je van alles vinden.
    HEt kost 30 tabl. 3.70 geloof ik en ik slikte er 3 op een dag, vraag ook het eens evt. bij de lactatiekundige.
     
  7. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik kolf alles af omdat Annika niet genoeg uit de borst drinkt. Ze viel in de eerste week 11% af en kwam in de week daarna maar 10 tot 30 gram aan, gevolg was dat ze na 2,5 week nog ver onder haar geboortegewicht zat. Ik ben toen gaan kolven en ik heb dit in een flesje aangeboden,. Toen kwam ze 50 gram per dag aan, ook kwam er regelmaat in haar voedingen en werd ze rustiger. Het was bedoelt alstijdelijke maatregel, maar iedere poging om haar weer aan te leggen leidt tot chaos en frustratie bij haar en bij mij.

    Nu loopt mijn melkproductie terug en ik was benieuwd of er nog tips zijn die ik kan gebruiken.
     
  8. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Heb je al op het borstvoedingsforum je probleem uitgelegd? Heb je een vrijwilliger van vbn gebeld of een lactatiekundige? (aan die laatste heb je waarschijnlijk meer)

    Mijn zoon is geboren zonder hap/zoekreflex en kon dus ook amper uit de borst drinken en viel daardoor ook meer dan 10% af. Ik ben op de 2de dag gaan bijkolven enheb dat gegeven met een cupje. het nadeel van een fles is dat het dan nog lastiger is om haar aan de borst te krijgen dus dat zou ikzelf niet doen (niet als je haar aan de borst wil) Wil je haar uberhaupt aan de borst krijgen of heb je dat plan al laten varen?

    Even er vanuitgaand dat je dat wel wil; Ikzelf heb na 4 weken mn zoon alsnog aan de borst gekregen. Overdag was ik elke 2u bezig. Ik probeerde hem aan te leggen, lukte dan niet na 10 min. proberen dan kolfde ik dat en gaf dat in een cupje en dat elke 2u. Snachts op verzoek maar er zat nooit langer tussen dan 5u.

    Verder wat helpt is veel huid/huid contact. Dus bloot de baby op je, evt. doekje om jullie en dan lakker zitten samen. Is goed voor het zoekrelfex. 6x per dag kolven is echt weinig hoor... Ik weet niet hoe oud ze is maar in het begin zijn 10 tot 12 voedingen heel normaal, met 2 maand zat ik op 8 voedingen en nu ergens tussen de 5 en 8 (ff voor jou idee) waarvan meestal 1 snachts/heel vroeg in de ochtend.

    Als je problemen hebt met je toeschietreflex bestaat daar evt. ook nog wel iets voor maar dat heeft geen zin als je productie gewoon niet oke is en ik denk dat dat het eerste probleem nu is.

    Ik zou echt je verhaal eens op bovengenoemd forum doen... daar zitten echt een boel meiden die er veel vanaf weten.
     
  9. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Bedankt Zeeuwsmeisje. Annika heeft absoluut geen moeite met het aanleggen, maar ze valt in slaap en drinkt dan niets meer. Na 2 maanden zou ik haar nog best wel aan willen leggen, maar het moet geen marteling worden.
     
  10. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Erik viel in het begin ook altijd in slaap.
    Kreeg het advies om hem eerst aan te leggen. Als ie dan in slaap valt dan zijn luier verschonen. Dan weer aanleggen. Als ie weer in slaap valt dan van borst wisselen.
    Soms werkte het en soms niet ;) ( dan bleef ie bijvoorbeeld gewoon doorslapen tijdens het verschonen ;) )

    Hij valt nu nog steeds in slaap aan de borst. Maar hij heeft dan wel genoeg gedronken want hij groeit goed.

    Hoe lang duur het voordat Annika in slaap valt dan?
    En groeit ze verder wel goed?
     
  11. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Annika valt binnen 3 minuten in slaap, soms zelfs sneller. Verschonen heeft soms effect, soms ook niet. Bij de fles valt ze ook wel in slaap, maar dat duurt dan 7 tot 10 minuten.

    Ik heb haar 2 weken geleden geprobeert weer aan te leggen, dat leek goed te gaan, maar waar ze eerst 3 a 4 uur op een flesje kon, kwam ze nu om de 1,5 a 2 uur om een voeding. Ze kwam 3x in de nacht, terwijl ze daarvoor de hele nacht doorsliep.
     
  12. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Dat kan gewoon een periode zijn hoor... ik heb ook dagen nogsteeds dat ik elke 2u voedt en snachts een keer of 3. Ik geef er gewoon aan toe, is goed voor de productie en ik vertrouw er nu nog op dat hijz elf weet wat goed voor hem is en als dat een paar extra voedingen zijn so be it. Het is heel normaal om nog zeker 1 zelfs meerdere nachtvoedingen te hebben op deze leeftijd hoor.

    Gobe viel ook gauw inslaap, daarom "goten" we dan gewoon met het cupje wat naar binnen maar een fles vraagt een hele andere drinktechniek dan de borst dus of je nog zomaar kan overstappen betwijfel ik. Hij sliep makkelijk 22u per dag... maar na een week of 4 werd dat al 20u en sindsdien drinkt hij dus aan de borst. Maar ik zou dus op zn minst vaker gaan kolven... met een paar dagen zou het dan beter moeten gaan, ik zou ook structureel (dus niet alleen nu) wat meer kolven, mij lijkt dat als een baby normaal zo'n 8x aan de borst drinkt je ook zovaak ong. zou moeten kolven.
     
  13. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Hej, lukt het nog niet echt? Ik zag je ook al op het borstvoedingsforum staan, hoop echt dat een aantal mensen van daar ook reageren, die hebben ook goede tips over het algemeen. Anders kun je er ook zoeken op de termen fulltime kolven, dan vind je daar ook veel tips.

    Verder nog een vraagje: wat voor een kolf heb je? Om dit soort kolven vol te houden heb je wel een dubbele electrische nodig, liefst de Medela PISA of de Ameda lactaline.

    Je kunt ook een tijdje de ziekenhuiskolf huren (de Medela Symphony) volgens mijn lk is dat de beste kolf ter wereld. Ik vond hem erg fijn en heb er ook mijn bv mee op gang gebracht.
    Je kunt hem bij de thuiszorg huren voor een euro of 2 per dag...
     
  14. Natas26

    Natas26 Bekend lid

    2 dec 2005
    504
    0
    0
    prov. Utrecht
    De medela Symphony is inderdaad een superkolf! Je kunt hem op verschillende snelheden afstellen, ik had uiteindelijk een heel ritueel, begon langzaam en voerde de snelheid langzaam op. Ik heb hem alle maanden dat ik gekolfd heb gebruikt en mijn productie was in het begin drama maar aan het einde echt super veel! Had na het stoppen met de borstvoeding nog 2 maanden voorraad ;).

    Toen bij mij de borstvoeding niet liep kreeg ik buiten de tips die jij al noemt ook de tip een warme molton om mijn borsten te houden gedurende een kwartiertje voordat ik ging kolven. Bij mij hielp dat goed, het kolven ging makkelijker en sneller en daardoor kolf je je borsten weer beter leeg waardoor de productie oploopt. Ik kolfde in het begin trouwens stipt om de
    3 uur dag en nacht.

    Ik hoop dat het snel beter gaat, succes!
     
  15. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Dank dames,

    Ik heb ook met de Medela gekolft en dat vond ik toen niks, maar ja toen stonden er ook heel veel mensen om heen met allerlei goede bedoelingen en zo.

    Ik heb zelf een Avent Isis IQ, enkelzijdig dus. Zit er nu toch aan te denken om weer die Symphony te huren.

    Ook heb ik een LK gebelt en die zal straks wel terug bellen, heel benieuwd wat ze vor me kan doen.
     
  16. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Dubbele kolf lijkt mij echt wel een must als je ft wil kolven... ik zou er zeker weten zo één huren/kopen.

    Hopelijk kan de lactatiekundige je helpen (vast wel). Heel veel succes... super dat je je zo inzet en hulp zoekt!
     
  17. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik ben ongesteld geworden, dat kan toch ook invloed hebben.
     
  18. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Zeker... ik heb dan ook altijd een enorme dip. Oa om die reden heb ik nu een spiraaltje. Vaak aanleggen en extra kolven en dan moet het echt goedkomen.
     
  19. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    Tja dat ze vaker komt voor een voeding is idd een beetje lastig zeker in de nacht. Maar het komt doordat ze dmv drinken aan de borst beter zelf de hoeveelheid kan bepalen die ze binnen wil krijgen. Bij drinken uit de fles drinekn kinderen vaak gewoon door omdat het zo makkelijk gaat en zijn daardoor langer verzadigd. Maar het nadeel van de fles is dus datje ze iedere keer wat overvoert en ze zo dus op den duur niet meer herkennen wanneer ze genoeg hebben en dat werkt dan weer overgewicht in de hand. Dat wil zegen, bv zou preventief werken tegen overgewicht, maar dat is enkel het geval als het volledig op verzoek gegeven wordt en met de fles is dat gewoon erg moeilijk zo niet onmogelijk. (is ook mijn eigen ervaring)
    En dat is dus de reden waarom kinderen die kv krijgen een gortere kans hebben op het krijgen van overgewicht dan kinderen die bv krijgen.

    Ok weer totaal geen antwoord op je vraag, maar ik vond het ook wle weer bij je vraag passen.
     

Deel Deze Pagina