Hoi dames! Onze zoon van 3 1/2 maand, weeg nu 6,5 kg. Hij begint steeds vroeger aan zijn nachtslaapje de laatste tijd. We hebben hem nu 5 x de fles om 21.30 uur gegeven, en hij slaapt dan gewoon door tot 7.00 uur. Maar het probleem is, hij is dan meestal ook al begonnen aan zijn nachtslaapje zeg maar. We moeten hem dan dus ook wakker maken. Ik wil hier eigenlijk vanaf. Ik zou graag willen dat de fles van 19.00 uur de laatste is, en dat hij dan lekker naar bedje kan als hij moe begint te worden, en door kan blijven slapen. Hij krijgt nu 5 flessen van 200 cc, en slobbert deze gemakkelijk weg. Moet ik hem dan gaan bijvoeden om dit te kunnen doen, of mag de laatste fles er nog niet af? Hoe hebben jullie dat gedaan? Want vind het zo sneu om hem telkens wakker te moeten maken, en om half 9 de fles te geven vind ik vrij vlot na de fles van 19.00 zeg maar....
Misschien 4 flessen van 235cc? Volgens mij moet het bij dit gewicht best kunnen. Nova was pas 5 maanden toen we de fles van 23 uur lieten zitten, maar die was ook veel kleiner. Ze moeten per dag 120-150cc per kg binnen krijgen. Dat red ze zo volgens mij dus hoef je nog niet bij te voeden. Daar is hij ook nog wel iets te jong voor.
Wij zijn gewoon gestopt met de laatste fles. Dit kun je ook doen en dan kijken wanneer hij weer komt. Als hij dan te vroeg komt kun je 1 of meerdere flessen de volgende dag wat ophogen maar hoeft niet meteen allemaal Wij hebben de laatste fles opgehoogd naar 210 cc met 7 scheppen.
Wij gaven met dik drie maanden 4 x 210 /7 in het volgende schema: 8:00 11:00 15:00 19:00 en dan maakten we hem de volgende ochtend om 8 uur weer wakker! Ons zoontje was ook boven de 6 kilo
Ik ga het gewoon proberen denk ik morgen. De laatst fles eraf, en als hij dan moe begint te worden, naar bed. Jeetje, weer een stap verder, wat gaat het toch hard...
En? Hoe is het gegaan? Met 4 maanden heb ik het ook geprobeerd, mijn zoontje kwam na ca 19 uur ook in een soort nachtmodus en ik moest m altijd uit een diepe slaap halen voor de laatste voeding. Ook kwam de 4e fles vaak pas om 20 uur en zat er vrij weinig tijd tussen de 4 en 5e fles. De laatste fles weggehaald en het ging meteen goed! Hij woog toen ca 6800 gram.
Wil er maandag mee beginnen, omdat hij morgen nog een nachtje uit logeren gaat, en ik mijn ouders er niet mee wil opzadelen... Gister Yuniolijn gebeld, en zij zegt dat er nog maar 8 uur tussen mag zitten. Dat is hun protocol zegt ze. Maar ik ken borstvoedingskindjes op verzoek, die 's avonds om 20.00 uur voor het laatst drinken en dan 's morgens 8.00 uur weer. Toen ik dat vertelde wist ze het even ook niet meer, en nu belt onze eigen wijkverpleegkundige ons terug hierover. Wel tegenstrijdig allemaal, want de CB arts wie ik dat ook voorlegde 3 weken terug, die zei dat ik gerust kon proberen of hij om half 10 de laatste fles ook drinkt. En dan zit er dus ook 9,5 uur tussen?? Lekker protocol dan. Geloof dat ik maar gewoon lekker eigenwijs mijn mama intuïtie achterna ga... (maar wacht toch nog ff stiekem het telefoontje van de wijkverpleegkundige af, vind het met het bloedsuikerspiegel nog wel eng...)
Ik had dezelfde vraag als jij en heb hier gisteren contact over gehad met de wijkverpleegkundige. De richtlijn is va 5900 gram en 5 maanden. Mijn meisje heeft het gewicht ook, maar is pas vier maanden. Dus ik blijf haar toch nog maar even wakker maken, want meestal drinkt ze de fles nog redelijk ver op. Het is idd zielig om haar uit de diepe slaap wakker te maken, maar ik wil ook niet dat mijn meisje iets te kort komt. En die richtlijn is er niet voor niets, denk ik? Daarom heb ik er voor gekozen om voorlopig mijn meisje gewoon nog wakker te blijven maken, ookal vindt ze het niet zo leuk. Liefs tante29
Dat van die bloedsuikerspiegel is mijnsinsziens alleen voor pasgeborenen. Hij mag het aantal uren doorslapen zoveel als dat ie in ponden weegt. 6 kilo=12 pond dus 12 uur. Mijn zoontje gaven we met 4 maanden nog maar 4 flessen waarvan de laatste tussen 19 en 20 en slaapt ca 12 uur door. Hij woog toen wel 6800 gram, maar was dus pas 4 maaden.
Wij zijn met vier maanden gewoon gestopt met wakker maken om 23.00 uur en dat ging meteen goed. We hebben wel de flessen opgehoogd, maar dat kwam doordat ze toen nog steeds op vijf van 150/5 zat. Daar hebben we dus vier van 180/6 van gemaakt. In het begin moest ze erg wennen aan die grotere hoeveelheid en dronk ze ook niet alles op, maar dat had verder geen gevolgen voor de nacht. Ze sliep meteen lekker door en ik had het idee dat ze ook rustiger sliep 's nachts. CB's geven wat dit betreft tegenstrijdige adviezen. Zelfs binnen ons CB waren er verschillende meningen over. Uiteindelijk hebben we het advies dat ons het beste uitkwam opgevolgd en dat was dat het met vier maanden mocht als ze dan 6 kilo was. En dat was ze met drie maanden al, dus zijn we gewoon gestopt met vier maanden. Een eventuele volgende keer zal ik misschien wel eerder stoppen.
Ik heb nu voor mijzelf het besluit genomen om hem nog een maandje om 21.30 uur wakker te maken voor de laatste fles. Hij is natuurlijk nog hardstikke jong, en die laatste fles heeft natuuurlijk ook nog wel wat. Anders sluit je alweer een periode af, en het gaat al zo snel..... Ik heb weer eind juli een afspraak op het CB, en wil de vraag dan nogmaals voorleggen. Vind hem nu nog ietsjes te jong denk ik... Denk er eigenlijk hetzelfde over als Tante29.
Ik ben met 3 maanden en 3 weken overgegaan naar 4 flessen. Nu wilde Misha de 5e fles ook echt niet meer, dus er viel niet zo veel te kiezen. Wel gaf ik de 4e fles tussen 20 en 21 uur, dan sliep ze door tot de volgende ochtend. Tussen 7 en 8 uur kreeg ze dan haar 1e fles weer..Overigens gaf ik allebei mijn kindjes gewoon 200cc bij 4 flessen, hier namen ze genoegen mee. Persoonlijk vind ik 210+7 tè grote flessen, maar dat is gewoon mijn gevoel Wss als ze het niet hadden gered op 4x 200cc had ik het weleens gaan proberen, maar het is nooit nodig geweest.... Nu is Misha nooit een grote drinker geweest. Ik begon met borstvoeding. Al vanaf de 2e nacht moest ik de wekker 's nachts zetten, anders meldde ze zichzelf niet Toen ze 2 weken oud was, weigerde ze 's nachts te drinken en maakte ze al nachten van 23 tot 7 uur... Milan daarin tegen heeft tot 5 maanden op 5 flessen gezeten. Ik moest hem weliswaar wakker maken om 22.00 uur, maar hij dronk die fles altijd schoon op. Pas met 5 maanden ben ik de 4e fles gaan verlaten en heb ik hem laten liggen om 22 uur en dat ging toen eigenlijk meteen goed..
Dat is ook mijn punt, ook de laatste fles gaat er nog altijd prima in bij hem! Soms niet helemaal op, maar hij komt toch behoorlijk in de richting...
Dat laatste vond ik ook zo jammer toen de laatste fles eraf ging. Wij gaven de fles altijd op haar kamertje in het donker. Vond het een speciaal moment (hoewel ik soms ook echt geen zin had om tot 23 uur op tee blijven..). Toen onze froemel 4 maanden was (ze woog bijna 6 kilo) hebben we de fles in 1x laten vallen. Ze dronk de flessen overdag erg slecht. De laatste fles dronk ze wel steeds helemaal op. Toen we de laatste fles hebben laten vallen, sliep ze gewoon door 's nachts (12 uur zonder voeding). En de andere flessen dronk ze prima op. Ze kreeg ook nog geen bijvoeding. Als je zoontje op deze manier goed drinkt en je vindt het zelf ook een prima schema, dan kun je idd gewoon doorgaan lijkt me. En je hebt gelijk, alles gaat al zo snel!