Twijfel over schoolkeuze; overplaatsen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mijnhumpie, 30 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter van 4 gaat sinds november 2013 naar de kleuterschool. Ik twijfel momenteel heel erg of we wel de juiste keuze hebben gemaakt.

We hebben gekozen voor de school in ons dorp met 300 leerlingen. De andere keuze was een veel kleinere school (60-80 leerlingen) een dorpje verderop. Onze dochter is een heel gevoelig meisje wat veel moeite heeft met veranderingen, duidelijkheid nodig heeft en al van baby af aan erg moeite heeft met het verwerken van veel prikkels. Ze heeft 2,5 jaar op een KDV gezeten (1 dag in de week) en heeft 2,5 jaar gehuild als ik haar bracht (de eerste 9 maanden regelmatig over de hele dag, daarna werd het minder en het laatste jaar was het meestal wel over met 5 minuutjes).

De school in ons dorp was de "logische" keuze en de meest praktische. MAAR... ze zit in een combi klas (groep 1 en 2) en op dit moment zitten er 38 (!) kindjes in de klas. Ik vind het erg veel! Ze zit aan een tafeltje waar 6 kindjes aan kunnen zitten en waar nu zelfs een 7e stoeltje bij aangeschoven staat..

Ze heeft regelmatig vrij extreme drift en huilbuien en moet echt ontladen als ze uit school komt. Ze wordt mijn inziens overspoeld met indrukken op school en daardoor is ze ook heel stil op school. Ik vraag me nu dus heel erg af of ik haar zal overplaatsen naar de andere school die dus een stuk kleiner is en waar momenteel 18 kindjes in de klas (ook een combi klas) zitten. Op die school is veel meer persoonlijke aandacht en worden (onzekere) kindjes ook echt gestimuleerd om bijv. wat te vertellen in de kring en daar wordt ook de tijd voor genomen. Simpelweg omdat dat kan. Op de school waar onze dochter nu zit is daar gewoon geen tijd voor.

Ik twijfel heel erg, omdat ze wel met plezier naar school gaat, ook al vind ze alles nog erg spannend. En mijn man is van mening dat gevoeligheid niet past in de huidige maatschappij, daar is geen plek voor en ze moet juist leren om te gaan met die druk. Ik snap zijn punt wel, maar ik vind ook dat een kleuter (ze is nota bene pas 4) zich moet kunnen ontplooien in een omgeving waar ze zich veilig en prettig voelt. Dan zal ze ook meer zelfvertrouwen krijgen en daar heeft ze later weer profijt van. Mijn man denkt dat de overgang van een kleine school naar de middelbare school te groot is en erg overweldigend. Maar dan is ze al 12, dan is het ook weer anders dan wanneer je 4 bent denk ik.

Pffffff... ik weet het gewoon niet meer. Wat is de juiste keuze? Misschien hebben jullie hier nog een mening of tips over? Inzichten en ervaringen van anderen kunnen ook verhelderend zijn. Alvast bedankt voor het lezen en eventuele reacties!

2. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Ik denk dat de overgang van een kleine school naar de grote middelbare school voor elk kind verschillend is.
    Zelf heb ik ook op een basisschool gezeten met max. 60 kinderen. Helaas ging deze dicht toen ik naar groep 7 ging. Ik heb een kleine school altijd als heel prettig ervaren omdat je iedereen binnen de school kent. Maar houd er dus wel rekening mee dat zo'n kleine school op den duur kan gaan sluiten.
    38 kinderen in een klas vind ik veels te veel. Is dit met 1 leraar? Zo krijgen kinderen toch nooit persoonlijke aandacht.
    Ik snap je man op zich ook wel, maar persoonlijk zou ik mijn kind niet naar zo'n enorme school dan. Als jou gevoel hierbij ook niet fijn is zou ik eraf halen en naar de kleine school doen. Gevoel zegt altijd veel.

3. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Hoe doet ze het op school? Ontwikkelt ze zich goed? Maakt ze vriendjes en speelt ze op een leeftijdsadequate manier met anderen? Zolang er geen zorgen zijn over haar ontwikkeling op leergebied en sociaal emtioneel gebied, kun je haar misschien nog wat langer de tijd geven om te wennen.. Dit had ze ook nodig op het kinderdagverblijf dus misschien heeft ze ook hier wat langer de tijd nodig. Een kleinere klas klinkt in mijn ogen ook prettiger maar aan de andere kant is die weer een dorp verderop en is dat misschien weer minder fijn ivm spelen met vriendjes na school? Blijft lastig en je weet nooit precies wanneer je het goed doet maar wanneer er geen zorgen zijn over haar ontwikkeling op verschillende gebieden en ze gaat nog met plezier naar school, zou ook een overweging kunnen zijn om het wat lang aan te kijken misschien..

4. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier een kleuterjuf (23 kids groep 1) op wel een grote school. Maar als ik dit zo lees is het best bekend gedrag, het echt afreageren in je veilige thuis.
    gaat ze ook de middagen naar school? ik adviseer ouders van jonge kinderen (in drukke groepen) om ze zeker aan het begin gewoon lekker de middagen thuis te laten, bijtanken en prikkels verwerken.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.156
    8.887
    113
    Ik vind 38 kinderen in een kleuterklas wel erg veel... Hebben ze dan wel twee juffen/meesters? Ik zou inderdaad met de juf in gesprek gaan over hoe ze het op school doet en wat er mogelijk is aan extra begeleiding en dan kijken of het nodig is om haar over te laten plaatsen of dat die wisseling juist voor meer onrust zal zorgen. En dan kun je bv. ook vragen of de klas volgend jaar weer zo groot zal zijn of kleiner. En misschien is het inderdaad een optie om haar de middagen thuis te houden.

Ik vind ook wel dat kinderen om moeten leren gaan met gevoeligheid...alleen doe je dat mijns inziens juist niet door een vierjarige te overvragen... Ik ben meer van wat jij schrijft: "ik vind ook dat een kleuter (ze is nota bene pas 4) zich moet kunnen ontplooien in een omgeving waar ze zich veilig en prettig voelt. Dan zal ze ook meer zelfvertrouwen krijgen en daar heeft ze later weer profijt van." Ze kunnen op de basisschool in 8 jaar toewerken naar er beter mee om kunnen gaan...maar dan moet daar wel de ruimte voor zijn.

Mijn dochter zit ook op een (hele) grote school...en dan zitten er ook nog meerdere (grote) scholen in één gebouw. Maar haar klas bestaat op dit moment uit 27 kindjes. Heel normaal aantal dus. 38 kinderen in een groep vind ik echt heel veel...

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Onze jongste is hoogevoelig en zit in een combiklas met 32 kinderen. Ze heeft even nodig gehad maar wel haar draai gevonden. Ik denk dat een overstap ook zo z'n vervelende bijwerkingen zal hebben.
    Je geeft aan dat ze met plezier naar school gaat, hoe doet ze het op school? Over een jaar gaat ze naar groep 3 dan zullen de klassen wat kleiner zijn en beter gestructureerd. Ik denk dat dat bij onze dochter veel verschil zal maken, zij gaat na de zomervakantie "over".

Ik denk dat het voor haar vervelend uit kan pakken als ze nu naar een andere school moet gaan net nu ze gewend is. Een kleine school heeft ook nadelen. De combiklassen en het gevoel dat je geen complete klas hebt als nu op een grotere school. Daarnaast ben ik ook van mening dat de overgang van een kleine naar het VO echt een hele grote overgang zal zijn.

Wanneer je dochter het naar haar zin heeft, vriendinnetjes heeft en normaal functioneerd zou ik het zo laten. Alle kinderen ontladen thuis in hun veilige omgeving. De meeste worden wat dwarsen, krijgen een grote mond als ze net op school zitten.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik vind 38 echt bizar, extreem veel. Mijn oudste begint volgende week in groep 1 waar nu ongeveer 20 kindjes in zitten en dat vind ik al veel, eerlijk gezegd, vanuit een peuterspeelzaal met 15 kinderen op de groep.

Ik zou het denk ik tot de zomervakantie aankijken en in de laatste week een evaluatie met de leerkracht doen - ik neem aan dat zij eerlijk zullen zijn als ze denken dat ze beter op die andere school past. Het is als ouder vanaf een afstandje toch lastiger inschatten hoe het daadwerkelijk tijdens de lesuren gaat.

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    38 kinderen vind ik in alle opzichten veel te veel! Is hier geen wettelijk maximum voor? Mijn dochter zit in een klas met 25 kinderen nu (begonnen met 12; de andere 3 kleuterklassen werden te groot) en dat is al behoorlijk druk.

9. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik had een makkelijke keuze. Zoon zat in een klas van 40 kinderen wel twee juffen waar van een klasse assistente.

En mijn gevoel vertelde mij dat het te veel was. Heb hem toen van school gehaald en in de zelfde periode kwam er een ander basisschool in de zelfde school. En daar is hij toen naar toe gegaan. Een Montessori school, Kijk het onderwijs paste niet bij hem maar de manier van omgaan met elkaar en de kleine groepen zeker wel.

Als jou gevoel zegt dat het te veel is. Dan is het te veel en zou ik denk idd naar het andere dorp gaan.

En met 38 kinderen in een klas zou ik toch zeker mijn mond open trekken of het niet te veel is.

Dochter zit nu op een school waar bij ik gekeken hebt naar de groep grote. De kleuterklassen blijven( kleiner dan de andere groepen) zelfs een derde groep gestart dit jaar.
    Pas telde ik de kinderen en als het verder om hoog gaat ga ik protest in dienen. Ik heb deze school gekozen mede omdat de kleuterklassen kleiner zouden blijven. Zeker kleuters hebben behoefde aan rust en regelmaat in een klas.

Dus ja man kan zoveel zeggen je gevoel als moeder meestal de juiste.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.156
    8.887
    113
    Er is geen wettelijk maximum aan aantal kinderen in een klas. Wel is er bepaald dat een leerling in het basisonderwijs minimaal 3,5 m2 vloeroppervlakte per leerling nodig heeft (bron).

11. tuc

tuc Niet meer actief

van een kleine school naar het vo zal best een grote stap zijn, maar echt nooit dat ik mijn prikkelgevoelige dochter op een school doe met kleuterklassen van 30 kinderen of meer.

Maar eerlijk gezegd denk ik ook dat de overstap hier een probleem zou zijn geweest

12. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Kan best maar scholen kunnen ook keuze.s maken bijvoorbeeld de kleuter groepen wat kleiner en de groepen daarna groter. De school die ik heb gekozen doen zeker tot groep 4 aan kleinere groepen. Hoog uit 25 kinderen en dat vind ik meer dan genoeg.

En was bij mij echt bepalend welke school ik dit keer gekozen hebt. Maar ik heb het makkelijk heb denk wel 8 basisscholen in de directe omgeving. Dus keuze genoeg. Maar wilde voorkomen dat dochter net zo als haar broer in een hele grote klas te recht kwam omdat het gewoon niet goed was voor mijn zoon en denk ook niet voor mijn dochter. Ze is een spring in het veld en heeft toch zeker wel voldoende aandacht nodig. En vind dat wel heel veel tellen in de kleuterklassen.

Zijn ze net vier komen ze in een giga klas te recht komen net van een kdv of peuterspeelzaal daar hebben ze 2 juffen op een groep van 16 kinderen bijwijzen van spreken. En dan met vier gelijk z.n grote groep nee. Niet nodig.

Ze veranderen deze wet niet. Maar het zou wel nodig moeten zijn maar ja als ze deze veranderen betekend dat ze meer geld in het onderwijs moeten steken. En dat willen ze weer niet. Er is al zo veel bezuinigd maar op onze kinderen vind ik het eigenlijk nog steeds geen goede keuze goed onderwijs begint al in groep 1 en onze kinderen zijn de toekomst.

Vroeger hadden ze idd nog veel grotere klassen. En wat gebeurde daar. Er kwamen kinderen van school af die niet konden lezen en schrijven een kind dat het niet trok werd gewoon achter in de klas gezet en van wat ze oppikken is mee genomen en zo niet dan zo snel mogelijk maar aan het werk.

13. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Hier geen ervaringsdeskundige, maar ik krijg dezelfde verhalen over de school waar mijn dochter ingeschreven staat.
    Hou er wel rekening mee dat de kleutergroepen gedurende het jaar steeds groter worden, dus je dochter in het nieuwe jaar weer in een kleinere klas begint.
    Ik zou inderdaad kijken hoe ze zich ontwikkelt en als zich geen rare dingen voordoen en ze er plezier inheeft, haar daar laten zitten. Ze is net gewend en de overgang naar een nieuwe school heeft ook weer impact.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat je je keuze voor deze school ergens oo gebaseerd hebt. Misschien is het goed om voor jezelf eens na te gaan of de argumenten van je keuze nog steeds dezelfde zijn en dat deze school dus ondanks de grote klassen toch nog je voorkeur heeft.

14. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Wij hadden uiteindelijk keuze uit twee scholen. Qua afstand scheelt het niet veel en is degene die het niet geworden is missch nog makkelijker straks ivm psz die ernaast ligt voor onze dochter. De scores van CITO waren op deze school ook veel beter.

Maar het is toch die andere school geworden. En voornaamste reden eigenlijk: 5 kleuterklassen en allemaal 28+ ..... Dit jaar hebben ze een groep 7 opgesplitst omdat ze 38 kinderen anders erin hadden. De school heeft twee verdiepingen en is in mijn ogen echt heel groot. Volgens mij zitten er nu 350leerlingen op school.

Als ik naar onze zoon kijk, zie ik hem echt niet lekker in zn velletje zitten met zoveel kindjes in een klas .... Hij is nog steeds (nu jaar op psz) niet altijd even blij als ik hem naar psz breng en hij is heel erg op zijn eigen. De school waar hij nu gaat heeft iets van 190leerlingen en het kleuterklasje waar hij in begint heeft nu 20kindjes. Dit lijkt me veel beter voor hem :)

15. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik word heel verdrietig van de opvatting van jouw man. Introversie is een karaktereigenschap, die je een beetje kunt bijsturen zodat iemand er misschien wat minder last van heeft. Het is beter om je daar van bewust te zijn en te kijken hoe je je kind erbij kunt helpen zich zo weerbaar mogelijk te maken en haar leven zo in te richten dat ze er haar sterke kant van kan maken. Bijvoorbeeld door haar iets met kunst of dans te laten doen, zodat ze haar gevoel op een andere manier kan uiten. Dit proberen op een harde manier aan te pakken ('voor jouw gevoel is geen plek in deze maatschappij, dus suck it up') zal vermoed ik heel verkeerd gaan uitpakken.

Of je je dochter naar een andere school moet doen, weet ik niet. En wat er over acht jaar bij de overstap naar het VO gaat gebeuren, weet je nu ook nog niet, maar jemig, je kindje is pas vier. Inderdaad middagen thuis houden en goed blijven overleggen met de leerkracht. Hier hebben wij de school uitgezocht op sfeer: mooie rustige materialen, veel hout, frisse maar niet opdringerige kleuren, dat soort dingen. Die sfeer hangt ook in de hele school en dat kun je soft en ontwijkend noemen, of je kunt het aangepast aan je kind noemen. Heerlijk.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.156
    8.887
    113
    @pnirmal: Tuurlijk kunnen scholen die keuze maken, de vraag was echter of er een wettelijk maximum was. ;) En dat is dus niet het geval. Dat scholen wat anders kunnen (en in mijn ogen ook zouden moeten) beslissen is wat anders. :)

kinderdagverblijf heeft hier twee leidsters op groepen van max. 12 kindjes...overstap naar school is dus wel aardig groot... Maar ik ben wel heel blij dat mijn dochter in een combiklas zit met groep 1/2 ipv dat ze in een groep 0 begonnen is met een kleiner klasje ed... Ze is redelijk groot dus dan zou je een soort olifant in een porseleinkast idee hebben gehad en 15-20 net vierjarigen zijn naar mijn idee minstens zo vermoeiend als/vermoeiender dan een wat grotere groep met een mix. van 4-/5-/6-jarigen. Maar 38 vind ik ook dan extreem...

17. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.191
    823
    113
    Hoi,

Het is bekend dat naar school gaan veel spanning en zelfs stress met zich mee brengt. Waarschijnlijk nog wel meer dan dat wij denken.
    Kijk ook eens hier:
    Naar de basisschool

Nu is 38 kinderen wel heel erg veel. Je zou ook een gesprek aan kunnen vragen met de leerkracht en gewoon je zorgen bespreken. Vraag ook eens hoe de klas (waar ze misschien wel 8 jaar mee moet doen) er in de toekomst uit gaat zien. Blijft het zo groot? In deze 8 jaren gaat ze zich vormen en het is heel belangrijk dat dat goed gebeurt. De jaren op de basisschool kunnen zelfs je karakter beinvloeden in positieve of negatieve zin. Wat je ook altijd kunt doen: de GGD mailen met je zorgen of naar het opvoedspreekuur gaan. Zij krijgen met zoveel dingen te maken dat ze misschien wel een goed advies of goede tip hebben. Als je dochter nog geen 5 is zou je haar ook af en toe een middag thuis kunnen laten om bij te komen. Nadeel is dan wel dat haar positie in de klas minder sterk wordt omdat ze minder vaak aanwezig is.

Helaas hebben we een overheid die bezuinigt op het onderwijs dus de groepen zullen in de toekomst eerder nog groter dan kleiner worden..

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.089
    3.873
    113
    Bij mijn kinderen op school lopen tegen het einde van het schooljaar de kleuterklassen op tot zo'n 40 kinderen. Inderdaad, erg druk en vol, maar ja, ze hebben geen ruimte in de school voor een extra groep, dus het is groep 0, 1 en 2 samen.
    Mijn dochter zit inmiddels in groep 3 en heeft 26 kinderen in de klas.
    Gelukkig is de juf wel iemand die alles goed onder controle heeft. Daarnaast doen ze veel dingen in groepjes, die gaan dan mee naar de overblijfruimte etc. met een stagiaire of hulpmoeder om voorgelezen te worden, te knutselen etc.
    Je zou kunnen proberen je kind regelmatig een middag thuis te houden, denk dat dat al scheelt en na de zomervakantie is de klas vast een heel stuk kleiner en rustiger.
    Mijn dochter is ook een gevoelig meisje, die moest ook erg wennen aan school, maar na een maand of drie was ze wel gewend aan die drukte. Ik heb ook erg getwijfeld of ik haar niet beter naar een school met kleine groepen had kunnen doen.

19. misa

misa Niet meer actief

Och wat naar zeg, als je er zo over twijfelt. Ik wil vooral graag reageren op de reactie van je man over gevoeligheid wat niet in deze maatschappij past. Met zn allen maken we de maatschappij zo dat we vinden dat het niet meer past. Maar er zijn veel meer mensen die hier niet mee om kunnen gaan en dus kiezen voor minder standaard wegen. Rustigere scholen, rustigere banen, geen haast, enz. En iets wat er niet is, kun je niet leren he. Als je geen fiets hebt, kun je niet fietsen. Dus als er in jouw lijf of hoofd iets niet is, of anders is, dan kun je dat niet maken. Tuurlijk kan je dingen leren, maar niet alles is te leren. Ik denk dat je man je dochter hier erg te kort mee doet. Omdat de wereld dit wilt, dan moet een klein 4 jarig meisje daar maar aan tippen? Als ouder moet je je kindje hier juist tegen beschermen en de tijd geven.

Verder is het misschien een idee om de andere school te benaderen en eens met je dochter een bezoekje brengen en misschien zelfs eens proefdraaien.
    Al hoort wennen er wel erg bij. Want een school is niet niks.

Ik denk dat het voor geen kind goed is om klassen van 38 leerlingen te hebben. Helemaal niet in de kleuterklassen. Dus ik zou denk ik al nooit voor die school gekozen hebben. Succes!!!!

20. mijnhumpie

mijnhumpie Actief lid

12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL
    Als eerste wil ik iedereen alvast bedanken voor de uitgebreide reacties. Heel fijn dat jullie willen meedenken en om andermans mening te horen.

Toen mijn dochter startte op school, was zij het 23e kindje. Inmiddels zijn dat er dus 38 (in de andere groep 1/2 klas ook) en beide klassen zullen eind van het jaar vol zitten (40 kinderen is de max hoorde ik toevallig vorige week). En er staat maar 1 juf voor de klas.
    Als het nieuwe schooljaar start, zal de klas inderdaad wel weer een stuk kleiner zijn, maar dat is maar tijdelijk aangezien er constant kindjes bijkomen.

Een paar van jullie vroegen ook hoe ze het op school doet. Nou, we hebben in februari rapportgesprekken gehad en de juf gaf aan dat onze dochter wel wat extremer in haar gedrag is dan ze gewend is. D.w.z. meer tijd nodig om te wennen, heftigere reacties, etc. Ze kiest ook vaak dezelfde activiteiten (elke dag kleien, want dat is "veilig"). Ze wisten zelfs niet of ze wel goed kon praten, aangezien ze nog erg stil is in de klas (terwijl ze ontzettend goed kan praten). De juf heeft erkend dat ze inderdaad heel erg gevoelig is en ze zei dat als we volgend jaar weer ditzelfde gesprek zouden voeren en onze dochter niet of weinig vooruit is gegaan dat we dan wel even verder moesten praten.. Daarintegen is ze wel veel vrijer geworden met spelen, als wij het vergelijken met voordat ze naar school ging. Ze durft al veel meer en blijft niet meer constant aan mijn been hangen. Dat is zeker vooruitgang.
    Nu hebben we in juni weer rapportgesprekken en dat gesprek willen we eerst afwachten. Kijken of ze vooruit is gegaan of niet. En dan wil ik ook bespreekbaar maken of ze misschien niet beter op haar plek is op een kleinere school in een kleinere klas. En vragen hoe de klassen er in het nieuwe schooljaar uit zullen zien qua grootte.

Wat ik al aangaf; ze gaat m.i. wel met plezier naar school (ze moppert niet als we naar school gaan en ze komt meestal vrolijk uit school). Maar ik weet ook dat ze nog lang niet haarzelf is / durft te zijn op school. Morgen start de school weer en de laatste twee dagen is het thuis weer helemaal foute boel met haar (dwars zijn, gillen en huilen). Ik denk zelf dat ze gewoon al spanning aan het opbouwen is voor school.

Als ik toch besluit om haar over te plaatsen, dan zal dat sowieso niet tijdens het schooljaar zijn. Dan zou ik haar het nieuwe schooljaar laten starten op de nieuwe school. Of moet ik het toch nog een jaartje aankijken op de huidige school (omdat ze gewoon veel meer tijd nodig heeft om te wennen)? Wat zou voor haar beter zijn, aangezien overplaatsing ook weer veel spanningen voor haar meebrengt?

Ik lig er regelmatig wakker van... vind het echt heel moeilijk..

Deel Deze Pagina