Hallo dames, Er zijn wat dingen die ik mezelf steeds af vraag op sportgebied. Ik sport al een hele tijd, vrij intensief... 2x per week 1.5 uur...half uur cardio, rest kracht, waaronder ongeveer half uur verschillende oefeningen voor de buik. Ik heb dus best sterke buikspieren... nu zei mijn verloskundige dat het beter is geen buikspieren meer te doen... ik las op internet dat dit pas gestopt moet worden met 6 maanden zwangerschap en dat je de schuine buikspieren het beste wel kan trainen. De vraag is...kan ik ze dan toch doen? Hoe train ik ALLEEN de schuine? De rechte doen dan ALTIJD mee na mij idee... Ik hoor regelmatig dat een vk zegt dat ze moeite hebben met het zien van de baby omdat je veel buikspieren hebt? Maar...tegen die tijd zijn die spieren toch al slap geworden? Of blijven die de hele zwangerschap zo sterk ondanks dat je ze niet traint? Verder sport ik nu nog maar 2x 1 uur (omdat ik dus geen buikspieren meer doe) waarvan een half uur cardio. Ik vind dit vrij vermoeien, en kan me dus ook niet volledig 'geven' wat ik eerst wel deed... (rode kop en bloedheet van apparaat afstappen hgaat niet meer, heb het snel benauwd) Ik merk dat ik dit alles heel moeilijk vind om los te laten...hebben jullie dat ook? Ik ben als de dood dat ik tonnetje rond word en de kilo's na de bevalling nooit meer ga kwijtraken (die ik er met veel moeite heb afgelregen) Natuurlijk moet je goed zijn voor je kleine en dat doe ik ook maar toch, het speelt in mn hoofd... Sorry voor het onsamenhangende verhaal maar moest het kwijt Gr maartje
Je kunt inderdaad niet ALLEEN je schuine buikspieren trainen maar de oefeningen voor je schuine buikspieren en de spieren in je zij kun je gewoon blijven doen zolang dat nog gaat. Je lichaam geeft vanzelf aan wanneer je bepaalde oefeningen niet meer kunt doen. Cardio mag altijd en kun je tot het einde blijven doen. Dat je minder lang kunt sporten en minder 'diep' kunt gaan dan eerst is logisch, je lichaam is hard aan het werk voor je kindje. Zolang je gewoon en gezond blijft eten en je ook nog blijft sporten hoef je je echt geen zorgen te maken om je gewicht.
Buikspieren mag je trainen tot 16 weken. Het is wel zo als je hiermee stopt dat alles wel slap word. En tonnetje rond worden, je blijft gewoon cardio trainen dus calorieën verbrand je wel. Na de bevalling kun je toch gewoon weer fanatiek gaan sporten?
Ik merkte dat ik al vrij vroeg in de zwangerschap niet meer fanatiek kon sporten, omdat ik er direct harde buiken van kreeg. (rond 12-14 weken) Buikspieroefeningen waren daardoor meteen afgelopen, net als intensieve duursporten overigens. Dus tips over wat wel/niet kan, kan ik je niet nemen, aangezien ik al heel snel veel gas terug moest geven. Sindsdien voel ik me af en toe net een bejaarde, met al dat gewandel Ik kijk er echt naar uit om na de zwangerschap weer lekker te kunnen gaan sporten.
Haha ik kan me heel goed voorstellen dat je je bejaard voelt...dat voel ik me ook als ik loop te hijgen als een paard! Ik train inderdaad mn zij wel (gewicht in 1 hand en dan opzij buigen) dan heb ik tenminste nog een bevredigend gevoel. Als ik de rechte buikspieren train en ik kom omhoog voel ik in mn onderbuik wat "knoepen" dat vond ik zo eng dat toen de vk zei dat ik beter geen buikspieren meer kon doen ik er ook gelijk mee gestopt ben... toch gek dat de ene zegt 'tot 16 weken' en de ander zegt dat je gelijk moet stoppen?
Misschien trainen me hartslagmeter? Helpt mij wel... Ik spin 2 x per week een uur + 1 x pumpen en soms 1 x yoga. Bij spinnen train ik nu op hartslag. Ik moet volgens vk niét boven 80% van maximale uitkomen. En met hartslagmeter kan ik dus wel goed trainen zonder baby te beschadigen. En ik ben ook echt moe daarna. Bij pumpen heb ik gewichten terug gebracht naar <20 kilo. Maar ik blijf wel gaan. En als je twijfelt, je kunt het altijd vragen op de sportschool hè?
Ben trouwens 8 weken zwanger. En voel en soort bal in mijn onderbuik ter grote van een sinaasappel bij "dubbelvouwen". Dus buikspieroefeningen zijn een no-go voor mij, voelt gewoon niet goed.
Dag, ik herken je gedachten volledig. Ik ben ook altijd ontzettend fanatiek sporter geweest, mét resultaat, figuur om trots op te zijn. Heb altijd hard geroepen dat ik tijdens de zwangerschap heus wel blijf sporten. Nou... daar ben ik wel van terug gekomen. De eerste drie maand was ik veel te moe om te sporten, heb geprobeerd om mijn krachttraining wel gewoon door te doen. Maar net wat je zegt, gelijk een rood hoofd, snel buiten adem. Mijn gevoel is dat je lichaam wel aangeeft wat goed voor jou en je baby is, dus ben ik op de rem gegaan. Ik zorg dat ik elke dag genoeg beweeg, gewoon door te wandelen of iets dergelijks. Maar echt sporten zit er niet meer in. Ben tot nu toe zo'n 6 kilo aangekomen, niet zo veel dus. En ja, ben heus wel als de dood voor mijn lichaam ná de bevalling. Maar als ik na de bevalling weer herstelt ben, ga ik gewoon flink sporten en komt het allemaal goed Oja, letten op je voeding helpt ook wel denk ik! Je kunt jezelf helemaal volvreten tijdens een zwangerschap, maar je kunt natuurlijk ook gewoon eten wat je nodig hebt. Scheelt weer.
Zolang het goed voelt, kan je 'alles' blijven doen. Ik geef zelf 3 keer per week sportlessen, dus hier ook een fanatiekeling. Ik probeer zolang mogelijk door te gaan, maar je moet gewoon goed naar je lijf luisteren. Helemaal voluit zou ik niet aanraden, ze zeggen dat, als je dus helemaal los gaat en je 'overhit' raakt, dit niet goed is voor je zwangerschap. (Iets verhoogde kans op miskraam). Maar je voelt zelf het beste wat goed voor je is! Ons lijf is wat dat betreft erg handig Bij mij voelde buikspieren trainen dus vanaf dag 1 niet meer fijn. Dat doe ik dan ook niet meer. In principe kan je wel tot 16 weken rechte buikspieren trainen, maar waarom ook menigeen het afraden, is het feit dat je zo'n 'dakje' op je buik kunt krijgen. Alles hoort tijdelijk slapper te worden, want er moet veel plaats gemaakt gaan worden. Als je dus je buikspieren blijft trainen, blijven ze strak en kunnen ze dus scheuren. Daardoor krijg je dat 'dakje'. Ik vind het zelf ook onwijs moeilijk om gas terug te moeten nemen, terwijl sporten het enige is wat ik ECHT super vind om te doen. Maar je lijf gaat je terugfluiten als je te ver gaat. Last van je rug, bekken, buik... Noem maar op. Als je nog door wikt gaan tot het einde, kan je beter een stap terug nemen! Spreek uit ervaring inmiddels En tonnetje rond... Tsjah ook ik ben/was daar als de dood voor.. Zolang je blijft bewegen(lopen, fietsen, dansen oid) verbrand je toch calorieën. Dik worden we toch wel :-D. En als je gewoon gezond blijft eten, tjsah.. Dan moet het goedkomen toch? Die kilo'svliegen er waarschijnlijk vanzelf weer af, als je goed getraind bent.
Rond wordt je toch wel, je raakt t daarna echt wel kwijt. Bij mij waren de 26 kilo ook zo weer verdwenen
Ow hemel...laten we maar niet beginnen aan dat 'dakje' haha... buikspieren zijn hierbij gelijk afgezworen Ik heb wel spinning gedaan maar als ik daar nu aan denk vsl ik gelijk dood van mn fiets af Ik heb vanmorgen crosstrainer gedaan en heb mn hartslag (geen hartslagmeter maar gewoon van die handmeters op het apparaat) ongeveer mn hartslag op 168 gehouden..ik weet niet wat 80% van mn maximale hartslag is... Ik begrijp dus uit jullie verhalen dat ik gewoon naar mn lijf moet luisteren en dat het achteraf wel weer goed komt?? Trouwens, ik verbrand ongeveer 300 cal met de cardio...moet ik daarna een extra broodje oid eten zodat ik iniedergeval niet te kort kom?? Ow ja...bij de sportschool kan ik het niet vragen, ze weten daar nog van niks (niemand weet het nog trouwens)
Idd gewoon naar je lichaam luisteren. En wat betreft de verbrandde calorieen, zolang je je verder goed voelt hoef je niet echt uitgebreid extra te eten. Maar als je voelt dat je slapjes wordt zou ik bijvoorbeeld een banaan eten ofzo. En misschien krijg je over een tijdje weer wat meer energie en kun je ook weer gaan spinnen Het komt goed hoor! Ik vond het in het begin héél moeilijk om toe te geven dat ik dingen niet meer kon, kon soms wel janken als ik in een les body balance de 'makkelijke' optie moest doen ipv vol met de groep mee. Maar het is allemaal voor een goed doel!
Ik heb bij de eerste t/m 4 maanden 3x in de week gevolleybald. Daarna ben ik zwangerfit gaan doen en heb ik gezwommen. Ik kon in het begin niet zo ver als ik wilde gaan, want mijn hartslag was al heel snel te hoog. We hebben daar wel lichte buikspieroefeningen gedaan, maar dan idd de schuine. De rechte schuiven naar buiten toe om je buik heen (als deze dikker wordt), dus bij een echo kunnen ze je baby echt wel zien. Bij de tweede heb ik ook zwangerfit gedaan. En nu ben ik weer zwanger en loop ik hard. Dit blijf ik doen tot het niet meer goed voelt en dan zoek ik wel weer iets anders.. Ik sport ook graag!! En word echt chaggie als ik niets kan doen, maar niets ten koste van de baby.
Wielrennen en zwemmen deed ikvoor de zwangerschap vrij fanatiek. Wielrennen heb ik alleen de 1e 3 maanden fatsoenlijk kunnen doen, daarna begon het zadel gewoon echt zeer te doen.dus in maand 4 en 5 sporadisch een keer op de taxc binnen,maar echt heel kort steeds. Zwemmen tot 5,5 maand gewoon meegetraind met de kerels, maar aan het einde begon ik toch echt wat langzamer te worden en lag ik meer in de weg. Toen op eigen houtje nog wat baantjes blijven trekken. Heb er niet echt extra bij gegeten, vooral in het begin niet. Gewoon lekker doen wat lukt!
Ik denk 'ja, inderdaad!'! Tenminste, dat houd ik mijzelf nu voor. Het is ook mijn eerste kindje, dus ik heb geen ervaring.. Niet te veel gekkigheid qua eten, voldoende in beweging blijven. Is voor de baby in ieder geval goed
Ik train(de) dan wel niet in de sportschool, maar heb en had wel een goede conditie en ook sterke buikspieren. Soms trainde ik mijn buikspieren ook wel, omdat het zo fijn voelt. Dat wordt inderdaad afgeraden als je enkele maanden zwanger bent, maar je mag wel de schuine trainen. Tijdens een zwangerschapscursus is mij vertelt dat je 't zo kunt doen. Ga op je rug liggen met opgetrokken knieën. Dan breng je je rechterarm iets voorbij de linkerzijde van je knie, zodat je schouder, nek en hoofd ook mee omhoog gaan. Dit afwisselen. Volgens haar mocht dit 10 keer links, 10 keer rechts. Dat vond ik echt wel een lachertje qua inspanning, maar het is voor het goede doel. Als je namelijk te lang buikspieren traint heb je kans op een heel gekke vervorming van je buik. Een soort van inham komt er dan in het midden. Super lelijk. Je buikspieren worden naar zij getrokken door je opbollende buik, dus je kunt ze ook steeds lastiger echt gebruiken. Verder heb ik helemaal niet het gevoel dat ik momenteel een slappe lubberbuik heb, dat komt waarschijnlijk vooral omdat je buik helemaal strak van de baby staat. O, verder vinden altijd alle verloskundigen die mij echo'en dat ik zo'n mooie buik heb en dat ze het zo mooi kunnen zien. Dus ik denk niet dat je je daar zorgen om hoeft te maken. Mijn 'sport' op dit moment is alleen wandelen, fietsen en lekker actief bezig zijn (tuin snoeien enzo). Als je daarnaast je niet onnodig volpropt met eten hoef je niet tonnetje rond te worden hoor.
Maximale hartslag: 220 - leeftijd. Voorbeeld. Ik ben 26. Dus 220 - 26 = 194. Maximale hartslag dus 194/minuut. Ik mag dus niet hoger dan 156/min (194 x 0.8) Voelt voor mij goed om me daaraan te houden....
En wat betreft vragen in sportschool, ook al weten ze het nog niét. Kun je het niet in vertrouwen vertellen en vragen. Wel verstandig dat instructeurs er vanaf weten. Heb het mijn spinning-juf ook gezegd. Zodat ze me niét over mijn gestelde grens pusht en goed kan letten op mijn houding! Bij yoga ook belangrijk, want zwangeren eigen niet alle houdingen aannemen in elk trimester....