hoge hartslag

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door inkidinkidoe, 16 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. inkidinkidoe

23 nov 2008
    66
    0
    0
    Juf
    Linne
    Hallo,

Ik heb gisteren een proefles zwangerschapsfitness gedaan. Daar werd eerst drie kwartier aan cardiotraining gedaan. Dit houdt in dat je wandelt op de loopband, fietst op de hometrainer en stept op de crosstrainer. Ik moest hierbij vooral letten op mijn hartslag. Helaas was mijn hartslag al direct heel hoog (140 bij opstarten). Nu kwam het gedeeltelijk ook door een stukje zenuwen en onzekerheid, maar nu ik erover nadenk, schiet mijn hartslag regelmatig ongelooflijk omhoog. (denk aan traplopen, stukje fietsen, boodschappen inladen, stofzuigen) ik ben dan niet direct buiten adem of vermoeid, puur dat ik mijn hart heel snel voel kloppen. Soms geeft het ook wel een duizelig en drukkend gevoel in het hoofd, maar dit zakt heel snel als ik even een 'adempauze' neem.

Mijn bloeddruk was bij de verloskundige 120 - 65 en in rust is mijn hartslag heel netjes rond de 60-80 slagen per minuut. Hierdoor zag zij het niet als een groot probleem. De fysiotherapeute bij de zwangerschapsfitness zei echter dat het heel gevaarlijk kon zijn als de hartslag boven de 150 komt. Ze zei dat de baby dan echt zuurstof tekort kon komen.

Moet ik me nu zorgen maken? En hoe kan ik hier iets aan doen?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Inkidinkido,

je moet je geen zorgen maken hoor, want ik denk dat de fysiotherapeute je een beetje voor niets bang heeft gemaakt. Zuurstoftekort bij een baby komt niet zomaar van een hoge hartslag. Er zijn veel zwangere vrouwen die door de toegenomen hoeveelheid bloed een hogere hartslag hebben om alles rond te pompen. Je conditie neemt ook gewoon nu eenmaal af tijdens de zwangerschap en dit merk je dus vaak door snel buiten adem te zijn en een hogere hartslag te hebben.
    Probeer wel je oefeningen te doen, want een zekere mate van conditie onderhouden is wel heel belangrijk. Doe de oefeningen maar een tandje lager dan. Dus geen zorgen, een kindje heeft echt niet zomaar zuurstoftekort!

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina