wanneer bellen jullie de dokter met ziek zijn/buikgriep

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tuc, 23 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Even jullie meningen graag. Sinds donderdag is mijn zoontje al ziek thuis. De dinsdag ervoor begon de benauwdheid, donderdag overleg met de ha gehad en hij mocht weer aan de puffer, bij hem komt het door een hoge luchtvochtigheid dus voorlopig gebruiken indien nodig. Dat hielp meteen en vrijdag was naar mijn idee een uitziekdagje. Tot hij zaterdag ochtend ineens begint te spugen en koorts heeft. Zondag daar nog goed ziek van. Gister leek het een heel stuk beter te gaan, maar voor de zekerheid thuisgehouden. En gisteravond nadat hij net op bed lag weer beginnen spugen en dat is nog bezig. Hij eet en drinkt voldoende, is alert alleen er blijft niks in, diarree ook.
    Nu krijg ik van verschillende mensen appjes steeds of hij al opgeknapt is sinds het weekend.
    En als ze horen hoe of wat hoor ik steeds: "o nou, ik zou toch even de dokter bellen, dit duurt wel heel lang," van heel veel mensen.
    Nu ben ik dat op zn vroegst morgenochtend van plan, maar eigenlijk zie ik niet zo wat de dokter hieraan kan doen. Lijkt mij een fikse buikgriep. In de gaten houden of hij niet uitdroogt is toch het enige advies dat ze kan geven?

Wat vinden jullie?

2. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.279
    2.037
    113
    Als hij verder alert is en goed eet en drinkt, zou ik even afwachten. Misschien kun je ors geven?

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik hou zelf altijd de regel "dag 4 koorts bellen" aan en bij diarree/overgeven let ik goed op. Als ze voldoende drinken wacht ik het even af.
    Zelf hou ik in de gaten of ze nog plassen en hoe ze reageren en eruit zien.

Vaak kan een moeder zelf wel beoordelen of het nodig is of niet. Bij twijfel kan je altijd bellen.

Hier keken ze ze vaak wel even na om vervolgens inderdaad advies te geven dat er genoeg gedronken word.

Wat kan helpen bij veel spugen is elke keer een lepeltje of slokje vocht. Vaak word dit wel verdragen en als je meer drinkt gaan ze spugen.

4. Cloud9

Cloud9 Bekend lid

17 nov 2016
    564
    307
    63
    Cloud 9
    Mijn dochter heeft laatst buikgriep gehad (bleek enorm te heersen) en volgens de dokter kon dit wel een week aanhouden. Zolang ze alert bleef en niet uitgedroogd was hoefden we niet te komen. Zou dit dus even aan kijken en genoeg laten drinken.

5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Als hij meerdere dagen hoge koorts heeft en niets binnen houdt door het spugen dan bel ik wel.
    Zo is zoon een keer opgenomen in het ziekenhuis vanwege uitdroging.
    Je zou ORS kunnen geven, zou het dan nog even aankijken.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ik kijk het altijd best even aan, zeker als ze nog goed alert zijn. Hier ook een paar keer enorme buikgriep gehad, maar zolang ze levendig waren en bleven plassen, durfde ik het wel aan. Natuurlijk hangen ze ook wel eens als zielige vogeltjes op de bank; dat durf ik ook wel aan te kijken.
    Als jij het nog vertrouwt qua vochtinname etc, zou ik 't gewoon blijven aankijken.

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Idd, buikgriep kan zo een week duren + nog een week slapjes en moe daarna. Hier geef ik bij flink spugen ieder kwartier een lepel water (of ORS), zo blijft er altijd net iets meer binnen dan er uit komt. Goed letten op plas.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ja ik maak mij eigenlijk geen zorgen. Maar omdat iedereen zo reageert begon ik te twijfelen of ik te makkelijk denk ofzo?
    Hij is totaal niet suffig ofzo. Drinkt prima, eten weinig maar goed dat vind ik ook niet zo gek.
    De huisarts kan hier verder ook weinig mee lijkt mij.

9. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.455
    372
    83
    in een huis
    Heel herkenbaar. Genoeg mensen in mijn omgeving waardoor ik op dat vlak af en toe onzeker ben. Inderdaad laatst zoontje beste buikgriep. Maar was gewoon zijn vrolijke zelf. Maak mij dan eigenlijk geen zorgen. Hij drinkt en eet prima. Maar naar dag 5 toch naar de dokter gegaan ivm omgeving. Dokter zag inderdaad niets geks, en we waren zo weer weg. Zolang ze gewoon vooral drinken en spelen maak ik mij zeker geen zorgen.

10. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik bel niet zo snel de huisarts. In jouw situatie zou ik dat ook nog niet doen. De meeste moeders zijn prima in staat om in te schatten of een huisarts bezoek nodig is.

11. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik ben net als jij. Zolang hij niet suf is, genoeg drinkt en alert is kan een dokter in mijn ogen ook weinig doen. Ik vind dus niet dat je te makkelijk denkt ofzo.
    Niet twijfelen jij kent je kindje het beste. Je omgeving bedoelt het verder natuurlijk wel lief!

Beterschap met je zoontje, hopelijk knapt hij snel op.

12. Boommm

Boommm Niet meer actief

Niet. Ik vind dat er tegenwoordig veel te snel naar de huisarts wordt gegaan of gebeld wordt.

Zolang hij genoeg drinkt en niet suf is maak ik mij geen zorgen. Zou pas na 1.5-2 weken bellen denk ik. Dokter kan toch niets doen.

13. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ik zou ook nog even wachten. Wat je zou kunnen doen is even bellen naar de huisarts en advies vragen. Er wordt dan wel een aantekening gemaakt dat je gebeld hebt, mocht het later toch nodig zijn dat de huisarts even meekijkt dan is het verhaal al bekend. Zo heb ik wel eens gebeld toen onze jongste zoon op een vrijdag ineens onder de waterpokken zat en koorts had. Hij was toen acht maanden oud. Ik kreeg van de assistente wat tips en ze vertelde ook wanneer ik vooral de HAP moest bellen. Was achteraf allemaal niet nodig, maar ik vond het fijn om goed voorbereid het weekend in te gaan.

14. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Gewoon bellen, in ieder geval advies vragen. Beter een keer voor niks naar de dokter dan niet gaan terwijl er echt iets is.
    Bovendien; we betalen er toch ook dubbel en dwars voor?

15. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    556
    113
    Niet. Als zl plast, huilt met tranen, niet suf is en wel eet en drinkt zal het mijn tijd wel duren. Als het idd buikgriep is gaat het vanzelf over en doe je er weinig aan. Beide zoons hebben een week of wat geleden gespuugd met diarree, ruim een week geen eetlust gehad en waren na die week weer snel boven Jan.

Als er koorts in het spel is bel ik na 3 dagen ruim boven de 39 (ik geef zelden paracetamol), bij buikgriep als ik een naar onderbuikgevoel heb of er sprake is van suffigheid/niet plassen o.i.d.

Maar ik ben niet gauw bezorgd. Misschien speelt mee dat ik verpleegkundige ben.

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou na 5 dagen aanhoudend spugen/diarree toch bellen, maar dat is misschien omdat mijn kinderen nooit zo lang ziek zijn geweest (afkloppen). De oudste had afgelopen winter een hardnekkig virus, maar dat was keelpijn en koorts, die net zo snel zakte als opkwam. Ze heeft daar 10 dagen mee gesukkeld, ook naar de HA geweest die haar urine heeft nagekeken. Ik vind het toch een fijn idee dat ze alles even checken.

Met diarree en spugen ben ik alert door uitdrogingsgevaar. ORS werkt hier wel altijd.

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    @tuc hoe gaat het nu?

18. tuc

tuc Niet meer actief

Nou eindelijk sinds vandaag beter. Hij eet weer wat en is weer levendig. Heeft een ruime week geduurt waarvan 4 dagen gespuugd etc.

Ik ben zo blij dat het nu beter gaat.

19. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Fijn!

Kan mij voorstellen. Zeker met de warmte vandaag en morgen. Hopelijk is het nu echt over!

20. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Hoe is het nu? Hopelijk is het beter blijven gaan

Deel Deze Pagina