Hallo dames, Onze dochter wordt binnenkort 2 en ze zit in de "ik lust niks" fase. Brood gaat moeizaam, avondeten is een ramp en groente spuugt ze al helemaal per direct uit. Het enige wat ze goed eet is fruit (maar een paar soorten) en pap. Dat ze wat slechter eet vind ik nog niet zo'n ramp, dat kan gebeuren. Maar ze krijgt echt nauwelijks groente binnen. Hoe hebben jullie dit opgelost? Moet ik het maar gewoon laten overwaaien en hopen dat ze binnenkort vanzelf weer groente gaat eten? Of moet ik echt actie ondernemen?
Lekker zo laten. Hoe meer jij aandringt hoe harder zij zal weigeren. Onze zoons zijn ook slechte groente eters. Wij hebben ingesteld dat ze vanaf hun 4de jaar van alles een hap moeten proeven. En dat voeren we langzaam op.
Mijn zoon eet al 3 jaar amper groente. Alleen bij pasta of stampot krijgt hij groente binnen. Ik doe er niet moeilijk over komt vanzelf wel weer.
Is ook geen succes helaas . Ik had gehoopt dat ze net als haar broer tenminste dol zou zijn op rauwkost, dat kan je tenminste dan nog eens tussendoor aanbieden. Maar zelfs dat spuugt ze uit. Gelukkig is ze niet heel mager, dus als ze een tijdje minder eet dan is dat niet gelijk een ramp. Toch hoop ik dat het snel weer over waait, maak me toch een beetje dat ze niet voldoende vitamines binnen krijgt.
Dochter eet ook amper groenten. Soep wilt ze niet. Enkel spaghetti-saus en aardappelpuree met groentjes in eet ze. Op de opvang eet ze dan weer wel prima groenten, maar daar gaat ze maar 2x/week naartoe Fruit en al de rest eet ze wel goed, ik maak mij er geen zorgen om Kan ze niet dwingen.
Smoothies! Dat is best een goed idee! Ze vind het geweldig om uit een normale beker te drinken, dus als ik door een fruitsmoothie wat groente doe merkt ze dat vast niet! Ga ik proberen!
Persoonlijk zou ik -hoe moeilijk wellicht ook- echt uit de strijd blijven. En ik ben behoorlijk ervaringsdeskundige, onze oudste at en eet eigenlijk helemaal geen groente. Nada.... niets.... totaal niet. Enkel spruitjes, gekookte aardappels, kale pasta en brood met beleg waar wij beslist geen fan van zijn. Fruit: enkel de "goede" soort appel en banaan zonder plekjes.... Maarrrrr....sinds twee maanden (oudste wordt bijna vier...dus lange adem gehad) ineens nieuwsgierigheid naar de groente die op ons bord ligt. Vaak informeren wat het is, soms een beetje ruiken. Soms één mini beetje op het bord, (daar wordt dan niet van gegeten maar het mag er liggen op eigen verzoek!) en dat heeft erin geresulteerd dat er sinds twee weken af en toe (als het de juiste kleur en beetgaarheid heeft) een paar roosjes bloemkool worden gegeten. Ineens mag ook de "gezonde" appelstroop van de "kleine keuken" en de dito "jam" op brood ipv alleen die ergerlijke zoete rommel. Wij hebben er dus nooit een strijd van gemaakt. Ons motto is: wij kiezen wat we eten en jij bepaalt of je eet en hoeveel.
Ik heb laatst groente gehaktballen gemaakt ! Gewoon gekookte groente heel super klein gesneden en door het gehakt gedaan met wat kruiden. #ikkrijgjeweldametje....
Mijn dochter Is een nee-eter. Wat ze wel lekker vind is Tomato frito. Wat ik vaak doe is een courgette schillen (want als er groen in het eten zit neemt ze het niet),in blokjes snijden en kort koken. Dit door de blender en mengen met de tomatensaus. Of gekookte en geblenderde bloemkool door de saus. Wel zorgen dat de saus glad en rood blijft. En dit over elleboogjesmacaroni. Naast dit recept eet ze enkel pizza (met alleen kaas en tomatensaus), brood en banaan. En vitaminepillen wil ze ook omdat ze denkt dat het roze snoepjes zijn en roze is dr lievelingskleur
Een beetje proberen door het eten te mixen. Door de pannenkoek, door gehaktbal, pastasaus, soep maken.
Wij hebben ooit de tip van het consultatiebureau gekregen om te beginnen met groente als je gaat avondeten. Dan hebben ze nog flinke honger en zien ze nog niet de aardappels en het vlees. Bij ons weten ze ook dat ze eerst wat groenten moeten eten voordat ze aardappels en vlees krijgen. En als ze echt iets niet lekker vinden krijgen ze een beetje appelmoes erbij vind ik ook geen ramp. Als ze zeggen dat ze genoeg hebben krijgen ze de rest . Werkt prima bij ons!
Onze dochter van 2,5 eet sinds ze ongeveer 10 maanden is geen enkele groente, geen gekookte aardappels, geen pasta. Wel gebakken aardappels, aardappels uit de oven en sommige soorten vlees. Vla is ze wel gek op. Wel fruit maar niet zoveel verschillende soorten als haar zus. Natuurlijk lust ze wel pizza, patat en pannenkoeken . In het begin heb ik echt alles geprobeerd, boos worden, eten prakken, van mijn bord laten eten enz enz. Het hielp allemaal niks. Dus nu al zo'n anderhalf jaar de strijd opgeven, ze groeit goed en is bijna nooit ziek. Natuurlijk wad het echt wel frustrerend maar inmiddels kook ik ook niet meer voor haar, behalve vlees dan, en dan leg ik 1 boontje oid op haar bord die ze dan op de grond gooit. We wachten maar af tot we echt met haar in gesprek kunnen gaan. Ooit zal ze wel gaan eten toch ?!
Met deze leeftijd zou ik wat creatieve tips zoals smooties e.d. proberen en verder vooral negeren. Ik zou wel voor enkel nog gezonde tussendoortjes zorgen. Dus geen koekjes of snoepjes, maar als je honger hebt krijg je fruit of rauwkost. Verder niet teveel strijd over voeren. Met 3/3,5 jaar zou mijn aanpak wel anders zijn.
Dit. Ons zoontje is 2,5. Hij moet nu wel wat happen nemen en verder negeer ik het. Krijgt wel veel rauwkost en dat eet hij wel. Probleem hier is dat hij geen honger heeft en dus ook nooit zeurt ook niet om snoep ofzo. Wat hij eet is dus mooi meegenomen en anders..niet
Hier een jochie die zelfs de gesneden ienieminie stukjes peterselie van de macaroni afpulkte... En vanavond..... eet geen gehaktballen en aardappels maar wel zijn Brocolli.
Het gaat hier nu pas beter (4 jaar oud). Vanaf 2 jaar opeens moeite met groente en aardappel. We kunnen het nu beter uitleggen en consequenties geven als ze niet haar portie prak op heeft. Voorheen kreeg ze altijd een toetje, maar nu pas als het op is. Ze snapt het en doet het steeds vlotter, omdat ze echt dat toetje wil. Er zit nog wel appelmoes bij en na een paar hapjes prak krijgt ze pas wat vlees want dat vindt ze het lekkerst. Al blijft patat en ongezond natuurlijk haar favoriet.
Hier prak ik het gewoon wanneer ze het niet lust door de aardappelen. Fijn snijden, door elkaar husselen, vlees erbij door. Net stampot. Dat werkt hier tot nu toe. Ze is bv niet gek op losse snijbonen daar maak ik dan een prutje van net zoals witlof.