Dat vroeg ik me even af, waar bellen jullie de vk allemaal voor? Ik zie heel vaak in topics het advies: gewoon de vk bellen. In sommige situaties begrijp ik dat wel maar soms heb ik ook zoiets van kom zeg om daar nou voor te gaan belllen? Ik val niemand aan hoor iedereen heeft natuurlijk haar reden om te bellen en de een is nou bezorgder dan de ander maar vroeg me gewoon af waar jullie allemaal voor bellen en hoe snel.. Wacht je het een beetje af of ga je gelijk bellen? Ik bel de vk eingelijk nooit . Bij de eerste ook niet gedaan alleen toen de bevalling begon.
Ik heb ook nog nooit gebeld, behalve voor de bevalling dan. Maar goed, ik heb ook een perfecte 1ste zwangerschap gehad en tot nu toe ook weer de tweede. Maar ik kan het mij wel voorstellen dat er soms redenen zijn om de vk bellen voor advies.
Er is natuurlijk verschil in bellen op een telefonisch spreekuur of midden in de nacht het spoednummer. Ik heb (of eigenlijk mijn vriend heeft dat gedaan) heb midden in de nacht gebeld toen ik met 8 weken niet meer kon stoppen met spugen. Een paar uur daarna lag ik dan ook in het ziekenhuis aan het infuus. Daarna eigenlijk pas met de bevalling. Ik zou vooral bellen voor dingen waarbij je het gevoel dat er iets mis is of dat het niet normaal is (dus extreem misselijk, veel pijn, bloedverlies etc). Voor onzekerheden zou ik het telefonisch spreekuur bellen. Eigenlijk hetzelfde als met de huisarts dus.
Ik bel als ik het niet vertrouw, maar aangezien ik vrij nuchter ben, gebeurt dit amper. Enige keer dat ik gebeld heb, was dat ik zó misselijk was, dat ik na een paar weken gewoon niet meer op mijn benen kon staan. Toen wel de reactie gekregen dat ik veel eerder had moeten bellen, omdat dit niet normaal was. Maar ja, eerste kindje, dan weet je ook niet wat normaal is toch?!
Ik bel de vk ook nooit....ik heb één de vk gebeld omdat ik niet meer kon lopen van de pijn in mijn lies. Manlief moest me optillen. Vond dat wel heel erg voor een ''beetje''bandenpijn, dus heb toen wel tijdens spreekuur gebeld. Maar in principe ben (ook) niet zo van het bellen. Je weet dat je wat klachten kunt hebben in/tijdens de zwangerschap, dus de meeste dingen horen er gewoon bij denk ik dan. Mocht ik het niet vertrouwen o.i.d. dan vraag ik het wel wanneer ik op controle moet komen.
Bij de eerste niet gebeld. Nu met 12 weken gebeld ivm bloedverlies. Met bijna 17 weken nog eens omdat het erger was. Met 18 weken nog eens om de uitslag van de gyn door te geven. Snap je wel hoor TO. Soms denk ik ook pfff daarvoor bellen kom op zeg
Ik denk dat het ook aan de persoon ligt...de een gaat/belt bijv. ook om de haverklap de huisarts, om elk wisse wasje... Ik ga nooit naar de huisarts.... vind mezelf dan al snel een zeur. en de meeste dingen gaan vanzelf weer over. Tja... iedereen is weer anders.
@rosao: dats een goeie, ik bedoelde het tel spreekuur. Midden in de nacht bellen dan is er echt iets goed mis dus die tellen we niet mee.
Ik bel weleens ja, bv toen ik enorm veel verdriet en stress had ivm een overlijden in de familie en ik heel bang was het kindje ook te verliezen. Mocht toen extra langskomen om 't hartje te horen want voelde toen nog geen leven met 16 weken. Of toen ik advies wou over wel of niet minder werken bij bekkenklachten. Of toen ik bij 35 weken zovaak harde buiken had dat ik me er zorgen om maakte... Of toen ik laatst heel de middag en avond de kleine nog niet gevoeld had, stond op 't punt te gaan bellen en toen voelde ik ineens geschop... Als je je zorgen maakt, dan bel je. Niet 's nachts of 's avonds laat, maar tot een uur of 20.30 en in het weekend vanaf 09.00 uur vind ik dat je gerust kan bellen. Dat zegt de verloskundige ook, die hebben liever niet op maandag een telefoontje "Ik maak me zo'n zorgen ik voel heel het weekend al krampen om de zoveel minuten".
ik heb 1x gebeld. Was toen 35+6 zwanger. Was op donderdag op controle geweest (zat toen in mijn enelaatste werkdag) had last van een continue harde buik en verhoogde bloeddruk. Advies was om direct te stoppen met werken en beetje rustig aan te doen. Maar mijn buik was zo hard dat ze niet eens koen voelen hoe het kindje lag.... De volgende ochtend had ik nóg een harde buik en heb zitten huilen in de douche, toen heb ik maar gebeld (zou eigenlijk maandag heen gaan voor een extra controle) en mocht ik direct naar het ziekenhuis voor extra controles. Ze vonden het zeer terecht dat ik belde. Zeker aangezien mijn bloeddruk (ernstig) aan het verhogen was. Mijn intuitie heeft destijds goed gewerkt. De daaropvolgende week heb ik 3 extra controles gehad en werd zelfs doorgestuurd naar de gyneacoloog, uiteindelijke is onze dochter spontaan met 37 weken geboren....
bij de eerste heb ik alleen gebeld omdat ik al een aantal dagen koorts had, en deze steeds hoger werd (40) wat ik het beste kon doen. Verder alleen bij de bevalling... Bij de tweede heb ik nog niet gebeld, terwijl ik gisteren zelfs op de 9maandenbeurs...... flauw ben gevallen Wel had ik in de laatste visite bij haar aangegeven dat ik dit erger had dn bij de eerste en dat het langer duurde het gevoel van flauwvallen dan, mijn bloeddruk was net iets aan de lage kant maar niet verontrustend net zo als mijn bloedonderzoek prima. Gisteren heb ik dan wel even gewacht op de ehbo mijn bloeddruk was net iets laag, maar niet verontrustend, voor mij dan geen reden om de vlos alsnog te bellen aangezien ik de kleine ook goed voel bewegen.
Flauwvallen heb ik ook veel last van, vooral als het druk/rumoerig is en bij het winkelen (slenteren). Voel het van te voren gelukkig aankomen en kan het meestal voorkomen door meteen ergens te gaan zitten. Hoofd tussen de knieën en kan ik na een kwartiertje weer verder waar ik gebleven was. En zorgen dat je genoeg en regelmatig blijft eten helpt ook! Hier inderdaad ook een lage bloeddruk, maar volgens de verloskundige is het vrij normaal dat het kan gebeuren, dus is voor mij tot nu toe geen reden om te bellen.
1 keer gebeld en direct in ziekenhuis opgenomen.... was dus maar goed dat ik belde (om 7.30 ;s ochtends spoednummer)
ik hoorde vorige week van de pufclub juf een horrorverhaal van een client van haar dat die haar kindje al een paar dagen niet gevoeld had en dus te laat gebeld had de rest kun je dus wel invullen als ze wel eerder had gebeld hadden ze het kindje mss nog op 1 of andere manier kunnen redden. ik bel alleen de vk als ik het zelf echt niet vertrouw, ik ga altijd op mijn gevoel af, daar kan ik 100% op vertrouwen.
Ja ik heb een collega die net een jaar geleden haar kindje bij 38 weken zwangerschap verloren heeft... Met dat in mn achterhoofd ben je toch wel wat angstig hoor! Haar kindje was tenslotte helemaal gezond bleek uit de sectie, maar toch zomaar overleden in haar buik.
idd, mijn intuitie is zo fijn afgesteld dat als ik er een keer tegenin ga, er altijd snel erna iets gebeurt waardoor ik denk: zie je nou wel, ik had toch naar mijn gevoel moeten luisteren "
ik heb ze nog geen een keer gebeld of hoeven bellen..als ik een vraag had/heb wegens onzekerheid stel ik eerst mijn vragen hier op het forum of zoek ik het op op internet... maar idd op je eigen gevoel afgaan!