Wanneer bellen jullie voor 1e echo/controle na meerdere mk's? Ik zal eerst iets over mezelf vertellen dan snappen jullie mijn vraag beter. 29 jaar, getrouwd en mama van een meisje van 4 jr. In een korte tijd 8 mks gehad. In mei 2010 uiteindelijk een kindje van bijna 12 weken verloren. Door de mks mag ik eerder komen voor een echo. Maar heb helaas door enkele mks met 6 a 7 weken de geplande afspraak rond 8 a 9 weken weer moeten afzeggen, dat voelt erg k*t kan ik zeggen. In april / mei 2010 was ik zwanger, een vroege echo met 6w3d gehad, goed gekeurd met hartactie. Met 8w4d opnieuw goede echo met hartactie, mn onzekerheid nam wat af hierdoor, wat kon er nu nog misgaan. Met 11w4d bleef mijn vk angstvallig stil. Het hartje klopte niet meer. Kon door de grond zakken. Waarom die vroege echos. Wat heb ik er aan. Die dag erop een afspraak voor curettage, maar die avond nog verloor ik alles uit mezelf. Alles kwam eruit, geheel compleet. Hoe volmaakt het kindje al was, ongelooflijk. Hierna alle controles gehad waar niets uitkwam en kreeg 6 mnd rust opgelegd door vk en gyn. Ik mocht niet zwanger raken. Deze maand totaal onverwacht opnieuw zwanger (zwanger raken kunnen we in een vingerknip waar ze de reden ook niet van weten, maar zwanger blijven niet). Nu ben ik opnieuw zwanger, maar wanneer moet ik nu bellen? Als ik bel en een vroege afspraak maak, kan ik hem weer moeten afzeggen, maar het kan ook zo lopen als in mei 2010. Bij vragen of iets kon ik altijd bellen zij mijn vk, maar ja, als ik nu bel kan t nog misgaan, is immers nog pril. Als ik later bel, moet ik nog zo lang wachten om te kijken of het wel goed gaat, of het kindje nog leeft. Pff weet t even niet. Wanneer zouden jullie bellen met enkele mks achter de rug. Toch vroeg en er vanuit gaan dat het goed gaat en blijft gaan? Of wachten en met een week of 7 a 8 pas bellen om een afspraak te maken?
Hoi Starlady, Ben ik weer Zoals je ziet heb ik 3 miskramen gehad. Mijn eerste echo kreeg ik met 5 weken en 5 dagen. Ik had toen wat roze verlies en daardoor erg bang. De echo heeft de angst een beetje weggenomen. De volgende echo's kreeg ik met 7.2 weken, 8.5 weken en 10 weken. Vanmiddag krijg ik de termijnecho. Ik vond/vind het juist wel fijn om regelmatig een echo te hebben om gerust gesteld te worden. Ik ben dus op mn gevoel afgegaan wat betreft de echo's: bij elke echo krijg ik meer vertrouwen in mn zwangerschap. En als ik bang en onzeker ben pak ik de echofoto's er bij en word ik weer rustig. Sterkte meid, ik weet hoe moeilijk de eerste weken zijn. De angst en onzekerheid is vreselijk. Ik duim in elk geval voor een plakbeeb voor jullie!
Hoi Noukje, Bedankt voor je antwoord. Tja die onzekerheid! Pfff Wanneer heb jij precies gebeld, hoever was je toen?
Hier kunnen 20 meiden zeggen wat hun zouden doen maar ik denk dat het enige wat klopt je gevoel volgen is. Het voordeel van vroege echo's is dat je iig weet dat het hartje is gaan kloppen. Het nadeel is dat je hoop krijgt en het wellicht nog meer pijn doet... De eerste keer stopte ons kindje nét na de 8 weken echo. Ik kreeg geen echo's meer tussendoor maar met 11 weken kwam de klap alsnog, misschien wel des te harder. De 2e keer zou ik 1 echo extra krijgen maar door bloedverlies lag ik al vlug weer wekelijks aan de echo. Toen er na de 7 weken geen bloed meer kwam en we met 8w5 dagen een kindje met sterk kloppend hartje zagen kreeg ik een beetje vertrouwen. Helaas, met 9w5 dagen zagen we een niet gegroeid kindje zonder hartslag... De 3e zwangerschap nam ik me voor de erste echo met 10 weken te willen. Echter was ik onder behandeling bij St Geertgen en die bood meteen aan wekelijks een echo tot 12 weken. Iedere week was het weer slopend, maar ook iedere week kreeg ik weer voor een dagje de vertrouwen terug. Heel erg moeilijk dus, maar doe waar jij je goed bij denkt te voelen, dat kan niemand voor jou beslissen!
ik weet precies hoe je je voelt. Begin dit jaar waren we zwanger en ik wilde pas laat een echo, ik wilde niet weer een mooi hartje zien kloppen en dat het dan toch nog misging. 2 dagen voor de echo met 10 weken kwam er bloed en ging het mis, en ik begin mezelf al bijna rijk te rekenen In aug weer een pos test en nu een echo bij 6 weken gedaan op aandringen van de gyn, toen bij 10 weken en bij 13 weken. Doe waar jij je goed bij voelt, dan kan per keer verschillen. Maar de eerste 13 weken zullen hoe dan ook een hel blijven. Mij hielp het enorm om te weten dat er hier een pracht jongen rondloopt, en dat mocht het niet meer lukken ik hem wel heb om van te houden. Mijn beste vriendin is al bijna 10 jaar bezig en dat lukt allemaal niet, ze is nu met de laatste poging bezig. Ik hoop dat de deze beeb goed blijft plakken!!!! liefs Miek
Ik heb 4 weken vantevoren gebelt want ze hadden een wachttijd van 3 weken.. Dus heb ongeveer met 8 weken gebelt en de afspraak was met 11+5 weken, dat vond ik wel fijn. Ik heb zelf ook eerder een miskraam gehad en wou hem daarom dus graag rond 3maanden, al heb je nooit zekerheid. Als je 8 maanden zwanger bent kan het ook altijd misgaan.. niks is zeker helaas.
@ Starlady: ik was errug vroeg met de echo: 5+5 weken. Maar dat kwam door het roze verlies. De 1e echo stond gepland met 7 weken. Maar zoals de andere meiden ook al zeggen: doe waar jij je goed bij voelt.
Ik heb ook al 3 miskramen achter de rug, de laatste kwam pas met 14 weken, terwijl ik goede echo's had gehad op 8,9 en 11 weken.. Doe inderdaad waar je je zelf goed bij voelt. Ik heb morgen mijn eerste echo op 6w4d. Ik zou het niet aankunnen om te wachten tot 10-11 weken en dan pas een eerste echo. Liever zo vaak mogelijk....
hi starlady, hier 3 miskramen en ook weleens moeten afbellen. had nu bij deze zwangerschap een afspraak rond de 9 weken gemaakt, maar kreeg bij 6.5 week enorme last van onrust en onzekerheid. heb toen gebeld voor een eerdere afspraak, die ik toen bij 7w2d kreeg en de afspraak bij 9 w bleef gewoon staan. nu gaat alles wel goed gelukkig. ik zou ook je gevoel volgen wat jij acceptabel vindt. zelf vond ik de eerste 12 weken een hel om te doorstaan (stel dat het weer mis zou gaan en dat mijn lichaam zich voor de gek zou houden). hou in ieder geval ook rekening met dat als je vandaag belt, dat ze morgen niet gelijk tijd hebben voor je (meestal hebben ze een wachttijd van 3 weken). Ik hoop voor jullie dat het deze keer wel goed is. btw heb je ook weleens gekeken naar de site herhaaldemiskramen.nl, daar zijn vrouwen te vinden met 4 of meer miskramen met ook tips. ik neem aan dat er bij jou ook onderzoeken zijn gedaan naar de oorzaak? zit je nu ook nog in een bepaald traject of dat niet? in ieder geval heel veel sterkte en succes de komende weken!
Jeetje wat een herkenbare verhalen!!! ongelooflijk eigenlijk hoeveel meiden dit mee moeten maken he. Ook ik 3 mk in ruim een jaar tijd. Heb as woensdag een belafspraak staan met gyn. over bloedprikken...wat ik niet heb gedaan omdat ik eerst even wilde afwachten of ik ongesteld werd om zeker te zijn dat ik niet zwanger was geweest afgelopen 6 wk (ivm chromosonen onderzoek en stollingsonderzoek enzo). Nou je raadt het al, zwanger. Vanochtend positieve test in handen Ik denk dat ik woe maar toch de gyn bel om met haar af te spreken hoe nu verder. Wel of geen vroege echo? volgens mij is ze daar niet zo van. Aan de andere kant dan kunnen we wel zien of het nu goed gaat tot nu toe, of dta het gelijk in het prille begin al mis gaat. Weet niet welke conclusies ze hieruit kunnen trekken? Als je alle verhalen leest, heb je nooit zekerheid, niet bij 1 vroege echo en ook niet bij elke week een echo....ik ben er dus niet uit. Misschien na overleg woensdag met de gyn. meer wijsheid. Sterkte allemaal! hopelijk gaat het ooit allemaal lukken voor ons
Heb zelf inmiddels gebeld en een afspraak staan voor 28 jan. ik ben dan op 2 dagen na 8 weken zwanger.
@ Starlady: fijn dat je nu een datum hebt om naar toe te leven. Ik duim voor een mooie echo! @ Dolfijn: ik vond/vind het juist fijn om regelmatig een echo te hebben. Ik was/ben al zo onzeker door de 3 miskramen dat ik de bevestiging van een echo echt nodig heb/had. De angst en onzekerheid overvielen me op bepaalde momenten. En ik vind het dan fijn om de echofoto's er bij te pakken. De zekerheid over een goede zwangerschap krijg je nooit, dat is me nu na 3 miskramen heel duidelijk! Ik ga duimen dat deze zwangerschap goed verloopt en dat je over 8 maanden jullie baby in je armen mag houden!
Mag ik jullie nog wat vragen??? Er zijn er hier veel die na 3 miskramen weer zwanger zijn??? Krijgen jullie daar medicijnen bij van de gyn. Want hoor weleens iets over aspirine en progestron etc... Ik heb afgelopen week een echo gehad bij 6w4d en er was nog geen kloppend hartje te zien. Komende donderdag mogen/moeten we weer terugkomen, hopelijk is het dan wel te zien. Dus een echt vroege echo is eigenlijk alleen maar meer onzekerheid oproepend...Goed dat je pas voor bijna 8 weken een cho gepland hebt staan, Starlady.
@ mvl: ik ben na 3 miskramen overgestapt van mijn ziekenhuis naar Geertgen (privékliniek) omdat ik me totaal niet serieus genomen voelde en omdat ik graag Utrogestan (progesteron) wilde gaan gebruiken en dat in mn eigen ziekenhuis niet kreeg. Ik heb vanaf een paar dagen na mn eisprong tot ongeveer 9,5 week zwangerschap Utrogestan gebruikt. Ik ben het wel met je eens dat je door een vroege echo onzekerder kan worden als er nog geen hartje te zien is. Eigenlijk zou ik mn eerste echo ook met 7+2 weken krijgen. Maar door rozeverlies en daardoor heel veel angst met 5+5 al een echo gehad. Ik ga ook voor je duimen dat er een kloppend hartje te zien is a.s. donderdag.
Mijn vk wilde me met 6/7 weken laten komen ivm miskramen en ik vond 9/10 weken wat ik eerst zelf wilde, toch te lang duren, dus de middenweg gekozen.
Hi meiden, Ik heb niets gekregen van gyn, tot op heden hielden we het op pech en volgende keer beter. We zijn zelf gelukkig vrij nuchter dus konden er nog wel in geloven. We zouden nu net gaan beginnen met de standaard bloedonderzoeken voor stolling en chromosomen. Dat gaan we alsnog doen als het nu weer niet goed mocht gaan. Pech is voor mij allang van de baan eerlijk gezegd Ik heb woensdag een belafspraak staan met gyn. Eigenlijk voor bloeduitslagen maar dat is dus niet doorgegaan. Weet zij niet, maar dat hoort ze woensdag wel. Ik wil even overleggen ivm 1e echo met haar. Aan ene kant fijn om vroege goede echo te hebben aan de andere kant word ik dan misschien blij om niets. Want hoe vaak gaat het wel niet mis nog daarna. En wil ik het nu al weten als het weer niet goed zou zijn? dan ga je zitten wachten tot het begint zeg maar. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik neig toch naar een wat latere echo. Ik laat jullie woensdag nog wel even weten nav overleg met gyn ok. Sterkte allemaal.....hoop zo dat het voor ons allemaal goed gaat aflopen deze keer! hang in there girls!!!
Na 2 mk heb ik ook redelijk lang gewacht met bellen voor een afspraak - inderdaad omdat het afzeggen van een afspraak zo deprimerend is. Bij de termijn van ongeveer 10 weken had ik mijn 1e echo en dat was voor mij vroeg genoeg. Met een vroege echo voorkom je niet dat het mis gaat. Succes allemaal!
Klopt, weet ik helaas alles van. Is ook een stuk onzekerheid. Heb zowel vroege echo's gehad, waarna het misging, maar ook latere echo's met 10 weken gehad waarop bleek dat het met bijv 6 weken al misgegaan was. Dit was de reden dat ik twijfelde wanneer ik een afspraak maken moest.
Wat zal het weer eng en spannend zijn . Ik hoop dat de tijd snel gaat en dat je eindelijk een zwangerschap mag volbrengen. Het verbaast me dat je onder controle staat bij een verloskundige. Mijn gynaecoloog raadde mij na zoveel miskramen aan dat ik bij hem onder controle bleef, vanwege het verhoogde risico van zwanger zijn na veel miskramen. Is het je eigen keus om naar een verloskundige te gaan? Ik heb ervoor gekozen om wekelijks een echo te krijgen, maar dat is denk ik heel persoonlijk. Kon ik weer een dagje ademhalen zonder paniekaanvallen .