Dag allemaal, Mijn bevalling komt dichterbij en begin een beetje na te denken over hoe het straks allemaal gaat. Ik moet toegeven dat ik daarbij ontzettend opzie tegen de komst van een kraamverzorgster. Ik ben nogal zelfstandig en zéér gesteld om mijn privacy. Nu moet ik er niet aan denken om iemand over de vloer te hebben die overal aanzit en mij en mijn man steeds verteld wat we doen moeten. Ik begrijp best dat ze heel deskundig is en ons van alles kan leren, maar hou gewoon echt niet van vreemden in mijn huis. Is dit nu ontzettend overdreven van mij en een gevolg van rondvliegende hormonen of hebben meer vrouwen dit gevoel (gehad) en hoe is het achteraf mee- of tegengevallen? Alvast bedankt voor jullie reacties, Groeten Marieke
Ik ben ook zoals jij. Ik ben blij dat mn schoonmoeder bij ons kraamde, zodat er geen vreemde over de vloer was.
Ik weet eigenlijk niet of het nu een goed idee is om dit gewoon te bespreken bij de intake. Ik wil ook niet overkomen als een sociaal beperkt monster... Aan de andere kant is het misschien wel beter om eerlijk te zijn, zodat er ook rekening met gehouden kan worden...
Ik had hetzelfde als jou hoor! Zag er ook onwijs tegenop! Wilde het ook nog afbellen hoor! Maar het is mij enorm meegevallen! Het was een ontzettende lieve meid, die meer veel bruikbare tips heeft gegeven. Ze was totaal niet opdringerig en paste zich totaal aan, aan onze wensen en behoeftes en gewoontes! Ik was behoorlijk uitgeput de eerste dagen na de bevalling, dus ik was erg blij dat ik hulp in huis had! Ookal had mijn meoder ookw el kunnen kramen, vond het toch fijn dat de kraamverzorgster er was! al had ik niet alle uren genomen.. had maar 4 uurtjes op een dag. Had recht op 8 uur, maar ik vond 4 voldoende. Dus kwam ze ieder dag van 08:00 uur tot 12:00. 1 dag is ze van 08:00 uur tot 15:00 uur gebleven, omdat toen de borstvoeding ff wat minder ging.. dus bleef ze iets langer, heel erg prettig. Je kan het toch ook een dagje proberen, wil het niet, dan bel je dr toch af?
Nou dat ze van te voren weten dat ik het er moeilijk mee heb. Lijkt me misschien beter als het gewoon bespreekbaar is.
Ik zag er ook heel erg tegenop maar het viel wel reuze mee. Het enige wat ik vervelend vond is dat ze om 8 uur al kwam en vaak sliepen we nog En ze praatte ook best wel veel en ik was zo moe dat ik het niet eens kon aanhoren maar heb het ook netjes gezegd. maar ze was een supervrouw veel geholpen met bv en huishouden. Ik hoefde echt niks te doen. Soms had ik wel dat ze wel eerder naar huis mocht van mij omdat ik echt privacy nodig had.
ik vond het ook afschuwelijk het idee om een kraamverzorgster in huis te hebben. het bleek me om eerlijk te zijn og meer tegen te vallen dan ik al had gedacht. ( nou ben ik ook een rare hoor) ik heb dr vaak eerder naar huis gestuurd om maar even rust te hebben. ik denk dat ik gewoon eeen verkeerde 1 getroffen hb. het ligt er maar net aan wat voor type je in je huis krijgt. ik had ook een hekel aan de dagelijkse controles, daar maakte ze steeds grapjes over terwijl ik me dood schaamde. geen prettige ervaring dus. ook heb ik achteraf heel veel informatie gemist. en gaf ze de verkeerde adviesen. ( mijn dochtrtje van 2420 gram hoefde snachts geen kruik) met als gevolg dat ze snahcts een temp van 35 had, dat soort dingen. maar je kan ook een leuke 1 treffen, succes ermee
Hoi, Ik zag er ook wel een beetje tegenop, maar het is me alles meegevallen. Ik heb een hele zware bevalling gehad en was maar wat blij dat er iemand kon helpen met het huishouden en met de baby. Wij waren toch ook erg onzeker over hoe je zo'n kleintje nu moet verzorgen en daar hielp onze kraamverpleegster goed bij. Ze deed wel alles in overleg en vroeg ook hoe wij het wilden, ook mbt de verzorging van ons kindje. Denk dat een goede kraamverpleegster jou helpt en niet de boel overneemt. Je kunt van te voren ook opschrijven wat je in algemene zin wel en niet wilt in huis en mbt de verzorging van je kindje. Ik wilde bijvoorbeeld niet dat ze onnodig bedden ging verschonen of superkleine wasjes ging doen oid. Je kunt ook nog afspreken dat je bepaalde dingen door je man/vriend laat doen en niet door de kraamverpleegster als je dat fijner vindt. Ik moet ook zeggen: op het moment zelf maakte het me ook allemaal niet meer uit of ze het nou allemaal iets anders deed dan ik zelf zou doen. Het was gewoon superfijn dat de badkamer en het toilet werden schoongemaakt en dat er gestofzuigd werd enzo. En, je kunt natuurlijk altijd in alle redelijkheid je zorgen met haar bespreken, zou dat ook vooral in het intake-gesprek doen. Daar staan ze echt wel open voor! En misschien kunnen ze dan een deel van je zorgen wegnemen! En als het uiteindelijk niet klikt oid met de kraamverpleegster dan kun je dat ook aangeven bij het bureau, meestal kijken ze dan of ze iemand anders kunnen sturen. Succes met de laatste loodjes! Groetjes Rosa
Bedankt voor al jullie snelle reacties! @ susan: Ik ben zelf ook een rare wat dat betreft hoor! Mijn man vind het allemaal maar vreemd van mij en lijkt het juist fijn dat er iemand komt helpen. Maar hoeveel uur per dag heb jij dan kraamzorg gehad?
mijn partner begreep het ook niet hoor haha die vond dat ik maar zeurde.ik hou gewoon niet van vreemden. ik had 40 in totaal per dag verschilde dat heel erg. meestal van 9 tot 1500 en een paar halve dagen,maar ook 2 dagen tot 17.00./ nou ds lang zat moet ik je zeggen. ik werd er heel moe van. maar ik moet zeggen meteen na de bevalling voelde ik me kiplekker en kon ik alles wel weer zelf ( vond ik zelf dan) dus ze had ook niet veel te doen dan kleppen over dr eigen kindern haha. maar wat ik zeg, misschien heb ik gewoon de verkeerde getroffen.
Heb net het intake-gesprek gehad en toch maar even verteld over mijn wensen. Ze was eigenlijk heel begripvol (zal het dan toch wel vaker mee hebben gemaakt). We hebben overlegd dat ze in principe voor 32 uur komt en alleen de zaken doet die met verzorging van mij en de baby te maken hebben. Ze hoeft dus niet te poetsen e.d. (dit onder enig protest van mijn man in haha). Ook heb ik aangegeven dat ik erg gesteld ben op privacy en liever niet wil dat er bijvoorbeeld en stagiere meekomt. Als er iemand komt die ik echt niet kan verdragen, kan ik dat ook altijd aangeven. Nou, ik hoop er maar het beste van... en anders kan ik de kraamhulp inderdaad altijd nog naar huis sturen.
succes ermee, tis goed dat je t verteld hebt. ik zie dat je bijna uitgerekend bent, spannend! ik wil ook wel weer haha. groetjes susan
goh is het niet verplicht? dat dacht ik haha, t kost ook nog es handen vol geld. maar ze moeten toch de verl assisteren bij de bevalling? 9 die van mij was 3 kwartier te laat btw)
Hoi, Ik ben normaal iemand die alles zelf wilt regelen, ik vind het al vervelend als mijn man de afwasmachine inlaadt, omdat ik een eigen manier heb, haha. De kraamhulp is me heel erg meegevallen! Mijn ouders wonen op anderhalf uur afstand en konden dus niet elke dag komen. Mijn schoonmoeder had een zware operatie gehad en was nog herstellende, dus zij kon me ook niet meehelpen. De kraamhulp kwam 's ochtends even op bed kletsen hoe de nacht was geweest. Daarna maakt ze een ontbijtje voor mij. Terwijl ik aan het douchen was, maakte zij mijn bed op. Als ik daarna even ging rusten, maakte zij de badkamer schoon. Tijdens mijn middagdutje ging zij strijken of wasje vouwen. Ik heb eerlijk gezegd niet veel last van haar gehad, ze zat niet de hele dag op mijn lip. En ik was wel blij dat alle dingen gedaan werden. Mijn man moest gewoon werken en die had ook geen zin om in zijn vrije avonduren alle huishoudelijke klusjes te doen, die wilde ook van de baby genieten en even tot rust komen voor we weer een gebroken nacht gingen krijgen. Groetjes Saskia
't liefst had ik ook helemaal geen kraamhulp genomen. Veel dingen zijn ook wel zelf op te lossen zoals huishoudelijk werk e.d. Mijn man neemt sowieso de eerste week vrij. De enige reden dat ik het toch doe is dat ik het wel belangrijk vind dat de gezondheid van de baby goed in de gaten wordt gehouden de eerste dagen. Aangezien ik nog geen kinderen heb, weet ik ook niet precies welke signalen wat aangeven. Ook kan ze helpen als het met de borstvoeding allemaal niet zo voorspoedig gaat als gehoopt. Zoals het nu is afgesproken komt ze van van 9 tot 1, ik denk dat dat wel te doen is voor mij. Maar 8 uur per dag, zoals sommigen doen, ik moet er niet aan denken....
't is mij heel erg meegevallen. Ze was er wel maar viel helemaal niet op. Binnen no time had ze in de gaten hoe wij de dingen doen (spullen opruimen en dat soort kleine dingetjes) en deed ze het net zo. Als mijn (schoon)moeder de vaatwasser uitruimt ben ik de spullen meestal langer kwijt Ook was ik niet erg happig op de controles maar dat had ze snel genoeg door en daarom heeft ze me maar twee keer (de derde en de laatste dag geloof ik) gecontroleerd in zeven dagen, verder stelde ze duidelijke vragen waar ze eventuele problemen uit op kon maken. Ik moet er wel bijzeggen dat ik een heel soepele bevalling heb gehad en de eerste nacht in het ziekenhuis was, dus de ergste stress was eraf toen ze kwam, maar toch... Je kunt het ook erg treffen. Het belangrijkste is dat je aan jezelf denkt, die week is echt een week om alleen te genieten en je niet druk te hoeven maken; daar heb je daarna nog tijd genoeg voor