Ik ga ook op advies van de kinderarts beginnen met 3,5 maand dit in verband met erge reflux moet dan wel beginnen met fruit en dan pas groente
hier vanaf 4 maanden.,naast BV wilden ze gewoon ook andere dingen uitproberen mijn oudste was met 4 maanden dol op zoute haring! en de jongste at eigenlijk ook al vanalles zoals fruit, groenten enz wij hebben ons nooit precies aan de schema's gehouden van wat wel of niet mag, de kinderen hebben er nooit verkeerd op gereageerd en ook op het CB vonden ze het geen probleem Ik ben best wel kritisch op wat ze krijgen, zo hebben ze altijd vers bereidt eten gehad en nooit van die potjesvoeding en vanuit de BV (langer als 1 jaar) zijn ze gelijk overgegaan op halfvolle melk
Hier krijgt kyan sinds 4 dgn nutrix door zijn ochtend fles, dus is het papfles zegmaar. Met naja 3,5/4mnd dus. Omdat hij erg lang slaapt s'nachts, veel honger heeft, niet meer dan 180 op ktijgt maar dan dus de gehele middag jengeleig, nu begint de dag met een flinke bodem en gaat beter, en als goede voorbereiding straks op het fruit enzo
Ik wil gaan kijken wanneer mijn dochter het vanzelf aan gaat geven (ze is nu 2 maanden). Mijn moeder begon al over flesjes met sinaasappelsap bij 6 weken! Dat kreeg ik dus vroeger op advies van het CB.... Kan je nagaan hoe die adviezen weer veranderd zijn. Wel grappig als aanvulling op de WHO richtlijnen: daar is geen enkel bewijs voor. Er is geen goed onderzoek gedaan naar het effect van bijvoeding vanaf 6 maanden en de kans op allergie. Er wordt gedacht dat het uitstellen van bijvoeding tot 6 maanden beschermend werkt, maar dit is dus nooit bewezen. Integendeel, eerder dit jaar werd een Nederlands onderzoek onder een grote groep kinderen (ca. 2000 dacht ik) gepubliceerd waaruit bleek dat vroege introductie (4 maanden) van koemelk en andere voedingsproducten leidde tot minder allergie/astma/eczeem in vergelijking met introductie vanaf 6 maanden. Interesting, isn't it? Voor de geinteresseerden, hier is de link. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1859 ... d_RVDocSum
Ik ben met 5 maand begonnen. Hij had nog wel genoeg aan de borstvoeding, ben eerst begonnen met een paar hapjes en heb het opgebouwd met 5,5 maand zat hij op een heel potje van 4 maand, met 6 maand ben ik gelijk over gegaan op 6 maand potjes.
Ik ben met 6 maanden begonnen. Fysiologisch gezien kan het lichaam, dan voedsel verteren, de darmen zijn dan uitgerijpt. Mijn kind was er ook niet eerder aan toe. Daarnaast was de WHO richtlijn 6 maanden, nog een reden voor mij om toen te beginnen.
ach ik vond al die fruithapjes enzo wel heel leuk klinken, en een lekker koekje had ie ook al eens gesnaaid bij vrienden. Mijn zoontje was met 4 maanden een echte hongerlap, dus toen zijn we gewoon eens gaan kijken wat hij allemaal lekker vond... toen hij een jaar was, at hij volledig met de pot mee. Hij kreeg natuurlijk nog wel een fles als 'bijvoeding' maar dan bvb een boterham en frisomel als ontbijt en lunch! (ipv gewone melk)
Hier vanaf 6 maanden. Tot 6 maanden had hij prima genoeg aan mijn melk. Tuurlijk keek hij het eten uit mijn mond en wou hij alles wel proeven. Maar ik vond het niet nodig.
Ik was vanmorgen bij het CB en die gaven aan dat ik nu met fruithapjes zou mogen beginnen (mijn meisje is 4,5 maand. Het vreemde is dat je vervolgens een folder meekrijgt waarin word aangegeven dat je vanaf 6 maanden mag beginnen met bijvoeden, lekker eenduidig! Maar ik had zelf al besloten dat ik rond 5,5 maand ga beginnen, als keek ze mijn stukjes meloen van t weekend bijna uit mijn mond hihi.
Blablabla, afhankelijk van je kindje kun je vanaf 4 maanden beginnen met bijvoeden, maar geadviseerd wordt vanaf 6 maanden en dan is het eigenlijk zo dat je dan zo ongeveer wel moet beginnen met bijvoeden omdat ze dan andere voedingstoffen nodig hebben die ze tussen de 4 en 6 maanden nog niet echt nodig hebben maar vanaf 6 wel, vandaar bij jou de verwarring denk ik. Je kunt en mag vanaf 4 maanden beginnen maar zeker is dat je eigenlijk wel vanaf 6 maanden zou moeten (niks moet natuurlijk) beginnen met bijvoeding omdat ze dat dan gewoon echt nodig gaan krijgen.
Heeft het niet ook te maken met de motorische ontwikkeling van kaakspieren en slikspieren etc.? Ik heb me wel eens laten vertellen dat als je te lang wacht met bijvoeden, dat kindjes dan moeilijker leren praten. Daarom ook fles vervangen door tuitbeker op een gegeven moment. Dan hebben ze de vaardigheden om dat te kunnen hanteren en als je dan de fles blijft geven dan ontwikkelen ze hun kaakspieren minder goed. Ook dat ze moeilijker aan smaken gewend raken als je te lang wacht. En stukjes in hun eten niet verdragen. Maar of dat nou op feiten gebaseerd is? Geen idee. Zal wel per kind verschillen denk ik.
ag oke dat wist ik niet, ik dacht altijd dat je pas rond de 6 maanden "mocht" beginnen omdat dat de darmpjes pas rijp waren
Dat heb je goed begrepen hoor, dat is ook de reden. En je mag vanaf 6 maanden zachtjes aan je kindje laten wennen aan vast voedsel, het is niet zo dat je kindje met 8 maanden al 2 boterhammen, 2 ons groente en 2 stuks fruit moet eten hoor De een zal veel eerder meer van het vaste voedsel eten dan de ander. Ik ben van mening dat het schema dat je vaak op het cb krijgt te gek voor woorden is. Toen ik zag wat ze mijn dochter voor wilde schotelen toen ze 6 maanden was schrok ik me rot eerlijk gezegd. Het is vooral belangrijk om goed naar je kindje te kijken, die zal zelf wel aangeven wanneer het meer wil van iets of dat je het rustiger aan moet doen.
@Yule, dat heeft in die zin er mee te maken dat als je kindje met pakweg 9 mnd nog niets anders gegeten heeft dan de borst of fles ze inderdaad onderzocht hebben dat die kinderen vaak een achterstand wbt ontwikkeling van de kaakspieren etc hebben, en ook het met praten zouden ze een achterstand op kunnen lopen als je daar te lang mee wacht. @Blablabla, het is heel normaal om tegen de 6 maanden te beginnen met bijvoeden maar vaak gebeurt dat dus tussen de 4 en 6 maanden. soms omdat een kindje het gewoon echt nodig heeft, of omdat het reflux heeft o.i.d maar soms ook gewoon om het zomaar te zeggen als ze 6 maanden zijn omdat er geen aanwijzingen zijn geweest of behoeftes om eerder dan die 6 maanden te beginnen maar het mogen bijvoeden, dat is simpelweg gewoon vanaf 4 mnd. al moet ik zeggen dat wat Paprika zegt wel klopt wat betreft het cb, want ondanks dat wij best wel vroeg zijn begonnen met bijvoeden vond ik het lijstje wat zij je meegeven wel ontzettend veel en vindt ik dat de melk best wel weinig is, nu ben ik iemand die liever heeft dat ze drinken dan eten maar de kleine is nu 10 maanden en eet bijna volledig met de pot mee, drinkt nog steeds melk en volgens het cb zou zij weer te veel melk krijgen maar daar trek ik me niets van aan, ik luister en kijk voornamelijk naar mijn kindje en niet naar wat een ander zegt of doet en dat is voor mijn gevoel tot op heden nog steeds het beste geweest.
hm, oke...dus schema's van het cb zijn ook niet echt dingen waar ik me blind op moet staren. Ik ga maar gewoon op mijn gevoel af denk ik zo
Ik vind dit ook echt een lastig punt! Mijn dochter drinkt momenteel zo'n 1200 ml borstvoeding per dag en daar heeft ze genoeg aan. Ik denk dat ik uitga van wat zei aangeeft. De voedingsadviezen zijn vrij tegenstrijdig. Ik heb zelf tot 6 maanden volledig bv gehad en ik heb allegieen terwijl dit niet in de familie zat. Mijn zusje heeft maar 12 weken bv gehad omdat mijn moeder wegens omstangigheden moest stoppen en die heeft nergens last van...... Volgens die rapley methode moet je wachten tot 7 maanden toch? Ik wacht dus nog even en wanneer ik denk dat ze er behoefte aan heeft ga ik beginnen met rijstebloem met bv.