Ook ik moet even mijn hart luchten. Vandaag praatte ik met een collegaatje die notabene zelf twee kleine kinderen heeft. Ze vroeg me hoe ver ik al was. Toen ik vertelde hoe ver ik was zei ze als eerste dat ze eigenlijk tante zou worden maar dat haar zus pas een miskraam heeft gehad met 12 weken. Ik werd gelijk helemaal misselijk en superbezorgd. Ik zei tegen haar dat dit nu niet echt hetgene is wat ik wil horen. Dit is trouwens niet de eerste keer dat iemand me zoiets verteld. Een vriendins eerste reaktie was ook dat ze me over haar miskramen vertelde. Zijn er meer die dit meemaken? Ik vind het echt stront vervelend.
Ja, als zwangere vrouw lijkt het of je alle rotopmerkingen mag incasseren die mensen kunnen bedenken op dat moment. Bewust of onbewust. Geen zorgen gaan maken, de kans dat je wél de 'kritieke 12 weken' goed doorkomt is 90% en daarbij is het een grote uitzondering als het fout gaat na 12 weken. Niet druk maken dus! Geniet lekker van je zwangerschap!
Ja, ik heb dit ook al een aantal keer gehad. Zelfs iemand die doodleuk vertelde dat ze iemand kent die bij 39 weken een doodgeboren kindje kreeg terwijl alles zo goed ging, etc. etc. Of mensen die dan zeggen; oh, ben jij al zover. Mijn zus/ vriendin/ ... was ook zover en toen... ach, ik zal het jou maar niet vertellen. Tja, dan weet je genoeg hè. Ik weet ook niet waarom mensen dit doen. Kunnen mensen nou nooit eens leuke verhalen vertellen? Altijd het enge en negatieve. Probeer er niet naar te luisteren. Heel veel zwangerschappen gaan gewoon goed. Ik zeg het misschien wel heel makkelijk, maar ben zelf ook nog steeds bang hoor. Is logisch, je kindje is je alles! Fijne zwangerschap!
Achja, probeer je er niks van aan te trekken, mensen zijn gewoon super zielig! Mijn vriend en ik vertelde het aan zijn broertje en zijn vriendin.. En hun reactie was ook zo aardig (was toen 6 weken maar toch): Oh gefeliciteerd, maarja misschien komt het er nog wel uit vallen voor de 12 weken, zou maar niet te blij zijn.. En nu had hij (mijn zwagertje dus) pas ruzie met zn moeder en zei die over mij: Dat ik een snotneus ben, wat moeder word. Het is een belachelijke situatie. En hij snapt niet dat zijn ouders en mijn ouders het accepteren. Ik ga nog naar school, hoe kom je er dan bij een kind te houden? Het kind is nog een ongelukje ook.. Het kan niet anders dat Dees in de goot beland en dat er niks van hun terecht komt.. Echt die gozer is gek ... ! Ben nog wel jaren bevriend geweest met hem, ach hoe erg kan iemand veranderen door de liefde he. Maar het slaat helemaal nergens op, we zijn nu 2.5 jaar samen en alles gaat super goed. We hebben een leuk koophuisje. Mn vriend een vaste baan en een heel goed salaris.. En ik kan mn school gewoon afmaken als ik mn best doe! Maarja ik ben nog maar 19 hé, echt een snotneus Dus zo zie je maar dat mensen gewoon egoistisch zijn en totaal niet blij kunnen zijn voor een ander. Alsof we zelf niet weten dat er een kans is dat het mis kan gaan? Bevallingen? Daar hoor ik ook alleen maar verschrikkelijke verhalen over, ene oor in, andere oor uit. Maar borstvoeding? nee dat is ALTIJD geweldig. Gaat altijd super goed en totaal geen nadelen. Nee ik luister echt niet meer naar al die verhalen en adviezen.. BLEHG! Zo, gelijk mn hart gelucht X
Het komt vaak voor dat mensen reageren met iets over zichzelf te vertellen wat er mee te maken heeft. Het is gewoon heel erg ondoordacht. Niet achterlijk, maar niet stil gestaan bij het effect bij jou. Hoe reageerden ze toen je zei dat je zulke dingen niet fijn vind om te horen, helemaal niet als eerste reactie?
Hier ook zo'n stomme collega (man) die vertelde wekenlang alleen maar over de echo's die zijn vrouw had waarop niks te zien was.. Was een paar keer voorgekomen bij hun. Zelfs als ik een keer aan het dagdromen was en ik een brede glimlach op mijn gezicht had zei hij steeds 'wacht jij nou eerst maar eens die echo af want het komt zo vaak voor dat er toch niets op te zien is.' Kon hem wel eens aanvliegen die vent! En bij elke klacht die ik had zei hij ook 'ja dat had mijn vrouw ook en toen was er niets te zien op de echo hoor...' Echt waarom zwangere het mikpunt zijn voor stomme opmerkingen weet ik nog niet..
Ik had het bij mijn echo met 9 weken toen ik het hartje zag kloppen, toen zei de gyn heel gezellig dat er nog wel van alles mis kon gaan.(wat ook wel waar is,maar wat je op dat moment echt niet wil horen) Dan ga je ook niet echt op 'n roze wolk de deur daaruit!
mijn schoonmoeder had dezelfde reactie toen we met 6 weken het gingen vertellen ze kon niet super blij zijn (zei ze zelf !) want het kon nog mislopen de komende 6 weken ! ja ok, is wel waar maar op zo'n momenten wil je dat toch niet horen !
heb t wel meegemaakt maar niet echt als vervelend beshouwd aangezien het bij ons idd een paar keer grandioos is misgegaan Al kan ik het heel goed begrijpen dat je er inderdaad niet op zit te wachten! het zijn al zulke zenuwe weken en dan wil je graag gerustgesteld worden hier zijn op t moment de mensen om me heen blijer dan ik omdat ikzelf nog heel voorzichtig ben
mijn schoonmoeder moet het vooral elke keer hebben over hun eerste kindje dat doodgeboren is dmv navelstreng om de nek, ik moet bijna bevallen, dan zegt ze aan het eind van haar verhaal elke keer (ja echt, ik heb hetzelfde verhaal al 4 keer aan moeten horen) je vindt het toch niet erg he? dat ik erover praat?
tuurlijk wil je dat soort dingen niet horen, maar ik denk dat mensen het zeggen uit een soort zelfbescherming en niet om jou als zwangere verdriet te doen.
Toen ik 16 weken was ik aan het maielen met mijn beste vriendin. Ik zeg tegen haar bo ik heb me een raar gevoel in mijn buik dat gevoel ken ik niet. Kreeg een mail met zal toch wel niks mis zijn he. collega's mij die waren kwaad toen ze dat hoorde.
ik zeg dan tja, je bent nu je verhaal al kwijt, misschien beter om het vooraf te vragen. dan krijg ik geen antwoord en valt er een akelige stilte en gaat het 5 minuten later weer over het weer en hoeveel zin ze in hun eerste kleinkind heeft, het fenomeen "bord voor de kop" en ongenezelijk helaas.
Dan moet je misschien duidelijker aangeven dat je er niet van gediend bent. Anders begint ze er de volgende keer weer over.
ja heb je gelijk in, volgende keer moet ik haar gelijk afkappen als ik merk dat het verhaal weer die kant op gaat, ga ik doen