Groeiecho met 32 weken, kleine zit op P95 curve. Wie heeft hier ervaring mee?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door onzewonders, 24 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Vanochtend op 32-2 bij de VK de groeiecho gehad. Kleine is nu al ruim 2500 gram.:)

Het hoofdje zit nu op 34 weken, de buik op 37-1 en de benen op 36-3.

Ik moet nu over 4 weken weer een echo maken en als de kleine dan nog zo voor loopt nemen ze contact op met de gynaecoloog.

Nu waren mijn man en ik allebei 53 cm en 9 pond, dus ik ging er al van uit dat het geen kleintje zou worden. Ik was dus helemaal niet verbaasd vanochtend.

Maar het feit dat ik dan volgens de VK in het ZH moet bevallen en dat ik misschien wel ingeleid ga worden omdat de baby te groot zou zijn... Nou, daar heb ik nog nooit van gehoord hoor! Mijn man en ik zijn er vroeger toch ook gewoon uit gekomen?;)

Wie heeft hier ook ervaring mee?

2. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Hoi!

Ik lees hier even mee! Ons kindje zit ook op P87 2 weken geleden. Ben benieuwd hoeveel het vrijdag is.
    Nu is die van jou nog flinker! Jeetje!

Ik moest meteen een gtt test doen om te checken of ik geen zwangerschapsdiabetes had aangezien de baby zo groot was. Heb jij dat niet moeten doen?
    De vk ging er aan de hand van de P87 meting al van uit dat ik het had namelijk. Bleek toch niet zo te zijn, gewoon een flinke baby en wij zijn zelf ook niet klein.
    Heb het laatst met de gyn besproken en die denkt er anders over dan de vk. Vk was eigenlijk vrij gechoqueerd zeg maar (en daardoor ik ook!) maar de gyn helemaal niet.
    Hij heeft zelfs P100 baby's via de natuurlijke manier ter wereld geholpen zonder inleiden enz.
    Als er sprake is van zwdiabetes heb je wel vaak dat ze je inleiden en het kindje eerder laten komen, maar zo niet dan laten ze het vaak gewoon op zijn beloop volgens mijn gyn.

3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.259
    1.165
    113
    Hier!
    Mijn zoontje had met 31 wkn een geschat gewicht van 2400 gram, zijn hoofdje was zelfs al 36 wkn. De rest geloof rond de 34-35 wkn. Liep dus gemiddeld 4 wkn voor.

Ik was zelf ook 9 pond (en 51 cm of zo) en mijn man is 2 meter ;).

Ik ben wat extra getest op suiker (had ik niet) en verder ben ik vanaf 35 wkn bij de gyn terecht gekomen, mede ook door dubieus verhoogde bloeddruk, maar samen met groot kind en klachten van misselijkheid/braken bij mij, vond iedereen het beter om maar bij gyn te blijven. Nog enkele echo's daarna gehad, waarbij de voorsprong bleef, geschat geboortegewicht 9-10 pond.

Gyn ging gewoon voor een 'proefbaring' zoals hij dat noemde. Gewoon wachten dus tot bevalling spontaan op gang zou komen en dan kijken hoe het gaat (en dus alleen ingrijpen als het echt nodig was).

Met 41+3 wkn (na strippen) poliklinisch bevallen in 4 uurtjes (20 min persen) van onze zoon die 4355 gram en 53 cm was. P97 werd mij verteld. Gewoon met VK van ziekenhuis, want alles ging op rolletjes, geen problemen. Uurtje of 6 na bevalling was ik thuis met baby.

Mijn dochter werd op echo's kleiner geschat en is thuis geboren, maar was 4520 gram (ook P97). Zij moest meteen opgenomen worden in het zkh omdat ze 9 pond was, ter controle van bloedsuikers.

Dat laatste wist ik helemaal niet ;), en misschien iets om je over te laten voorlichten, zeker als je BV wilt geven (ivm bijvoeden e.d.). Daar zijn veel verschillen in tussen ziekenhuizen namelijk!

4. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Ook hier een kindje wat erg voorloopt op groei. Met de echo bij 31.1 bleek het al bijna 2600 gram te wegen, curve hebben ze niet genoemd, maar denk boven de P95. Het liep in ieder geval 4/5 weken voor. buikje 36.5, hoofdje, 26.2 en benen 25.6, geloof ik

Ik loop sinds enkele weken bij de gyn, onder andere door de groei.
    Moest ook meteen meerdere keren bloedprikken, want er werd gezegd; kan niet zo groot zijn zonder diabetes, maar bloeduitslagen blijven keurig.
    Nu iedere 2/3 weken een groeiecho. De ene gyn zei je; we gaan je zeker niet tot 40 weken door laten lopen, de ander zegt, kindje groeit goed, dus waarom zouden we eerder gaan halen.

Wat hier in het ziekenhuis wel is, boven de 4000 gram geboortegewicht word het kindje minimaal 12-24 uur opgenomen voor controle van de suikers, dus dat zal bij ons wel gaan gebeuren....

5. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ok, zo te lezen kan ik gewoon uitgaan van een spontane bevalling. Heerlijk!! Ik was al bang dat het straks gehaald wordt enz. Dat wil ik helemaal niet... :(

Ik ben benieuwd wat ze over 4 weken zeggen. Over bloedprikken heb ik trouwens niets gehoord. Wel vreemd, want jullie geven het allemaal aan. Ach ja, wellicht komt dat nog?
    Over twee weken weer gewone controle, zal er dan eens naar vragen.

Bedankt voor jullie reacties!!

6. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Mijn zoontje liep ook op de P95 curve en ze hebben mij ook lek geprikt op suiker.
    Bleek gelukkig niet veel aan de hand te zijn.

Ben wel ingeleid met 41 weken omdat ze toen ook al het idee hadden dat hij over de 4500 gram zou zijn en dan worden de verloskundigen en artsen nerveus...;)
    Uiteindelijk dus geboren met 41 weken en hij was "maar" 4100 gram en 52 cm.
    Geen kleintje dus maar ook zeker niet de reus die ze voorspeld hadden!

Zo zie je maar dat die groei-echos er ook af en toe naast kunnen zitten hoor...mijn zoontje was uiteindelijk P84 curve. :)

7. lisa123

lisa123 Fanatiek lid

16 jul 2008
    1.410
    0
    0
    Ik ook! Zoontje woog op 32 weken al 2600gram, lag 5 weken voor op groei! Op 39.4 weken woog hij 4315gram/53cm, natuurlijk kunnen bevallen zonder epidurale.

8. lies276

lies276 Niet meer actief

onze eerste bleef hangen op zijn schouders. de bevalling is op het laatst best spannend geweest. hij woog 8,5 pond.
    de gyn zei destijds dat ik nooit meer zo'n "groot" kind mocht baren en dat bij een evt. volgende zwangerschap de groei goed opgevolgd zou worden.
    als het kindje dan 7,5 pond zou zijn, zou ik ingeleid worden.
    zo geschiedde....nr. 2 is ingeleid met 37 weken en woog 7,5 pond.
    nr. 3 groeide niet zo hard, dus bleef 40 weken zitten en woog ook 7,5 pond.

nr. 4 was weer een flinkerd. constant op de p90/95.
    het beleid van de gyn was inmiddels veranderd.
    hij vertelde dat hij liever natuurlijke, krachtige weeën en een groot kind had, dan kunst/flutweeën en een iets kleiner kind.
    hij vertelde dat de kans op kunstmatige ingrepen veel groter is bij een ingeleide bevalling.
    het klonk heel logisch, maar wat zag ik tegen de bevalling op!
    het ventje bleef 40+1 weken zitten en kwam na 5 min. persen moeiteloos ter wereld (kreeg bij 9 cm ontsluiting wel een weeënstimulerend infuus).
    hij woog 8,5 pond, dus de metingen klopten toch ook niet helemaal.

9. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Dank je wel meis! Wat lief van je!!:)

10. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ik heb inderdaad al veel gelezen dat je het allemaal niet zo nauw moet nemen. Dat doe ik dan ook maar niet! Ik zie het wel...
    Joh, er is er nog nooit één blijven zitten!;)

Dank je wel voor je reactie! Hoe meer verhalen, hoe fijner ik het vind!

Deel Deze Pagina