rare regeling mag dit?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door wianhalu, 17 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wianhalu

wianhalu Niet meer actief

Ik heb al eerder een vraag gesteld in dit toppic:
    http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-uwv-webcareteam/282198-contract-verlenging.html

Vandaag heb ik in een gesprek met mijn werkgever te horen gekregen dat mijn contract niet verlengd word. Mijn contract loopt over ongeveer 2 weekjes af. (dit zou anders mijn laatste jaar contract worden... maar helaas)

Nu geeft mijn werkgever aan dat het voor hem financieel gezien gunstiger is om mij uit dienst te laten gaan. Zodat hij niet de kosten heeft voor de arbo arts en dat hij niet met een hoop geregel zit als ik steeds weer een paar uur meer mag gaan proberen te werken.
    Ik mag dan wel bij hem weer komen reintergreren. Wel boventallig, en zonder dat ik bij hem in dienst ben. Wanneer ik volledig hersteld ben wil hij me weer in dienst nemen. Verder zegt hij dat hij het niet wil benoemen naar mijn andere collega's omdat ik toch wanneer ik 100% hersteld ben weer terug mag komen... Dat vind ik wel zo raar? Ik hoef dit toch niet stil te houden en te doen of mijn werkgever zo begripvol en sociaal naar mij toe is, terwijl hij gewoon mijn contract niet verlengd?

Als voordelen naar mij toe, benoemd hij dat ik dan wat minder druk op me heb liggen, Dat ik rustig kan herstellen en dat het financieel gunstiger voor mij is... Dus dat we op deze manier er alle twee beter op worden..

Natuurlijk gaan er bij mij allemaal dingen door mijn hoofd, en zie ik er echt wel veel negatieve kanten aan zitten! Zo positief is dit helemaal niet!

Is dit allemaal wel volgens de regels? Mijn werkgever zegt namelijk van wel... maar ik vind het maar raar klinken!

2. wianhalu

wianhalu Niet meer actief

Graag zou ik ook nog willen weten of ik zolang ik in de ziektewet zit dan 104 weken recht heb op 100% van mijn laatst verdiende sallaris? En gaat van die 104 weken ook de weken eraf die ik in de ziektewet zat voor mijn zwangerschaps verlof?

Alvast bedankt voor de reactie op al mijn vragen.

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wianhalu,

Als je nog ziek bent op het moment dat je contract wordt beëindigd meldt je werkgever je ziek uit dienst bij UWV.
    Dit betekent dat je werkgever je dus niet langer hoeft door te betalen.
    Je ontvangt dan een Ziektewet-uitkering van UWV.
    Financieel is dit voor de werkgever inderdaad gunstiger.

Voor de hoogte van de Ziektewet-uitkering wordt een dagloon vastgesteld. Dit dagloon is het SV-loon dat je gemiddeld verdiende in het jaar voordat je ziek werd.

Ben je ziek ten gevolge van zwangerschap/bevalling ?
    Je ontvangt dan 100% van het toegekende dagloon.

Heeft je ziekte direct voorafgaande aan je zwangerschapsverlof dezelfde oorzaak heeft dan je ziekte na het verlof ?
    In dat geval neemt UWV als ingangsdatum van de 104 weken ziekte de 1e ziektedag voor je verlof. Hierbij tellen de weken dat je een WAZO ontvangt niet mee.

Is dit niet het geval ?
    Het gaat dan om een nieuwe ziekmelding. De periode van 104 weken ziekte begint dan op de eerste dag na je verlof. Actuele informatie vind je op deze pagina.

Voor zover ik het kan beoordelen houdt je werkgever zich aan de regels.
    Op je vraag of het raar is dat je aan je collega’s niet mag vertellen dat je mag terugkomen als je 100% hersteld bent kan ik geen antwoord geven.
    Dit is een zaak tussen jou en je werkgever.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina