Bieb, hoe pak ik dat aan?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Niekepiek, Jun 8, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ik hoor hier altijd leuke verhalen over de bieb en dat kinderen daar zo van genieten. Nu wil ik dit ook graag een keer gaan proberen met de meiden maar hoe pak ik dit aan zonder dat ze de boel daar opstelten zetten?:p Hoe doen jullie het als je naar de bieb gaat?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Gewoon gaan! Hier zijn ook puzzels ed voor kleintjes, daar zijn mijn jongens vaak druk mee en ondertussen snuffelen ze wat tussen de boekjes of ik kies wat uit. Mijn dochter gaat zelf haar eigen weg. Ik ga niet super lang trouwens, 20 min ofzo.

3. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Op die leeftijd zette ik ze aan tafeltje met een leuke puzzel en zocht ik boekjes en spelletjes bij elkaar.
    Inmiddels krijg ik mijn kinderen niet mee uit de bieb, ze zouden er de hele dag door kunnen brengen. Boeken zoeken, lezen, thema boeken doorbladeren enz

4. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Bij jullie in de bieb geen voorleesuurtje een keer per maand?
    Is heel makkelijk binnen lopen, er wordt de. Verhaal voorgelezen, daarna liedje zingen of een dansjes en dan boekjes uitkiezen.

Ander idee: op woensdagmiddag is het ook druk met kids in de bieb en is het minder stil dan normaal.

Hier gaan ze al vanaf baby mee en komen ze er graag.
    Lekker boekjesuitzoeken.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Hier hebben ze op de kinderafdeling bankjes, zitzakken, computers etc., dus ze zijn er wel op ingesteld. Mijn dochter kan ook heerlijk rustig tussen de boeken snuffelen, mijn zoontje wil alleen maar achter de computer.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier ook aparte hoek voor de kinderen.

En in de andere bieb waar we OOK graag komen is de kinderafdeling in de kelder en kun je van de glijbaan ipv van de trap :D

7. 2jees

2jees Niet meer actief

Een beetje zelf laten snuffelen en jij pakt wat boekjes mee. Als je er net komt is (bijna) alles leuk en nieuw dus zo lang duurt het niet. Wij hebben maar een heel klein hoekje dus ook geen tafeltjes spelletjes of wat ook maar gaat best goed. Weglopen mag van mij niet. Als het niet gaat dan wachten tot ze iets ouder zijn of zelf wat halen?

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Meestal is de kinderhoek wel een beetje afgeschermd van de rest. Hier ook met tafeltjes en stoeltjes, wat speelgoed. Ik pak meestal zelf een tijdschrift mee en ga daar nadat ik boekjes heb uitgezocht zitten lezen tot ze uitgespeeld zijn, half uurtje ofzo. Ik ga meestal expres op een tijdstip dat het niet druk is met kinderen want dan komt er van spelen niet veel.

9. Hemera

Hemera Actief lid

Aug 31, 2014
    187
    10
    18
    Geloof me, het is helemaal geen ramp als ze boel op stelten zetten hoor. En het zak reuze meevallen. Heerlijk die kindjes binnen, lekker gaan.

10. Niekepiek

Bedankt voor de reacties en tips.
    Ik zal het inderdaad maar eens gaan proberen.
    Ben alleen bang dat ze dadelijk alles uit het rek trekken en kapot maken, maar waarschijnlijk denk ik gewoon te pessimistisch.:D

11. Anzza

Anzza Fanatiek lid

Jun 23, 2012
    2,345
    0
    36
    drenthe
    Nee joh! Waarschijnlijk vinden ze het super leuk en reuze interessant. Ik krijg mn dochter bijna niet meer mee naar huis, zo leuk vind ze het :D

12. Saskia78

Je bent er toch bij?
    Je huis staat ook nog overeind dus ze slopen heus niet alles :)

En mochten ze dreigen alles te slopen... Ga je snel weer naar buiten.

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Doen ze dat thuis ook dan? ;)
    Zoniet, dan zal het daar ook wel loslopen... :)

14. tuc

tuc Niet meer actief

Gewoon gaan idd...hier komen ze er beiden al van baby af aan dus ze weten ook niet beter en snappen wat er van hen verwacht wordt. Er is een periode geweest dat de jongste idd alle boekjes wilde pakken maar gewoon uitleggen

15. Niekepiek

Nee, thuis slopen ze ook niet alles, maar het kan wel snel gaan en het is lastiger om controle te houden met twee doerakken in dezelfde leeftijdfase als je alleen met ze ergens naar toe gaat.;)

16. Saskia78

Je kunt altijd gauw naar buiten vluchten als het niet lukt :)

17. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

Jun 11, 2009
    3,158
    11
    38
    Lidmaatschap voor de kinderen is gratis.

18. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Hier is een speelhoekje, waar de jongste even gaat spelen, terwijl de oudste twee en ik boeken uitzoeken.
    Meestal ga ik daarna nog even voorlezen, uit een van die enorme boeken die je niet mee mag nemen (rupsje nooitgenoeg van een meter groot of zo). Vinden ze erg leuk.

Ik had trouwens ook in mijn herinnering dat het in de bieb muisstil moest zijn, maar hier valt dat best mee.
    En alles op stelten zetten? Misschien van te voren even uitleggen wat de bieb is, dat je er naar toe gaat om een boekje uit te zoeken, dat je dat mag lenen en weer terug moet brengen later. En dan gewoon bij je kind blijven, helpen met uitzoeken en helpen met terugzetten, zodat ze vanzelf leren dat dat zo hoort.

19. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

Oct 23, 2010
    1,647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Thuis alvast vertellen wat jullie gaan doen, waarom dat leuk is en wat je van ze verwacht. Bij de ingang even herhalen. En als ze zich niet gedragen in de bieb, weer even bij je roepen en boodschap herhalen. Komt vast helemaal goed.

Share This Page