Hai, Ik heb inmiddels veel gelezen op internet en het UWV gebeld hierover. Telkens lees ik dat het opnemen van ouderschapsverlof (minder dan 18 maanden) geen invloed heeft op de hoogte van de WW. Dit is toch niet waar? Ik heb een 36 urig contract en ik wil vanaf 7 aug tot 31 dec volledig ouderschapsverlof opnemen. De uren ouderschapsverlof die ik opneem, worden als gewerkte uren berekend, maar de ouderschapsverlof die ik opneem heeft invloed op mijn inkomen en dus ook het sv loon. Het sv loon wordt gebruikt in de berekening om de hoogte van mijn WW te bepalen. Aangezien ik minder ga verdienen, wordt sv loon lager toch. Dus het opnemen van ouderschapsverlof heeft toch wel degelijk invloed op de hoogte van je WW? Kan iemand van de UWV mij dit verder uitleggen? Ik raak verward van de berichtgevingen waarin wordt gezegd dat het geen invloed heeft. De duur van de WW wordt bepaald door je arbeidsverleden, dus niet door het ouderschapsverlof, maar de hoogte wordt er wel door beïnvloed.
Beste Fabianne, Je hebt te horen gekregen dat het opnemen van ouderschapsverlof geen invloed heeft op de hoogte van de WW-uitkering. Je hebt het gevoel dat dit niet klopt. Ik wil je hier graag duidelijkheid over geven. Is de periode van het ouderschapsverlof minder is dan 18 maanden? Dan is het verlof inderdaad niet van invloed op de hoogte van de WW-uitkering. De uren die je opneemt voor ouderschapsverlof tellen mee als gewerkte uren bij de berekening van de hoogte van je WW-uitkering. Actuele informatie vind je op de site van de Rijksoverheid onder het kopje Ouderschapsverlof en uitkering. Ik hoop dat ik zo je verwarring weg heb kunnen nemen. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
En hoe zit het dan met de sv loon? Heeft het opnemen van ouderschapsverlof hier invloed op? Ik heb op een andere forum een antwoord gevonden dat past bij mijn vraag die specifiek gericht was op die sv loon en de berekening van de WW. Klopt dit verhaal nu nog, want het forum bericht dateert van 2013 Omdat ouderschapsverlof een vorm van onbetaald verlof is, is het salaris tijdens het ouderschapsverlof meestal lager. Als je direct aansluitend aan je verlof werkloos zou worden, zou een normale WW-berekening (gemiddeld loon van de laatste twaalf maanden voor werkloosheid) tot een lagere WW leiden. Om dit te voorkomen, wordt bij ouderschapsverlof een afwijkende WW-berekening gemaakt. UWV neemt dan een gemiddelde van het loon van de twaalf maanden voor je verlof, in jouw geval het loon van 2011. Je geeft aan dat je sindsdien meer bent gaan verdienen. Hierdoor heeft de maatregel die een lagere WW zou moeten voorkomen, een averechts effect. Het is mogelijk dat het loon over de aangepaste referteperiode (dus de twaalf maanden voor het verlof, waarin je volledig werkte) láger is dan het loon in de normale referteperiode (de twaalf maanden voordat je werkloos werd, en waarin je door verlof minder werkte). Dit is bijvoorbeeld het geval bij loonsverhogingen, provisies of toeslagen. Voor deze uitzonderlijke situatie is geregeld dat het dagloon nooit lager kan zijn dan de uitkomst van de hoofdregel. Heb je in de laatste twaalf maanden voor je werkloos werd, ondanks het verlof, een hoger dagloon verdiend dan in de twaalf maanden voor het verlof? Dan zou je WW moeten worden gebaseerd op dit hoogste dagloon.
Beste Fabianne, Je hebt gelijk dat je SV-loon lager uitvalt vanwege je ouderschapsverlof. Maar geen zorgen. UWV houdt daar met het berekenen van het dagloon voor de WW-uitkering rekening mee. Het antwoord van mijn collega Robert uit 2013 die je op een ander forum hebt gevonden kun je aanhouden. Dit geeft de juiste informatie over de berekening. Aanvulling: Hou er wel rekening mee dat je geen ouderschapsverlof tijdens je WW-uitkering kunt opnemen. Je moet dan voor het volledig aantal uren beschikbaar zijn voor werk. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare