Continu moe (5 jaar). Normaal?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door misa, 10 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

Mijn zoontje van bijna 5 jaar is eigenlijk continu moe. Hij was altijd wel een slaapkindje, maar sinds de komst van de tweede (3,5 jaar geleden), is hij minder gaan slapen. Het was heel lang een slechte en onrustige periode met de jongste, maar dat is wel voorbij.

Nu is hij altijd makkelijk moe geweest en is hij afgelopen zomer aan zijn amandelen geopereerd. Even merkten we aan de vermoeidheid verschil, maar het was van korte duur.

Hij staat moet en huilerig op, komt moe en huilerig thuis na school, haalt de dag met moeite.
    De juf lijkt weinig te merken en tussendoor kan hij thuis ook heel actief en blij zijn hoor. Maar ik vind dat de moeheid en veel huilen overheerst.

Herkennen jullie dit ook? Of heb je tips?

2. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.629
    2.405
    113
    mijn dochter van 2jr7 mnd heeft dit ook regelmatig. Vanochtend zei ze ook meteen na het opstaan, moe even op de bank slapen... :( zo zielig. Ik heb hier ook vaak het idee dat ze wakker wordt van haar broertje, maar niet altijd.
    Zij doet overigens wel nog een middagslaapje. Vaak is ze daarna wel weer wat fitter. Ook hier kan ze overigens wel ook heel actief zijn; juist dan lijkt ze even erdoorheen te breken zeg maar (zoals je dat zelf ook hebt als je moe bent; als je op de bank gaat hangen voel je je alleen nog maar moe-er).
    Tja, geen echt goeie tips. Behalve dat ik probeer de jongste zsm mee naar beneden te nemen als die wakker is. Dat was dus vanochtend 5.25 uur :$
    en beetje afwisselen met eraan toegeven en juist wat actiefs proberen te doen.

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.809
    4.192
    113
    Ik breek even in voor een andere vraag. Hoe hebben jullie het slaappatroon van de jongste uiteindelijk verbroken?

4. misa

misa Niet meer actief

Dankje voor je antwoord. Ja het is zo sneu. Je zou zo graag zien dat ze meer energie hebben.
    Mijn jongste is nu 3,5 en daar ga ik absoluut niet meer voor uit om half 6. ;) Het is dus ook niet meer zoals met een huilende baby.

5. misa

misa Niet meer actief

#5 misa, 10 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 nov 2015
    Euhm, niet echt. ;) Ze slaap nu meestal door tot 5 uur en soms tot 6 uur. Wij hebben veel dingen geprobeerd: kinderarts, alternatieve geneeskunde, voeding, bij ons slapen, smiddags wel/niet/langer/korter slapen, slaaptrainer, foto van ons bij haar bed, enz.
    We zijn er nu net voor onszelf achter dat ze hoogsensitief is. Dus naast accepteren, alles rustig houden, uitleggen, voorbereiden, consequent zijn en vrijheid geven, voeten masseren voor het slapen gaan, doen we niets anders meer.
    Ze mag op onze kamer in slaap vallen en als wij naar bed gaan, leggen we haar over. Dit geeft haar enige rust. Evenals een rustige en duidelijk patroon met naar bed gaan.

Herken je het? Misschien ook eens wat hierover lezen?
    Hoe gaat het nu bij jullie dan?

6. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.646
    1.251
    113
    randstad
    Weet je zeker dat zijn ogen goed zijn? Ik was vroeger als klein kind ook altijd moe tot bleek dat ik een bril nodig had was dus moe van het inspannen om te kunnen zien

7. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Er zijn een paar dingen die je kunt proberen:
    *zo min mogelijk geraffineerde suikers (limonade, snoep). Deze zorgen voor snelle energie, gevolgd door een dip. Vooral frisdranken als cola hebben dit erg. Liever een kop thee en wat tomaatjes (zitten ook suiker in maar minder dan in fruit en deze geven niet die gevreesde energieboost)
    *wat elsie zegt, ogen na laten kijken. Altijd moeten turen zorgt er voor dat er heel veel energie nodig is
    *krijgt hij genoeg vitamine d binnen? De dagen worden korter dus daardoor krijg je minder vitamine d via zonlicht. Vitamine d zit ook in veel margarines

Ben je al eens bij een arts geweest? Was dat verwijderen van de amandelen tegen vermoeidheid of had dat een andere oorzaak?

8. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    En misschien ijzer laten controleren?

9. misa

misa Niet meer actief

Dank voor jullie reacties. Ik zal proberen overal antwoord op te geven:

Hij heeft voordat hij de amandelen verwijderd kreeg een bloedonderzoek gehad, daar kwam niets uit. Dus om dat nog eens te laten doen, lijkt me niet nodig (zeker omdat het een hel voor hem was).
    Die dingen moesten eruit omdat ze enorm waren. Daarbij snurkte hij en piepte zelfs soms tijdens zijn slaap. En de vermoeidheid schijnt dan te kunnen komen door het snurken en dus slecht slapen. Ook had hij vaak verhoging of koorts.

De kinderen krijgen hier dun aangelengde ranja of roosvicee. Soms water. In de ochtend sinaasappelsap. (Wij gebruiken geen melk).
    Vitamine d geef ik hem vaak nog steeds extra dmv de druppels.
    Fruit krijgt hij twee keer per dag, een snoepje alleen een keer smiddags als ik of zij eraan denken. Meestal probeer ik dan snoep van goodies te geven.
    Groente rauw eten zoals tomaatjes houd hij niet van. Soms wel een stukje paprika, wortel, of komkommer (maar die laatste zet ook geen zoden aan de dijk).

Hij heet vaak dit:
    2 boterhammen en een beschuit of cracker. En sinaasappelsap.
    Fruit en dunne ranja.
    3 boterhammen en soms een beschuit of cracker. En ranja.
    Fruit, snoepje, ranja
    Avond eten (steeds beter) en water.

De ogen kwam niet uit bij het cb, de testen. Ik heb dat idee ook niet. Iemand een tip hoe ik dit zelf goed kan testen?

10. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Seyhan heeft dat ook een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele tijd gehad.
    Nu word het minder.
    Wat het was geweest weet ik niet.

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.247
    16.632
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Misschien heeft hij wel de ziekte van Pfeiffer?
    Is het mogelijk dat hij weleens gebeten is door een teek ivm Lyme?
    Een kind dat zo enorm moe is moet wel door een arts worden onderzocht.
    Ik vind het namelijk niet gewoon.
    Hier hebben ze ook alle 3 weleens periodes van moeheid maar dat duurt dan even en net wanneer je dan bedenkt naar de huisarts te gaan gaat het beter.
    Ijzerstekort op deze leeftijd zie je sporadisch en zie je veel meer bij kinderen in de bovenbouw en tieners.
    Ik zou toch naar de dokter gaan want er zit wel iets te broeien.

12. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Misschien geen ijzertekort maar wel vitamine D. Mijn kinderen krijgen altijd een multi van een goed merk. Zeker deze tijd van het jaar. En structureel voor 19:30 in bed...

13. misa

misa Niet meer actief

Het gaat altijd wel op en af, maar moe vind ik hem heel vaak.
    Ze krijgen hier vitamine d druppels en optimax multi vitaminen.

Een teek lijkt me sterk, want vaak krijg je dan een soort kring op de huid. Pfeiffer zouden we geweten hebben want hij heeft afgelopen zomer een bloedonderzoek gehad.

Naar bed is altijd rond 19:00 uur (in bed en lamp uit). :)

Ik kijk het nog even kort aan en overleg nog even met mijn man. En anders maar even de ha bellen.

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.247
    16.632
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Pfeiffer is geen standaard onderzoek en tekenbeet geeft lang niet altijd een rode kring.
    Vitamine D tekort zien we soms weleens bij kinderen maar doorgaans alleen bij kinderen met een donkere huidskleur .
    Je geeft hem vitamine D dus de kans op een tekort is vrijwel nihil.

15. Brunette

Brunette Bekend lid

22 aug 2008
    690
    277
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Mijn zoontje heeft ook een periode gehad waarin hij veel meer moe was dan voorheen. Hij zag ook bleek en was vaak lusteloos. Ook kwam hij niet meer goed aan in gewicht (wat voor hem toch al een probleem was, dus dit werd al goed in de gaten gehouden door de diëtist en daardoor snel gesignaleerd). Hij bleek een parasiet in zijn darmen te hebben, Giardia lamblia. Zijn ontlasting is hierop getest. Hij had trouwens geen last van de symptomen die hier meestal bij horen zoals diarree. Gelukkig heeft de kinderarts hem hier toch op getest. Na de medicatiekuur ging het echt veel beter met zijn energieniveau. Hij was 's ochtend eindelijk weer echt uitgeslapen.

16. misa

misa Niet meer actief

Maar jullie zouden dus wel echt vragen om een onderzoek? Want ik vind dat namelijk ook heel belastend. De vorige keer bloedprikken was bijna traumatisch voor hem. Hij viel bijna flauw doordat hij zo enorm over de toeren was. Ik had hem wel voorbereid op alles, maar het heeft niet geholpen.

Vit D heeft hij netjes tot zijn vierde gehad, daarna gaven we wat minder (aangezien het advies tot 4 jaar is). Maar nu krijgt hij dat weer volop. Kun je in zo'n periode al een tekort oplopen?

Zijn ontlasting is wel met regelmaat wat dunner, maar hij kan ook heel erg wachten met naar de toilet gaan. Dus ik relateer het daar ook wel eens aan.
    Groeien deed hij ook niet enorm goed. Maar sinds de amandelen eruit zijn gegaan van het zomer, is hij wel 2 kilo aangekomen!

Het ogen testen, zou je dan een verwijzing bij de ha vragen, of gewoon naar de opticien gaan?

Veel vragen dus, hoor graag van jullie!

17. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.629
    2.405
    113
    Ik ben het met je eens dat zon onderzoek inderdaad heel belastend is. Ik zou dat dan ook echt als laatste pas doen. Ik heb een paar maanden geleden ook een verwijzing voor bloed onderzoek gekregen en twijfelde of we dat zouden doen. Net twee weken later begon ze 's ochtends wat langer te slapen en knapte daardoor heel erg op. Ik was zelf overigens als kind ook altijd net iets te vroeg wakker. Ik herinner me dat ik dan altijd zo'n zin in de dag gehad dat ik niet Meer kon blijven liggen. Maar vlak daarna realiseerde ik me dat ik eigenlijk nog wel een beetje moe was. Zo iets eenvoudigs kan het natuurlijk ook zijn. Wordt hij wakker van zijn zusje 's ochtends of is dat nu over?

18. misa

misa Niet meer actief

Dit heeft hij eigenlijk altijd wel op en af gehad. Als baby sliep hij bijna hele dagen. Ik moest hem wekken voor zijn flesjes en dan was hij in het begin vaak maar een half uurtje wakker. Rond zijn 1e verjaardag sliep hij vaak nog 3 slaapjes en ging savonds ook gewoon rond of zelfs voor 19:00 uur naar bed om de volgende dag tussen 8:00 en 9:00 wakker te worden.
    Toen hij 4 werd sliep hij nog steeds regelmatig smiddags. Dus ging hij niet veel naar school. Met 4,5 de amandelen eruit en toen leek hij op te klaren. Maar dat was van korte duur. En nu met bijna 5 zou hij nog regelmatig smiddags kunnen slapen.

Hij wordt niet perse meer wakker van zijn zusje. Zij is nog steeds altijd vroeg wakker, maar doet wel zachtjes.
    Gisteren en vanmorgen ging het weer heel goed. Einde van de middag wel wat mopperig en huilerig, maar als dat alleen dan is, vind ik dat heel acceptabel.

Op school merkt juf niets aan hem. Hij is energiek, doet mee. Maakt zijn werkje af en komt vragen of hij mee mag doen met een groepje wat een ander taakje heeft bij en met de juf. Juf gaf wel aan dat als het niet beter wordt, we hem gerust een periode op maandagmiddag en vrijdagmiddag thuis mogen laten.
    Dus geeft hij misschien al zijn energie op school en is dan smiddags leeg? Maar hoe verklaar ik dan de mopperige ochtenden?

Dus tja, hoelang kijk je zoiets aan. Ik vind dat wel lastig. En wat is gewoon? Of maak ik me onnodig 'zorgen'.

19. p1982

p1982 Niet meer actief

hier ook een dochter die 1 jaar lang erg moe is geweest en hoofdpijn klachten had. bloed onderzoek gehad niks uitgekomen

toen bij de oogarts in het ziekenhuis geweest en bleek ze +4 te hebben en een bril nodig te hebben. nu heeft ze 2 maanden de bril en men wat een verschil een heel ander kind geen hoofdpijn meer en niet meer moe

vraag dit anders bij de huisarts aan

20. misa

misa Niet meer actief

Och jeetje..
    Hoofdpijn heeft hij het hier ook wel eens over, maar zeker niet vaak. Ik heb net gebeld met een opticien of ze dat ook doen bij kids van 5, maar daar moet je dus echt voor naar de oogarts. Misschien is dat nog wel een goed idee om eens te laten checken.

Ik belde de ha net voor wat anders, maar uiteraard zijn die afwezig. ;) Ikel maandag even weer en dan vraag ik wel even naar haar ideeën.

Deel Deze Pagina