Hallo allemaal, Zoals de titel al zegt vraag ik me af vanaf wanneer een kind nou echt het besef kan hebben dat hij een broertje of zusje krijgt. Wij hebben een dochter van nu 20 maanden en gaan voor een tweede kindje en ik hoop heel erg dat het snel raak is, maar stiekum zou ik het ook wel heel erg leuk en fijn vinden als onze dochter het zou begrijpen. Maar ik durf ook niet te lang uit te stellen omdat ik volgende week al 35 word en we er de eerste keer 3 jaar over hebben gedaan en uiteindelijk 8 IUI's nodig hadden om zwanger te raken. Ik dacht dat het nu ook niet zo snel zou gaan, tot ik vorige maand opeens een positieve zwangerschapstest in handen had, hij eindigde wel snel, maar blijkbaar is het toch zo snel mogelijk zonder medische hulp. Ik denk dat als ik nu snel zwanger raak dat Roos nog niet het besef zal hebben dat ze grote zus wordt tegen de tijd dat de tweede komt, maar mijn man denkt van wel. Dusss.... wie heeft er nu gelijk? Zijn hier mama's met twee kindjes (of meer) met een leeftijdsverschil tussen de 2 - 3 jaar? En hoe ging dat? Begreep jullie oudste dat hij/zij grote broer/zus zou worden? En toen jullie tweede kindje geboren werd, gaf dat veel jaloezie bij jullie oudste kindje? Met dit soort vragen zit ik allemaal in mijn hoofd. Ik weet wel dat ieder kind zich in een ander tempo ontwikkeld, het gaat me puur om een idee te krijgen hoe het besef van een kindje van die leeftijd zou zijn. Ik hoop dat jullie dat met me willen delen? Alvast bedankt!
Onze dochter is 28 maanden en begrijpt het heel erg goed! Ze zegt ook telkens dat ze grote zus is en geeft mijn buik kusjes.
Mijn jongste zoontje is 18 maanden en snapt het een beetje. Hij mag bijvoorbeeld niet meer op mijn buik springen. Dan zeg ik dat de baby slaapt. Dan maakt hij mijn buik bloot en steek zijn vinger in mijn navel en geeft daarna een kusje. Hij beseft het natuurlijk niet helemaal, maar ik praat er wel met hem over.
mn dochter was 2,5 jr toen haar zus werd geboren, dit begreep ze echt wel. natuurlijk is het voor elk kind wel een abstract idee dat in die dikke buik van mamma een echte baby zit. en ja, mn dochter moest ook echt wel wennen om de aandacht te delen ectect. Maar ja, ze noemde zichzelf gelijk al de grote zus
Ik ben woensdag 36wkn zwanger en ons zoontje is net 2 geworden. Hij begrijpt het heel erg goed en heeft het er ook veel over. Hij knuffelt regelmatig mijn buik en zegt dan 'ohh lief baby, nuffelen'. Als mensen vragen of hij een broertje of een zusje krijgt zegt hij ook zusje. Wij betrekken hem overal bij. Zo gaat hij altijd mee naar de verloskundige, dan gaan we naar het hartje van de baby luisteren wat hij heel erg leuk vind, ook dingetjes uitzoeken of het klaarmaken van de babykamer laten we hem helpen. Ze zijn slimmer als je denkt en als je haar overal bij betrekt zal ze er ook veel meer van mee krijgen.
Mijn zoontje was precies 1,5 jaar toen zijn zusje geboren werd. Hij had totaal geen besef, maar nu hoort ze er helemaal bij. Net nog: opa haalde hem op en ik vroeg om een kus voordat hij weg zou gaan. Die kreeg ik en vervolgens liep hij naar zijn zusje en kreeg zij er ook eentje. Lief!
Mijn dochter was 2 en vond het heel erg toen ik een ma had. Ze was echt teleurgesteld. Ik was daarna weer snel zwanger en ze was dolgelukkig en heeft er ook echt 7 maanden lang over gepraat. Helaas was het niet zo'n fijne zwangerschap en lag de jonste nog een tijd in de couveuse, daar was ze erg verdrietig om (toen was ze net 3, ze is een week na de jongste jarig). Dus ze begrijpen het heel snel, ik zou het ook niet te snel vertellen als je zwanger bent, want die ma hakte er flink in. We kregen ook vragen als, wil de baby niet mijn zusje zijn ed. Dus probeer het de eerste tijd even niet te vertellen aan je kleine!
Mijn dochter was 1,5 - 2 jaar toen ik zwanger was en begreep er niet veel van - we vertelden haar wel over de baby en ze wist waar het bedje van de baby stond en alles, maar het is zo abstract! Ik bedoel, voor ons is het al nauwelijks te bevatten dat er leven in je groeit, laat staan voor een kind. Het ging hier na de geboorte eigenlijk vrijwel meteen heel goed, de eerste weken vond ze haar zusje zelfs een beetje eng, nu is ze heel lief naar haar, heeft nog nooit iets onaardigs gedaan, het is me echt 100% meegevallen tot nu toe hoe het gaat. Ze slaapt zelfs door het gehuil heen
Onze zoon is nu 21 maanden en zijn zusje kan elk moment komen, we hebben het er altijd over gehad en sinds een paar maanden begrijpt hij het heel goed! We hebben een boekje over konijn wordt grote broer, en dan zegt hij ook: ik ook het is zo lief, hij weet mama heeft baby en mag hem niet tillen en kusjes geven en haar naam de hele tijd roepen, want ze hoort al bij de familie het is papa, mama, hij en baby (naam). Ik ben alleen benieuwd hoe hij reageert als ze er echt is, maar heb het idee dat hij het nu heel goed begrijpt, dus je hoeft het echt niet uit te stellen er gewoon voor gaan!
Tussen mijn jongens zit 2,5 jaar. We hebben onze zoon steeds meegenomen naar de "babydokter". Boekjes van Nijntje gelezen, veel uitgelegd en vertelt over de zwangerschap, voorbereid op de bevalling en hoe het dan met mama is. Hij leek het te begrijpen en vroeg ook steeds wanneer de baby kwam. Superverliefd was/is hij voor zijn broertje. Maar ze zijn nog te jong om te beseffen dat alle tijd dan gedeelt moet worden met hun broertje/zusje. Dat er een hoop gaat veranderen en ze soms even moeten wachten.
Onze dreumes snapte de baby in buik nog niet, maar zij was dan ook erg jong. Toen haar zusje kwam, was ze 15 maanden. Ze snapte toen wel dat de baby in de buik nu een baby uit de buik was. Ze was meteen heel lief voor haar zusje, totaal geen jaloezie.
Ons ventje snapt er nog helemaal niets van, hij is nu net 2. Maar goed, er is ook nog niks geen buik te zien en met een kamertje etc zijn we ook totaal nog niet bezig. Wat wel erg grappig was vanmorgen: we lagen samen in bed en hij sprong op mijn buik. Dus ik zeg tegen hem; dat kan niet want mama heeft een kindje in haar buik. Tilt hij mijn t-shirt op en zegt vervolgens 'kindje, nee'. Idd nu is er nog geen kindje! Ben wel van plan om over een paar maanden boekjes te gaan lezen en veel kleine baby's te gaan bezoeken (genoeg te vinden in de omgeving). Ben zeer benieuwd hoe hij gaat reageren in maart.
Bedankt voor de reacties. Ik vind het nog zo moeilijk voor te stellen dat ze het zou begrijpen en als ik de meeste van jullie reacties lees vraag ik me af of ik haar onderschat. Ze heeft een babypop, daar zegt ze baby tegen en die wil ze ook af en toe voeren, uitkleden, laten liggen, zitten enz. En ook noemt ze andere kinderen of kindje of baby, maar van de andere kant noemt ze haar knuffels tegenwoordig ook baby (ik denk door de pop). Dus ergens is er wel een begrip van wat een baby ongeveer is, maar of ze als ik nu bijvoorbeeld zwanger raak echt al begrijpt dat ze een broertje of zusje krijgt dat denk ik niet, maar aan jullie reacties te zien kan dat dus wel veranderd zijn tegen de tijd dat er een tweede komt. Ach, het kan natuurlijk nog lang duren voordat ik zwanger raak en dan komen er nog 9 maanden bij (als die dan niet ook te vroeg komt), dus dan wordt de kans ook groter dat ze het begrijpt, maar ik was wel echt benieuwd of het mogelijk is dat ze het dan begrijpt, ja dus. Dus nogmaals bedankt voor jullie reacties!