Eisprong en progesteron

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door madelein, 20 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Lieve meiden,
    Na een lange tijd van het forum weg geweest te zijn, heb ik jullie weer even nodig.
    Zoals sommigen misschien wel weten zijn wij afgelopen december ons kindje verloren door een gbs infectie, ik was toen ruim 18 weken zwanger.
    Nu zijn wij alweer sinds februari 'bezig' voor een kindje, maar weer lukt het niet.
    Wij lopen al 2.5 jaar bij de gyn omdat het zwanger worden op zich moeizaam gaat. Er wordt alleen niet echt iets gevonden. Het enige is dat ik veel eiblaasjes in mijn eierstokken heb, rond de 16 de laatste echo vorig jaar. Dit zou op pco kunnen wijzen maar mijn hormoonwaardes zijn normaal. Wel had ik regelmatig cystes na de eisprong, ook zelfs nog in mijn zwangerschap.
    Onze gyn destijds was niet al te mee werkend, we kregen vaak het idee dat we maar niet moesten zeuren. Na een hoop duwen en trekken was hij bereid om mij clomid voor te schrijven om te kijken of daarmee de cystes wat terug te brengen waren.
    Nu zou ik vorig jaar met clomid beginnen, toen ik ineens spontaan zwanger bleek.
    Nu heb ik sinds de bevalling het idee dat mijn eierstokken het af en toe af laten weten. Voor de bevalling voelde ik iedere maand mijn eisprong, had dan echt minimaal een dag buikpijn links of rechts. Sinds de bevalling heb ik dat maar 2 keer gevoeld. Ook heb ik sindsdien wisselende menstruaties. De ene keer 5-6 dagen en soms maar 1-2 dagen.
    Ik heb van de week mijn gyn gesproken hierover, en hem de vraag gesteld of ik dan nu niet toch met clomid kan beginnen, omdat ik het sterke vermoeden heb dat mijn eisprong niet goed verloopt.

Hij stelde voor om eerst even een echo te maken om te kijken of er een eitje zichtbaar is, en zo ja een week na de verwachte eisprong progesteron te prikken.
    Ik ben een beetje bang dat dit nu weer allemaal goed is, en we dus weer onverrichter zake naar huis gestuurd worden. Moet er wel bij zeggen dat we nu wel een super lieve gyn hebben, hij heeft ons de hele ziekenhuisopname begeleid. Door alles wat er gebeurd is ( 4 dagen ziekenhuis, de bevalling, fluxus, manuele placentaverwijdering, diverse plancentaresten en infecties) is de band met hem wel een stuk sterker dan met onze vorige gyn.

Nou goed een heel lang verhaal, en waar mijn vraag eigenlijk op neerkomt is het volgende;
    Kan je een eisprong hebben die niet goed is, maar wel normale progesteron? Krijg je alleen een progesteron stijging bij een goed eitje, of ook bij het springen van een cyste bijvoorbeeld?

2. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Oeh, die vragen heb ik tijdens vruchtbaarheidsbehandelingen ook gesteld aan mijn arts!

Progesteron kan niet goed zijn als het eitje niet goed is en/of als er een cyste is ipv een eicel. Bij mij moest dit vaak op die manier gecontroleerd worden omdat er steeds wel groei was maar mijn BMS bleef dun en dat is ook een teken dat er iets mis is. Met de progesteronprik zagen ze dus dat het steeds om een cyste/slechte eicel ging.

Sterkte in jullie traject!

3. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Bedankt voor je reactie!

Oké, dus als mijn progesteron die cyclus goed is, zou ik dus ook een goed eitje moeten hebben. Maar dan zegt eenmalig meten dus eigenlijk niks, omdat het per cyclus wisselt bij me?
    Mijn cyclussen wisselen tussen de 23 en 38 dagen, met dus ook een korte menstruatie na de korte cyclus. Daardoor dacht de gyn dat ik dan misschien helemaal geen eisprong heb, maar om dat zeker te weten zouden ze me dus eigenlijke een aantal cyclussen moeten volgen?
    Pffff wordt er af en toe zo moedeloos van..

4. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Hmz, vervelend!

Ja idd; als deze ronde een goed niveau aangeeft, zegt dat niets over de andere rondes/cyclussen. Wel is het goed om te weten dat je iig een goede eicel en eisprong KAN hebben dus de test is hoe dan ook handig.

Als je cyclussen erg wisselen kan je idd soms wel en soms geen goede eisprong hebben. Beter is om je te volgen en er zo achter te komen. Duurt lang maar dan heb je wel meer zekerheid.

Sterkte!

5. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    He Madelein,
    Ik sluit me aan bij de vorige reactie: een goede progesteronwaarde betekent dat er een eisprong is geweest. Misschien kan je gyn je na je menstruatie om de paar dagen een inwendige echo geven zodat jullie samen de groei van je follikel kunnen volgen. Dat stelt misschien gerust.

Heb je weleens overwogen om IVF te doen? Niet omdat je niet zwanger kan worden (want dat heb je al bewezen), maar gewoon omdat je dan niks meer aan het toeval over laat en je al zo lang bezig bent nu...

Liefs BB

6. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Tja maar dat weten we eigenlijk al, anders had ik ook niet zwanger kunnen raken tot 3x toe... Ben dus bang dat dit weer zo'n onderzoek is wat voor ons niks gaat opleveren.
    Na ruim 3.5 jaar zijn we het wachten echt wel een beetje zat...

7. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Hey! Hoe is het met jou?

Die follikel metingen zit ik niet zo op te wachten eigenlijk... Ik vind het al heel moeilijk om vrijdag naar het ziekenhuis te moeten voor een echo. Erg confronterend.
    En als ik zie dat er wel een eitje groeit, waarom worden we dan zo moeilijk zwanger? Ben bang dat ik met echo's daar geen antwoord op krijg. Helaas weten de artsen het ook niet tot nu toe...
    Ivf nooit overwogen nee, kan dan überhaupt als je wel spontaan zwanger geweest bent?
    In december, tijdens de opname rondom de bevalling van Sam*, hebben de artsen wel gezegd dat ze ons wilden helpen als ik na een half jaar niet zwanger was. Dus denk wel dat zij nog opties in hun hoofd hebben. Er is toen al eens gesproken over IUI.

8. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Even een update:
    Vandaag de echo gehad en er zijn geen dominante follikels op cd 18. Er zijn er 2 gezien die rond de 10 mm waren, maar eerder nog iets kleiner dan groter.

Ik heb de gyn inmiddels ook al gesproken. Hij wil volgende week nog een meting doen, en dan een plan bedenken. Waarschijnlijk wordt het clomid, of ik nou geen eisprong heb of dus een lange cyclus, dat zou het allebei moeten behandelen.
    Ben op zich wel blij dat er eindelijk iets gevonden is wat enigszins afwijkend is, misschien dat we nu na al die tijd eindelijk bij een goede behandeling uitkomen. Ben ook zo blij met deze gyn!!

9. Betty Barclay

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Dat is wel klein voor cyclusdag 18!
    Ik hoop dat Clomid voor jou het antwoord is meis. Het is je ontzettend gegund...

10. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ja dat vindt de gyn ook. Hij wil voor de zekerheid nog even kijken volgende week, ook omdat je toch pas met clomid kan beginnen in een nieuwe cyclus. Dus heb wel het idee dat hij eruit is.
    Mijn cyclussen zitten nu meestal rond de 30 dagen, soms paar dagen meer of minder, maar nu ineens soms ook maar 23 dagen. Net na de bevalling waren ze langer, 38 dagen. Als ik uitga van die langste cyclus zou het dus nog kunnen dat ik volgende week wel ineens een dominante follikel heb, maar had 2 dagen terug al vruchtbaar slijm. Volgens mij klopt het dus gewoon niet. En als er volgende week wel iets gezien is zit ik rond de magische 40 dagen grens waarbij clomid ook een goede oplossing kan zijn.

Ik ben eigenlijk wel heel erg opgelucht dat er eindelijk iets gevonden is na die 3.5 jaar! Ben zo klaar met het wachten.

Ben benieuwd hoe het met jou is Betty? En jullie traject?

11. Betty Barclay

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Gaat goed hier! Zitten in een stilte voor de storm-fase (die me veel te langzaam gaat uiteraard), 21 augustus is er een terugplaatsing bij de draagmoeder van een hele mooie embryo van ons.
    Kan echt niet wachten! Wil ZO graag dat ze gelijk zwanger raakt. Vind dat ik dat wel een soort van verdiend heb na al mijn ellende. Helaas werkt het in de praktijk vaak anders en doet de kosmos niet echt aan verdien-modules ;)
    Maar toch; hoop doet leven!

Sterkte met je cyclus meid en hou ons op de hoogte.
    Ik zou toch zoals ik eerder adviseerde ook eens voorzichtig na gaan denken over IVF als ik jou was. Ik vond het echt 1000% meevallen

12. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Och wat ongelofelijk spannend voor jullie!!! Ik ga heel hard duimen dat ze inderdaad gelijk zwanger is. Want van die kosmos moet je het niet hebben inderdaad, die heeft soms een merkwaardig gevoel van verdeling ;).
    Hou je een blog of iets bij wat ik kan volgen?

Dank je meis, ik ben al heel opgelucht dat ik een keer niet naar huis wordt gestuurd met de medeling dat alles goed is en we geduld moeten hebben.
    Ik ga dat zeker in gedachten houden, maar ben wel geneigd om eerst clomid te proberen als dat het advies is. Niet omdat ik bang ben voor de behandeling zelf, maar het trauma van het ziekenhuis en de bevalling zit nog aardig hoog, dus hoe minder ik er hoef te zijn hoe beter. Mocht ik wel ooit weer zwanger worden zal ik vaak genoeg ernaar toe moeten.
    Kostte me vandaag ook al heel veel moeite om de drempel van het ziekenhuis over te gaan.
    Gelukkig mag ik alle afspraken met de arts telefonisch doen, het is echt een hele lieve gyn. Ik kan tot nu toe ook steeds als eerste voor de echo dus dan zit de wachtkamer nog niet zo vol. Fijn!

13. Betty Barclay

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Jazeker:
    http://www.zwangerschapspagina.nl/vruchtbaarheidsbehandelingen/518490-mijn-traject-ivf-icm-draagmoederschap.html

Topic is nu niet actueel omdat ik niks te melden heb, maar straks rond de terugplaatsing ga ik weer schrijven!

En je hebt groot gelijk hoor, dat je eerst Clomid probeert. Dat is veel minder intensief. Zeker als je er ook nog een ziekenhuistrauma bovenop hebt gekregen. Ik geef het alleen als tip omdat de tijd je zo tegen gaat staan na zo'n lange periode. Dat schreef jij ook en dat herken ik heel erg.

We houden elkaar op de hoogte! XX

14. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Oké super! Ik hou je in de gaten ;)

Is super lief dat je het als tip geeft, en hou het zeker in mijn achterhoofd. Ik hoop alleen zo dat het niet nodig is...

We houden contact! Xx

15. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Veel succes! Hoop dat clomid uitkomst biedt!

16. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ook vreemd, nu heb ik vandaag ineens rekbaar slijm..?
    Kan toch niet dat de follikels ineens zo snel gegroeid zijn dat ik toch een eisprong krijg vandaag of morgen?
    Of hou je dat slijm, ook als je dus geen goed eitje hebt?

Deel Deze Pagina