En nu hebben we ineens een luxe probleem... Onze dochter (nu 1,5 jaar) gaat 1 dag in de week naar de opvang, ik werk 3 dagen per week dus de overige 2 dagen doen we flexibel opvangen (vriend werkt ploegen, en daarnaast opa's en oma's) Nu hebben ze gisteren gebeld dat ze ook plek hebben op de woensdag, dus zou Demi vanaf januari 2 dagen kunnen gaan. Het punt is echter dat ik half februari met verlof ga en mijn contract niet wordt verlengd, ik krijg dus eerst een zwangerschapsuitkering en daarna WW. In hoeverre krijg je van de belastingdienst ook geld van de opvang terug als je een Wazo/WW uitkering hebt ? aan de ene kant kan ik de rust straks best goed gebruiken rond de bevalling / kraamtijd enzo.. Aan de andere kant vind Demi het daar wel leuk maar heb ik nou niet echt de indruk dat ze er super gelukkig is, daarbij komt ze er altijd doodmoe vandaan (maar dat hebben meer kinderen geloof ik) Daarbij komt het financiele en als ik rust wil rond de bevalling / laatste loodjes / kraamtijd staan de opa's en oma's klaar.. Als ik deze plek niet neem komt ze opnieuw op de wachtlijst en kan ik dus niet meer terug... HELP....
heey mirjam noa gaat nu alleen op de woensdag naar het kdv maar per 1 april wil ik het stop zetten omdat dat haar dag voor het zwemmen wordt je kan haar ook naar de peuterspeelzaal doen he ? noa heb ik aangemeld voor een ochtend en een middag dus dan heb je ook even tijd voor alleen de baby ik weet alleen niet hoe het zit met de belasting
Als 1 van beide partners in de ww zit heb je geen recht op teruggave van de belastingdienst. Wel iets om rekening mee te houden, want dan gaat die ene dag meer je best veel geld kosten.
Ik zou eens even bellen met de belastingdienst, want er staat me iets van bij dat, ook al heb je in het hele jaar maar 1 dag gewerkt, je voor dat jaar toch recht hebt op kinderopvang toeslag. Je verlof geld dan gewoon als werktijd, een ww uitkering niet.
Ik zou het logisch vinden dat de belanstingdienst niet bijspringt als je ww hebt. Je bent dan toch gewoon thuis? Begrijp zowieso niet zo goed dat als je thuis bent je toch je kind naar de opvang brengt maar dat is ieder persoonlijk. Maar om het zeker te weten zou ik even bellen. Hangt ook van af of je na je verlof weer wilt gaan werken en of er voldoende werk in jouw sector is. Succes
Als een van beiden geen werk heeft, heb je geen recht op tegemoetkoming in de kosten van opvang. Ook wel logisch natuurlijk.
Als je in de WW zit moet je direct beschikbaar zijn om weer aan het werk te gaan zodra die kans er is. Denk je nou echt dat je dan je plekje op het kdv meteen weer terug hebt... Om die reden is er inderdaad de regeling dat als je in een jaar gewerkt hebt en dan in de WW komt, je de rest van dat jaar nog kinderopvangtoeslag krijgt. Lijkt me ook logisch.
Er zijn veel verschillende soorten 'thuis zitten'. En ook al zou het de vorm van 'ik kan alles nog, maar heb alleen geen werk op dit moment' zijn: waarom zou je je kind niet af en toe naar een kdv mogen brengen? Dan heb je lekker je handen vrij voor jezelf, je huishouden en allerlei andere dingen waar je niet aan toe komt met je kind(eren) erbij. Zelf 'zit ik' ook 'thuis': ben ZZP'er. Het eerste half jaar blijft de kleine gewoon thuis, maar daarna gaat 'ie 3,5dgn in de week naar een kdv. Moet nou eenmaal ook mijn werk gewoon doen en als die kleine vent dan ineens erg veel aandacht gaat 'opeisen' (lopen etc.) dan werkt dat natuurlijk niet samen.
Precies wat er al gezegd is.. Als je ineens werk hebt sta je weer onderaan de wachtlijst van een half jaar minstens... En buiten dat als ik Demi thuis ga houden in m'n verlof dan is ze er niet meer gewend terwijl dat nou juist zo lang heeft geduurd. De knoop ik doorgehakt, ze blijft maar 1 dag gaan. Sowieso gaat het financieel meer kosten maar buiten dat wordt ze al zo snel groot en wil ik haar graag bij me hebben hihi als ze 2 is gaat ze al 2 dagen, dus dan is het vroeg zat.
Heb nog geen ervaring ofzo hoor. Maar waarom probeer je het niet bij een gastouder? Ik heb een aantal vriendinnen met mannen met ploegendiensten. Zij kunnen hun kindjes alleen daar heen brengen als het nodig is dus als manlief moet werken en als het niet nodig is betalen ze ook niet.... Er is wel een instantie die dit dan allemaal organiseert. Heb geen idee of het wat voor je is en zoveel verstand heb ik er nog niet van omdat ik zelf nog geen kinderen heb. Maar misschien is het een tip. Zit er zelf voor later nl. ook aan te denken omdat ik zelf ook onregelmatig werk. Succes ermee!