Hai dames, Ik ben vandaag naar de gyn. geweest, daar hebben we het over pijnbestrijding gehad en wat er mogelijk is. Nu hebben ze in het ziekenhuis de mogelijkheid om gebruik te maken van een PCA (?) pomp? Het zou de petadine injectie vervangen, waar ik overigens geen drol van heb gemerkt. Iemand hier al ervaring mee? Zo ja, hoe beviel het? Werkte het een beetje? Ik kan op internet niet echt veel dingen vinden hierover, en ik vraag me af of ik haar wel goed heb verstaan Had nog nooit van een PCA pomp gehoord...
Hoi Assz Ik heb zelf geen ervaring met de PCA-pomp maar door mijn ervaring als verpleegkundige weet ik er wel het een en ander van... PCA staat voor Patient Controlled Analgesia, oftewel pijnbestrijding die door de patient zelf gecontroleerd wordt. De pomp is een apparaat dat zo ingesteld wordt dat jij door een druk op de knop jezelf een hoeveelheid medicatie toe kan dienen zonder het risico van overdosering. Alleen al het feit dat jij de controle hebt kan ervoor zorgen dat je je veel beter kunt ontspannen tijdens de ontsluitingsfase. Nadeel kan zijn dat de medicatie die gebruikt wordt in zo'n pomp misschien versuffend werkt waardoor je instructies minder goed kunt opvolgen, je later minder kunt herinneren van de bevalling enz. Laat je goed informeren, over élke vorm van pijnbestrijding! Succes!
Ja dat suffige wil ik dus niet. Die ruggenprik beviel mij zo goed! Ik voelde nog wel wat ( genoeg! ) maar ik lag niet meer over de grond te rollen van de pijn. Nu wil ik het natuuuuurlijk zonder enige pijnbestrijding proberen, maar ik weiger nog zo'n bevalling als bij de 1e mee te maken. Dat duurde echt onnodige lang, en ik had onnodige veel pijn. Bedankt voor je antwoord!
ik heb 2x maal een ruggeprik gehad en 1,5 week geleden zo'n pompje: geef mij het pompje maar!!!!!!!!!! Was heerlijk, scherpte ging er meer vanaf dan bij de ruggeprik en ik was heerlijk relaxed!
Oh dat klinkt goed! Hoelang zit er tussen als je op het knopje drukt, en je de pijn minder voelt worden? Las dat het een paar minuten kan duren. Nu voelde ik tijdens de ruggenprik helemaal niks meer van de weeën. Maar ik reageer ook goed op morfine, tenminste na een operatie werkt het altijd erg goed.
ik was alleen maar gefocusses op het knopje, je kunt pas drukken als die licht wordt. Ik kreeg hem bij 5 cm en ben binnen 20 min. naar de 10 gegaan, je kunt je de weeenstorm wel voorstellen....... ik ben lachend mn weeen tegemoet gegaan. Er zat dus vrijwel geen tijd tussen mijn weeen maar had het idee dat dat spul constant werkte en een extra boost kreeg als ik drukte (en dan binnen 10 sec. werd de pijn nog veel minder). Het voelt als een korte menstruatiekramp. Dus je voelt alleen de piek van de wee dus nog maar en dan voel je die dus als een menstruatiekramp.