Wie weet dit??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door eline23, 31 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eline23

eline23 Niet meer actief

mijn vriend ik en zijn al een tijdje bezig voor een klein wondertje, maar nu vroeg ik me wat af.
    In mijn familie zitten 2 mensen met het syndroom van down,mocht ik zwanger raken word dit dan ook gecontroleerd bij de baby? of moeten wij dit zelf betalen?

Ik ben nog niet zwanger, maar het spookt erg in mijn hoofd rond...

2. Dreamingbaby

Dreamingbaby Actief lid

7 mei 2012
    116
    0
    0
    NULL
    Enschede
    Volgens mij heb je dan wel recht op de nekplooimeting hoor.
    Misschien kun je dat ergens op Google wel vinden

3. 2de leg

2de leg Fanatiek lid

24 jan 2014
    3.053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Volgens mij verschilt dat per VK en per verzekering.
    Mijn verzekering, basis Unive, vergoedt dat niet, dus ik heb het niet laten doen.
    Ze doen wel standaard een nekplooi meting bij onze praktijk.
    Als die niet goed is dan zeggen ze dat ook. Je kan er dan altijd voor kiezen om verder te onderzoeken.

Mijn angst om een miskraam te krijgen was groter dan de angst voor down syndroom. Al kun je tegen die tijd misschien ook wel overleggen of ze niet bloed kunnen opsturen naar Belgie.
    Dat hoor en zie ik ook steeds vaker.

En dan eigenlijk de belangrijkste vraag. Hoe oud ben je??
    Boven de (dacht ik) 36 jaar wordt het wel vergoedt door de verzekering namelijk.
    En zijn ze in Den Haag bezig om de bloedtesten toe te staan ipv een waterpunctie.

4. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Hoi,

Ik loop in het ziekenhuis en daar werd mij verteld dat een nekplooimeting niet vergoed wordt, de gehele prenatale screening niet. Wel vanaf de risicoleeftijd 35 of 36 jaar.

Groetjes Patricia

5. eline23

eline23 Niet meer actief

Bedankt voor de reacties!
    nou dan hoop ik maar dat mijn verzekering het tegen die tijd wel vergoed.

Ik ben trouwens nog jong hoor, en nog lang niet bij de 36 :p

6. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Nekplooi meting wordt bij de meeste verzekeringen biet vergoedt... Misschien ergens wel met aanvullend? Maar over het algemeen genomen niet... Mochten ze iets vinden en je wil verder onderzoek wordt het vaak wel vergoedt...

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Misschien wel op een nekplooimeting, maar bedenk je dat deze test eigenlijk nog niks zegt. Vanaf April is de NIPT in Nederland, mocht je eerder zwanger raken kan je deze doen in Belgie kost je wel 700 euro maar dan heb je wel duidelijkheid :)

8. JolienS

JolienS Actief lid

30 aug 2013
    318
    0
    0
    De combinatie test (bloedonderzoek + nekplooimeting) wordt vergoed als er Een genetische/aangeboren handicap zoals bijvoorbeeld down syndroom, in de eerste lijn (broer, zus, moeder, vader) voorkomt.

Als het een lijn verder (oom, tante, opa, oma) voorkomt, dan moet je het in de meeste gevallen zelf betalen. (€156,- ??)

9. Niekske78

Niekske78 Actief lid

18 nov 2013
    484
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb net beide gedaan, combinatietest en nipt. De combinatietest wordt over het algemeen niet vergoed (dit is de nekplooimeting en een bloedonderzoek). De uitslag is een kansberekening. Achteraf gezien vond ik deze zinloos. Je krijgt te horen dat de kans op down 1 op de zoveel is. Maar er is dus altijd een kans. Gisteren was het nog op het nieuws, je wordt soms (als je iets ouder bent, net al ik, 35) onnodig bang gemaakt.
    De nipt komt weliswaar naar NL, maar gaat waarschijnlijk alleen vergoed worden, indien uit de combinatietest is gebleken dat je kans op down hoger is dat 1:200. Dit zijn dezelfde eisen als nu aan een vlokkentest of vruchtwaterpunctie worden gesteld.
    Wij zijn vorige week naar Leuven geweest voor de nipt. Over een dikke 2 weken krijg ik de uitslag.

10. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Ik heb dus oud haha, ben 37 en bij mij wordt hij inderdaad vergoed.
    Daarnaast willen wij ongeacht de uitslag een NIPT test laten doen in België. Kosten hiervan zijn € 500,00 (Brussel).
    Las hier ergens € 700 maar dat klopt dus niet.
    De NIPT test wordt niet vergoed door de verzekering. Als ik een vlokkentest had gedaan wel. Heel krom... (Vlokkentest is ook nog duurder)
    Maar na 3 miskramen ga ik niet het risico nemen om een test te doen waarbij kans is dat het mis gaat. Gelukkig kunnen wij dit zelf betalen en ik heb hier een veel beter gevoel bij. Mijn gyn was ook enthousiast toen ik het haar voorlegde.

11. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zei inderdaad 700, het exacte bedrag is 690 euro, las ik hier ergens laatst. Maar dat zal dan Antwerpen zijn geweest denk ik..

12. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    MEt het aanvullende pakket "gezinnen" van CZ wordt het vergoed, ongeacht je leeftijd of de risicogroep waarin je zit.

13. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik heb een aanvullende verzekering van CZ en daaruit wordt het wel vergoed.

14. San1976

San1976 Nieuw lid

15 jan 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb in overleg met mijn gyneacologie een Nipt-test laten uitvoeren in Belgie (Brussel), gezien mijn leeftijd (37). Kosten waren in december €500 voor de nipt-test, en als je ook geslachtsbepaling met screening op chromosomale afwijkingen wilt, komt er nog € 100 bij.
    Wij zijn met 10 weken al naar Brussel geweest, en achteraf gezien was ik daar erg blij mee: met de 12 weken echo is naar de nekplooi gekeken en die was wat verdikt, maar ik had toen al de uitslag dat mijn kindje niet het Syndroom van Down heeft.
    Heel veel succes!

15. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    De Nipt wordt met een aanvullende verzekering ook niet vergoed. Pas vanaf 2014 komt het in NL en hoe het dan vergoed gaat worden is niet bekend.

Antwerpen is goedkoper geworden € 590,00 zonder de geslachtsbepaling.

16. blues

blues Actief lid

29 jun 2011
    370
    6
    18
    Ligt eraan of het een erfelijke variant is, weet je misschien of dat is onderzocht? Dan kan je terecht bij een klinisch geneticus.

17. Niekske78

Niekske78 Actief lid

18 nov 2013
    484
    0
    0
    NULL
    NULL
    Leuven kost trouwens 360,00.

18. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Het ligt eraan wie in je familie het syndroom van down heeft of het wordt vergoed of niet. Wel bij eerstegraads familieleden, verder niet.

Deel Deze Pagina