Niet meer in slapen kunnen komen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Vlerkje, 27 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

14 jun 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Hallo,

Mijn kleintje is inmiddels bijna 5 weken oud, en ging florisant van start door nagenoeg alle nachten volledig door te slapen. Sinds vorige week heeft hij plotseling zijn dag- en nachtritme omgegooid en ligt hij hele nachten wakker, en slaapt overdag vaak als een roosje.

Ik heb van het begin af aan een vast drink- en slaapritueel voor hem gebruikt: Voeding op verzoek (borstvoeding), luier verschonen, andere borst, liedje zingen en boertje laten en dan gewoon een laatste knuffel en lekker zijn bedje in. Dit werkte tot voorkort uitstekend...

In de avond (na 12-en) heeft hij vaak flinke last van krampen, heeft een enorme zuigbehoefte, huilt direct zodra hij zijn speen/mijn pink kwijt is. Hij overstrekt regelmatig, of trekt heel zijn beentjes op. Als hij bij mij op de borst ligt is hij over het algemeen stil, en dit is momenteel dan ook de enige manier waarop hij in slaap weet te vallen. Zodra ik hem in zijn bedje leg is hij weer klaar wakker, en huilt de hele boel bij elkaar.

In de nachten is hij klaar wakker, en ligt hij om zich heen te kijken, continue te geeuwen van vermoeidheid, maar wat zijn mama ook probeert... Ik kan er niet voor zorgen dat zijn oogjes ook werkelijk dichtvallen.

Wel is het zo dat hij volgens het CB al last heeft van bovenliggende tandjes, misschien dat dit iets kan verklaren...

Is dit een fase? En wat kan ik er in hemelsnaam aan doen... ?
    Alle nachtdiensten draai ik in mijn eentje, en ook overdag heb ik de zorg voor de kleine nagenoeg altijd alleen.... Ik ben gesloopt, maar dat interesseert me nog het minst van alles. Ik vind het vooral zo sneu voor de kleine, want hij probeert echt te slapen maar het lukt hem simpelweg niet.

Raad, tips? Alles is welkom! :oops:

2. appeltje

appeltje Niet meer actief

Wat vervelend zeg! Ik moet zeggen dat je een wel heel florissante start had zeg. Ik moet zeggen dat de problemen die je nu ervaart voor veel moeders wel herkenbaar zijn voor deze leeftijd.

Het kan van alles zijn... tandjes lijkt mij nog wat vroeg (maar er zijn natuurlijk uitzonderingen). Krampjes, mamahonger en onrust door wellicht een groeisprong is waarschijnlijker. Is het geen honger? Regeldaagjes krijg je vaak weer tegen de 6 weken. Als je hem nog even aanlegt aan de laatste borst dan krijgt hij nog wat vette melk binnen. Dat kalmeert, werkt kramspstillend en maakt slaperig.

Als ik mijn zoontje voedde, dan legde mijn man altijd een kruik in zijn wiegje. Die haalde ik dan weg net voordat ik hem weer in de wieg legde. Dan was zijn matrasje lekker warm en was de overgang van een warm moederlijf naar een koud matras niet zo groot.

Sterkte!

3. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

14 jun 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Bedankt voor je reactie!

Nee ik denk niet dat het honger is, omdat hij overdag juist heel weinig vraagt. Hij ligt momenteel al vanaf 11 uur te slapen en laat zich met geen mogelijkheid wakker maken, zelfs natte washandjes halen niets uit. Zijn dag-nachtritme is nu dus definitief omgedraaid, erg fijn... maar ik heb geen idee hoe ik het weer teruggedraaid krijg met een kindje dat niet wakker te krijgen is.

Nu je het zegt... Ik heb sinds 1,5 week zijn kruik uit het bedje gehaald omdat hij steeds prima op temperatuur bleef, dat is het enige wat ik verandert heb in zijn wereldje. Vanavond er gewoon maar weer eens in leggen...

Zolang hij bij mama is, vind hij het goed en is hij stil. Vanmiddag heb ik dus in huis rondgesjouwd met hem in een draagzak en hem vervolgens in bedje gelegd toen hij in diepe slaap was... Dat levert geen enkel probleem op.

4. treintje1

treintje1 Fanatiek lid

10 dec 2007
    1.362
    0
    0
    Alkmaar
    Misschien de 6 weken sprong?

Groetjes v Treintje

5. appeltje

Hopelijk gaat de kruiktruc weer werken. En hoe je zijn ritme kan terugveranderen..... pffff... geen idee. Waar ligt hij overdag te slapen? In zijn kamer? Is het daar donker? Misschien moet je het overdag wat lichter houden en met wat meer leefgeluiden en 's nachts stil en donker. Mijn zoontje sliep overdag in zijn wieg in de box beneden op de leeftijd van jouw zoontje. Met een week of 8 ben ik hem voor zijn slaapjes in zijn eigen kamer gaan leggen.
    Hij heeft altijd een goed dag/nachtritme gehad vanaf dag 1. Maar dat wil niet zeggen dat dit door mijn handelen kwam natuurlijk.

6. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Het lastige met BV (naast alle supergoeie dingen) is dat je niet goed kan regelen hoeveel je kindje wanneer drinkt (we gaan er vanuit dat ze het zelf wel goed doen). Ik krijg door je verhaal het vermoeden dat je kindje het drinkpatroon heeft omgegooid. Dat wil zoveel zeggen als dat hij 's avonds teveel drinkt (daardoor krampen krijgt) en overdag slaapt ipv drinkt. Je kindje is pas 5 weken dus het is lastig maar mijn tip zou zijn om het drinken aan de borst even te reguleren (in ieder geval tijdelijk). Elke drie uur en de ochtend voeding lang en de avondvoeding lang (zelf los laten). 7 voedingen lijkt me aan te raden. Je hebt een goeie kans dat als je je nachtroutine erin houdt dat hij zelf die 7e (nachtvoeding) er zelf weer uitgooit.

voorbeeld ritme: 7:00 - 10:00 - 13:00 - 16:00 - 19:00 - 22:00 en dan nog een in de nacht.

Een vriendin had op een gegeven moment hetzelfde probleem. Heeft dit toen gedaan en binnen 3 dagen was alles weer normaal. Na een week was de nachtvoeding eruit en nu slaapt de kleine meid van 20:00 - 8:00 met nog een laatste voeding om 22:30 -23:00 (moeten ze haar vaak wakker voor maken)

Sterkte!

PS: het draaien van het dag en nachtritme wil zoveel zeggen dat kindjes dus overdag slapen en s' nachts drinken! Dat kan je dus zelf proberen te beinvloeden door overdag veel aan te bieden aan 's avonds / s'nachts te beperkten (kleine hoeveelheid geven / snel afkoppelen)

7. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

14 jun 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Goh, meneer heeft de hele nacht en ochtend doorgeslapen. Althans hij heeft 1 voeding gehad om half 2... maar deze was meer dorstlessend, dan hongerstillend en dus maar kort. Vervolgens om 6 uur voor een lange voeding geweest, en weer doorgeslapen tot 12 uur.

Na wat research op internet ben ik gisteren begonnen met het aanbieden van slechts 1 borst. Doordat mijn melkproductie nogal hoog is, en ik voorheen altijd beiden borsten aanbood... Krijgt de kleine vooral lichtverteerbare voormelk binnen (hierdoor komt hij dus ook veel vaker voor voeding), met een grotere hoeveelheid lactose. Door slechts 1 borst aan te bieden krijgt de kleine ook een grote hoeveelheid vette achtermelk binnen die krampstillend werkt en die de honger goed stilt. En ik moet zeggen... het lijkt te werken! :)
    Daarnaast ben ik weer begonnen met continue een kruik bij hem te leggen & temperaturen; In de box, in zijn wipper, in zijn bedjes... En hij valt opmerkelijk snel in diepe slaap. Gewoon een koudbloedje dus ;)

Hopelijk blijven de krampjes nu ook weg... :)
    Bedankt voor jullie reacties!

8. appeltje

Hé, goed zeg.... dat is een succesverhaal. En dat blokvoeden werkt dus ook goed. Door teveel voormelk kunnen kindjes inderdaad krampjes krijgen. Nu hij vettere achtermelk krijgt, zal dat ook snel minder worden. Je zal het ook zien aan zijn luiers, die zullen waarschijnlijk met meer witte brokjes zijn. Dat is vet en daaraan kan je zien dat je kindje goed aan de achtermelk toekomt. Was een tip van mijn kraamhulp.

Deel Deze Pagina