Beetje verdrietig, dit was allemaal niet nodig geweest....

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door tlc81, 6 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tlc81

tlc81 Bekend lid

22 jan 2012
    684
    127
    43
    Hallo allemaal,

ik moet even mijn verhaal kwijt.
    Sinds oktober 2008 zijn we gestopt met de pil. Zwangerschap bleef helaas uit. Verder dan 2x een vage test kwamen we niet. Het ziekenhuis in Nederland heeft nooit wat kunnen vinden en heeft ons bijna 3 jaar laten proberen voordat we eindelijk met een behandeling mochten beginnen.
    Dat werd IVF in eigen cyclus, 6x. Waarbij het 3x tot een terugplaatsing kwam van een matige embryo. Helaas zonder resultaat. Toen volledige IVF. Teleurstellend: 6 eicellen en geen enkele bevruchting.
    Over op ICSI: 9 eicellen, maar 5 embryo's van matige kwaliteit. 2 teruggeplaatst, maar geen cryo's. Geen zwangerschap.
    Toen de allerlaatste poging: 12 eicellen, weer maar 5 embryo's, 2 teruggeplaatst en geen cryo's. Geen zwangerschap.
    We hebben heel vaak om extra onderzoek gevraagd, maar men vond het niet nodig. Mijn FSH en schildklier waren goed, en het zaad ook. We hadden gewoon veel PECH....
    Na de laatste poging hebben we besloten om eens in Dusseldorf een afspraak te maken. Op de site had ik gelezen over DHEA en was er op eigen initiatief al mee begonnen (25mg).
    Tijdens de intake werd ons al duidelijk gemaakt dat onze embryo's elke keer erg matig zijn geweest en weinig kans van slagen hadden *slik*.
    Mijn AMH werd bepaald en ik moest inderdaad doorgaan met de DHEA.
    Vandaag werden we gebeld: mijn AMH is 0,73. De kwaliteit van mijn eicellen is dus niet goed. Maar daar is wel het één en ander aan te doen! Waaronder DHEA. Het blijkt dus dat de andere pogingen ( 9!!!) weinig kans van slagen hadden. We hebben zoveel verdriet gehad, zoveel teleurstellingen, wanhoop gevoeld. Dit was niet nodig geweest als er in Nederland mijn AMH was bepaald en met medicatie aan mijn eicellen gesleuteld was. Sterker nog: inmiddels ben ik zelfs spontaan zwanger geraakt door de DHEA!!!! En we zijn daar zooooo blij mee! Maar het knaagt wel een beetje aan me dat heel veel verdriet voorkomen had kunnen worden door even verder te kijken dat het standaard protocol van een Nederlands ziekenhuis.....

Een heel verhaal, maar ik moest het even kwijt. Begrijp me niet verkeerd, ik knijp mijn handen dicht met dit grote wonder na 4 jaar. Maar er had ons veel ellende bespaard kunnen worden.

2. Ik kan me heel goed voorstellen dat zoiets blijft knagen.. Wij hebben een foute uitslag gehad van een huisarts, dat ging 'alleen maar' over een zaadonderzoek wat gelukkig daarna nog eens is uitgevoerd door artsen die wél eerlijk zijn geweest over de uitslag, maar hierdoor herken ik je gevoel wel.

Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen of je hier nog iets mee wilt doen. Wil je een klacht indienen bij het ziekenhuis? Misschien niet omdat je verwacht dat er bij hen iets verandert, maar gewoon omdat je dan je gevoel op papier hebt gezet en hen hebt laten weten dat dit jullie echt heel veel gedoe heeft opgeleverd, terwijl dat eigenlijk niet nodig was..

Sterkte! En natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap!

3. Marliesje83

Marliesje83 Fanatiek lid

20 jul 2011
    1.712
    0
    36
    NULL
    NULL
    Je leest vaker dat er in Nederland niet veel verder wordt gekeken. Jammer, want dit had je veel ellende kunnen besparen.

Maar... VAN HARTE GEFELICITEERD!! Wat super dat het gelukt is, en nog spontaan ook!! Geniet ervan!

4. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

27 aug 2010
    1.044
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wat zuur zeg!! Ja, misschien moet je voor je eigen verwerking toch nog 's een gesprek aangaan met het ziekenhuis in NL. Of een brief schrijven.

persoonlijk vind ik dat we soms te hoge verwachtingen hebben van artsen; ik denk dat we soms moeten accepteren dat de medische wereld ook niet alles weet en fouten maakt. Maar dat neemt niet weg dat het heel pijnlijk is om er achter te komen dat het nu oppeens wel lukt zwanger te worden na zoveel teleurstelling; vooral omdat je als patient in een soort ''afhankelijke'' positie zit. Ik zou me net zo boos voelen als jij!!

Is het trouwens zeker dat je huidige zw.schap door DHEA komt? Of is dit ook een ''gelukskwestie'' zoals je eerder zei ''pech'' te hebben gehad?? Is je AMH in NL dan nooit bepaald? En hebben ze in NL nog niet gehoord over DHEA of zijn er gewoon strengere richtlijnen in NL waarom ze dit nog niet toepassen??

gefeliciteerd in ieder geval!

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Van harte gefeliciteerd! Ik hoop dat jullie wondertje straks het verdriet een beetje kan verzachten van alles wat je hebt moet doorstaan.

6. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Super gefeliciteerd meid :D
    Herken je gevoel wel een beetje..
    Maar geniet van dit wonder meis.

7. Jolanda1971

Jolanda1971 Actief lid

20 jul 2012
    458
    0
    16
    Vrouw
    Adminstratie
    Zuiden van NL
    @tlc81,
    het is alsof jouw verhaal mijn verhaal is.
    wij hebben ook al tal van mislukte icsi's achter de rug en iedere keer wel weer een ander excuus / smoes van het behandeld ziekenhuis.
    Na demotivatie en geen geloof meer in ons ziekenhuis zijn we ook op intake geweest in dusseldorf en daar waren ze echt perplex, waarom dit niet, waarom dat niet was onderzocht. tja, dan denk je...ja, waarom ook niet eigenlijk ? maar je gaat ervan uit dat mensen op een fertiliteits poli weten wat er speelt, wat mogelijk is en wat er dan te doen moet zijn en daar leg je dan toch volledig je vertrouwen bij neer, want zij weten het wel. Maar blijkbaar is dit toch iets wat land afhankelijk is (zelfs ziekenhuis afhankelijk). Ik begrijp ook dat ze lang niet alles kunnen weten wat er speelt, omdat het gewoon erg complex is, maar het is en blijft voor 1 van ons toch een zure appel, iedere keer weer.
    Wat ik heb begrepen van AMH, is dat ze dat (bijna) nooit standaard testen (tenminste in belgie niet en zover ik dacht, in NL ook niet), omdat er wetenschappelijk geen bewijs voor is dat deze waarde iets zegt (alleen op eigen verzoek bij je huisarts, willen ze het nog wel eens testen, maar pas tegen die tijd weet je ook wat AMH is en wat het met je doet. Een laag AMH wilt trouwens niet automatisch zeggen dat je eicellen op beginnen te raken en/of in de vervroegde overgang zit). Aan 1 kant vindt ik, dat die info wel beschikbaar moet zijn en aan lotgenoten als ons, toch erover informeert, zodat we zelf een keuze kunnen maken. Aan de andere kant, hebben ze al zo veel te doen, met steeds meer toename in patienten, dus hoe realistisch is het om ALLES te kunnen verlangen ? het blijft moeilijk, omdat jij met je partner uiteindelijk wel iedere maand opnieuw er voor moet vechten/huilen/verwerken, opnieuw opstaan en er weer voor gaan....zucht..
    Ondanks dat er geen bewijs voor is, geloof ik wel in het heil van DHEA en ben dus nu ook bezig met DHEA te nemen (50mg) met Vit. D (2000ie) en ga nog visolie/Omega 3 erbij nemen. En spontaan zwanger ervan worden ? ja, dat zijn de "bijwerkingen" die mogelijk kunnen plaatsvinden. Is het dan toeval of gewoon geluk ?...tja, we zullen het (denk ik) nooit weten, maar wat maakt het uit ? als die kans er is, dan zou ik hem toch nemen ? maar goed, ook dit is iets dat ieder voor zichzelf moet bepalen.
    Nou, het is toch een heel verhaal geworden, denk dat het mij ook meer bezig hield, als dat ik dacht...hahahahaha
    Mijn AMH is nog lager als die van jou ; 0.24, maar ik geef de hoop niet op. Het resultaat van jullie is nu het bewijs ! ik hoop dat ik jouw voorbeeld mag volgen en dat ik ook kan zeggen...DHEA is ook mijn ding geweest !! Van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschap en probeer toch te genieten !!!!
    Heel veel suc6 met je "beetje verdriet" maar ook bovenal heel veel suc6 en veel plezier met je zwangerschap !
    Liefs,
    Jolanda

8. linbabylin

linbabylin Bekend lid

28 aug 2010
    807
    0
    16
    friesland
    Ja kan me ergens goed voorstellen hoe dat moet zijn, zoveel verdriet en dan erachter komen dat het misschien niet zo had gehoeven.

In ieder geval gefeliciteerd met je zwangerschap en ik hoop dat alles goed verloopt!

9. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    ik heb ook bij de icsi alleen maar zeer slechte embryo's gehad.. mag/kan je zomaar zelf DHEA gaan slikken..? kan het kwaad?

10. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Tlc, wat een verhaal... Ik snap je dubbele gevoelens zeker wel. Maar wat een wonder!!!! Proficiat meid... ik hoop dat je geluk zeer snel je verdriet kan verdringen. Je hebt het zo verdiend!

Ik was gisteren in DD bij Dr Scholtes. Had jij hem toevallig net laten weten van jullie wonder? Ik moet ook DHEA slikken en hij vertelde over een vrouw die na veel pogingen aan de dhea is gegaan vanwege de matige embryo's en die nu spontaan zwanger is. Hij vond het geweldig!

Ik heb al een hele tijd DHEA geslikt, maar ben bang dat ik geen goede heb gebruikt. Mag ik vragen welke jij hebt gebruikt?

Darkangel: Je kan je dhea waarde laten prikken als je dat fijn vindt. Dan weet je of het een meerwaarde kan hebben. Je kan het via internet bestellen, maar ook via de apotheek krijgen (veel duurder, maar dan heb je wel goede). Vanuit Gent adviseerde ze 75 mg, maar volgens DD is dat te hoog en is 50 mg voldoende.

11. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    oke, ik zal t eens voorleggen in t ziekenhuis... kijken wat ze ervan vinden..

12. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Ik weet niet of je in Nederland onder behandeling bent, maar hier zijn ze nog niet aan de dhea... Dus ben erg benieuwd wat ze zeggen. Ik zou dan eerder je waarden laten prikken en zelf gaan gebruiken...

13. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.417
    1
    0
    NULL
    Den Haag
    Hey,

Jeetje wat een toestand. Ik moet ook zeggen dat mijn eerste zkh nergens bloedonderzoek naar heeft gedaan, en dat mijn 2e zkh daar wel mee is begonnen. Voor ons een gevoel van opnieuw beginnen, achteraf heel erg goed. Dit 2e zkh heeft bij mij ook mijn amh geprikt.
    Bij mij kwam eruit dat mijn progesteron niet zo snel stijgt. Wel voldoende, maar in de eerste 5dagen loop ik wat achter op de curve, daarna maakt mijn lichaam dat weer goed.

Gr.

14. tlc81

tlc81 Bekend lid

22 jan 2012
    684
    127
    43
    Lieve dames, heel erg bedankt voor jullie reacties! Doet me goed om te lezen dat ik niet overdreven reageer. Het zit me nog steeds wel een beetje dwars. We hebben besloten dat we contact gaan opnemen met het Nederlandse ziekenhuis en laten weten wat ons heeft geholpen. Niet alleen voor mezelf, maar hopelijk hebben andere vrouwen er dan ook nog wat aan.

@ Kiekske: ja! Ik heb gisteren dr S. laten weten dat ik zwanger ben. Wat grappig dat hij er met jou dan over begon. Hij riep ook blij terug over de telefoon: dan bent u nummer 8! (die spontaan zwanger is geworden na DHEA gebruik).
    Ik heb DHEA van Puritan's Pride gebruikt. Zonder toevoegingen.

@ Dark Angel: ik ben er wel op eigen initiatief mee begonnen, nadat ik op de site van Dusseldorf erover had gelezen. Het heeft 6 tot 8 weken de tijd nodig voordat het optimaal werkt. Ik vond het zonde om er pas mee te starten als ik voor een intake was geweest, want dat zou betekenen dat een evt behandeling ook pas 8 weken later zou kunnen starten. Ik ben begonnen met 50 mg per dag, maar na 5 weken kreeg ik een ontzettende vette huid met pukkels en haaruitval. Toen ben ik teruggegaan naar 25 mg. Voor mij bleek het net het juiste zetje voor mijn eicellen. In Nederland geloven ze er niet in en is het niet eens te koop! Het is in principe een lichaamseigen stof die zo rond je 30e af begint te nemen. Achteraf denk ik dat het bij mij dus al eerder aan het zakken was, aangezien mijn AMH dus ook te laag is. Als je nog een IVF voor de boeg hebt en telkens matige embryo's zonder cryo's, dan is het zeker het proberen waard....

@ Jolanda: jij hebt ook een heel verhaal zeg. Ik hoop dat je meer geluk hebt de volgende poging!

15. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

16. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    ik heb t ziekenhuis gemaild hoe hun denken over DHEA dus ben benieuwd..

17. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    ja ik wil ook wel graag weten welke de goede is..

18. tlc81

tlc81 Bekend lid

22 jan 2012
    684
    127
    43
    Kiekske: die eerste link is de juiste. Daar heb ik het ook besteld. Exact hetzelfde potje. Had 2 potjes besteld, maar was een beetje overenthousiast denk ik. Er zitten namelijk 250 tabletten per pot in, hihi.

19. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Hihi, dan ga ik die natuurlijk ook bestellen! Had nu de natrol, maar stap toch over op deze dan! Helaas werken wij met TESE materiaal, dus ICSI is noodzakelijk, maar met mijn AMH (0,50) kan ik wel een boost gebruiken voor mijn eicelletjes...

Thanks meid! En nu genieten jij!!!!!!!!!!!! :D

20. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    ik ga ze ook bestellen! vind alleen de verzendkosten erg duur.. maar goed..

*edit* je kan alleen met een creditcard betalen...:(.

Deel Deze Pagina