Zoals de titel al zegt: voor welke melk kies je als je rustig aan over gaat stappen naar gewone melk in plaats van kunstvoeding? En zit er een maximale hoeveelheid aan gewone melk in plaats van kunstvoeding? Ben gewoon even nieuwsgierig naar meningen/ervaringen/adviezen
Je kindje is niet op dieet. Integendeel: het heeft vetten nodig om te groeien. Volle melk dus, of eventueel halfvolle. Hoeveelheid is zoals alles: met mate.
Het liefst geen van deze, het mensenlichaam is niet gemaakt om koemelk te drinken dus het is beter om te gaan voor andere soorten melk. Welke precies heb ik geen ervaring mee want onze dochter krijgt nog een hele poos bv en daarna gewoon helemaal geen melk. Maar er zijn volgens mij wel mensen op dit forum die daar verstand van hebben.
Volle melk of halfvolle melk. Je kind nooit magere melk geven, tenzij op aanraden van een arts. Qua hoeveelheid zegt de ene maximum 30 cl en de andere zegt maximaal 50 cl. Met 2 grote glazen (of papflessen) als "max" per dag zit je dus safe.
Halfvol of vol inderdaad.. Ons CB zei "halfvolle melk voor volle kindjes, volle melk voor halfvolle kindjes".. Nou was de oudste een dikkertje, dus wij hebben voor halfvol gekozen. advieshoeveelheid zuivel was 300cc, max van 500cc. Omdat zuivel behoorlijk vult en er veel eiwitten in zitten die lastig af te breken zijn door de nieren.
Ik geef volle melk. In t groeiboekje staat bij mij halfvolle en magere melk, net als dat ze magere yoghurt adviseren.,, Ik geef vaak halfvolle of volle toetjes.
Volle, kindjes hebben goede vetten nodig, daar krijgen ze echt geen overgewicht van. Sara ik hoop dat je dochter niet gaat weigeren dan, was hier wel het geval.
Maakt toch niet zoveel uit als haar kindje weigert? Mijn dl drinkt ook geen koemelk. Ze eet wel eens kaas, roomboter op haar brood en zo nu en dan beetje kwark of Griekse yoghurt.
volle melk en melk bevat een ongelofelijke stamp positieve eigenschappen dus dat kan je gewoon prima geven (1 jaar max 300 ml zuivel)
Dat zeg ik, dat weet ik niet want daar heb ik geen ervaring mee omdat onze dochter gewoon borstvoeding krijgt. Maar ik heb het vaker gehoord hier op het forum dus ik weet dat er mensen zijn die er wel ervaring mee hebben. Ik weet uit mijn hoofd alleen niet wie. Oh en als antwoord op een opmerking hierboven. Als ze de borst gaat weigeren dan gaan we ervan uit dat ze dat doet omdat ze zichzelf gespeend heeft. En een gespeend kind heeft geen melk meer nodig. Er is geen enkele diersoort die na het spenen nog melk drinkt en zeker niet melk van een ander dier.
Huh? Ja sorry hoor... Hier gaan echt jerrycans melk doordeweeks erdoorheen. Wat is er slecht aan dan?
Het is gewoon niet nodig naar mijn idee. Er zijn ook aanwijzingen dat het slecht is vanwege andere eiwitten en hormonen in koemelk die niet geschikt zijn voor het menselijk lichaam. Maar het is voor mij voornamelijk een principe kwestie. Er is geen enkel dier dat na het spenen nog bij zijn moeder drinkt en zeker geen dier dat dan melk van een ander dier drinkt dus waarom doen wij mensen dat dan wel? Dat klopt gewoon niet en gaat op alle punten in tegen het gevoel wat goed is voor onze dochter en er zijn veel stukken te vinden die dat bevestigen.
Oke, maar sorry hoor..als je niet weet welke dan, kan je zo een reactie beter niet plaatsen ook, dan weet je er blijkbaar niet veel genoeg over om er over te kunnen spreken en wat voegt het nou toe dan? Om nou te zeggen dat het mensen lichaam niet gemaakt is om koemelk te drinken vind ik best wel wat.
In je tweede alinea sla je wel de plank mis. Een kind van een half jaar dat door omstandigheden de borst weigert, heeft zeker nog melk nodig. Een kind van 9 maanden ook en een kind van 12 maanden ook. Zij het steeds minder, en kwark, yoghurt en kaas volstaan ook (de laatste in mindere mate vanwege het zout). Een kind heeft NA de uiterlijke speenleeftijd geen melk meer nodig en die ligt tussen de 4 en 7 jaar. Maar afbouwen heeft niks te maken met borstweigeren.
Dat laatste is toch ook zo? Of denk jij dat het menselijk lichaam wel is gemaakt om koemelk te drinken? We zijn mensen, we zijn geen koeien. We zijn gemaakt om mensenmelk te drinken tot het moment dat we daar genoeg van hebben en niet om vervolgens over te gaan op het drinken van koemelk. Dat is melk voor een totaal ander wezen en het lijkt me zinvol om dat eens uit te pluizen voordat je het aan je kind geeft. Ik vind het altijd zo bizar dat mensen alles maar gezond willen en tijdens de zwangerschap opletten met wat ze eten en niet roken en hun baby alleen maar verantwoorde tussendoortjes geven maar over melk willen ze niets horen. Als een kind de borst weigert voor die leeftijd dan is dat niet omdat het kind zichzelf gespeend heeft maar om andere redenen. Die fase hebben wij ook gehad met 8 maanden en daar zijn we weer doorheen gekomen. Onze dochter is inmiddels 13 maanden en na 1 jaar is het mogelijk dat een kind zich speent en het gemiddelde ligt op 4,2 jaar. Voorlopig drinkt ze nog gewoon en we gaan niet actief afbouwen. Zij beslist wanneer het klaar is en dan drinkt ze gewoon geen melk meer. Geen enkele soort melk.
Misschien is dat zo, maar ik heb dat nooit uitgezocht en daarom kan ik daar niets over zeggen..en jij blijkbaar ook niet, dus ik vindt inderdaad dat je zoiets niet kan zeggen. En sorry, ik vind het gewoon niet logisch want ik koemelk zitten ook gezonde voedingsstoffen. En ja die kunnen we ook ergens anders uit halen, maar dat is ondertussen wel met alles zo toch?
Voor een kind van 13 maanden is het heel moeilijk om aan de benodigde stoffen die in moedermelk zitten te komen. Of het moet eten als een dijker en daarbij heel veel groene groente en vlees. Je kan een kind van een jaar ook zeewier, kiemen, noten, pitten en zaden voorzetten... Gewoon een bakje koeienkwark daar is niks mis mee. Of het natuurlijk is, is een moeilijke vraag. Je kan je beter afvragen of het gezonder is om wel of niet te geven. Een kind van 4,2 jaar dat is een heel ander verhaal.
Vandaar dat ik dat weigeren aanhaalde. Dan zal ze toch nog iets nodig hebben op deze leeftijd. Maar goed, ontopic is beter denk ik.