Zonder speen heel vroeg wakker

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Feestmuts, 12 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

9 mei 2011
    843
    75
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Hoi dames,

1,5 week geleden zijn we gestopt met de speen.
    Nog met wisselend succes :)
    Het middagslaapje loopt nog niet zo lekker, ze heeft soms moeite met in slaap vallen en ze slaapt korter dan eerst.
    's Avonds valt ze meestal wel goed in slaap. Alleen sinds we gestopt zijn met de speen is ze gemiddeld om 5.30 wakker waar dat eerst 7.30-8.00 uur was.
    Is dit een fase en gaat ze straks weer langer slapen? Of zijn we gewoon te vroeg gestopt met de speen?
    Ik hoor graag jullie ervaringen!

2. Sempje

Sempje Niet meer actief

Ik lees mee! Moet namelijk ook een keer beginnen met de speen afbouwen, maar zie er tegenop!

3. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Je kan ook proberen iets langzamer af te bouwen.
    Bijv eerst de middagslaapjes. En daarna inslapen zonder speen maar 's-avonds (als jij naar bed gaat) een speen in haar bedje leggen.
    Misschien dat zoiets beter werkt voor jullie.

(Ik weet het niet hoor, wil met 1 jaar de speen overdag gaan afbouwen, dus heb nog geen ervaring ;))

4. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Waarom wil je de speen nu afbouwen? Als ze er slechter van slaapt, zou ik nog even wachten. Tandartsen adviseren rond de 2,5 jaar de speen weg te doen.

5. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wat is uberhaupt een goede leeftijd om de speen af te bouwen? Die van ons (14 maanden) gebruikt hem alleen met slapen verder krijgt ie nooit een speen. Hij associeert het ding ook met slapen. Als ik hem in de auto zet zonder speen blijft ie wakker, maar in de auto met speen valt ie in slaap (super handig :D).
    Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo erg dat ie lekker een speentje wil bij het slapen gaan, maar snap ook wel dat het misschien niet goed is voor tandjes of zo.
    Het voorstel van Saartje lijkt me goed, om het iets langzamer te doen. Ik merk al dat als ik per ongeluk het speentje vergeet mee te geven aan de gastouder dat ie overdag prima zonder slaapt (wel inderdaad wat korter...).
    Die van ons is in ieder geval nog erg gelukkig met zijn speentje dus wij laten het nog even zo.

6. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

9 mei 2011
    843
    75
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Ik wilde de speen graag weglaten omdat we er 's nachts nog wel eens voor uit moeten. Ik ben nu zwanger van de 2de en wilde hem graag weglaten voor de 2de er is. Ze gaat straks ook over op een eenpersoonsbed. Ik dacht dat ze dan misschien de speen ook vaker kwijt kan raken.
    Maar ja, zo vroeg wakker is ook niet alles ;)

Ik dacht, misschien de speen alleen 's ochtends geven als ze om 5.30 wakker is? Maar ja, dat wordt misschien wel erg verwarrend.
    Ik vind het aan de ene kant ook weer jammer om de speen terug te geven omdat ik het idee heb dat die 1,5 week dan voor niks is geweest..

Ze krijgt de speen trouwens alleen in bed.

7. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hier met 9 maand gestopt. Met de zelfde reden als jou. Niet steeds voor de speen eruit willen. Ik had mijn slaap hard nodig. Daarbij was het niet meer nodig voor de zuigbehoefde
    Hier was het met twee weken weer gewoon. Dus ik zeg gewoon even volhouden. En je kindje moet op een andere leren om getroost dan met de speen. Hier werkte het om altijd het zelfde liedje te zingen. Als het liedje uit was ging hij weer slapen

8. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dat kan ik goed begrijpen, dat is slopend! We hebben dat wel een tijdje gehad, maar over het algemeen gebruikt ie hem volgens mij alleen voor het inslapen, daarna verliest hij hem. Hij kan hem tegenwoordig zelf goed terugvinden. We hebben hem met zo'n klipje aan zijn slaapzak vast. Enige waarvoor we er nu wel eens uit moeten is als het speentje ergens in zijn nek beland, dan begint ie te huilen omdat het niet lekker ligt.

Misschien moet je inderdaad nog even doorzetten??? Als je inderdaad al 1,5 week bezig bent is het wel zonde misschien.

Succes!

9. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

9 mei 2011
    843
    75
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Bedankt voor je reactie :)
    Vindt het zo lastig nu.. Zit er zelf gewoon niet zo lekker in mijn vel van haha. Zo sneu dat ze iedere ochtend zo vroeg wakker is, heel het ritme is meteen anders.

Hoop eigenlijk op ervaringen dat het na een week of 2 weer beter ging met slapen :p

10. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Misschien iets aan de speen hangen, een doekje ofzo? Dan raken ze niet kwijt.

11. Feestmuts

Feestmuts Bekend lid

9 mei 2011
    843
    75
    28
    Vrouw
    Den Bosch
    Vanavond toch de speen maar teruggeven en er een doekje aangehangen. We proberen het op een later moment nog wel een keer. Dan gaat het misschien wel goed qua slapen.
    Bedankt voor jullie reacties meiden!

12. Yanna

Yanna Actief lid

7 aug 2013
    295
    6
    18
    Wij zijn ook een week terug begonnen met de speen niet meer aan te bieden als hij naar bed gaat. Het was even doorbijten maar nu gaat het beter zonder speen. Alleen: 5.00/5.30 uur klaarwakker en niet meer willen slapen! Pff wat is dat vroeg :(
    Maar wat er extra mee te maken heeft is natuurlijk het tijdsverschil. 2,5 weken terug was 5.00 uur 6.00 uur. En dan klop het wel. Want mijn zoon was altijd rond 6.30 uur wakker!
    Ik ben blij dat ik doorgezet heb, hij beet telkens zijn spenen kapot en was ongeveer €5,00 per week kwijt aan nieuwe spenen.

13. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als het niet hoognodig is om te stoppen dan zou ik het nu nog niet forceren.

Ik vind een speenn voor in bedje. Kinderen van 2 of 3 jaar die de hele dag een speen dragen vind ik persoonlijk geen gezicht. Kan me wel heel goed voorstellen dat je kindje dat wil, mijn zoonntje lurkt het liefst de hele dag aan zijn speen als hij mocht kiezen :)

14. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Volgens de tandarts is het echt geen probleem als je kindje tot 4 jaar op een speen sabbelt. Dan moet hij echt weg. Hier heeft zoontje alleen in bed een speen. Deze mag hij van mij voorlopig nog wel houden. Overdag buiten het bed om heeft hij nooit zijn speen of hij moet echt ziek zijn. Rond de 3 a 4 jaar kan je het ook veel beter uitleggen en zeggen dat speentjes voor kleine baby's zijn en je kindje hem niet meer nodig heeft. Dan snappen ze dat ook beter. Dan zal het nog wel even wennen zijn maar beter dan nu ze het nog niet snappen waarom.

15. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Wij zijn vlak voor zijn tweede verjaardag gestopt. En het is ff doorbijten geweest. Maar nu gaat het hartstikke goed. Ben blij dat we er mee zijn gestopt. Zijn ook cold turkey gestopt. Hebben gezegd dat we de speen op vakantie zijn vergeten :)

Deel Deze Pagina