he meiden, vandaag lag er een uitnodiging in de brievenbus voor een kinderfeestje. toen ik zei van wie het was was ze heel duidelijk: ik ga niet!!!! ook toen ik vertelde dat ze in een prinsessenjurk mocht en leuke dingen ging doen bleef ze bij het antwoord nee. hoe doen jullie dat als je kind niet heen wil? het is haar eerste feestje waar ze heen zou gaan (op dat van haar neefje na). niet laten gaan en dan aan de ouders vertellen dat ze niet wil? of gewoon proberen?
Als ze echt niet wil om dat kind, niet laten gaan. Mijn jongste wilde een tijd terug ook echt niet naar het feestje van een jongetje (en ik snap wel waarom), ze is dus niet geweest. Maarre, jouw dochter is toch allang een kleuter?
Gaat dit nu over je oudste van bijna 5 of over je jongste? Ik zou eens proberen door te vragen waarom ze precies niet wil. En als ze uiteindelijk echt niet wil, dan niet tegen haar wil laten gaan. Twijfelt ze echter, dan aangeven dat je haar op komt halen als ze het echt niet leuk vindt. En dit dan ook aan de ouders van de jarige doorgeven.
Je jongste is even oud als mijn jongste, die kan dat soort dingen niet beslissen (of begrijpen). Dus neem aan dat het over de oudste gaat, als ze echt niet wil houdt het op denk ik.
Zegt ze ook waarom ze niet wil? Hier wilde de jongste vaak niet omdat ze het te spannend vond. Met mij samen wilde ze dan bv. wel. Dat hebben we een keer gedaan. Tweede feestje was na schooltijd, toen ben ik gewoon niet naar school gekomen, om het niet lastiger te maken (toen wilde ze wel, was toen vooral het afscheid wat lastig was, zeg maar). Als ze echt niet wil, zou ik haar niet dwingen.
hahaha oh wat dom. ja ze is kleuter. oeps maar het gaat over de oudste inderdaad. ze heeft niet echt een reden dat ze niet wil, ze wil gewoon niet. moet ik dan die ouders bellen dat ze niet wil? (ik denk idd vanwege het meisje maar weet het niet zeker) of zeggen dat ze het te spannend vind. vind het ook zo sneu om dat eerste te zeggen
Dan zeg je dat ze niet wil, maar dat je niet weet waarom niet? Als het een kindje van school is zou ik die ouders gewoon morgen aanspreken en anders even appen (of bellen als je dat prettiger vindt, maar appen is hier ook heel normaal). Maar ik zou het eerst morgen nog eens met je dochter bespreken. Kijken of je kunt achterhalen wat de preciezereden is. Het kind waar het feestje van is, kun je niet wijzigen, dus als dat de reden is, dan houdt het op, maar als het bv. is omdat ze het (te) spannend vindt, dan kun je daar wellicht wel wat aan doen.
Als mijn kinderen ergens echt niet heen willen hoeven ze niet. Maar er is wel altijd echt een reden, dus ik zou uitleggen dat ik wel eerst moet weten waarom ze niet wil.
Toen mijn zoon op die leeftijd een feestje gaf waren er nog verschillende kinderen die niet goed durfden. Daarvan zijn de moeders een poosje erbij gebleven. 1 moeder is de hele tijd gebleven, de anderen zijn na een poosje weggegaan. Misschien wil ze wel als je er (een poosje) bij blijft? Maar hier hoeft hij niet als hij niet wil, maar wil ik er wel een reden bij horen, dan weet je ook waar je het met elkaar over kunt hebben als je het nog eens met haar wil bespreken.
Ik heb die moeder toen gewoon geappt dat mijn dochter niet naar het feestje van J kwam. Verder niets, dus niet erbij dat ze niet wilde om haar zoontje . Maar heb die moeder nog nooit gezien dus dan is het al makkelijker
Eerst proberen te achterhalen waarom ze beslist niet wil, pas dan kan je beslissen of je haar afmeldt of dat je een alternatieve oplossing bedenkt. Afgelopen april heb ik de hele klas uitgenodigd voor mijn oudste (werd 8) en van de 12 kindjes was er één meisje wat direct zei (via haar moeder) "nee, ik wil niet". Ja dan kan je ze niet dwingen, vind ik.
ja dat wel. 2x bij een vriendje thuis en verder met de buurmeisjes en buurjongen. meisjes uit de klas vaak wel hier maar verder nog nooit weggeweest. misschien dat ze het dan toch spannend vind
Ik denk dat het dan toch te spannend is. Je kan die moeder vragen of je er (even) bij mag blijven. Mijn dochter haar beste vriendinnetje wilt ook nergens zonder mama. Ze was laatst hier een uur zonder mama op het feestje van mijn dochter, toen moest mama terug komen. Geen enkele ouder maakt een probleem ervan dat die moeder erbij blijft. En ik denk dat redelijk veel kleuter moeders dat niet erg vinden. Ze zijn tenslotte nog best klein!
Ik zou ook achterhalen waarom ze niet wil. Als ze het kindje niet leuk vind zou ik ook afzeggen, maar als ze het spannend vind is er vast wel wat te regelen dat je er (even) bij mag zijn. Zou hier bijvoorbeeld gewoon gekund hebben.
Misschien ook even uitleggen dat weigeren niet zo leuk is voor dat meisje, dat die daar vast verdrietig van wordt als niemand durft te komen op haar feestje. Misschien kan haar dat over de drempel helpen (of meer duidelijk maken).
ik heb vanmiddag nog eens met haar gepraat en verteld dat haar 2 vriendinnetjes ook gaan. toen wou ze ineens wel naar het feestje toe. nu hopen dat als het puntje bij paaltje komt ze ook daadwerkelijk mee gaat haha
Ik zou wel eerst de reden willen achterhalen. Mijn zoontje mocht op een feestje komen bij een meisje waar hij al heel lang niet meer mee had gespeeld. Hij wou toen echt niet ,omdat hij dat kindje niet meer als een vriendje zag en je gaat alleen naar feestjes van echte vrienden. Dat vond ik wel een goede reden, ik ga ook niet naar verjaardagen van vage kenissen. Alleen heb ik dat ook zo aan de moeder van het kindje verteld en die was niet blij. Volgende keer ga ik het niet uitleggen maar zeg ik gewoon "hij komt niet"
Zoals ji het zegt klinkt het ook wel erg zwaar hoor; de meeste kinderen hebben op die leeftijd echt niet genoeg 'echte vrienden' om een feestje mee te vullen Ik zou ook beledigd zijn. Maar wij gaan ook naar feestjes van kennissen, of collega's, altijd gezellig.
Ik heb het iets minder zwaar verwoord, dat ze niet meer samen speelden omdat ze geen klik meer hadden. Dat is wat een 6-jarige bedoelt met een echte vriend denk ik... Iemand met wie het klikt. Ik ga alleen naar feestjes van mensen met wie ik een klik heb