Wanneer breng je de werkgever op de hoogte?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Ladie, 15 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Travel

Travel Lid

6 mei 2015
    20
    0
    0
    Friesland
    Ik zit nu op 9 weken en ik denk dat ik het met 12/13 weken ga vertellen. Ik ga straks eerst op vakantie en daarna zit ik dus op 12+4.
    Ik ben denk ik de laatste waarvan ze het zullen verwachten.

2. joos1

joos1 Bekend lid

29 dec 2006
    509
    0
    16
    Ik ga het maandag vertellen.
    Heb gisteren een goede termijnecho gehad en de VK zei dat het geen verschil maakte met of ik het na 12 weken of nu zou vertellen (het 12 weken verhaaltje is ook wat gedateerd zei ze).

Ik doe het voornamelijk omdat ik veel vrij zal moeten nemen de komende weken (bloed prikken, combinatie-test etc) en ik het zat ben om steeds een verhaaltje te verzinnen :).

3. ennasus

ennasus Actief lid

16 mei 2015
    160
    87
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb het ook nog niet verteld, heb net een nieuwe baan.. Maar ga het vertellen na m'n eerste echo, dan weet ik ook dat alles goed zit. Dus nog even 2,5 week wachten...

Vind het wel heel lastig trouwens om niets te zeggen, voelt toch een beetje alsof je iets aan het verbergen bent. Je kunt ook niets delen dan. Dus kijk er zeker naar uit dat het gewoon in the open is straks :D

4. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik vertel het na een goede termijn echo, dan ben ik rond de 13 weken.

5. Hannah1989

Hannah1989 Fanatiek lid

11 jan 2014
    1.269
    16
    38
    Hier ook bijna gelijk verteld aan de leidinggevende..
    Ik doe best zwaar werk dus wilde geen risico lopen.
    De rest van me collega's rond 10 weken maar iedereen had al een groot vermoede omdat ik steeds zo misselijk was en naar de wc moest rennen Hihi

6. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik vond dat ik het best vroeg vertelde, maar lees hier aantal voor de 10e week al. Ik heb in week 11 aan mn leidinggevende verteld en week erna aan mn collega's.
    Ik wilde het eerst nog wat geheim houden maar er moest onmiddellijk vervanging voor mij gezocht worden omdat we in een groot project zaten. Helaas ging dat allemaal niet zo vlot en heb ik mijn vervanger niet eens ontmoet voor ik met verlof ging. Achteraf baal ik ervan dat ik zo vroeg iedereen op de hoogte had gebracht. Ook omdat er totaal geen interesse was in m'n zwangerschap. Doe ik de volgende keer dus niet weer.

7. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.154
    3.034
    113
    Nederland
    Mijn leidinggevende wist al dag ik zwanger was voordat ik het überhaupt zelf wist.:D heb hem paar dagen na positieve test ingelicht en toen zei hij; ja dat dacht ik al aan je gedrag te merken. Ik zou het vertellen wanneer jij het een goed moment vind. Dat kan nu zijn of pas na de eerste echo bijv:)

8. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier heb ik het verteld zodra ik de positieve test had. Ik moest direct overgeplaatst worden naar een andere groep ivm fysieke agressie van een client. Dus tja, direct moeten vertellen dus. Heb er nog wel aan gedacht om enkel leidinggevende in te seinen en andere collega's later maar omdat ik naar een andere groep moest hadden ze dat binnen 1 dag in de gaten gehad :D

9. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb het vandaag verteld, ben 4 weken :)
    Bij mijn miskraam vond ik het zo vervelend dat ik best veel mensen moest vertellen dat het mis was gegaan terwijl ze niet eens wisten dat ik zwanger was (denk aan werk en familie). Ik wil ook juist dit goede nieuws delen dus heb ik het aan een aantal collega's en mijn baas verteld. Hij wist het met mijn zoontje ook al bij 5 weken en toen was ik nog niet eens aangenomen!

10. Esje87v

Esje87v Actief lid

21 jun 2014
    392
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb gister ochtend een goede termijn echo gehad, en heb het daarna gelijk verteld op mijn werk. Ben nu bijna 11 weken.
    Iedereen reageerde super blij, en hoewel het allemaal even afwachten is wat ze gaan doen (ik heb een uitzendcontract tot september, waarna ze me normaal gesproken zelf in dienst zouden nemen) ben ik er wel positief over! Ik krijg alleen maar signalen dat ze het allemaal geen probleem vinden.

11. Julias

Julias Fanatiek lid

20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Ik heb donderdag mijn eerste echo met 8 a 9 weken en ook die dag een functioneringsgesprek met zo'n lekkere vraag die je voor de tijd moet beantwoorden over levensbepalende situaties of zo. Ik wilde toch graag eerst de aankomende grootouders inlichten en de mensen die het dichtst om me heen staan. Half juli heb ik als het goed is vakantie en dan wil ik iedereen in gaan lichten en als ik terug kom pas mijn werk. Dan ben ik vermoedelijk 14 weken zwanger. Ik zie geen reden (behalve mijn groeiende buik) om werk dit eerst te melden. Ik ben bang dat ze me minder zullen inzetten als invaller, dus ik hoop echt dat ik donderdag niet voor het blok word gezet met die vraag!

12. Naturel

Naturel Fanatiek lid

5 sep 2013
    1.544
    267
    83
    Noord-Holland
    Ik ben van plan om het te vertellen na mijn eerste echo. Ik ben dan 7 a 8 weken. Wanneer mijn baas het weet vertel ik het ook aan collega's tijdens mijn werk. Ook gaan we als we het hartje hebben gehoord het iedereen in onze omgeving vertellen. Dan hoeft het van ons geen geheim meer te zijn. Met 4,5 weken hebben we het familie verteld. Dit omdat we in de mmm zaten en zij hiervan op de hoogte waren.

13. Kattekit

Kattekit Bekend lid

10 okt 2011
    532
    0
    0
    Lastig is dit...ik ben van plan het wel eerder te vertellen dan voorgaande keer. Ik ben nu 7 weken, volgende week eerste echo. Maar ik ben misselijk en beroerd (net als vorige zwangerschap). Vorige zwangerschap heb ik me echt door die twee maanden heen moeten worstelen. Niemand had het gemerkt, maar bij vieze klusjes / spugende mensen (werk in de zorg) deed ik praktisch mee. Ben niet van plan om dat nog een keer te doen. Ik werk nog steeds hard...maar soms moet ik heel even iets eten / drinken on overeind te blijven of om ergere misselijkheid te voorkomen. Dit gaf laatst ook al scheve gezichten. Kortom...als de eerste echo goed is ga ik t vertellen. Scheelt iig rare situaties bij de rontgen enz.

14. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik heb het verteld na de termijnecho bleek 8+5 te zijn 2 weken minder ver dan gedacht maar had me er zo op zitten verheugen om t te vertellen dat ik de dag vd echo broer en zussen en opa en oma heb verteld, ouders wistenn het al, de dag na echo op werk verteld eerst baas en toen alle collega's gemaild zodat iedereen t tegelijk wist en als we daarna vrienden zagen gewoon verteld

15. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Mijn contract moet voor 1 aug weer verlengd worden. Ik vertel het sowieso niet voor die tijd. Ook omdat ik veel miskramen heb gehad. Dat weet mijn baas trouwens wel, ik moest er veel voor vrij nemen om naar het zkh te gaan. En bij de laatste miskraam kreeg ik een bos bloemen thuis gestuurd. Maar wil nu nog niks zeggen, vertel het sowieso nog aan niemand. Ik denk pas bij 11-12 weken.

16. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

24 okt 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik twijfel nog een beetje. Ik heb niets te vrezen qua contract, maar ik denk niet dat ik het buiksgewijs tot 12 weken kan uitzingen. Dit is mijn tweede en ik heb nu al een klein buikje.

Vandaag heb ik een goede eerste echo gehad, dus straks ga ik het mijn ouders vertellen en misschien na de volgende afspraak met de VK (rond de 10 weken) dan het werk. Dan ga ik geboortekoekjes uitdelen.

17. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik al met 5 weken, heb nl tijdens de ivf behandeling vrije dagen gekregen van de werkgever en dan is de vraag hoe het afgelopen is niet zo raar :D.

Mocht het ons nog eens gegeven zijn fantaseer ik er echt over om een week of 12 niets te delen behalve met mijn lieve man.

18. wappelke

wappelke Actief lid

10 jul 2015
    274
    51
    28
    Vrouw
    ik heb het verteld met 6 weken. Bij mijn werk waren ze er heel open over dat ze eigenlijk wel verwachte dat ik over niet al te lange tijd kindjes zou willen en toen heb ik ook eerlijk aangegeven dat we het inderdaad binnenkort wilde gaan proberen. Ik wist dat er binnenkort een contract verlenging aan zat te komen en ik wilde de baas niet voorliegen dus heb het gewoon gezegd en het risico genomen. Een aantal weken later mocht ik mijn vaste contract tekenen.

19. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Wat ontzettend moeilijk is dat ook he met die banen, soms baal ik dat we geen man zijn, die hebben dit probleem niet.

Zelf heb ik het altijd rond de 10-12 weken verteld. Maar ik ben er sinds 2 weken achter dat ik al 4 maanden zwanger was! Wat een schok, ben het nog steeds niet helemaal te boven. Zelf heb ik 2 werkgevers, en bij de 2e werk ik pas sinds september. En mijn jaarcontract bij werkgever 2 is net verlengd met een jaar en goh, ik kan er niets aan doen, maar wat voel ik me schuldig. Ik kan het pas in augustus vertellen, omdat iedereen nu vakantie heeft, maar het voelt alsof ik ze naai, terwijl ik gewoon weet dat ik er niets aan kan doen. Hoop dat ze het goed oppakken in elk geval. Over werkgever 1 maak ik me geen zorgen, daar werk ik al 6 jaar en daar worden ze zwanger aan de lopende band (onderwijs haha). Maar tja, vind het gewoon heel lastig. Hoe ga ik dit doen?

20. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Waarom vragen ze dat/willen ze dat weten? Dat gaat een werkgever toch helemaal niks aan? Net als met een sollicitatiegesprek mag deze vraag niet gesteld worden en doen ze het toch dan mag je er zelfs over liegen. Dit heb ik een keer gedaan. Werd me gevraagd of ik kinderen wilde. Ik moest me toen heel erg vermannen dat ik niet boos werd omdat die vraag niet gesteld mag worden maar heb toen gelogen dat ik niks met kinderen heb en niet van plan ben er 1 te krijgen.

Deel Deze Pagina