Mijn dochter is 9,5 en zit in groep 6. Vanaf haar 7e is ze overgegaan naar een andere BSO locatie en deze vind ze echt stukken minder leuk. Ze is nu een hele tijd niet naar de BSO geweest, vanaf morgen gaat ze weer. Ze had vanmorgen al buikpijn dat ze er weer naar toe moet. Wij werken beide op dinsdag. Mijn man nu nog thuis (zit momenteel wel in buitenland voor werk). Normaliter ben ik als eerste thuis van werk; rond 17u. Dochter heeft continuerooster en is om 14.15 klaar met school. Vanaf wanneer zijn jullie begonnen met het afbouwen van de BSO? Of zijn jullie in 1x gestopt en mocht je kind gelijk alleen thuis blijven? Ik vind het best lastig.. Ze is wel heel erg zelfstandig.. Blijft ook wel vaker even alleen thuis als ik even een kleine boodschap moet halen. Ze gaat alleen heen en weer naar de hockeytraining.. Ik denk dat ze het best zou kunnen. Ze heeft nog geen telefoon, maar wel een horloge waarmee ze ons kan bellen. Opa en oma wonen ook redelijk in de buurt. Ik ben gewoon even benieuwd hoe anderen dit hebben aangepakt en vanaf wanneer.
Wij hebben twee maanden terug de BSO voor de jongste (net 9, groep 6) opgezegd. Maar bij ons zal er ook na de lockdown altijd iemand thuis zijn op dinsdag, dat hebben we al zo geregeld met ons werk. Dit ook omdat de combi met haar zus niet altijd evengoed werkt en we niet willen dat ze dan de hele middag samen thuis zitten ed. Bij de oudste zijn we ook gestopt in 'Coronatijd', voor haar hebben we het tijdens de eerste lockdown opgezegd. Toen was er dus ook altijd iemand thuis. Mooi moment om er aan te wennen zelf naar huis te komen ed, maar nog niet de hele middag alleen thuis te hoeven zijn.
Ja, bij ons is er de dinsdagmiddag dus niemand thuis. Ik werk ma en woe halve dagen, vrijdag vrij en mijn man werkt donderdag thuis. Dus de dinsdag is de enige dag dat er dan niemand thuis is. Als we de BSO opzeggen zal het alleen voor de oudste zijn. De jongste is 7 en die blijft nog wel even op de BSO. Die vind ik nog te jong om alleen thuis te laten. School is bij ons achter, ze hoeven alleen het zebrapad over en dan zijn ze thuis.
Onze buurjongen wordt dit jaar 10 en gaat sowieso al 1 jaar zelfstandig van en naar school en als thuiswerken niet meer de norm is zal hij ook alleen thuis zijn even. Ik ben de achterwacht. Dat doen we nu ook al als zijn vader en stiefmoeder wegmoeten. Bevalt prima als ze buiten spelen en er is iets, weet hij dat ik er ben voor als hij bv valt (of voor een ijsje ) Dus hoewel hij alleen thuis is, is er wel volwassen toezicht letterlijk om de hoek. Als hij buiten speelt kijk ik ook af en toe even bij hem (vaak onopgemerkt ik observeer even van afstandje)
Wanneer het een ideale moment is om te stoppen, weet ik niet, zal ook per kind verschillen. Wij gaan ook binnenkort stoppen met de jongste en ik ga niks afbouwen. De reden dat wij nog niet gestopt zijn, zijn de vakanties, dan zijn ze de hele dag alleen wat toch pittig is. Zelfstandig naar school gaan doet hij vanaf groep 3, dat is het probleem niet.
Mijn oudste ging vanaf groep 8 niet meer. Maar dat was maar een maand, dat hij echt alleen thuis kwam, daarna had ik verlof. En daarna kwam de lockdown waardoor man altijd thuis werkte. Dochter van 9 zit in groep 6. Zij vindt de maandag echt niet leuk, omdat er dan geen klasgenootjes op de BSO zijn. Daarom was het plan dat ze op maandag zelf naar huis zou komen (bijna 7 km fietsen), en dan zou haar broer ook (bijna) thuis komen uit school (zit op de middelbare), en dat ze dan samen tot 18.00 thuis zouden zijn. Nu is alles andere, omdat man en ik bijna altijd thuis werken. Dochter komt wel zelf naar huis fietsen vandaag voor het eerst, omdat haar broertje nu wel weer met de BSO start. En ze staan op de wachtlijst voor de donderdag, omdat ik 2 middagen alleen thuis komen echt niet fijn vond. Overigens hebben we voor haar nog wel een vakantiecontract voor de maandagen. Want een hele dag alleen vind ik haar te jong voor. Het ligt er voor mij echt aan waar je woont en hoe ver het is. Wij hebben geen naaste buren, en dus best ver van school. Hier vind ik het voor een 9 jarige echt niet fijn om van half 4 tot 6 alleen te zitten na school, na een fietstocht van een half uur. Het kan dus omdat haar broer ook thuis is. Maar woonden we in een wijk, op loopafstand van school, dan zou ik het wel overwegen.
We wonen inderdaad vlakbij school; 2 minuten lopen.. Ze gaan allebei al zelfstandig van en naar school / BSO. Jongste laat ik ook nog op de BSO. En vakantiedagen vind ik inderdaad ook te lang. Ik heb net gebeld met de BSO en het is ook mogelijk om alleen een vakantiekaart af te nemen.. Dus ik denk dat we dit jaar nog even paar keer afbouwen door haar wat eerder naar huis te laten gaan.. En dan vanaf volgend schooljaar dat ze de dinsdag na school alleen is en alleen in de vakanties nog naar de BSO gaat..
Hier is de oudste net 10 jaar maar hoe verstandig en verantwoordelijk hij ook is, ik wil hem absoluut niet standaard iedere week van 14.00-17.00 uur alleen thuis hebben. Ik vind het niet verantwoord ondanks dat ik hem blind vertrouw en hij echt niet in 7 sloten tegelijk zou lopen. Het blijven toch kinderen en er kan altijd iets onverwachts zijn/gebeuren. Als opa en oma in de buurt wonen, is het geen idee dat ze daar naartoe gaat op de dinsdagen en vanuit daar evt gaat spelen? Zo gebeurd het bij ons in ieder geval wel mochten wij toevallig allebei van huis zijn: je meldt je na school eerst bij oma en vanuit daar kijk je maar, in overleg met oma, wat je gaat doen. Of wellicht heb je iemand anders in de buurt wonen die als achterwacht kan fungeren, dat zou het verhaal voor mij alweer anders maken.
Ik kan niet thuis werken, en de ex werkt niet thuis omdat, nou ja, dat weet ik niet maar hij is meestal naar kantoor. Middelste is 11, groep 7. Een zelfstandig meisje. We hebben nu de uren gehalveerd. Maar nog belangrijker, de vakantie dagen blijven wel staan. Als ze bij haar vader is, betekend dit bijna automatisch dat ik aan het werk ben. En zo’n hele dag alleen, ook al is haar oudere zus thuis, dat vinden we toch nog net ff niet prettig. Maar ik denk dat het na de zomervakantie wel klaar is. De gastouder denk ik hetzelfde geval. Zoon is 9, groep 6, en zeker ivm zijn autisme is er geen sprake van dat hij alleen thuis kan zijn zo’n hele middag. Hij is te impulsief. Of hij eet 5 boterhammen met hagelslag en zit dan 5 uur voor de tv. Voor hem gaat het nog een tijd duren, wellicht ook nog in groep 8.
Wij zijn bij de oudste ook met de BSO gestopt toen ze net 9 was. In het begin ging ze als we in de vakanties een hele dag weg waren bij iemand spelen, een tante of opa en oma ofzo. Totdat ze aangaf ook echt wel eens een hele dag alleen thuis te willen zijn. De eerste keer belde ik haar zeer regelmatig (vond ze niet zo leuk). Daarna niet meer. Er is bij ‘een hele dag’ wel altijd iemand tussen 14 en 15 uur weer thuis. Inmiddels zit haar kleine zusje op de BSO, hier is geen vakantieopvang. In de vakanties is dus altijd of iemand thuis, of M gaat ergens spelen. In dat laatste geval zal Q er waarschijnlijk voor kiezen om alleen thuis te zijn, door Corona is dat alleen nog niet voortgekomen.
Hier mag onze dochter stoppen met de BSO als ze 10 is. Na de komende herfstvakantie is het dus klaar voor haar. Ze krijgt dan haar eigen telefoon zodat ze goed bereikbaar is. Van 15.00 tot 17.00 zal ze het dan thuis alleen moeten redden, maar ik denk dat de iPad al snel op schoot ligt. In schoolvakanties zal ze tot de middenbare wel naar de BSO gaan. Een hele dag thuis vind ik echt te lang nog.
Als dat het ergste is? Zal ook liggen aan om hoeveel dagen het gaat. Hier zijn het twee dagen. Tv staat sowieso een tijdslimiet op, scheelt gedoe, ook als we wel thuis zijn. Hier eind groep 7 begonnen, al zijn we dus thuis aan het werk ivm de lockdown, dus helemaal ‘echt’ is het nog steeds niet...het is toch wennen voor het VO.
Nou jawel. Met impulsief bedoel ik dingen zoals toen hij 6 was en besloot zonder het te melden “even” naar het winkelcentrum te fietsen en dus 2 gevaarlijke wegen over moest steken, in z’n up. En aangezien hij geen grens heeft qua eten (en we daar dus heel alert op moeten zijn qua gewicht) is veel boterhammen met hagelslag eten niet gewenst. Autisten hebben soms problemen met impulscontrole. Dus ja, voor hem is het echt nog te vroeg, anders zou ik dat ook niet schrijven.
Dit word nu inderdaad hier ook het geval. Ze mag nu vanmiddag iets eerder van de BSO naar huis en is dan een uurtje / 1,5 uur alleen. Volgende week is mijn man er weer en ik denk dat hij voorlopig nog niet op kantoor mag werken. Per 01/07 heb ik de BSO afgemeld. Dan is het ook bijna zomervakantie, dus vanaf het nieuwe schooljaar zal ze dan de dinsdagen van 14.30 tot 16.45 alleen thuis zijn (mocht mijn man dan al weer naar kantoor mogen). Misschien dat ik in het begin nog even iets eerder van werk naar huis ga en een uurtje thuis door werk.. Vakantiekaart heb ik wel afgenomen en in de vakanties gaat ze de dinsdagen gewoon naar de opvang totdat ze naar de middelbare gaat.
Haha ze komen hier ook graag! Heb dagelijks wel aanloop (al krijgen ze ook fruit en groente haha) maar ijsje is vaste prik Maar alleen maar fijn onze zoon schuift ook graag door naar buren dus we hebben als 3 ouders onderling een mooi balans zo en goede sociale controle als het om de kinderen gaat waarbij het ook geen enkel probleem is om elkaars kinderen aan t spreken op minder gewenst gedrag (en de kinderen t ook prima vinden). Op deze manier is het ook verantwoord om een kind alleen thuis te laten, ze ervaren geen drempel om even aan te bellen bij de buren als er wat is. (Grappige is dat in de straat alleen maar jongens wonen ook haha en in 2020 en 2021 ook al 5 jongens erbij zijn gekomen. Dus als iemand een meisje wil, moet je hier niet wonen hahaha)
@Zoe123: Ik weet hoe het bij kinderen/mensen met autisme kan werken, ik bedoelde alleen dat ik de dingen die jij schreef niet echt heel erg vond (niet gewenst inderdaad, maar ook niet vreselijk). Maar andere impulsieve acties kunnen dat natuurlijk wel zijn en dan is het een ander verhaal. (Mijn dochter heeft (in ieder geval) ADHD, bij haar is impulscontrole dus ook een 'dingetje', net als haar aandacht ergens bij houden. Ik vind de 'reis' van school naar huis en andersom daarom misschien nog wel spannender dan dat ze alleen thuis is. Het vele eten en hele middagen op haar telefoon zitten is herkenbaar en dat is niet gewenst, maar als ze dat eens een keer doet als wij niet thuis zijn, so be it, andere dingen vind ik een groter probleem. Maar straks op het VO is er geen BSO meer, dus dan zal ze toch alleen naar huis moeten en alleen thuis moeten zijn ed. Maar hier dus in groep 7 gestopt met de BSO, eerder was het voor mij ook geen optie. En samen met haar zusje een hele middag alleen thuis zijn is voor mij nog steeds geen optie.)
Ja het blijft zoeken naar wat wel en niet kan en dat verschilt ook per kind natuurlijk. De weg naar huis is hier dan weer geen punt maar dat komt ook omdat het een veilig stuk is. Heeft ook even geduurd hoor, voordat ik hem kon vertrouwen,want op een gegeven moment heb ik meneer er op betrapt dat hij stiekum een stuk verderop overstak, op een superdruk punt ipv bij de oversteek plaats. Oh oh oh... Voor mij is het ook de wetenschap dat hij op de bso ook op sociaal gebied bezig is, dat hij z’n beweging krijgt. Ik vind thuis zijn met z’n zussen ook geen optie. Nou goed, hier dus nog zeker groep 7 bso en dan gaan we eens verder kijken. Maar ik begrijp absoluut dat voor veel kinderen het geen enkel probleem is, paar uurtjes alleen thuis.
Ik denk dat het heel erg per kind zal verschillen. Mijn oudste kinderen zijn toen ze naar groep 7 gingen gestopt met de BSO, toen waren ze bijna 11 jaar. De jongste zal mogelijk ook wel tot die tijd erop blijven. Voorlopig heeft ze het enorm naar haar zin en is ze het nog lang niet zat maar kan over een paar jaar ineens omslaan.
2van mijn kinderen zijn van de bso af inmiddels. Beide kinderen zijn in groep 7 (als ze net 11 waren) na de meivakantie gaan afbouwen. Eerst om 5 uur zelf naar huis, daarna om 4 uur. En laatste weken voor de vakantie helemaal niet meer. In groep 8 waren ze er dus van af, ook als voorbereiding op de middelbare. Wij zijn altijd laat, om 18 uur gaat de bso dicht en dat is echt haasten. Ik haal het sowieso niet, dan moet ik echt vroeger van mijn werk weg. Dus het gaat wel om lange middagen hier.