Nog meer super ervaringen met een ruggenpik?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door mirwar, 24 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Hoi hoi!

Wie van jullie heeft net als ik een supergoeie ervaring met een ruggenprik?

Mijn bevalling begon heel zwaar met een weeenstorm van 8 a 9 uur met elke minuut/2 minuten heftige buik en rug- weeen en als ik bewoog/ging zitten/ging staan dan kwamen ze zo'n beetje elke 30 sec!

Heb uiteindelijk een ruggenprik gekregen (het was nl echt onmenselijk!) en dat was zooo'n verademing! Vanaf dat moment was t superrr relaxed, ik lag heerlijk op mijn bedje...mijn vriend las een tijdschrift en ik kon even of de oogjes dicht doen of gezellig met de vk kletsen!
    Er werd me verteld dat we alles rustig aan en op mijn gemak zouden doen (hartslagje van baby werd nauwlettend in de gaten gehouden). Op een gegeven moment voelde ik de baby steeds dieper mijn geboortekanaal inkomen. Ik zei 'het voelt als een molletje die een weg naar buiten zoekt!'...Prachtig!...Ik bleek toen 10cm ontsluiting te hebben.
    Ze hebben Dewi lekker haar gang laten gaan van binnen en wanneer ik t er aan toe had zou t persen beginnen. Ik mocht met de ruggenprik aan persen (dus zonder een centje pijn!). Zij keken op de monitor en zeiden wanneer ik een wee had en dan begon ik te persen. Na 3 pers'weeen' was Dewi er!

Ik voelde haar heel bewust steeds dieper en dieper komen en heb haar kleine lijfje er ook heel bewust uit voelen komen. Dit omdat alles pijnloos was, wat een prachtige ervaring!

Ik ben heerlijk fris 3 uurtjes later thuis gekomen, had voor mijn gevoel de volgende dag al wel weer aan t werk gekund (bij wijze van dan ;)) en heb geen 1 moment het gevoel gehad 'een bevalling achter de rug gehad te hebben'. Wat heerlijk! Het genieten kon meteen beginnen! Ook was het "down under" totaal niet opgezwollen o.i.d!

Zo zou iedere vrouw moeten (kunnen) bevallen! wat een ervaring om alles zo bewust mee te maken, schitterend! Dus mochten jullie ooit de keus hebben?.....

xxxMir

2. fleerpje

fleerpje Actief lid

26 jun 2007
    309
    0
    0
    :) :)

Ik ook ik ook!

Van te voren wilde ik het echt niet, zo'n prik in mijn rug leek me echt heel eng, maar ik ging in twee uur van 3 naar tien cm, (bleek vlak na de prik...) ik hield het gewoon niet meer vol.
    Ik lag aan allerlei slangen en infusen en kon dus geen kant op. (pre-eclampsie)
    Na die prik was het super! Kreeg een beetje ruimte tussen de weeen, ik had geen rugweeen meer, en kon weer lachen, en net toen ik had gevraagd of ie een standje hoger mocht, had ik volledige onstluiting, en mocht ik persen. Ook ik heb bewust alles gevoeld en pijnloos meegmaakt het laaste stuk.
    uiteindelijk na twee dagen kwam hij er in vier uur uit na het breken van de vliezen.

Mijn lichaam was gewoon nog niet klaar, en Sem ook niet, maar vanwege mijn toestand moest hij er uit, dus werd ik ingeleid, en dat was gewoon heel heftig, ik ben ervan overtuigd als ik lekker thuis was geweest was het ook zonder prik gelukt.
    Maarja dat is makkelijk lullen natuurlijk :) ;)

3. Emma29

Emma29 VIP lid

30 mei 2007
    10.467
    0
    36
    carnavaller !!
    JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

bij een tweede wil ik hem zeker weer
    ik heb van te voren met gyn e.e.a. al besproken mbt ruggenprik
    ik kwam binnen met 1cm had al 2 nachten niet geslapen en rugweeen !
    na overleg is de prik gezet (en ik wilde het eerst nog wel zelf doen haha) maar goed ook ik had 14 uur later nog maar 4 cm ontsluiting ! ze wilde Tim gaan halen met keizersnede nog ff uurtje gewacht en toen ineens 10 cm nou dat had ik niet willen voelen ! wij hebben een gezellige dag gehad man en ik en ik heb lekker geslapen overdag !
    bij de 10 cm hebben ze de ruggenprik uitgezet en ik heb geprobeer om Tim zelf te baren maar na 2 uur persen nog niks ! dus alsnog keizersnede en alles van de ruggeprik zat er nog in dus alles weer aan en naar de OK !
    ik had hem dus achteraf hoe dan ook gekregen en was nu de hele dag pijnvrij !
    geweldig !
    ik ben de VK en Gyn eeeeeuwig dankbaar !
    snachts na keizersnede heeft hij ook nog aangestaan en smiddags ging hij pas uit zodat ik ff bij kon komen ! was uiteindelijk wel erg lang bezig geweest maar buiten die 2 uur die ik niet had willen missen vond en vind ik een ruggenprik echt super !

enig nadeel omdat hij er zo lang in had gezeten had ik wel een week of 3 last van mijn rug als ik stond ! maar goed met een keizersnede moet je toch rustig aan doen en dit remde me wel af !

Ik ben dus ook super blij dat wij vrouwen nu gewoon het RECHT hebben op een ruggenprik !

4. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.289
    263
    83
    Hier ook een goede ervaring met ruggeprik.
    Ik durfde eigenlijk niet , maar ivm de weeen die achter elkaar kwamen die ik niet kon opvangen vroeg ik om pijnstilling.
    Ze adviseerden ruggeprik, ik schrok mij dood want dat hoefde nou ook niet direct.
    Leander was groot geschat en ze wilde hem een diepe indaling geven voor ik mocht persen anders had er een kans op vacuum of KS ingezeten omdat ik te vermoeid kon raken.
    Ik heb maar geroepen doe wat jullie goed lijkt.
    Dus de anethesist kwam erbij en die heeft heel relaxed alles uitgelegt en kon ik rechtop gaan zitten.
    Dat viel tegen met weeen rechtop zitten en je proberen te ontspannen.
    Vriend stond gelukkig voor mij.
    Het was geheel pijnloos het zetten en na 20 a 30 minuten wat een zegen het was heerlijk.
    Het was een verademing om te kunnen ontspannen en je te concentreren.
    Mijn ervaring is dus supergoed met de ruggeprik.
    Hij zat alleen beetje scheef dus de ene kant was meer doof dan de andere kant maar het was te doen.
    Ik heb Leander zonder persweeen er uit gekregen.
    Zonder ruggeprik was dit mij niet gelukt.
    Ik hoop ooit nog een 2 de te krijgen en dan roep ik van te voren.
    ZET DIE RUGGEPRIK hahahaha.
    Ik mag ook niet meer thuis bevallen dus ben ten alle tijde in een zh.
    Liek

5. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Hier ook een hele goede ervaring met ruggeprik. Wel hebben ze hem uitgezet voor het persen, maar dat was evengoed een verademing. Ik riep altijd dat ik nooit een ruggeprik wilde, maar toen ik na 8 uur op 4 cm te zijn blijven hangen lichtelijk in paniek raakte (en ook omdat ik uiteindelijk toch naar het ziekenhuis moest waardoor ik een beetje in paniek raakte) smeekte ik bijna om pijnstilling. Gyn adviseerde gelijk een ruggeprik dus dat was een hele verademing. Enige nadeel was dat mijn onderdruk naar 30 zakte maar ik was allang blij. De enige die daar een beetje van in paniek raakte was mijn man. Zuster kwam steeds overspannen binnen rennen en zakkies ophangen om mijn bloeddruk omhoog te krijgen. Ze vroeg me steeds of ik me goed voelde, maar ik durfde niet te zeggen dat ik duizelig was uit angst dat ze de ruggeprik uit zouden zetten ;) Ik zei dus steeds braaf dat ik me goed voelde haha.

6. valhalla

valhalla Niet meer actief

*meldt*

Mijn bevalling begon met weeen om de vijf minuten op zaterdag om 19:00. De ochtend erna werden mijn vliezen gebroken en zondagmiddag om 16:00 had ik 8 c ontsluiting, maar tijdens de weeen waren het er zes. Het schoot totaal niet op! Ze dachten dat ze scheef lag, dus ik moest eerst nog effe op mijn zij liggen. Inmddels na bijna 20 uur was ik echt kapot.

De verloskundige stelde zelf voor omdat ze zag dat het niet meer ging. Zodra die prik was gezet voelde ik het, ik kon het weer aan, zag de wereld weer een stuk zonniger, had weer het idee dat ik een kind op de wereld kon gaan zetten enzo...

Uiteindelijk heb ik de weeen nog wel gevoeld, maar gewoon draaglijk. Eigenlijk heb ik tijdens de rest van de bevalling geen pijn meer gehad, heerlijk! En de hartslag van de baby bleef 140, en mijn bloeddruk bleef ook gewoon laag... En no way dat ze suf was na de geboorte!

Mocht er een volgende keer komen, dan wil ik echt alleen bevallen met een ruggenprik in elk geval stand-by.

Vind het niet meer dan menselijk dat je, mits de conditie van de baby het toelaat, je een ruggenprik kan krijgen!

7. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    boehoehoe...

Ik heb ook een ruggenprik gehad, maar zo relaxed als bij jullie ging het niet! Die ruggenprik deed bijna niks. De weeen deden nog net zoveel pijn. Uiteindelijk werd ie opnieuw gezet en toen hielp het pas, maar na een uurtje moest ie er weer uit omdat ik zonder moest persen.

Doordat die eerste prik fout is gegaan heb ik 4 weken weinig controle gehad over mijn been en lukte het persen niet. :(

8. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    @ Guppie:

ooee dat klinkt inderdaad niet fijn! :( Wat jammer dat je zo'n ervaring er mee hebt..
    Waarom mocht je niet, zoals ik, met de ruggeprik aan persen?

9. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    geen idee?
    Ik heb echt gesmeekt of het mocht...

10. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen

Pfff wat raar...kan je echt zien wat de verschillen zijn he en dat je zo afhankelijk bent van de gene door wie je geholpen wordt...

11. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik denk dat ik alweer weet waarom die prik eruit moest. Ik kreeg het heel erg koud en 40 graden koorts. Ging ook heel erg rillen en overgeven.
    Die prik heeft me niet echt goed gedaan, haha!

12. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    Bij mij moest de prik ook uit hoor om te persen alleen kwamen er geen persweeën meer en moest het op eigen kracht..
    De ruggeprik zelf vond ik een verademing na 2 nachten weeën. Kon weer ff bijkomen van de prik zelf niks gevoeld.

13. Niet meer actief

Hier ook goeie ervaringen met de ruggenprik! van mij mogen ze hem bij een 2e zo weer zetten :)

Hier na een uurtje of 20 nog maar 4 cm ontsluiting, schoot ook echt niet op! zet hem alsjeblieft, alleen toen stopte de weeën en weer weeopwekkers erbij, heerlijk nog ff half liggen slapen en met de vk gekletst! Heb de persweeën wel gevoeld in mijn stuitje en heb geperst met de ruggeprik ook aan! een verademing was het!

14. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Ik vond het ook in 1 woord GEWELDIG :) :)

Heb ook verschrikkelijk pijnlijke rug en buikweeen gehad , niet meer uit te houden .. en toen de ruggeprik begon te werken leek ik wel een junk die net een shotje heeft gehad :D zoo lekker , ik kon tenminste weer rustig liggen en snel daarna begonnen bij mij de persweeen en toen hebben ze de ruggeprik ook weer stopgezet .... kan niet anders zeggen dan dat ik het gewoon echt ff nodig had op dat moment ..

15. wenneke20

wenneke20 Fanatiek lid

29 okt 2006
    4.339
    141
    63
    ik vond het een verademing heb er goede ervaring mee

16. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Bij mij sloot de ontsluiting wel best op, maar het indalen niet.Madame lag ook nog eens met haar gezicht naar boven, dus heb ook nog enkele uren op m'n zij moeten liggen.
    Ik heb eigenlijk bijna direct een ruggenprik gekregen,maarja ik woon in België, hier is dat heel normaal en vraagt de gyn zelf vantevoren of je het wilt.
    Ik ben heel blij dat ik 'm gekregen heb! :D Ik voelde de weeën nog wel (omdat Alyna bij elke wee keihard met haar hoofdje tegen m'n blaas duwde,auw!), en op de monitor leken ze ook redelijk heavy, maar ik weet zeker dat het zonder de prik veel erger was geweest!En de prik zelf viel me 100% mee, vond het veel erger toen ze het infuus gingen prikken. :)

17. Hanane

Hanane Lid

18 mrt 2007
    25
    0
    0
    Ik had ook een ruggenprik gehad. Ik kon de weeën niet meer opvangen en was dood op. Nadat ze hadden geprikt kon ik meteen gaan slapen, alleen na een half uurtje voelde ik de weeën weer. Alleen waren ze toen nog krachtiger en kon ik ze helemaal niet opvangen, omdat ik me benen niet kon bewegen. Ik kon niet eens rechtop in bed gaan zitten. Heb het uiteindelijk toch op eigen kracht gedaan. Alleen had ik een half uurtje pauze. Ze hadden verkeerd geprikt. Maar ik zit er niet echt mee. Ik kan me wel voorstellen dat het heerlijk zou zijn als die half uur ongeveer 5 uurtjes was..Maar ja.. Volgende keer beter..

18. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

De weeën sloegen bij mij nogal heftig op de heupen (en naarmate de tijd verstreek, de weeën heftiger werden en sneller kwamen, ook nog op m'n buik en m'n rug...). Dat viel gewoon niet op te vangen en de pijn in de heupen zakte steeds ook maar heel langzaam weg, waardoor op een gegeven moment de pijn van de ene wee nog niet weg was, op het moment dat de volgende wee alweer eraan kwam. De ontsluiting schoot ook totaal niet meer op. In het begin (toen ik nog niet echt last had van m'n heupen) had ik na een paar uur 3 cm, maar voor de 4e cm alleen al had ik 2,5 uur nodig gehad. Ik trok het dus gewoon echt niet meer, dit ging ik gewoon niet nog uren volhouden. Ik heb dan ook zelf gevraagd om naar het ziekenhuis te gaan voor een ruggenprik en wat een verademing was dat zeg! Nadat de prik eenmaal gezet was heb ik nog 1 wee gevoeld, maar al meteen een stuk minder pijnlijk. Daarna heb ik tot aan de persweeën gewoon echt niets meer gevoeld. Ik kon me dus heerlijk ontspannen en dat was ook in de ontsluiting te merken. Bij aankomst in het ziekenhuis had ik tussen de 4 en 5 cm ontsluiting, een uurtje na het zetten van de prik zat ik op tussen de 8 en 9 cm!
    Toen ik eenmaal volledige ontsluiting had, heb ik wat weeënopwekkers gekregen om de persweeën goed op gang te laten komen. Ik voelde van die persweeën wel een beetje, eerst een wat drukkend gevoel zo tussen m'n buik en m'n bekken. Later werd het meer het bekende gevoel alsof je moet poepen. Ik mocht vanaf het begin al een beetje meepersen, om het hoofdje van Maud maar zo diep mogelijk het geboortekanaal in te krijgen. Toen dat eenmaal diep genoeg was mocht ik echt gaan persen en na 19 minuten is Maud geboren. Ik heb de persweeën zelf nog aan kunnen voelen komen, zodat ik ook echt het idee had dat ik ergens mee perste. En de verloskundige hoefde niet te zeggen wanneer er weer een wee was. Ook heb ik het goed kunnen voelen hoe haar hoofdje geboren werd. Maar het was nooit pijnlijk.
    Een volgende keer zou ik het zo weer doen! Ik wil echt niet weten hoe lang ik bezig had moeten zijn als ik geen ruggenprik had kunnen krijgen.

19. Denise787

Denise787 Bekend lid

20 apr 2008
    630
    0
    0
    Ik heb ook een ruggeprik gehad ivm een kz, en ben er tevreden over ;)

20. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    mir, ben je in het umcg bevallen? en welke vk had je? je hebt echt geluk als je een vk hebt die toestaat dat de ruggenprik aan blijft staan, veel verloskundigen zijn van mening dat je niet goed persen kunt met de ruggenprik aan. ik heb nu 1 vk zo ver gekregen dat als diegene dienst heeft, ik mag persen met ruggenprik maar alle collega's weigeren dat! echt balen. die ene vk is van mening dat (helemaal als het niet je 1e kindje is) het ook prima met ruggenprik kan, of desnoods met de ruggenprik wat lager gedoseerd ipv helemaal uit.
    dus je begrijpt wel dat ik enorm ga duimen dat ik bij die ene vk bevallen moet!

Deel Deze Pagina