Luie baby zelf de fles laten vasthouden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Oreokoekje, 11 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Oreokoekje

Oreokoekje Actief lid

24 okt 2013
    434
    1
    16
    Oke...even voorop gesteld dat mijn zoon van 11 maanden motorisch achterloopt (kruipt/tijgert nog niet eens > gaat naar de fysio daarvoor maar heeft ook last van hypermobiliteit waardoor alles moeizamer gaat) maar ook echt een luie donder is.

Hij is niet erg nieuwsgierig aangelegd en vind alles wel oke. Zo ook dat wanneer iemand hem de fles geeft diegene de fles vast houdt. Probeer al een paar maanden te leren dat ie het zelf moet vastpakken maar...nope, nee, non. Hij speelt liever met je trui, ketting, oorbellen, etc. Hij wil het soms wel pakken maar pakt de fles dan bij de speen. Ook bij een beker met handgrepen gaat er geen lichtje branden..

Lui uitgevallen baby dus. Hebben jullie tips?

2. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Bedoel je de fles voor de kunstvoeding?

3. Ballon

Ballon Niet meer actief

In de wipstoel, rolletje van hydrofiel eronder?

4. Sunnyflower

Sunnyflower Actief lid

12 jan 2017
    127
    4
    18
    Noord Holland
    Mag ik vragen wat de reden is dat je hem dit wilt leren?
    Mijn zoontje van 8 maanden houdt soms wel zijn handjes om de fles maar houdt hem ook niet zelfstandig vast. Het is eerlijk gezegd nog niet in mij opgekomen om hem dat bewust te gaan leren.

5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Bij desinteresse zou ik het oefenen gewoon laten. Dan komt het vast vanzelf.

6. Sunnyflower

Sunnyflower Actief lid

12 jan 2017
    127
    4
    18
    Noord Holland
    Mijn idee, baby's zijn precies met datgene bezig dat op dat moment past bij zijn/haar ontwikkeling en dat kan niet allemaal tegelijk dus gewoon lekker afwachten, komt vanzelf.

7. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Mijn zoontje doet dit soms zelf maar wanneer hij er zin in heeft. Het vreemde is dat hij het in de wandelwagen wel zelf doet, maar verder niet. Soms in de wipper voor de tv alleen gaat get al snel over in spelen met de fles.

Tja, wat niet is kan nog komen toch? Misschien heeft wel interesse om te leren drinken uit een open beker? ZL wil dit bijv weer wel en een tuitbeker en rietjesbeker snapt hij helemaal niks van.

8. Oreokoekje

Oreokoekje Actief lid

24 okt 2013
    434
    1
    16
    Ik wil niks opdringen maar mij lijkt het wel handig, dat wanneer hij zelf wat wil drinken, hij het flesje kan oppakken en gewoon kan drinken. Hij geeft wel goed aan wanneer hij de fles wil trouwens, hij hapt er dan naar.

Hij drinkt ook echt prima uit een open beker. Voor de gein hebben we dat een aantal maanden geleden geprobeerd en hij lijkt het ook leuk te vinden - hij moet er nogal veel om lachen.

Maar waarom ik het wil leren? Tja eh, waarom niet? Ik wil niks opdringen of consequent gaan leren...eerder langzaam introduceren.

9. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Wij hebben het ook geprobeerd maar hij wil niet. Is nu 1,5 n zelfs als hij snachts gillend wakker wordt van de honger wil hij z'n fles niet vasthouden als we z'n luier eerst snel verschonen. Liever blijven gillen totdat iemand hem vast komt houden voor hem

10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Ik snap het wel hoor. Is natuurlijk handiger als ze zelf steeds meer kunnen. Maar je bent dan echt overgeleverd aan de grillen van je baby, denk ik.
    Mijn oudste was een luie baby. Deed alles pas echt als zij eraan toe was en dan deed ze het in 1x goed. Zo weigerde ze te blijven zitten. Als ik haar neer wilde zetten gooide ze haar hoofd naar achter en ging gewoon liggen. Als ik wilde kijken of ze al kon staan trok ze altijd haar benen op. Ze weigerde echt. En uiteindelijk kwam het allemaal vanzelf. Ze ging pas zitten met een jaar en combineerde het blijven zitten wel meteen met zelfstandig gaan zitten. Kwam dus allemaal goed, alleen wel laat.

Je hebt trouwens van avent een soort oefenbeker. Ze drinken dan uit een gewone beker, maar hij is toch een soort van antilek. Misschien een idee om dat dan te proberen, als hij wel graag uit een open beker drinkt.

11. Oreokoekje

Oreokoekje Actief lid

24 okt 2013
    434
    1
    16
    Exact die beker hebben we! Werkt heel goed. Oefenen soms ook uit een plastic beker en beiden doet ie prima.

12. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Mijn zoontje hield zijn fles pas met 1 jaar en 9 maanden voor het eerst zelf vast (de avondmelk krijgt hij nog in een fles), daarvoor wilde hij het nooit zelf doen. Dus ik vind het niet raar :) Vind het wel een heerlijk knus moment.

Rietjesbekers en open bekers houdt hij wel zelf vast overigens, al een hele tijd.

13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Och, daar heb ik me nou nooit druk om gemaakt, haha. Heeft ze echt lang niet zelf gedaan. Met 12 maanden van de fles af, daarna van 15-18 maanden wilde ze m voor het slapen en denk dat ze hem toen pas zelf vasthield. Rest rietjesbeker. Ik was te lui voor oefenen met gewone beker, maar dat kan ze ook allang zelf. Deed ze gewoon inerns.

14. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Mijn jongste heeft haar fles nooit vast gehouden.
    Ze is nu bijna 17 maanden.
    Haar rietjesbeker wilde ze wel zelf vast houden maar een flesje melk zelf doen heeft ze nooit interesse in gehad.

15. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.737
    113
    Mooi toch! Kan je evt daar hem melk uit laten drinken. En dan die fles uiteindelijk afschaffen als een (oefen)beker wel goed gaat.

Ik heb hem van week ook gehaald. Mijn zoontje snapt tuitbekers echt niet en gaat dan alleen kauwen. En water uit een flesje doet hij ook niet, want ook dan gaat hij op de speen kauwen. En ik wil wel graag dat hij water leert drinken, gewoon omdat hij genoeg vocht binnen moet krijgen.
    Met die aventbeker komt er iig steeds wat water in zijn mond en kan hij eraan wennen. Ik vind het een uitvinding hoor!

16. Sunnyflower

Sunnyflower Actief lid

12 jan 2017
    127
    4
    18
    Noord Holland
    Nou lekker zsm die fles afschaffen en aan de bekers met die kleine man van je! :) Hier is het een groot waterballet met bekers. Ga ook die oefenbeker van Avent maar eens aanschaffen.

17. Oreokoekje

Oreokoekje Actief lid

24 okt 2013
    434
    1
    16
    Ik ook! We zijn langzamerhand steeds minder melk en steeds minder de fles aan het geven. Hij snapte de tuitbeker ook niet echt. En, op advies van de kinderarts op het consultatie bureau (en eentje die we ooit eens spraken), sowieso niet mee verder gegaan. Blijkt toch niet zo heel erg goed voor de tandjes en de zuig/drink techniek te zijn. Weet niet wat er nou van waar is maar het is mij door 2 verschillende artsen dus verteld én ik lees het her en der ook. Zelfde voor een rietjes beker. Maar goed...de mijne wilde sowieso dus geen tuitbeker 🙄...Dan maar meteen een open beker.

Maar goed om te lezen dat het gewoon vanzelf komt!

18. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Hier heeft ze de fles nooit zelf vastgehouden, die gaf ik haar altijd. Daarentegen toen we begonnen met een tuitbeker en een rietjesbeker, die pakte ze gewoon zelf vanaf het eerste moment en toen was ze een maand of zeven. Maar de fles was altijd gewoon ons fijne momentje, vond het ook erg jammer dat ze er al snel klaar mee was, ze was net een jaar en toen weigerde ze volledig haar fles, we zaten toen nog maar op 1 fles voor het slapen gaan en zo ineens was ook dat over. Maar wellicht dus uit een andere beker drinken geven?

19. conejita

conejita Fanatiek lid

14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Sorry ik heb niet alle reacties gelezen, maar zoontje is een jaar en houdt ook niet altijd zelf zijn fles/ beker vast.
    En het is absoluut geen lui kind!
    Ik stimuleer het soms ook wel een beetje: handjes aan oortjes en dan de ellebogen omhoog duwen.
    Ze gaan dingen pas echt doen als ze er aan toe zij dacht ik...
    Hij vindt het blijkbaar wel best zo ;)

20. LianneE

LianneE Niet meer actief

Mijn dochter houdt m va 11 mnden ong zelf vast. Eerst alleen op het kdv. Thuis deed ze alsof ze het niet kon :D
    Ze drinkt verder uit tuit/rietjes/oefenbeker en eet met bestek. Maar ja los lopen doet ze nog niet ;)
    Ik bedoel maar te zeggen: ze kiezen uit wat ze interessant vinden en ontwikkelen dat :)

Deel Deze Pagina