Onze peuter heeft voor t eerst op het potje gepoept, was supertrots. Had het nog niet verwacht, plassen deed ie wel es. Maar hoe nu verder? Gewoon elke dag op zelfde tijd proberen? Vragen wanneer hij moet? Maar wanneer laat je luier echt af dan? En hoe vaak vraag je dan of ze plassen moeten of zo? En wat deden jullie met stoffen bank ivm ongelukjes? Ik vind t gewoon spannend en wil t graag goed doen.
Mijn idee, leg er niet teveel druk op. Kijk waar je kindje aan toe is. Onze peuter had ruim voor de 2e verjaardag op het potje gepoept en nu na 1,5 jaar zijn we echt serieus bezig met de luier af. Al een keer eerder geprobeerd, maar was er nog niet aan toe. Verschilt zo met kindjes! Op de opvang doen ze vaste plastijden, dan ging onze kleine altijd braaf mee, maar thuis kregen we dat met geen mogelijkheid voor elkaar (wou gewoon echt niet). Wat de bank betreft, we hebben over het zitgedeelte (alleen nu we echt serieus zonder luier bezig zijn) een eenpersoons waterdichte molton gedaan. Ziet er niet uit, maar kan onze kleine tenminste lekker op de bank zitten en liggen!
Goed idee van die molton! En ik zal ook es op de creche vragen, want ik had nu t idee dat het begonnen was maar hij heeft het zojuist alweer in de luier gedaan haha
tja de meningen zijn een beetje verdeeld.. en denk dat er verschillende goede manieren zijn hoe nu verder. Hier heb ik vrij lang haar als het aangaf haar op het potje gezet en verder luier aangelaten. Tot ze twee weken terug zelf zei dat ze jaar luier niet meer aan wilde. Luier uitgedaan en ze heeft nog 2x een ongelukje gehad. En verder gaat alles de ene keer op het potje de andere keer op de wc. Overigens heeft er bij ons ruim een jaar gezeten tussen voor het eerst op het potje plassen en poepen en daadwerkelijk de luier uit..
Heb je binnenkort een paar dagen vrij? Dan zou ik het gewoon eens proberen zonder luier. Bij onze zoon merkte we in het begn dat hij het wel aangaf als hij helemaal in zijn blote billen liep. Zodra hij een onderbroek en broek aan had, liet hij het toch weer lopen. Alsof hij dan niet in de gaten had dat hij geen luier aan had. Bij het kindje van een vriendin van mij was het juist andersom: die ging vrolijk staan plassen in zijn blote piemel (misschien leuk om te zien ofzo?) maar vroeg keurig om een potje als hij z'n kleren nog wel aan had.mkwestie van uitproberen dus. Wat betreft de bank: onze zoon heeft de eerste dagen even niet op de bank gezeten. (Wel bij ons op schoot, maar niet zelf op de bank.) Ook het speelkleed heb ik even opgeruimd. Ik heb dat gewoon uitgelegd: kleren die nat worden zijn niet zo erg, die kunnen gewoon in de wasmachine. Maar de bank en je speelkleed passen daar niet in. Dat snapte hij prima hoor. Toen hij na een week duidelijk steeds beter aan gaf dat hij moest plassen en steeds minder ongelukjes had, hebben we gezegd dat hij er weer op moest. In het begin dan nog wel even herinnerd; denk je er aan dat je geen luier aan hebt? Je kleren kunnen wel in de was als je een ongelukje hebt, de bank / het kleed niet. Dus let goed op of je moet plassen. En als het per ongeluk toch even mis gaat, blijf dan in ieder geval niet op bank / kleed zitten maar ga even op de vloer staan. Verder: droge kleding menemen als je uit gaat. En eventueel toch luiers voor als je onverhoopt aan het laatste setje doge kleren begint. En wij zetten nu vaak het potje in de auto, met het idee: als de nood hoog is, laten we hem desnoods even in de kofferbak van de auto op het potje plassen. Tot nu toe nog niet nodig geweest, maa ik vind het wel een fijn idee en ik denk ons zoontje ook. Mijn man wil hem nog wel eens een luier aan doen (zijn nu drie weken bezig) als hij veel boodschappen doet. Dat snap ik op zich wel. Maar vorige keer moest onze zoon plassen en hij vond het al echt vervelend om dat in de luier te doen. Dus ik denk dat wij de luier ook in die situaties beter helemaal uit kunnen laten.
Onze dame heeft met 17 maanden voor het eerst op het potje gepoept en geplast was tijdens het spelen meer perongeluk toen ze 2 werd kreeg ze een joggingbroek en onderbroek aan en toen kon ze zelf haar broek naar beneden en omhoog doen... Dus liep ze regelmatig in haar blote kont en ging op het potje zitten, ze had nog wel een luier aan... Daarna een periode gehad dat ze alleen op de wc wilde en niet het potje... Dus voor en na haar dutjes en avondslaap op de wc gezet tussendoor gewoon luier... Nu is ze 2 jaar en 3 maanden en sinds 2 dagen geeft ze zelf aan dat ze moet plassen of poepen en dat ze op het potje wil... Ze had gisteren 2 ongelukjes met plas en vandaag nog geen ongelukjes en niets in de luier ... Wij hebben dus gewoon relaxed gedaan niet echt zindelijkheidstraining maar haar zelf laten bepalen wat ze wilde... Ook geen beloningssysteem maar gewoon een complimentje zo blijft het ok gewoon... Dat kun je ook doen als ze nog geen 3 zijn... Wij hadden zoiets van het hoeft nog niet dus konden wij ook heel relaxed doen... Mijn stiefzoontje was een maand voordat hij 4 was nog niet zindelijk dus toen moesten we wel echt even aanpoten en echt trainen... Maar laat het je kindje lekker zelf bepalen en als ze dan zelf gaan aangeven dat ze moeten kun je bijv. Een luierbroekje omdoen of gewoon onderbroekje...
Wij hebben onze oudste eigenlijk op een dag zijn luier af gedaan en hem steeds op de wc gezet met wc brilverkleiner. Geen potje want dat vond hij te leuk om te gebruiken als speelgoed 2x geplast op de bank (bah ook een stoffen bank..) en toen nooit meer wat gebeurd. Ging eigenlijk vanzelf goed want hij vond het zelf ook vervelend als het mis ging. Moet wel zeggen dat hij er ook echt wel aan toe was, hij was ook al 3.. Maar daarentegen ook meteen in 1 ruk nachtzindelijk gemaakt en hiermee nog nooit een ongelukje gebeurd. Ook volgens hetzelfde principe, luier af en uitproberen hoe dat gaat
Ik begrijp dat het dus best nog eventjes kan duren, maar met het mooie weer wil ik straks toch proberen om de luier echt uit te laten, maar wil hem zeker niet dwingen. Ben helaas niet meer een aantal dagen achter elkaar vrij nu. Misschien straks inderdaad es met luierbroekjes proberen. Heb er al veel handige tips uitgehaald, maar moet hem misschien inderdaad maar volgen wat hij zelf wil..........maar zou het wel fijn vinden als het zo rond z'n 3e verjaardag zou lukken zeg.
Hier ook gewoon 'cold turkey' de pamper uit gelaten overdag... Tijdens slaapjes heeft ze er wel nog een aan! 2x een ongelukje gehad en daarna ging het meteen heel goed (qua plassen dan). Ook naar de winkel oid niks meer om gedaan... Poepen daarentegen is een heel ander verhaal, maar komt ook goed. Kost alleen wat meer tijd en geduld.. Hier vindt ze het nu ook erg vervelend om overdag een pamper om te krijgen, laat staan erin moeten poepen of plassen! Door het uitlaten geef je toch het duidelijkst een signaal af, anders is zo'n pamper ook nog erg gemakkelijk om het maar een keer niet aan te geven/ op de wc te plassen...
Durf het cold turkey nog niet aan omdat ik bijna om de dag werk, misschien handiger als ik een lang weekend voor de boeg heb zodat de creche of de oppas er niet mee zit, want dan moeten we ook doorzetten natuurlijk. Hij gaat nu 's ochtends en 's avonds, wil meestal wel, soms niet. En overdag als we het er toevallig over hebben. Maar als je de luier echt uitlaat, hoe vaak vraag je dan of ze al moeten plassen? Dat voelt ie zelf vast nog niet goed.
Ik liet haar eerst ieder uur een keer plassen en voordat we ergens naartoe gingen + als we aankwamen (afh van de afstand)... Maar al snel gaf ze het zelf goed aan. Of als ze met haar hand tussen haar benen staat of zo, haha!
Ieder uur, ja misschien veel gedoe voor de crèche.....ik zal t morgen es met hun bespreken, want hij doet t super. Elke ochtend en avond op potje of verkleiner en hij vindt t erg leuk dus volgens mij moet binnenkort de luier uit toch? Grappig dat handje tussen de benen.....
Onze gastouder doet op vaste momenten een rondje voor alle kindjes die zindelijk zijn. (Vlak voor het fruit-eten, voor de lunch en voor de middagkoek) Tussendoor vraagt ze het een keer extra aan kinderen die nog bezig zijn met zindelijk worden. En de kinderen kunnen het natuurlijk zelf aangeven.
Ja, zo gaat het bij ons op het kdv ook! Voor de vaste momenten plassen en die nog bezig zijn met zindelijk worden die gaan er een keer extra op tussendoor. Hier geeft ze het inmiddels ook zelf aan....
En hoe lang duurde het bij jullie voordat je ook daadwerkelijk de luier afdeed thuis? Gaat het dan om dagen of weken? Hij plast/poept nu dus ongeveer 4 à 5 dagen op het potje of verkleiner. Zal ik hiermee nog even een weekje doorgaan en het dan echt es proberen of nu al?
Thuis hebben we hem meteen afgelaten. In het begin deed mijn man hem nog wel eens om als ze boodschappen gingen doen. (Bij "onze" supermarkt ben je niet zomaar bij een wc. Bovendien vinden we het voor de medewerkers ook vervelend.) Maar onze zoon gaf na twee weken al aan dat hij plassen in een luier niet meer prettig vindt. Hij houdt het dan liever op en vaak lukt dat ook wel. Mijn schoonouders hebben hem afgelopen weekend (ongeveer 3 wkn bezig) meegenomen naar een dierentuin. Toen hebben ze hem nog wel een luier omgedaan. Dat zou ik denk ik zelf ook gedaan hebben. Verder hebben we ons inmiddels voorgenomen hem altijd af te laten.
Hier ook van de ene op de andere dag gewoon afgelaten... Alleen met slapen heeft ze er nog een om, al roept ze dan ook regelmatig dat ze naar de wc moet! Door de pamper af te laten maak je ze eigenlijk bewuster van het moeten plassen/poepen. De eerste dag 2 ongelukjes gehad, waarvan ze de eerste keer niet eens in de gaten had dat ze had geplast toen we zaten te eten ('oh mama, ik heb geknoeid!') en bij de tweede keer dat het mis ging zei ze huilend 'mama, ik heb het niet gevoeld!' (vond ik zo zielig klinken...). Hierna geen ongelukjes meer gehad eigenlijk! Wel is poepen nog steeds een dingetje al gaat het wel steeds beter. Ze probeert het eigenlijk zo lang mogelijk op te houden... Op het potje voor de tv gaat nu eigenlijk heel goed.