Wanneer complete klas niet meer in quarantaine?

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by maria80, May 21, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Ik eil heel graag weer gewoon lesgeven. Online en klassikaal tegelijk is geen doen. Ik volg zelf een PostHBO opleiding en ik kan ook mijn hoofd er niet bij houden.
    Maar afgelopen week bij ons op school 12 besmettingen. 5 klassen thuis! En alle examenleerlingen moeten nu maandagavond allemaal testen om dinsdag naar hun examen te mogen.
    Hoe gaan we dit straks doen met een volle school? Leerlingen zijn hiervan de dupe, want de regelmast en de duidelijkheid die er nu is, kunnen we niet meer beloven. En dat voor nog 3 weken...

Amarens likes this.
  2. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    @Youtan en precies wat je zegt de kinderen en docenten zijn daar weer de dupe van. Hoe graag ik mijn kinderen ook op school zie dit vind ik gewoon niet werkbaar.

3. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,015
    14,676
    113
    Female
    Daar ben ik ook bang voor hoor.
    Voor zo'n korte periode zoveel overhoop halen. Met mogelijk meer besmettingen.
    Nee persoonlijk snap ik het ook niet.
    Ze denken hiermee de leerlingen te helpen. Want ze kunnen dan nog 6 weken les krijgen. Ja het duurt nog 6 weken voor de vakantie officieel begint, naar daarvoor zijn de toetsweken etc. Dan blijft er zo weinig echt les over.

Ik heb er ook een hard hoofd in. We zullen moeten afwachten hoe het zich gaat ontwikkelingen.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe 'onze' school dat zelftesten van de leerlingen vorm wil gaan geven.
    Geven ze de testen nee naar huis? Gaan de kinderen dan echt testen? Of denken ze, dat doen we niet?
    Gaan ze het klassikaal doen?

We wachten de mail van school naar af...

4. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Volgens de Jonge hebben ook alle scholen de testen binnen! Helaas niet. Wij niet, ik geloof er ook niet in dat we 31 mei 1800 testen per week binnen krijgen (1 school, 2 locaties). Ze hebben afgelopen week 200 testen overal en nergens vandaan gehaald voor de examenleerlingen. En die hebben ze woensdag weer nodig.
    Alle leerlingen willen graag examen doen, Niemand (bij ons dan) wil het verdelen over twee tijdvakken, maar sommigen moeten dat nu dus al..

5. Neilia

Neilia Niet meer actief

Daar is zoals gezegd nog niks over bekend.

Ik vind het maar gedoe.
    N zit momenteel in quarantaine omdat er een klasgenoot positief getest is.
    Vandaag krijgt hij zijn test en mag die hopelijk dinsdag weer naar school.
    Gelukkig zit ik in de ziektewet maar anders was dit echt nog lastig geworden met mijn werk.

6. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,015
    14,676
    113
    Female
    Mijn zoons doen ook alles in het eerste tijdvak.
    Mijn ene zoon vertelde dat één van zijn klasgenoten in quarantaine zit, omdat zijn broer positief getest is. Die heeft daardoor al een aantal examens gemist en zal ook in het tweede tijdvak die examens moeten doen.

Afgelopen week hebben wij één van de kinderen laten testen, omdat hij koorts kreeg. Hier zat de schrik er ook even goed in. Gelukkig negatief, dus de jongens konden gewoon hun examens doen.

Als ze met het leveren van testen aan school net zo snel zijn als bij de basisscholen, dan heb je ze denk ik in de zomervakantie wel:roflmao:
    Op de school van onze zoons hebben ze er ook flink wat nodig. Scheelt wel dat de examenklassen afvallen. Maar er zitten zo'n 1700 leerlingen op school. Daar dan een paar 100 examenleerlingen vanaf. Maar wel weer flink wat leraren. 2x per week testen. Laat de vrachtwagen naar komen;)

Youtan likes this.
  7. Baileyy

Baileyy VIP lid

Feb 12, 2012
    5,629
    1,443
    113
    Maar in de praktijk, zijn er al veel klassen naar huis gestuurd bij jullie in de omgeving?
    Bij ons totaal niet. Ik vind dit dan ook niet stressvol ofzo. Omdat ik het nog niet heb meegemaakt.
    En wat ik ook krom vind, stel dat in 1 klas iemand positief besmet is. Dan gaat de hele klas in quarantaine en mag na 5 dagen testen. Maar de andere klas waarmee ze buiten spelen, hoeft dat niet? Bij ons zijn er steeds 2 klassen in 1 bubbel qua buitenspelen.

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,156
    23,237
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    #28 Liekje81, May 23, 2021
    Last edited: May 23, 2021
    Van de 9 klassen op onze school 2x groep 8, 2x groep 3, 1, groep 4, 1x groep 2/3, waar dochter in zit, 1x groep 1/2a en 1x groep 1/2b. Van de 3,5 maand dat school weer open is en er nog een aantal vakantieweken tussen zaten. Dus ja, ik schiet nog wel in de stress als er een bericht komt op de schoolapp. :oops:

Vero0504 likes this.
  9. smax

smax Fanatiek lid

Feb 15, 2018
    1,955
    1,042
    113
    Female
    Hier is nog geen een klas naar huis gestuurd sinds februari. Op de bso ook nog geen besmetting.
    Hier speelt een klas tegelijk buiten volgens mijn kinderen. We hebben wel een kleine school, dus dat is goed af te stemmen.

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,955
    15,000
    113
    Hier ook een kleine school maar van de 9 klassen zaten er 5 thuis plus wat nog op de BSO zat. "Gelukkig" wel geklusterd dus die quarantaine vloeide netjes in elkaar over. Maar het kwam ineens van meerdere kanten we waren nét geopend. Vakdocent besmet (geeft in meerdere groepen engels (vond ik nou niet heel handig dat te blijven doen maar goed)), medewerker BSO, in andere klassen positieve leerlingen.

Dochter had geen noodopvang/BSO die periode en was woensdags al thuis ivm snotneus (docent engels is donderdags) ...pffff pffff pffff.

Dankzij de afgelopen vakantie hebben we quarantaine 2 net gemist. Leerkracht kreeg zondags de uitslag.

Bij zoontje van een vriendin van ons was er de "fantastische wisseltruc" van de GGD. Klasgenootje negatief dus zat maandagochtend blij in de les. Mja...nog geen half uur later kon iedereen opgehaald worden, verkeerde uitslag. Leg dat maar uit aan kleuters van groep 1.

Maar het valt me wel op dat er nauwelijks iets vermeldt wordt hoe t rondom scholen gaat. Je ziet niks in kranten oid. Je moet maar net iemand kennen van een andere basisschool anders hoor je er echt niks van.

Laat alle leerkrachten en BSO begeleiders maar eerst de mogelijkheid hebben gehad om zich te vaccineren.

Vermoedelijk blijft die quarantaine regel wel zoals hij nu staat maar heb je gewoon minder incidenten als de vaccinatiegraad hoger is.

Al zou ik er vooral niet rouwig om zijn als de "hatsjie en naar huis" verdwijnt, hier met een groep 1'er dolle pret...1 kleuter begint, nog voor t einde van de week heb je er 30 thuis en nog 5 over.

11. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    Zijn ze dan zo streng op snotneuzen? Hier is de jongste vaak zat met een snotneus gegaan, en hier en daar een verdwaald kuchje. Sowieso heeft ze na 4 km op de fiets al een loopneus, van alleen het fietsen.

Mapje likes this.
  12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,955
    15,000
    113
    Hier hebben we 3 platformen. De school app, whatsappgroep van de klas en gewoon per e-mail. Plus dat je nog tijdens schooltijd gebeld kan worden om ze op te halen. Over alle kanalen hebben we wel een melding gehad. Bliepje tijdens schooltijd en in de avond en we zitten overeind.

Bijna zomervakantie...

Liekje81 likes this.
  13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,955
    15,000
    113
    Snotneus, als die niet van t buitenspelen/net binnenkomen is en gewoon wegtrekt dan is t naar huis. Onze school is daar wel heel fel in volgens mij vergeleken met anderen wat ik lees.

Wij moesten onze dochter ophalen om die reden, blijft het daarbij dan is t na 24 uur klachtenvrij weer welkom (óók na negatieve test 24 uur klachten vrij eerst). Met een negatieve test of 10 dagen is een "nakuchel" geen probleem maar het moeten geen hoestbuien zijn.

Mja, mijn dochter en 24 uur klachtenvrij van een snotneus...tot over 10 dagen maar weer.

Het heeft voor- en nadelen. Nadeel is, je zit in theorie vlot thuis. Het voordeel is, je hebt minder snotneuzen in de klas want dat geldt voor iedereen. Per saldo loopt het wel tegen elkaar weg denk ik.

BSO hanteert "snotneus maar verder niks aan de hand ook niet in het gezin, kom dan maar gewoon" regel. Gezien de leeftijd van veel van onze leerkrachten, vind ik die insteek nog een beetje aan de te vroege kant. Het gaat nu wel vlot met de vaccinaties maar ze zijn er nog niet, laat staan dubbel.

Maar die snotneusregel mag van mij wel verdwijnen, als iedereen zo ver is. Zolang ze er zelf geen last van hebben of met koorts lopen, hup naar school.

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,156
    23,237
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier ook niet zo'n grote school, 9 klassen en idd 1 klas tegelijk buiten spelen. Maar ja, die kinderen lopen het dan ergens anders op, dus dan pech voor de klas. Al 8x een klas thuis gezeten.

15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,156
    23,237
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik vind het echt belachelijk dat ze met een negatieve test niet mogen komen. Daar zou ik over gaan klagen, en hogerop als dat niet werkt. Onze werkgevers zien ons aankome elke keer 10 dagen thuis wegens een snotneus die geen corona is. En voor het kind vind ik het ook niet goed.

Mapje, Jackie87 and nelta like this.
  16. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Ik zou niet weten hoeveel groepen hier in quarantaine zijn geweest, mijn eigen kind twee keer al. Ik vind het reinste onzin maar ben heel erg bang dat ze niet van plan zijn om dit af te schaffen. Nu krijgen wij dat gedoe op de middelbare school ook helaas.

17. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    En ondermijning van het recht op onderwijs. Belachelijk dat hier niet op ingegrepen wordt.

Liekje81 likes this.
  18. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,772
    18,916
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Mee eens. Wij volgen als school gewoon het officiële protocol. Raar als scholen daarvan afwijken. Dat ligt er niet voor niks. Echt: schoenmaker houdt je bij je leest. Een leerkracht moet niet op de stoel van een viroloog of arts gaan zitten.
    Het protocol is trouwens vastgesteld in samenspraak tussen mensen die verstand hebben van infectieziekten / corona en mensen die weten hoe de onderwijspraktijk in elkaar zit. Er is dus naar beide kanten gekeken: de medische kant en wat praktisch & haalbaar is voor scholen. Daar waar signalen kwamen dat dingen niet goed werkten, zijn waar mogelijk aanpassingen gedaan. Dan moet je het als basisschool niet eigenwijs beter moeten gaan zitten weten.

Syane, Jackie87 and Liekje81 like this.
  19. Baileyy

Baileyy VIP lid

Feb 12, 2012
    5,629
    1,443
    113
    Bij ons bij de bso ook niemand thuis nee. De bso vangt kinderen op van 5 scholen.

Wij hebben wel een grote school, iedere groep 2 klassen en 4 kleuterklassen de bubbel met buitenspelen is steeds twee klassen.

20. Baileyy

Baileyy VIP lid

Feb 12, 2012
    5,629
    1,443
    113
    Jeetje wat veel zeg. Daar zou ik ook hek van worden ja.

Share This Page