Hoi Na lang wikken en wegen sluit ik ook hier aan. Mijn dochtertje is morgen 4,5 maand oud en vanaf het begin stuntelen we al met de borstvoeding. Omdat ze te vroeg geboren is met 33wk4 dgn, was ik in het begin vooral bezig met kolven. Op dat moment kon ze ook niet aan de borst drinken. Later lukte het met veel moeite en alleen met tepelhoedje. Ze heeft veel gehuild vanaf week 7 t/m week 15. Daarna ging het even iets beter. Ik dacht voornamelijk dat het wellicht kwam doordat ik te weinig voeding zou hebben. Soms kolf ik namelijk uit een borst maar 20 cc. De afgelopen week is mijn meisje heel onrustig. Hapt aan, drinkt wat slokken, laat los en begint keihard te huilen. Ze wil dan ook niet altijd meer aanhappen. Terwijl er wel wat uit de borst komt als ik erop druk. Soms hapt ze, laat ze los en hapt ze weer even aan en trekt heel hard aan de tepel. dat is ook niet erg fijn. Als ik haar dan een fles afgekolfde melk aanbied is alles oke. En in de vroege ochtend is de borst ook vaak geen probleem. 1.Nu hoorde ik dat als je baby "live" drinkt ze er meer uit halen dan als je kolft. Maar als ik uit 2 borsten 80 a 100 cc kolf haalt zij er toch geen 150cc uit? Of zou dat wel kunnen? 2. Ondertussen heb ik borstcompressies uitgevoerd, extra kolven tussendoor, borstvoedingsthee en syntocinon neusspray. Zelf ben ik ontzettend moe ervan en mijn moppie is overdag veel onrustig. ik wil gewoon een happy baby, want heb toch het idee dat ze meer nodig heeft. Ze was in 2 weken tijd maar 65gram aangekomen. De kinderarts vond dat wel erg weinig. Ze weegt nu 4540gram. Vooral in de ochtend is ze onrustig. Ze drinkt dan achter elkaar rond 6.15 (borst),8.00(borst) en 10.00(afgekolfde melk fles 140cc). Meestal in de middag rond half 2(borst),rond 17.00(borst) en half 8 (laatste fles 140cc). Ze slaapt dan de hele nacht door. Nu zit ik sterk te twijfelen om 1 voeding in ieder geval te vervangen voor kunstvoeding. (ik wilde er niet aan, maar denk dat het voor beiden uiteindelijk beter zal zijn, meer rust zal geven). Kun je kunstvoeding bijv 100ml samenvoegen met 40cc borstvoeding? Of moet je dan beiden apart achter elkaar geven? 3.Heb je verder evt nog tips? En is het het makkelijkste om bijv de tweede voeding te vervangen voor kunstvoeding evt aangelengd met bv als dat mag? 4.En als ik helemaal zou willen afbouwen, moet ik dan elke week 1 borstvoeding eraf halen? De nachtvoeding is er al af. Sorry voor het lange verhaal. Is ook wel een beetje van me afschrijven denk ik. Zoekend naar al zoveel twijfel wat het beste te doen.Heel wat mensen zeiden me al dat ik beter op kunstvoeding over kan stappen, maar ik wil er niet zomaar mee stoppen en er alles aan gedaan hebben voordat ik dat doe. Anderzijds wil ik nu dus gaan checken of mijn dochtertje meer happy is met kunstvoeding(misschien meer verzadigd gevoel ofzo). Als dat zo is, zou ik misschien wel 1 of 2 kv kunnen geven en de rest borstvoeding. Er zijn toch ook mensen die alleen in de ochtend en avond borstvoeding geven? Dan zou ik bv de 6.00 voeding en 17.00 voeding geven. Nou ja, heel verhaal, hopelijk kun je me een beetje meer op weg helpen. Alvast bedankt groetjes musicalfan
Sorry, nog even twee vraagjes erbij. 1.Kun je een kindje gewoon in een keer flesvoeding geven, of moet je het altijd eerst mengen met bv om zo te laten wennen? 2.Stel mijn dochtertje krijgt 1 a 2 flesvoedingen per dag, mag ze dan daarnaast nog steeds onbeperkt borstvoeding? 3. En een hele rare vraag, maar klopt het dat je meer trek hebt door het geven van borstvoeding? Vooral aan het begin had ik dat heel erg. Nu gaat het gelukkig wat beter. Ik heb tot nu toe nog geen flesvoeding gegeven omdat ik hoop eerst de antwoorden te krijgen. En ergens vind ik het gewoon moeilijk en dubbel om wellicht te stoppen. Ik zal w.s ook beginnen met maar 1 voeding te vervangen. Ook nog de vraag hoe kan ik voedingstijden veranderen. Het is zo'n raar schema wat ik nu heb (zie hierboven). Gisteren en eergisteren had ze om 18.30 al de laatste fles en ze sliep tot 6.00/6.30. Maar als ze dan om 17.00 ook nog drink zit dat natuurlijk heel dicht op elkaar? Heb je daar nog tips voor? Sorry voor zoveel vragen, maar ik ben toch best heel onzeker over deze zaken.
O ja, dochtertje is wel meer tevree met vollere flessen borstvoeding. Maar ik kolf nooit genoeg, dus bv voorraad raakt sowieso langzaam op.
Hoi, Sorry dat je vraag een beetje is blijven liggen. Ik begin bij je eerste stukje: 1) Hoeveel je kleinte meer drinkt uit een borst dan de kolf is niet te zeggen. Als jij voed op verzoek komt ze niks tekort. Het kan dan wel zo zijn dat ze na 2 uur komt ipv 3 uur. 2)Prima om die keuze te maken! Je kan het inderdaad samenvoegen, maar apart kan ook, dan proeft ze wel de smaak van ieder apart. 3) Kies de voeding om te vervangen die jou het beste uit komt. Het maakt namelijk niet uit welke dat is. 4) Je bouwt inderdaad 1 voeding per week af. Luister hierbij naar je lichaam. Som s kan het sneller, soms moet je langzamer gaan. Bouw pas een volgende voeding af, als je geen stuwing meer heb van de voeding die je hebt laten vallen. 2e stukje: 1) ip hoef je niet te mengen, maar soms vinden ze de flesvoeding niet lekker en dan kan je ze langzaam laten wennen door te gaan mengen en de bv steeds meer af te bouwen. 2) Ja, daarnaast mag ze nog zoveel moedermelk als ze wilt. 3) Dat kan ja. Je verbruikt zelf meer caloriën en energie omdat je lichaam meer moet doen dan voorheen. Een schema veranderen moet je langzaam doen en op gevoel. Je kleintje moet het namelijk wel toelaten om een schema te veranderen en dat lukt niet altijd. Groetjes Saskia
Hoi Saskia Sorry voor de late reactie. Was even niet geweest. Superfijn je antwoorden. Nu drinkt de kleine meid 1 a 2 flesvoedingen gemixt met bv per dag. Dat gaat prima zo. Eigenlijk heb ik er nog maar 1 voeding afgehaald. Ik had het er heel moeilijk mee maar op deze manier is het te doen. Nogmaals bedankt. Ik vind het sowieso super dat jullie antwoorden geven op de vragen hier. Daar helpen jullie een hoop mensen mee. Dus complimenten voor jullie.