Wanneer daalt je progesteron?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Radha, 19 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Radha

Radha Lid

9 dec 2011
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal.

Binnenkort heb ik een tp van een cryo blastocyst. Nu heb ik een korte luteale fase van 9 dagen. Op dag 5, na mijn eisprong, is de tp. Op die 5e dag wil de arts met mij bespreken of ik utrogestan bij ga gebruiken. Nu maak ik me een beetje zorgen. Is mijn progesteron dan niet al aan het dalen?
    Wanneer daalt je progesteron? Wordt t iedere dag wat minder of daalt het bijv. een paar uur voor je menstruatie?

Alvast bedankt!

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Je progesteron begint te dalen na de eisprong, volgens mij. Ik heb altijd op de dag van de punctie moeten beginnen met de Utrogestan. Een cryo-tp werd in een kunstmatige cyclus zonder eisprong gedaan, maar ook dan begon ik vijf dagen voor de terugplaatsing. Ik vind vijf dagen na de eisprong dus behoorlijk aan de late kant. Maar misschien hebben andere meiden hier wel goede ervaringen mee?

3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Progesteron ontstaat juist na de eisprong: je follikel groeit en als die groot genoeg is, dan knapt ie open en springt je eicel eruit. Vanaf dan heet je follikel geel lichaam en gaat die progesteron aanmaken. Het is dus niet zo dat hij direct daalt, sterker nog: hij gaat eerst stijgen. Maar vanaf wanneer hij gaat dalen?? Tsja, ik weet dat niet precies. Meestal moeten mensen een kleine week na de eisprong terug om bloed te prikken om het progesteron te laten prikken als ze in de onderzoeksfase zitten. Ik denk dat op dag 5 normaliter bij jolladiejeeeee lange luteale fase vrouwen dan nog wel een mooie waarde te meten is. Ik denk echter dat die van jou dan al wel vrij laag is. Je wordt namelijk snel ongesteld omdat je lichaam niet voldoende progesteron aanmaakt. Daarom zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon, zoals het hoort, al de dag na je eisprong gaan beginnen met utrogestan te gaan gebruiken.

4. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    @Radha: met een lF van 9 dagen, zou ik ook zeker niet blij zijn met pas met utro beginnen op dag 5! Progesteron wordt inderdaad iedere dag wat minder vanaf ongeveer een week of iets meer na de eisprong bij vrouwen met een LF van 14 dagen- maar bij jou dus wsl een stuk sneller. In het begin daalt progesteron volgens mij meestal vrij geleidelijk en dan op het laatst dan wat sneller.

5. Radha

Radha Lid

9 dec 2011
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt allem

6. Radha

Radha Lid

9 dec 2011
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal! Fijn om jullie reacties te lezen. Ik zal morgen nog eens bellen en aangeven dat ik utrogestan wil gebruiken. Bij de vorige tp (verse), gebruikte ik 3 keer daags 2 bolletjes. Hoeveel zouden jullie dan nu gebruiken? Ik heb gelukkig iig nog 2 doosjes thuis

7. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens

Ik zou gewoon hetzelfde (je hebt echt een zwakke LF!) als bij je verse IVF gaan gebruiken. Dat raad mijn arts (de IVF arts uit Dusseldorf) ook altijd aan. Kijk, als je een goede LF hebt zou je zonder of met weinig kunnen doen, maar ik vind een LF van 9 echt linke soep als het aan komt op een TP in natuurlijke cyclus zonder een goede hoge dosering Utrogestan.

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Maartje Je hebt gelijk. Mijn antwoord was meer uit het oogpunt geschreven wanneer je weet dat je progesteron te laag is. In dat geval wordt het dus niet aangemaakt en daalt het vanaf de eisprong. Omdat er geschreven wordt dat ze een korte luteale fase heeft, ben ik daar een beetje vanuit gegaan.

Als je een goede eisprong hebt, dan is er inderdaad extra aanmaak van progesteron.

9. Radha

Radha Lid

9 dec 2011
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt!
    Overigens loop ik ook in DD, maar ik vind wel dat t daar chaotisch is. Je moet alles zelf zo goed in de gaten houden. Maarja verder ben ik erg tevreden! Ik heb het dus voor de zekerheid vandaag nog een keer gevraagd en op de dag van mijn eisprong krijg ik te horen wanneer ik utrogestan moet gaan gebruiken. Ik ga dan hameren op de dag na m'n eisprong. Maar als ik jouw verhaal zo lees Maartje zal Dr. Scholtes dat dan ook wel aangeven. Raar dan hè, dat hij eerst aangeeft op de dag na de tp? Misschien was t verhaal niet helemaal goed overgekomen door zijn assistentes.

Iig bedankt voor jullie reacties. Daar kan ik zeker wat mee!

10. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Chaotisch is S. wel hè...

Mocht hij toch hebben bedacht dat je op 5 DPO moet starten is voldoende om tegen hem te zeggen dat jij dat niet wilt en dat je de dag na de eisprong al wilt starten. Ik geloof niet dat hij er een discussie over aan zal gaan maar je juist gewoon de recepten mee zal geven. Hij is hartstikke goed met recepten te geven ;)

11. Radha

Radha Lid

9 dec 2011
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    @maartje: haha goed om te weten ;).

12. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    En anders kun je nog altijd zeggen dat je wel eens eerder (in een voorttaject ofzo) op dag 5 gestart bent met progesteron en dat je toen nog steeds snel spotting kreeg :p

Deel Deze Pagina