Zo, ik heb net mijn eerste bloedpriksessie achter de rug. 5 Buisjes vol werd er getapt ! Bah, ik heb er zo´n hekel aan, ik vind het echt eng. Nog maar 2 keertjes, als alles goed gaat, en dan ben ik er voorlopig weer vanaf . Ik zit er wel aan te denken om de volgende keren aan te geven dat ik geen bloed wil doneren voor andere doeleinden, met 1 buisje hebben ze dan vast genoeg. Scheelt me een hele hoop ellende....
Hoe bedoel je bloed doneren voor andere doeleinden? Ik snap je niet helemaal. Het bloed wat ze aftappen is nodig voor de aangevraagde onderzoeken en niet voor "andere doeleinden". Bij mijn eerste zwangerschap heb ik maar één keer, oh nee twee keer bloed moeten laten prikken. De eerste keer was rond de 9 weken ivm vaststellen zwangerschap etc... dat waren inderdaad wel 5 buisjes ofzo. En de tweede keer was alleen maar voor vaststellen ijzergehalte, dat was maar 1 buisje.
Een deel van het bloed wordt bijv. gedoneerd aan de bloedbank, of gebruikt voor andere doeleinden. ze hebben echt geen 5 buisjes bloed nodig om te kijken of je ijzerwaarden en nog een paar dingetjes ok zijn . Op het bloedprikformulier staat ook dat je kan aangeven als je niet wilt dat je bloed voor andere zaken dan je eigen onderzoek gebruikt wordt. Er wordt dan minder bloed getapt. Wat een geluk trouwens, dat je maar 2 keer hoefde . Ik moest in beide zwangerschappen 3 keer.
hahha ik heb problemen met mijn schildklier en ik moet elke 4 weken 2 buisjes hahaah doe dat nu al bijna 1 jaar , ik moet zeggen ik voel er niks meer van , en ik ben ook een resus kind haha dus nu afgelopen week weer bloed afgenomen dit is nu al de 4e x in deze zwangerschap
het gaat sowieso niet naar een bloedbank hoor daar moet je eerst een heel proces voordoor bij sanquin. per onderzoek hebben ze 1 buisje bloed nodig en dan nog een reserve als een van de buisjes stolt tijdens de proef. ik moet iedere keer 9 onderzoekjes laten doen en dan worden er 10 buisjes getapt
er staat in mijn formulier niks wat ik kan aankruisen als ik niet wil dat het voor andere doeleinden wordt gebruikt!! lijkt me ook erg vreemd als ze daarvoor zomaar zonder toestemming voor prikken...dat mag niet zomaar!
Ik had vorige keer 4 buisjes, voor het standaard 10-weken prikken. En vandaag weer eentje. maar gelukkig ben ik een stuk beter prikbaar tijdens mijn zwangerschappen. Zonder moeten ze soms wel 3 keer prikken, en nu steeds direct raak..
Ze geven je bloed echt niet zomaar aan de bloedbank hoor! Zoals Amfy zegt, dat is een heel proces waar je doorheen moet (en dit mag niet als je zwanger bent). Word je niet lekker van het bloedverlies? Want als die naald er eenmaal in zit maakt het toch weinig uit of ze twee of zes buisjes tappen?
Ik moest 2x prikken in mijn zwangerschap, een keer in het begin en in het laatste trimester nog een keer. Is ook heel standaard hier, 2x bloedprikken tijdends zwangerschap. Eerste keer testen ze op soa's, hcg, ijzer, bloedgroep, rheuses (ofzoiets, heeft iig te maken met rode hond) en nog wat dingen. Geen idee waar ze 2e x op prikken maar dat waren maar 2 buisjes minder als de eerste keer, weet niet meer hoeveel buisjes ze de 1x nodig hadden volgends mij wel 6 a 7.. En je bloed word echt niet gebruikt voor andere doeleinden hoor .
Volgens mij mogen ze bloed wel voor andere doeleinden gebruiken. Je dient echt expliciet aan te geven als dat niet wilt. Staat bij de meeste ziekenhuizen gewoon in de patiëntenfolder hoor. Als het goed is hebben ze verschillende buizen (verschillende kleuren dop) afgenomen. In elke buis zit dan een ander antistollingsmiddel of bijvoorbeeld een gel laagje dat cellen en plasma van elkaar scheidt. Sommige testen werken nu eenmaal niet als het verkeerde antistollingsmiddel erbij zit. Die stoort dan. Bij mij hebben ze gelukkig maar 5 buisjes afgenomen. Ik heb er ook een enorme hekel aan en hoop echt dat dit de laatste keer is tijdens de zwangerschap, maar ja ben pas 12 weekjes dus.......
Sorry, even inbreken: Er wordt echt geen bloed gedoneerd waar dan ook voor. Niet voor de bloedbank, niet voor andere doeleinden. Alles is echt alleen voor de bepalingen die voor jou van belang zijn. 1 buisje is ook echt niet genoeg en het heeft geen zin om daar naar te vragen. Misschien is het je opgevallen dat de buisjes verschillende kleuren doppen hadden (misschien niet allemaal, maar een aantal). Dit is omdat voor de ene test het bloed juist moet stollen (serum) en voor het andere juist niet (plasma of cellen). Je kunt dus niet 1 buisje afnemen en daar alle testen uithalen. Bovendien worden niet alle testen op dezelfde lokatie gedaan, dus gaat er 1 buisje naar het ene lab en een 2e naar een ander lab. Er wordt echt niet meer bloed afgenomen dan noodzakelijk!!! Er mag eventueel overgebleven bloed gebruikt worden voor interne kwaliteitscontroles bv. Dit moet dan natuurlijk wel anoniem. Maar daar mag niet extra voor geprikt worden. Dit mag alleen als jij hiervoor een 'informed consent' getekend hebt.
Ja ik loop juist speciaal bij Sanquin omdat ik graag bloed doneer. En het is echt niet zo dat ze bij jou bloed afnemen voor onderzoek en dat er dan ook nog even "en passant" extra bloed voor donaties wordt afgetapt. Daarom ook mijn oorspronkelijke vraag. Ik hoop dat ik vanaf januari 2012 weer mag/kan gaan doneren, is even afhankelijk tot hoe lang ik BV ga geven.
Tord wat naar dat je het eng vind! Niet kijken en de hele tijd tot 10 tellen. Dat heb ik met mijn zus ook samen gedaan, die valt namelijk flauw als ze er alleen al aan denkt. Ik ben wat dit betreft maar een rare. Ik vind het fantastisch, ja je leest het goed . Als ik niet meer weet wat ik moet doen kwa werk, ga ik bloedprikken bij anderen in het ziekenhuis . Toen ik na een operatie een dikke maand mezelf moest prikken tegen trombose, vond ik het stiekem een beetje jammer dat het over was .
Ik moet over een dikke 3 weken bloed prikken (ben nu bijna 5 weken zwanger van mijn eerste) Maar ik zie er erg tegenop Normaal gesproken als ik moet bloedprikken hebben ze beide armen gehad, waarbij de derde keer een buisje bloed tevoorschijn komt. Hierna zijn mijn armen altijd een week lang blauw/groen/geel hierdoor... Ik las in dit topic dat iemand ongeveer hetzelfde heeft maar dat het tijdens de zwangerschap opeens heel soepel ging, dus ik hoop maar op hetzelfde
Vraag of ze met een vlindernaaldje willen prikken. Deze zijn veel kleiner en dunner (speciaal voor lastige vaten) en je voelt er amper iets van.
Ik weet altijd precies waar mijn ader zit waar je makkelijk in kan prikken geef het ze altijd als tip en prikken in 1x raak!!
@mereh Ik zal het onthouden! bedankt voor de tip Misschien dat het de blauwe armen een keer voorkomt haha