wanneer de kleuren kunnen benoemen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door foreverfriend, 7 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Chris kende ze al zo rond zijn 2e jaar en dan zelfs in de varianten lichtblauw, donkerblauw etc. Die maak je niets meer wijs met betrekking tot kleuren. Nu was hij een hele vroege prater. Nick was wat later met praten en ook later met het benoemen van kleuren, ik denk zo tussen 2,5 en 3 jaar. Maar ze hoeven het echt pas rond 4-5 jaar te kennen hoor.
    Ik heb hier nu regelmatig de discussie met een 2,5 jarige: mama ik wil de roze waf mee naar bed, mama ik wil de blauwe auto....en driften als het niet is wat hij denkt. Overigens is roze de favoriete kleur van mijn manneke!

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Geen idee wat normaal is... mijn zoontje is 2,5 en kan een heel grote verscheidenheid aan kleuren goed duiden met variatie daarop

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm hier oefenen ze er op het kdv nog flink mee.. ondanks dat er genoeg "oudere kindjes" zitten in de groep.

Maar hier was het ook zodra ze geen zin had "groen"
    Terwijl als je dan vroeg om een blauw potlood je ook echt wel een blauw potlood kreeg. Andersom had ze er gewoon vaak geen zin in en dan was het groen.
    echt altijd groen ook :)

wij "oefenden" vaak buiten op autoos.. de eerste paar autoos gingen altijd prima.. blauw, geel, rood, zilver.. en dan kwamen groen en groen en groen en groen...

4. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Lucas kan nu 6 kleuren benoemen (blauw, groen, rood, oranje, geel en wit), maar op veel dwarse dagen is ook alles blauw.
    Opvallend dat zoveel kindjes 'voorkeur' hebben voor blauw! Ik dacht al dat het door zijn nieuwe blauwe kamer kwam :D

5. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Hier gaat het soms goed, maar vaak is alles blauw....... terwijl haar kamertje toch echt met veel roze en rood is :D
    Grappig dat veel kindjes blauw als eerste (en een tijdje als enige) kleur benoemen.

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Milan kende de kleuren al heel vroeg (ruim voor z'n tweede verjaardag), maar hij is bijvoorbeeld weer later met tellen. Iedereen heeft andere interesses.

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hihi hier is oranje (ranja) favoriet... en groen en rood werden ook veel door elkaar gehaald. Nu gaat het meestal wel goed. In 2 maanden tijd had ze het ineens door zo leek het.

8. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Mijn zoontje doet dit denk ik ook al bijna een halfjaar ofzo... Ik denk dat er gewoon veel verschil in zit onderling net als lopen, praten, kruipen etc

9. MamaMars

MamaMars Niet meer actief

Ze weet rood, maar de rest is ook blauw hier. wel aan het oefenen (boekje, is de citroen blauw? en duplo blokjes) maar haalt alles door elkaar :)

10. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Hier kan ze het sinds dat ze 2 jr 3 mnd is. Ook vrijwel alle. Tellen doet ze tot vier, maar vaak niet consequent. Vindt ze niet zo boeiend. Vaak is het gewoon één twee twee twee twee, hahaha. Maar als je zegt 'hoeveel kippen staan hier', zegt ze wel meteen drie als het er drie zijn.

Wat is dat toch met blauw trouwens? Is dat de makkelijkst uitspreekbare kleur? Het lijkt me niet de makkelijkst te onderscheiden kleur iig.. Vreemd... Welke prof zou hier wat van weten? Een oogarts?

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    tellen kan ze best goed maar kleuren maakt ze echt een potje van..

Alles is geel of groen.

12. Aszz

Aszz Niet meer actief

Kleuren kon hij allemaal benoemen met 2.5 jaar ( geen limegroen ofzo hoor ) maar de standaard kleuren.
    Tellen kon hij tot zijn 3e jaar tot 10. Nu gaan we richting de 20.
    Vormen kon hij ook bijna allemaal benoemen voor zijn 3e jaar.
    Hij is ( vind ik ) erg snel. Maar daarin tegen liep hij vrij laat.
    Ze ontwikkelen allemaal op hun eigen manier. En het enige wat je kan doen, is rustig stimuleren.
    Komt allemaal vanzelf wel!

Deel Deze Pagina