Ons meisje is nu 4 maanden. Gisteren weer bij het cb geweest en ze weegt nu 5,1 kg en is 60 cm lang. Ze drinkt nog 4 x 150 cc en 1 x 180 cc (bij de fles van 19.30 uur). Ze gaat dan naar bed en krijgt dan om 23 uur nog een droomvoeding, die er altijd voor 90 cc of iets meer in gaat. Nu zei de arts dat het gewicht iets minder evenredig toeneemt in vergelijking met het gewicht en dat het kan zijn dat ze behoefte krijgt aan meer voeding. Door gedoe met voeding (verdenking op kma en reflux) krijgt ze nu sinds 4 weken Pepti in combinatie met Zantac, en drinkt ze eigenlijk pas sinds een week of 2 echt haar flessen leeg. Daarvoor was het altijd wel 50 cc of meer laten staan. De arts zei dat ze nu wellicht op het breekpunt is van van 5 naar 4 flessen te gaan. Ik zit nu een beetje te dubben wat ik zal doen..Haar over laten gaan op 4 flessen en dan allemaal van 180cc? Of nog even wachten? Over 2 weken moeten we overigens gaan provoceren met koemelk. Met bijvoeden ben ik nog niet begonnen.
De richtlijn is dat een baby het gewicht in ponden aan uren mag doorslapen. 5 kg is 10 pond, dus 10 uur. Echter met 4 maanden is de leeftijd waarvan men ook wel zegt dat het kan. Omdat je over 2 weken gaat provoceren mbt koemelk is het de vraag waar je verstandig aan doet. Persoonlijk zou ik (denk ik) liever niet de gok willen nemen om (evenuteel) eerst onrust te creeren omtrent de voedingen zo vlak voor een provocatie test. Ik denk dat het in dit geval vooral gaat om wat jij prettiger vind en om wat jij denkt dat voor jouw dochter beter is. Je kunt natuurlijk proberen om 180/6 te geven en kijken wat er gebeurd, alleen 180/6 is voor een reflux kindje vaak te veel. Kan weer extra klachten geven. Hoe gaat het nu in het algemeen? Gaat het goed met de voedingen? gaat het goed met de medicatie? Is het voor jouw een extra belasting om de late avondfles te geven? Ik denk dat niemand deze keuze voor jou kan maken, deze is zeer persoonlijk.
Ja, dat was dus ook mijn bedenking; die provocatie die voor de deur staat. Het gaat hier overigens erg goed sinds de Pepti en Zantac; nauwelijks meer huilen rondom de fles, veel gezelliger over het geheel genomen en ze slaapt nu van 19.30 tot 8.00, met dus die fles nog om 23 uur. Ik vind die voeding niet erg om te geven maar soms heb ik het gevoel dat ik haar uit haar diepe slaap haal. Ze slaapt daarna dus overigens wel gewoon verder, dus dat is geen probleem. De 180cc die we om 19.30 uur geven, levert geen problemen op overigens, ze spuugt nauwelijks en huilt niet. Ze valt gewoon daarna als een blok in slaap Op zich denk ik dus zelf dat ik beter nog even kan wachten maar omdat de arts van het cb het een beetje deed overkomen alsof ze te weinig voeding binnen kreeg en daarom niet snel genoeg aankwam, ging ik twijfelen..
Maar 4x 150/5 + 1x 180/6 geeft totaal 26 schepjes. 4x 180/6 geeft 24 schepjes. Dus als ze bij de late fles 60 cc laat staan is het precies hetzelfde. Dan zou je naar 5x 180/6 moeten als ze meer binnen moet krijgen Het cb heeft vaak 1 doel voor ogen (althans zo zie ik het); zo snel mogelijk naar zo groot mogelijke flessen en het minimale aantal. Ook in dit geval houden ze geen rekening met reflux en verdenking kea en niet met het feit wat voorafgaand gebeurd is. Als jij verteld dat ze nu net eindelijk de flessen leeg drinkt kun je op je handen natellen dat ze hier dus nog voldoende aan heeft. Niet te veel gaan twijfelen nav een cb arts. Ieder kindje heeft zijn of haar eigen lijntje wat het volgt met de groei.