Aangezien mijn kindje ivm reflux weinig in haar bedje wil slapen zit ze veel bij mij in de draagzak. Ik heb een draagzak van manduca. Nu vind ik haar beentjes er zo raar in zitten. (zie bijgevoegde foto). 1 beentje hang naar beneden en eentje zit recht. Is dit niet slecht voor de heupjes? Doe ik iets verkeer of is dit normaal bij zulke kleintjes (ze weegt 5000gram)?
Hij lijkt me net iets te groot (te breed bij de billen). Hierdoor kunnen de knietjes niet goed knikken. Als ze net iets meer naar de ene kant zit, knikt het ene beentje niet. Als ze net de andere kant op zou zitten, de andere niet. Slecht voor de heupjes zal het niet zijn. Die zitten immers gewoon in de positie waarin ze zouden moeten zijn. Ik denk niet dat het kwaad kan.
Ik denk hetzelfde. In principe zou het zitje tot aan de knietjes moeten komen maar omdat ze nog net iets te klein is eigenlijk red ze dat niet. Je zou kunnen proberen een bondolino ergens te lenen ofzo? Die zijn in net iets geschikter voor zulke kleintjes.
Wel lijkt het overigens dat ze er net niet ver genoeg inzit. Ik kan het niet heel goed zien op de foto, maar er lijkt nog losse stof over onder haar billen. Zou je haar echt goed onderin zetten, dan hebben de beentjes nog net iets meer de gewenste m-houding. Kanttekening is wel dat dan waarschijnlijk beide knietjes niet meer kunnen buigen. Want is denk dus dat hij nog net iets te groot is voor haar...
Ze lijkt er scheef in te zitten. En ook alsof ze niet helemaal genoeg onderin zit. Als je haar voetjes iets omhoog duwt, zakt ze dan ook verder er in? Heb je ook al zonder de inzet geprobeerd? Misschien zakt ze er dan beter in.
Ik denk dat ze er nog iets te klein voor is. Ik heb zelf een Beco, is vergelijkbaar en ik vond mijn zoontje daar met 3 mnd ook nog te klein voor.
Ze zit nu aan de voorkant. Zo'n kleintje kan toch niet op de rug? Allemaal bedankt voor de reacties. Ga het eens zonder inzet proberen misschien dat het dan wat beter gaat. Maar als het wel zo blijft is het toch niet slecht voor haar heupjes? Heb speciaal een manduca gekocht omdat deze ergonomisch is....
Nee het is niet slecht voor de heupjes, alleen denk ik dat het voor haar comfortabeler is als ze wat groter is. Nogmaals: misschien even ergens een bondolino lenen (of kopen en weer verkopen) die zijn geschikt vanaf de geboorte. Of een doek, daarbij heb je al deze dingen natuurlijk niet. (ik ben geloof ik pas na een half jaar ofzo begonnen met de manduca, ik heb verder altijd geweven draagdoeken gebruikt.
Ze zit een beetje scheef. Als je haar iets verplaatst zal ze waarschijnlijk met 2 beentjes hangen, of met 2 beentjes recht zitten. Als dat laatste zo is (is bij mij nooit geweest, dus volgens mij moet je kindje wel erg klein zijn wil het zo blijven), heb je daar ook speciale bandjes voor. Zal ff voor je googlen. Ah, het heet een Manduca Size It, het maakt de onderkant iets smaller voor die kleine baby's!
HoiHoi, De manduca is inderdaad ergonomisch en goed voor de heupjes, maar heeft een korte periode waarin deze niet goed gebruikt kan worden. Dan is de babyinzet eigenlijk te klein en zonder inzet is het nog te breed. Dat is een groot nadeel van de manduca. Die kun je niet vanaf de geboorte tot één jaar goed gebruiken zoals je een storchenwiege wel kunt gebruiken. Je kunt het zitvlak van de manduca wel iets verkleinen waardoor ze waarschijnlijk wel van knie tot knie ondersteund zal worden. Je kunt een aantal dingen doen, je zou tijdelijk een andere ergonomische drager kunnen lenen ergens die je gebruikt tot de manduca goed zit (manduca wordt veelal aangeraden vanaf een maand of 5). Je zou dan bijvoorbeeld een bondolino of een storchenwiege carrier kunnen gebruiken, maar ook een hop-tye van Hoppediz is geschikt. Eventueel kun je er één kopen. voordeel is dat ze meestal ook wel weer gemakkelijk, voor dezelfde prijs, doorverkocht worden dus dat kun je nadien weer doen. Eventueel zou je met een doek kunnen knopen, ook ergonomisch en die past altijd omdat je die die altijd van knieholte tot knieholte kunt knopen.
Ik kan het niet zo heel goed zien, maar het lijkt wel alsof de afstelling van de banden niet helemaal symmetrisch is, wellicht dat ze hierdoor een beetje scheef zit. Heb ik zelf ook weleens gehad, even opnieuw afstellen en het probleem was verholpen.
Thnx voor de tips! Heb nu van iemand een combi cotti gekregen. Weet iemand of dit ook een ergonomische doek is? Is dit verantwoord voor zo'n kleintje?
Hier ook de manduca. Met baby inzet lijken ze er al snel scheef in te zien van de buitenkant af, omdat de beentjes er dan nog niet goed uitkomen. Het belangrijkste is dat de billen lager zitten dan de knietjes, dus inderdaad kan de tip helpen om de voetjes wat omhoog te duwen. Met insert haar goed in het midden houden, ws komen de beentjes dan nog wat minder naar buiten, maar dat is niet erg. Mijn ervaring is dat hij nog fijner en makkelijker te gebruiken is zonder insert. Maar dan moeten de beentje echt al gebogen kunnen worden aan beide kanten. Dus ws is ze daar nog net te klein voor. Ik ben hem ook rond die leeftijd gaan gebruiken, maar toen nog niet heel vaak maar meer de draagdoek, maar vond hem toen ook prima in gebruik. Vanaf 4 maanden toen ze 6 kilo was ben ik hem heel veel en echt dagelijks gaan gebruiken. En ben er heel erg blij mee. Met rugdragen ben ik nu ook begonnen. veel plezier ermee!
Ip kan je daar wel ergonomisch mee dragen (benen als kikker, rugje rond) maar voor jezelf draagt het niet echt heel erg fijn. Je kan hem namelijk niet verstellen. En kijk vooral niet naar de foto's op hun site, verre van ergonomisch geknoopt hihi. De Manduca is nu nog niet zo geschikt voor je kindje. Ik zou hem over een tijdje weer aan de kast pakken, dan is ie perfect! Voor hele kleintjes vind ik zelf de bondolino het fijnst. Of een doek.